Allergitråden
Alla frågar (vissa till och med tjatar!) om när det är dags för syskon till G och det börjar bli jobbigt och jag skulle därför behöva lite hjälp med att bena ut mina egna tankar.. Jag har alltid velat ha fler barn men efter att ha fått sonen med alla hans bekymmer från start är jag livrädd för syskon, för tänk om även barn nummer två blir multiallergiker, kanske får h*n rentav andra allergier än de G har... Tror ärligt talat inte mitt psyke skulle klara det! Men samtidigt vill jag inte att han ska behöva vara ensambarn bara för att jag har målat fan på väggen redan innan. Kanske får ett syskon inga allergier alls, men är det verkligen lättare så? Menar inte att jag vill ha ett till allergibarn men kanske skulle det underlätta om barnen fick samma mat, utan att behöva utesluta saker den ena tål för den andras skull... Äsch, tankarna bara snurrar och jag lyckas inte formulera mig som jag tänker...
Det jag egentligen undrar är hur ni andra upplevt det, om ni låtit bli att skaffa syskon pga allergi på tidigare barn? Ni kanske inte upplever det som något problem med fler allergiska barn alternativt en multiallergiker och en ickeallergiker? Är det någon skillnad om barnen kommer tätt eller om det är många åt emellan i så fall, fördelar/nackdelar? Osv osv...
Förstår så klart att det är högst individuellt hur man känner och tänker kring ämnet men jag tänkte ändå be om era erfarenheter, ifall någon av er vill dela med er... Kanske kan ni få mina tankar att ta paus från ekorrhjulet en stund om inte annat
Vi fick ju först veta om kraftig komjölksproteinallergi, och mer än ett år senare så fick vi veta om alla andra allergier (fast vi upptäckt själva och uteslutit ur kosten) som läkaren "glömt" att berätta för oss om.
Vi bävade för ett nytt allergibarn nu sist när jag var gravid, och visst är även hon allergisk, men inte en chans att jag ångrar de tårar jag fällde under graviditeten och sen efteråt. Det är så skönt (faktiskt ) att ha upptäckt hennes allergier så tidigt i hennes liv, och att Fredrik får uppleva hur ett barn faktiskt kan vara. Han ville nämligen inte ha fler pga alla allergierna och hur våra tre stora har varit när de har varit små. Kinkiga, griniga, bajsiga "kolik"barn. Och faktiskt så har han ändrat sig, och vill gärna ha fler barn nu också Vi tar för givet att nästa också kommer bli allergisk, för fyra av fyra barn säger oss att oddsen för att få ett icke-allergiskt barn är väldigt liten Men jag är alltså INTE gravid just nu
Jag tycker att Mattis har varit i en perfekt ålder att få ett småsyskon, han var alltså 3 år 3 månader. Så vi har sagt att när Neelah är 3½ år så ska vi försöka matcha in ett syskon (eller två )