• Snutten

Allergitråden

Jag upptäckte i förra veckan att den rismjölk de serverar på dotterns dagis inte är kalciumberikad! Så nu tar vi med "mjölk" till henne tills de har fixat det. Jag blir SÅ trött. Har ju liksom förutsatt att det är kalcium i. Det värsta är att kokerskan, som jag egentligen gillar, såg ut som ett frågetecken.

• Snutten
    Helle76 skrev 2010-05-24 19:53:15 följande:
    Idag fick jag hem vad Alida har ätit idag och det första jag ser är att de ger Milda mer 60 % och vad jag kan läsa på deras hemsida så innehåller den lecitin men står inte vad för sort. Ska man be dem ta bort denna eller? Sen upptäckte jag att de ger havremjölk som inte är berikad så det ska jag säga till om att de tar hem. Bad de skriva upp vad hon äter i några dagar för att se någon samband med kisseriet. Men det var mycket som innehåller citronsyra. Någon som reagerar på det?
    Citronsyra är ett kroppseget ämne som man i allmänhet inte är allergisk mot. Det är itne samma sak som citronsaft eller dyligt
  • Snutten
    EL I skrev 2010-05-25 10:09:00 följande:
    Ni som har större barn som går på dagis. Hur är deras ork? Är de ofta trötta eller funkar det bra? Har ni märkt skillnad om de får i sig nåt de inte tål  eller om de mår dåligt på annat sätt, blir det stor skillnad då?Vår stora son har ju besvärats av förstoppning från att han var ca 1 vecka gammal och nu är han snart 4 år. Han får movicol ca varannan, var tredje dag nu. Vi försöker fasa ut den enligt läkarens inrådan. Han bajsar oftast inte varje dag nu när han får movicol mer sällan, ibland kommer små kluttar, ibland ingenting. Han klagar dock inte på nåt ont i magen eller på annat sätt verkar må dåligt.Vi har dock fått stora problem på dagis. Han är sååååååååååååå trött!!! Han vill inte vara ute på dagis längre och många gånger "skyller" han på att han är trött. Vi vet inte om det verkligen är så eller om det är nåt annat som hänt som gör att han inte vill vara ute, för inne går bra att vara.Han sover 11-12 timmar på natten, som i natt 19:30-07.30. Ibland blir det mindre men oftast ca denna tid. Han sover inte på dagen och han somnar bara om han åker bil på em eller så, annars somnar han inte. I perioder har han dock somnat så fort han satt sig i soffan när han kommer hem från dagis. Han ber ofta själv om att få lägga sig vid 19-tiden.Tycker sååå synd om honom. Någon som känner igen detta?
    Siri är snart 4 år och hon orkar definitivt inte gå hela dagar på dagis. Hon går ca 25 h/v och det är ungäfär vad hon klarar. Hon sover också ca 12 h/ natt och är rejält trött på kvällarna. Jag tror att det beror på att hon får i sig lite av spår av allergener och kroppen blir trött av att ta hand om det.
  • Snutten

Siri äter också på nätterna, inte välling men hon dricker nog minst en flaska ca 2 dl havremjölk varje natt i snitt. inte för att hon är hungrig men hon använder flaskan som napp. Hon äter ok på dagarna och jag tänker att hon lär väl sluta så småningom.

• Snutten
    Ellisizza skrev 2010-05-26 21:46:56 följande:
    Just ja, tänkte fråga om någon vet om det är vanligt att man reagerar på "rena" kryddor som persilja, basilika, dill osv.Provar nötkött just nu men nötkött, palsternacka och potatis blir ju riktigt smaklöst. Skulle vilja krydda lite men vill ju inte att han ska bli dålig i magen av det.
    Jag har för mig att vitpeppar är det snällaste, eller så är det svart peppar. Någon annan kanske vet.

Kolla upp vilka som korsreagerar med andra grönsaker osv så kanske du får lite vägledning. Det finns en bok som heter Förrädisk föda där det finns listat alla korsallergier osv.
  • Snutten

Vi har provocerat två ggr vid varje tillfälle för att man inte ska läsa in några tillfälliga symtom som reaktioner på provokationen.

• Snutten
    EL I skrev 2010-05-31 17:36:01 följande:
    jag hade inte testat så mkt. Jag testade bara några ml sojamjölk till min son och han visade ju sig vara allergisk.Men gör som miralisia säger som har mer erfarenhet, vänta lite över året om du kan.har i dag varit på 1½ årskontroll med sonen och då fick vi läkaren som vi har på barn mott. Jag berättade vad som hade hänt sen senast och att vi nu provocerar. Han fick se bilderna, före och efter förra gången vi tog bort vete och han fick ju se hur kinderna såg ut nu. Han tyckte det såg ut som en klar veteallergi vilket ju vi också tänkt i och med hans kinder reagerade så tydligt med vete.Han tyckte dock att vi kunde ge så liten mängd vete som han klarade OM vi ville göra det. Frågan är bara hur mycket han klarar liksom!!Svårt det där. Helt plötsligt kanske bägaren rinner över?! Men man kanske kan ge typ när man är borta eller så, men vara strikt hemma o på dagis??Vad tror ni om det hela?
    Jag hade inte gett alls. Men ni kanske inte behöver vara SUPER nogranna med städning osv. Som sagt det är lätt att bägaren rinner över. De blir förkylda och mer känsliga osv. Eller får i sig något annat de inte tål.
  • Snutten

Tjejer ni som kan allt! Går det att halvtina sorbet och smeta ut i form i olika lager? Funderar över om det går att göra en glasstårta på det sättet

• Snutten
    Miralicia skrev 2010-05-31 22:01:30 följande:
    Funkar utmärkt att halvtina, röra smidigt och sen frysa till i annan form
    Bra! Då blir det det på Siris födelsedag om två veckor! Kanske kan frysa in godis bitar i oxå. Ska ju vara för barnen.
Svar på tråden Allergitråden