Allergitråden
Har suttit idag med min vbtant så inom en månad så får vi se vad vi får för beslut. Jag skiter ärligt i om dom sänker mig bara jag får på minst 3år
Gissa om man tappar hoppet!!!
Professor Olle Hernell anser i Vårdbidrag och Handikappersättning 2002 att ” Man ska jämställa en sjukdom som kräver en kostbehandling med en sjukdom som kräver annan medicinsk behandling ”
Lite mer matnyttigt: (lite som jag tagit med i min nya ansökan)
Särskilt i barnfamiljer kan det finnas sociala skäl att inte särbehandla den som behöver specialkost mer än vad som är absolut nödvändigt. Lagar man "dubbla rätter" till samma måltid tar matlagning och disk också alltid mer tid. Specialkosten i sig innebär ofta att man måste lägga både mer pengar och tid på maten. Tidsåtgången är svår att schablonisera. Mertid för matinköp påverkas till exempel av var man bor och vilket utbud som finns lätt tillgängligt. Av resursskäl har verket inte utrett frågan om vissa mertidsuppgifter skulle kunna schabloniseras.
Rent allmänt kan det i början ta avsevärt mer tid att köpa och laga specialkost. På ett helt annat sätt än tidigare måste varje måltid övervägas. Det blir nödvändigt att lära sig mer om vilka livsmedel och maträtter som är lämpliga och vilka som kräver särskild försiktighet. Det kommer alltid att fordras extra omsorg, och därmed ta mer tid att konsekvent följa en specialkost. Mertiden för att läsa ingrediensförteckningar kan aldrig rationaliseras bort. Livsmedelsindustrin är en bransch som ständigt utvecklar och förändrar sina produkter. Den som måste utesluta vissa ämnen ur sin kost kan alltså inte lita på att gammal kunskap håller.
Med tiden lär man sig mer om varorna och var produkter som passar in i specialkosten kan köpas. Mertiden kan minska, men försvinner knappast helt. Om de vanliga inköpsställena har dåligt utbud av livsmedel som fyller specialkostens krav, kan även inköpen ta mer tid. I hushåll med svår överkänslighet och/eller dålig tillgång till butiker med specialkostanpassat varuutbud kan mertiden för matlagning bli avsevärd. I dessa fall får matlagningen i hög grad baseras på råvaror utan den tidsbesparing som hel- och halvfabrikat kan ge.
Jag menar att dom inte kan hänvisa till dessa riktlinjer när det gäller produkt åtgången och sen strunta i den när det gäller merarbetet.
Wiking i kväll. Lindad över halva kroppen har jätte klåda. Men nu är det bara 1 vecka kvar tills utredning i stockholm. Irl är wiking extremt röd i ansiktet men det syns inte så bra på bilden.
Testar bilden igen
Nä går inte att förstora typiskt.
Bilder från i kväll finns i mitt galleri. sönder kliad i knävecken och på underarmarna.