• Kavat

Allergitråden

Tibell skrev 2010-04-22 10:23:28 följande:
    Men varför i hela fridens namn sa hon att jag kunde göra gröt på den då när vi sekunden innan pratat om att hon kanske är veteallergisk ?! Stooor suck. Sen sa hon att man kan använda vanligt flytande margarin som mjölkallergiker..kan man det ?! Vad skönt att det verkar funka med havre iallfall =) Något mer att lägga på listen över saker att äta/dricka !! Ska ni även testa vete sen när han är bra eller vad säger dietisten ?! Så att ni har gjort en "medveten" provoceringa alltså?!
    Vanligt flytande margarin??? Det finns ju sorter som inte innehåller mjölkprotein, som är gjorda på olja, MEN det finns de som har mjölk i sig, så nej, du måste kolla om det är mjölkfritt!!!!
  • Kavat
    EL I skrev 2010-04-22 10:33:00 följande:
    fast 4 dagar går nog bra. jag ska dit den 5 maj, det är ju ca 2 veckor kvar tills dess. kör på med ren havre ett tag till så får vi se. Jag är ju väldigt säker på att han INTE är glutenintolerant men men vill de testa det så varsågoda älsklingen: för att dietisterna inte verkar ha koll på nåt känns det som eller också tror de att "så små mängder spelar ingen roll" GGGAAHHH. "vår" dietist tyckte jag skulle göra välling på havremust?! tillsammans med nutra fast jag sa att han inte dricker välling direkt, ibland får han lite nutra när han vaknar vid 05 bara för att han ska somna om men det räcker oftast med vatten...han behöver inte välling och absolut inte nåt med havremust i som ju innehåller vete också!! Trist men ibland känns det som om JAG kan mer fast jag inte hade någon kunskap om allergi sedan tidigare!! Blir galen!!!
    Ska jag vara "korrekt" så ska man egentligen äta gluten i flera månaderinnan test och då normala mängder för att det ska visa på ett blodprov. Så fåtal veckor med lite kommer förmodligen inte att ge utslag om det inte är så att han hade jätte högt tidigare och det finns kvar mycket för att värdet inte har hunnit gå ner ordentligt än. Sen eftersom han är så liten så OM han nu skulle vara glutenintolerant så har han förmodligen inte hunnit få upp värdet i och med att man måste äta gluten för att bli glutenintolerant. Men det finns ju alltid undantag förstås.

Tar man bort gluten helt under en längre tid så ska man alltså äta i några månader innan test. En glutenintolerans funkar inte alls som en allergi.
    En allergi kan ge utslag på tester flera år efter att man tagit bort det ur kosten (alltså så länge man är allergisk). Men tar man bort gluten för en glutenintolerant så sjunker det värdet ner till normalläge som ska vara mellan 0-20. Och för en icke glutenintolerant människa ligger värdet under 20 oavsett hur mycket gluten de äter.
    För en glutenintolerant stiger värdet när de äter gluten och kan bli uppemot 200 utan att egentligen ha några större symtom. Värdet säger dock inget om hur dålig man är. Jag hade 36 om jag minns rätt, alltså rättså lågt (åt ju dock inte mycket gluten pga sonens mat) men var superkass.

Men om nu inte dietisten vet det heller så ja... Du behöver ju inte upplysa henne om det. Känns helt sjukt att de inte har bättre koll på vad de jobbar med... Visst kan resultatet bli felaktigt (alltså alltså att han egentligen har glutenintolerans) men det är ju deras jobb. Kan han inte i dagsläget få i sig gluten utan att må dåligt så är det nog bättre att skjuta på problemet, det är i alla fall så jag resonerade angående sonen.
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-04-22 11:24:27 följande:
    Innehåller gyllenmust vete ?!
    2små2stora skrev 2010-04-22 11:40:29 följande:
    Lyckades hitta en sida där det står att det är autoklaverat havremjöl
    Om det inte står REN havre så kan det vara upp till 5% annat och då ofta vete eftersom det går i samma kvarnar osv. Så är man allergisk mot vete så är det nog stor risk att man inte klarar oren havre..
  • Kavat
    JPL skrev 2010-04-22 12:11:26 följande:
    Jag blir lite tveksam till att det inte är någon gluten i ren havre. Som jag förstått det så kan vissa känsliga glutenintoleranta inte äta havre. Rekommendationen minns jag som att "vuxna glutenintoleranta kan testa ren havre i samråd med läkare". Under en uteslutningsperiod verkar det riskabelt att blanda in havre tycker jag. Jag vet minst en (vuxen) glutenintolerant som inte tål havre, och då känner jag inte särskilt många glutenintoleranta. Undrar om man inte kan använda Olda instant rismjöl/gröt istället för att gå omvägen via Pama Minutris och mixa det slätt. Min minste får hypoallergen ersättning och just Olda och det är både smidigt och gott. Han får förrseten Pepticate och vare sig jag eller  maken tycker att den har de bismaker som hypoallergen ersättning är känd för. Hans gröt smakar typ kokt mjölk.
    Jag reagerar ju även på ren havre, så visst kan man reagera även om man "bara" är glutenintolerant. Det finns en del barn i gluten-tråden som gör det också, medans en del klarar det. Men frågan är hur ren den är även om den håller gränsen. För tänk er ett stort havrefält, hur lätt är det inte att annat gräs kommer in.

*hoppas miralica hittar någon bra länk på gluteninnehåll, för jag gjorde det inte igår*
  • Kavat
    JPL skrev 2010-04-22 12:39:29 följande:
    Som jag har fattat det så är det vi kallar "gluten" egentligen en rad olika molekyler som är nästan likadana. Det "nästan gluten" som är i havre är då mest olikt de andra sädesslagens "riktiga gluten". Förr tyckte man ju, som du vet, att de alla var lika dåliga och förbjöd havre av slentrian.
    Stod lite

www.scuf.se/index.php&view=article&id=201&Itemid=183
    www.doktorn.com/story.asp

Men som med allt, man måste ju själv känna efter och se hur det funkar. Reagerar man på spår av vete, glukossirap mm så tvivlar jag på att man kan äta oren havre (oavsett allergi eller celiaki). Sen är det ju tyvärr så att om man är allergisk mot vete så ligger det nära till hans att bli/vara det mot de andra sädesslagen om man hittar rent, även om det så klart finns de som endast är allergiska mot t.ex havre eller vete.
  • Kavat
    EL I skrev 2010-04-22 14:10:18 följande:
    Vad tror ni om att testa proviva sol är både havre o korn i?? Dumt tänkt??
    Nej, inte än! Proviva innehåller också en massa bakterier som kan ställa till det i mageni början och då är det 3 saker som kan ställa till det. (plus att det kan finnas spår av vete.)
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-04-22 13:26:02 följande:
    har lagt ut bilder i galleriet på hur patchtestet såg ut på vete. De är dock INTE tagna efter 24h utan snare efter 9h och kanske 15h. De satt ju dock inte på i de rekomenderade 48h heller, hade antagligen gett bättre resultat. De två märkerna på sidan är från plåstret och sen sitter "havremärket" lite längre ner. Man ser att det är små små plitor. Vad tror ni?!
    Det är jätte svårt att se på de bilderna tyvärr.
    Tibell skrev 2010-04-22 13:10:23 följande:
    ÅÅÅÅhhh..stooor suck. Jag ringde till dietisten i tisdags och berättade om hur vi tänkt göra med Bella och hennes mat. Att vi endast tänkt ge ersättning och grötsmakisar tills dess att hennes eksem+mage läkt. Eftersom vi inte visste när gröten skulle komma tillbaka föreslog hon att vi kunde ha i lite gyllenmust i ersättningen vid ett mål för att liksom "tjockna" till den lite. Vi tyckte det lät som en bra idé och blandade i 2 tsk i 250 ml+ althera i tisdags kväll. Hon tyckte dock inte det var så gott utan drack kanske bara 3-4 munnar. Kan det kanske vara det som gör att hon äter så jäkla dåligt samt är lite små gnällig ?! Svårt för er att svara på kanske men det vore ju inte helt omöjligt. Nu tänker jag inte be henne om mer råd utan kommer vända mig till er istället..känns liksom tryggare, Sen har vi pratat om att hon kanske inte tål havre heller ?!?! Hon fick ju eksem på kinderna minns ni när vi blandat gröt på solhavre + rismjöl. Och när jag kollar tillbaka på fotorna från provoceringen ser man att det gett utslag även på havre ( alltså små små blåsor/plitor ) Men dessa kort är inte tagna efter 24 h och jag minns inte hur det såg ut på havre då. Det kanske inte visade något eftersom jag tydligen förträngt det ?!
    Tja, vad ska jag skriva... Ni får vänta och se och försöka hålla henne ifrån saker som ni inte vet att hon tål och testa snälla saker istället.
  • Kavat

EL I, gör vad du tror är rätt. Det låter ju trots allt som en reaktion. Det låter som för många symtom för att vara slump. Men jag tror du vet mer om några dagar, oavsett om ni slutar nu eller inte så sitter det ju i natt och imorgon gissar jag, om det är allergi.
    De flesta i sädesslagsallergi-tråden har barn som är allergiska mot både vete och havre, om det är slump för att de flesta har en eller fler av mjök, ägg, sojaallergi också vet jag inte. Men ovanligt är det inte att man är allergisk mot både havre och vete.
    Jag har bara hört om en person på de åren jag haft allergiska barn som enbart är allergisk mot havre och fåtal som är allergiska mot vete men tål havre. Men det är ju inte alla som hänger här.

• Kavat
    Snutten skrev 2010-04-22 18:59:09 följande:
    Idag har vi varit och luktat på fisk. Det gick bra, alltså ingen luftburen allergi. Däremot vågade de inte låta henne testa att äta eftersom hon var skruttig i astman och pollensymtom då vi har tagit bort medicinerna och det är en del pollen i luften. Känns iallafall skönt att hon inte är så superkänslig.
    {#lang_emotions_sunny} Vad skönt! Hoppas hon nu fort blir bättre med medicinering!
  • Kavat

EL I, man kan göra både prick och RAST på vete men även på havre. Men i de flesta fall så verkar det inte visa på de testerna om man har sädesslagsallergi. I alla fall om man ser till de som håller till här. Då är patchtest/lapptest det som oftare visat (dock inte på alla).

Precis som JPL skriver, det absolut bästa sättet att veta är att utesluta och provocera, det är ändå det man måste göra i slutändan för att vara säker.
    Dock kan ju test ge en bra vägledning eller som i vårat fall få läkaren att tro oss.

Vill du göra lapptest så kan du ju be läkaren skriva en remiss.

Svar på tråden Allergitråden