Inlägg från: Mama Law |Visa alla inlägg
  • Mama Law

Allergitråden

Angel Gbg skrev 2010-11-12 12:47:56 följande:
    Tack för alla förslag jag ska ta upp med dietisten om calogen.

Har suttit idag med min vbtant så inom en månad så får vi se vad vi får för beslut. Jag skiter ärligt i om dom sänker mig bara jag får på minst 3år
    Jag håller tummarna hårt!!!! Skulle tas beslut i mitt ärende igår. Ringde kundservic idag för att se om de gjort de men enligt henne såg det inte ut som om det skulle ha gjorts. Försöker få tag på min handläggare men hon är tydligen sjuk. Ringde till handläggaren som skrivit kommuniceringen men inget svar då mailade och inte ett svar på det heller än.

Gissa om man tappar hoppet!!!

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Mama Law
    Angel Gbg skrev 2010-11-11 09:24:21 följande:
    MamaLaw: Jag hoppas ni får det vb ni förtjänar, jag avundas dig inte! Jag hoppas ni dessutom får hjälp på Sacherska.

C fyller 4 på måndag så här städas det och snart ska jag börja baka, dessutom ska jag på vbsamtal imorgon...
    Beslut är fattat och vi kommer få 3/4 med 36% merkostnader på 3 barn. Detta efter att jag skrivit tillbaka och kommenterat på kommuniceringen. Sitter nu och skriver på nästa ansökan då wiking har lite andra problem utöver sina allergier och där man på bup konstaterat att han även har en beteende störning där impulsivitet, överaktivitet och aggression ingår  dock ingen ADJD. Så bara att söka om och hoppas på att det inte tar 9 månader igen, ja nästan 10 månader. Dom kommer inte bli lyckliga men det struntar jag i.

Va jag tycker är svårt är merkostnader, har tagit med mjölk och gluten fri kost, extra tvätt och slitage på kläder osv. Har även tagit upp extra frys då vi köper mycket stor pack. Parkeringspengar hit och dit. Men vad har jag glömt?

Snääälla hjälp mig! 
  • Mama Law
    Mela78 skrev 2010-11-14 16:08:56 följande:
    Undrar vad som krävs för att få mer än ni (syftar på alla er i tråden) fått gällande merkostnader och vb? Finns det information/exempel på nätet där man kan läsa vad som krävs tex för att få fullt?
    Tycker ni verkar ha så otroligt mycket jobb med alla allergier, astmor och allt det andra men de siffror ni berättar om att ni blir ersatta med verkar vara så lite. Förstår inte riktigt hur FK resonerar och vad de går efter i sina bedömningar.
    Jag tror det är för att det finns ett praxis på 1/4 vb för allergier och svår astma. Men jag tycker även att fk går ifrån sin individuella bedömning med sina praxis. Jag ska den här gången begära personligt möte, det kan nog göra de mer förstående med vad det verkligen handlar om och vad vi egentligen gör för våra barn för att de ska må bra och inte bli dåliga.
  • Mama Law
    Kavat skrev 2010-11-14 16:40:45 följande:
    Mama Law skrev 2010-11-14 16:12:48 följande:
    Jag tror det är för att det finns ett praxis på 1/4 vb för allergier och svår astma. Men jag tycker även att fk går ifrån sin individuella bedömning med sina praxis. Jag ska den här gången begära personligt möte, det kan nog göra de mer förstående med vad det verkligen handlar om och vad vi egentligen gör för våra barn för att de ska må bra och inte bli dåliga.
    Det undrar jag med. Vad som krävs alltså. Känns ju superlöjligt att de har ett praxis på 1/4 på allergier när de ibland tar hur lång tid som helst att besluta dessutom...Skrikandes
    Håller med. För specialkost ska ju räknas som medicin. Och alla barn är inte lika i sina behandlingar och det tar extra tid för alla. Smörjer man dessutom barnen flera gånger om dagen med såriga eksem så tar det faktiskt inte 5 min. Här tar det om vi har en bra dag över 45 min att smörja bara W och det ska göras flera ggr varje dag. Arg blir jag när jag vet om föräldrar som har mindre mertid än vad vi har skickar in efter oss får beslut före oss och dessutom mycket högre än oss. Nä någon rättvisa får det faktiskt finnas.
  • Mama Law

Professor Olle Hernell anser i Vårdbidrag och Handikappersättning 2002 att ” Man ska jämställa en sjukdom som kräver en kostbehandling med en sjukdom som kräver annan medicinsk behandling ”

Lite mer matnyttigt: (lite som jag tagit med i min nya ansökan)

Mer tid och sociala skäl

Särskilt i barnfamiljer kan det finnas sociala skäl att inte särbehandla den som behöver specialkost mer än vad som är absolut nödvändigt. Lagar man "dubbla rätter" till samma måltid tar matlagning och disk också alltid mer tid. Specialkosten i sig innebär ofta att man måste lägga både mer pengar och tid på maten. Tidsåtgången är svår att schablonisera. Mertid för matinköp påverkas till exempel av var man bor och vilket utbud som finns lätt tillgängligt. Av resursskäl har verket inte utrett frågan om vissa mertidsuppgifter skulle kunna schabloniseras.

Rent allmänt kan det i början ta avsevärt mer tid att köpa och laga specialkost. På ett helt annat sätt än tidigare måste varje måltid övervägas. Det blir nödvändigt att lära sig mer om vilka livsmedel och maträtter som är lämpliga och vilka som kräver särskild försiktighet. Det kommer alltid att fordras extra omsorg, och därmed ta mer tid att konsekvent följa en specialkost. Mertiden för att läsa ingrediensförteckningar kan aldrig rationaliseras bort. Livsmedelsindustrin är en bransch som ständigt utvecklar och förändrar sina produkter. Den som måste utesluta vissa ämnen ur sin kost kan alltså inte lita på att gammal kunskap håller.

Med tiden lär man sig mer om varorna och var produkter som passar in i specialkosten kan köpas. Mertiden kan minska, men försvinner knappast helt. Om de vanliga inköpsställena har dåligt utbud av livsmedel som fyller specialkostens krav, kan även inköpen ta mer tid. I hushåll med svår överkänslighet och/eller dålig tillgång till butiker med specialkostanpassat varuutbud kan mertiden för matlagning bli avsevärd. I dessa fall får matlagningen i hög grad baseras på råvaror utan den tidsbesparing som hel- och halvfabrikat kan ge.

Jag menar att dom inte kan hänvisa till dessa riktlinjer när det gäller produkt åtgången och sen strunta i den när det gäller merarbetet. 

• Mama Law

Wiking i kväll. Lindad över halva kroppen har jätte klåda. Men nu är det bara 1 vecka kvar tills utredning i stockholm. Irl är wiking extremt röd i ansiktet men det syns inte så bra på bilden.

wiking lindad

• Mama Law
    Angel Gbg skrev 2010-11-14 19:12:56 följande:
    MamaLaw Jag tycker det rent ut sagt är
    ÖVERSIGFÖRJÄVLIGTSKITPISSLÅGT att ni inte får mer... jag skäms för mitt när ni får sånna siffror
    Tycker inte alls att du ska skämmas jag tycker det är bra att du har fått så bra det ger mig bara hopp om att också kunna få det. Jag tror mycket har att göra med att jag och min handläggare inte klickar så bra och att vi inte haft personligt möte utan bara pratat i telefon. Sen att jag har ringt enhetschefen flera gånger och även högre chef någon gång har inte gjort mig så populär. 

Hoppas ju trots allt att kunna få ett högre beslut nu med intyg från bup. Men det är ju inte att ge sig i graven på sen vet man ju inte hur lång tid det tar att få beslut den här gången.

Det positiva den här gången är att det blir en ny handläggare som brukar vara "snäll" i sina bedömningar. Får se om hon är det mot mig med. 
  • Mama Law

Bilder från i kväll finns i mitt galleri. sönder kliad i knävecken och på underarmarna.

Svar på tråden Allergitråden