Inlägg från: trållmor |Visa alla inlägg
  • trållmor

Allergitråden

ViFrånLandet skrev 2010-09-07 22:00:25 följande:
    Måste fråga en sak jag funderat på ett tag nu... Varning för svammel! Flört

Alla frågar (vissa till och med tjatar!) om när det är dags för syskon till G och det börjar bli jobbigt och jag skulle därför behöva lite hjälp med att bena ut mina egna tankar.. Jag har alltid velat ha fler barn men efter att ha fått sonen med alla hans bekymmer från start är jag livrädd för syskon, för tänk om även barn nummer två blir multiallergiker, kanske får h*n rentav andra allergier än de G har... Tror ärligt talat inte mitt psyke skulle klara det! Men samtidigt vill jag inte att han ska behöva vara ensambarn bara för att jag har målat fan på väggen redan innan. Kanske får ett syskon inga allergier alls, men är det verkligen lättare så? Menar inte att jag vill ha ett till allergibarn men kanske skulle det underlätta om barnen fick samma mat, utan att behöva utesluta saker den ena tål för den andras skull... Äsch, tankarna bara snurrar och jag lyckas inte formulera mig som jag tänker...

Det jag egentligen undrar är hur ni andra upplevt det, om ni låtit bli att skaffa syskon pga allergi på tidigare barn? Ni kanske inte upplever det som något problem med fler allergiska barn alternativt en multiallergiker och en ickeallergiker? Är det någon skillnad om barnen kommer tätt eller om det är många åt emellan i så fall, fördelar/nackdelar? Osv osv...

Förstår så klart att det är högst individuellt hur man känner och tänker kring ämnet men jag tänkte ändå be om era erfarenheter, ifall någon av er vill dela med er... Kanske kan ni få mina tankar att ta paus från ekorrhjulet en stund om inte annat Flört
    Jag har ju fyra barn, och det skiljer mindre än 3 år och 3 månader från äldst till yngst, så jag har väl vad man kan kalla ganska tätt mellan barnen Vi har fått veta om våra barns allergier väldigt sent, förutom Neelah. Vi gör som saffe och äter som den som är mest allergisk, och egentligen är det väl tur att det är Timon som är den som är mest allergisk, för skulle det vara så att Mattis och Aliina får något som de tål, som Timon inte tål, så brukar inte Timon protestera. Sen är de ju praktiskt taget allergiska mot samma saker ändå, så det är så lite som skiljer.

Vi fick ju först veta om kraftig komjölksproteinallergi, och mer än ett år senare så fick vi veta om alla andra allergier (fast vi upptäckt själva och uteslutit ur kosten) som läkaren "glömt" att berätta för oss om.

Vi bävade för ett nytt allergibarn nu sist när jag var gravid, och visst är även hon allergisk, men inte en chans att jag ångrar de tårar jag fällde under graviditeten och sen efteråt. Det är så skönt (faktiskt ) att ha upptäckt hennes allergier så tidigt i hennes liv, och att Fredrik får uppleva hur ett barn faktiskt kan vara. Han ville nämligen inte ha fler pga alla allergierna och hur våra tre stora har varit när de har varit små. Kinkiga, griniga, bajsiga "kolik"barn. Och faktiskt så har han ändrat sig, och vill gärna ha fler barn nu också Vi tar för givet att nästa också kommer bli allergisk, för fyra av fyra barn säger oss att oddsen för att få ett icke-allergiskt barn är väldigt liten Men jag är alltså INTE gravid just nu

Jag tycker att Mattis har varit i en perfekt ålder att få ett småsyskon, han var alltså 3 år 3 månader. Så vi har sagt att när Neelah är 3½ år så ska vi försöka matcha in ett syskon (eller två )
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • trållmor
    Tibell skrev 2010-09-12 14:41:40 följande:
    Vad är det för slags utslag ?? Med ett eksembarn i garaget och så har jag själv eksem så känner man att man har liiite koll i allafall =)
    Just eksem kan ju vara pga av allergi men just prickar kan vara allt möjligt som virusprickar, tredagars feber, värmeutslag mm
    Har han ätit något nytt senaste tiden ??

Här hemma har stora dottern ÄNTLIGEN bajsat. Hon bajsade sista gången i onsdags morse och sen har det varit stopp.
    Fick aldrig något svar på mina frågor lite längre upp men jag tänkte jag skulle brainstorma lite med er

Hon får ju svullen mage titt som tätt! Vi har ju funderat på om det kanske är för att hon ibland dricker en flaska välling på morgonen och att magen svullnar för att den blir full ( ja jag vet,,lite märkligt resonemang kanske )
    Men idag har inte magen svullnat än och hon fick en flaska på morgonen.
    Ibland har vi funderat på kanske alla treåringars magar ser ut så ( har nog kvar bilder i galleriet..ser likadan ut än till och från ) Ser era barns magar ut likadan ??
    Angående förstoppningen så vet vi ju inte om det beror på att hon helt enkelt håller sig. Eller så beror det på mjölkprovoceringen för ett par veckor sedan eller att hon har fått aromat i maten ( ca 1-2 ggr i veckan) fram tills i förra veckan.
    Vad tror ni ?? Vi vet varken ut eller in längre =(
    Ni har inte missat fler produkter innehållande mjölk än aromat då?

Mina barn är ytterst känsliga för spår av mjölk, och eftersom dina barn också verkar känsliga så kanske det är nåt sånt som spökar?
  • trållmor
    trållmor skrev 2010-09-12 15:21:15 följande:
    Ni har inte missat fler produkter innehållande mjölk än aromat då?

Mina barn är ytterst känsliga för spår av mjölk, och eftersom dina barn också verkar känsliga så kanske det är nåt sånt som spökar?
    Åhhh, det är en hel uppsjö som går bort för mjölkens del här. Vi levde ju i 1½ år med komjölksproteinallergin innan resten kom, och eftersom Mattis allergi satte sig på andningen så fick vi ju ringa runt och kolla upp produkterna allt eftersom han fick en reaktion. Gilles kakor går bort, Knorr och Blå band tex är andra varor som vi inte köper in längre pga allergireaktioner.
    Tibell skrev 2010-09-12 18:35:05 följande:

Nu kommer jag och behöver hjälp IGEN. Förlåt att jag tar över hela tråden såhär =(

Men reagerar era barn likadant på soja/sojasläktingar som de gör på baljväxter??

Lilla dottern fick ärtor till sin middag idag.. När hon drygt 3 timmar senare satt i sin stol och skulle få gröt började hon hulka och en grön gegga + alla ärtor kom upp..inget annat utav maten hon åt. Inom loppet av en timme kräktes hon 3 ggr till fast denna gången rejält..sista gången bara galla!! Magsjuka känns det inte som att det är eftersom hon inte har feber och inte är allmänpåverkad. Dessvärre åt hon ju fisk till middagen också så det kan ju lika gärna vara den hon reagerat på. Men hon har ätit fisk innan utan någon som helst reaktion..och då större mängder. Dock inte samma fisk sort.

Nu står vi helt ställda och vet inte vilken fot vi ska stå på =(

Det där låter exakt hur Mattis reagerade på lax!!! Han spydde bara upp laxen, inget annat, och då heller inte ens såsen Förvånad
  • trållmor
    Tibell skrev 2010-09-12 22:16:53 följande:
    Men kräktes han mer än bara laxen sen ?? För hon kräktes ju fler gånger efter det fast bara gröten och galla då. Inget utav den andra maten ??!?!

Men om det nu är fisk. Kan man vara allergisk mot en fisksort för att tåla en annan ??
    Vi har ju insett att vi måste provocera för att veta om det var ärtorna eller fisken hon reagerade på
    Men sen kan jag tycka att hon borde reagera på baljväxter på samma sätt som mot soja och sojasläktingar,,,eller hur funkar det för era barn ??
    Det var lite olika, men oftast spydde han bara upp laxen och sen inget mer, eller så kunde det komma galla därefter. Aldrig någonsin spydde han upp potatisen tex. Han har tålt all annan fisk (fast vi har inte provat så många eller ofta), så det är bara lax han inte har tålt. De läkare vi har pratat med har sagt att det är väldigt ovanligt, och sen är det ju oftast torsk som man är allergisk mot.

Våra barn tål sojasläktingar till en viss gräns (därför funkar tex Sempers fina mjölmix), men de har olika reaktioner olika gånger, eller lika reaktioner vid olika tillfällen Schysst svar va??? Nej, men det är lite svårt att beskriva, men eftersom deras reaktioner påminner om varandra allt som oftast (alltså att de får utslag, nässelutslag, diaree, förstoppning, eksem osv) så tycker jag att det är omöjligt att svara "den här saken ger den här reaktionen". För Mattis tex, får han i sig mjölk så kan han reagera med andnöd den ena gången, men gången efter så kan han få värsta magknipet med efterföljande diaree. Så jag tycker inte att hon "borde" reagera likadant på baljväxter som för soja och sojasläktingar...
  • trållmor
    Allrona skrev 2010-09-13 13:57:15 följande:
    Men, måste ni ha läkarintyg till förskolan? Vår förskola har inte bett om det. Jag har skrivit en lista på vad vi undviker just nu och givit till kokerskan och förklarat att vi testar oss fram. För henne räckte det. Eftersom enda sättet att ta reda på vad hon är allergisk mot är uteslutning och provokation är det ju helt omöjligt att veta alla allergier och kunna få läkarintyg på dem innan de är 1-1,5år!
    De två förskolor våra barn har gått på har krävt läkarintyg på både allegier och smörjning. Den första var i Göteborg och nu här i Västernorrland.
  • trållmor
    ViFrånLandet skrev 2010-09-13 15:20:47 följande:
    Vi har intyg på mjölk, ägg, havre och majs till dagis.. På intyget står det att vi föräldrar meddelar vid förändringar av kosten, så vi har helt enkelt lagt till soja, vete och ärtor på listan och skrivit att utredning pågår...
    Så skrevs det första intyget i Göteborg till oss, men det dög inte för dagiset utan de krävde att läkaren skulle skriva det fullständiga intyget. Skitjobbigt, för det ger verkligen känslan av att de inte tror på en
  • trållmor
    Tibell skrev 2010-09-14 15:15:25 följande:
    Hur har det varit för era barn ?? Har de varit vrålallergiska mot tex vete direkt eller har det sakta med säkert blivit sämre och sämre ??
    Sakta men säkert blivit sämre och sämre här.
  • trållmor
    Molina skrev 2010-09-15 09:35:11 följande:
    Nu måste jag få en massa HJÄLP från er. Har pratat med  min dotters allergiläkare och strikt mjölkfritt inte ens spår får förekomma men nu också ska all soya uteslutas plus ägg och majs&ärtor nu till min fråga vad kan min lilla tjej igentligen äta, soya är väl i ganska mycket. Vad ska man undervika, jag verkligen lider för min dotters skull, usch allergierna kommer så snabbt en efter en när tar det slut. Även en del fruktallergier har börjat kommit.
    Tips på sidor där det finns bra recept på middagar känns mottagande.
    Kan inte annat rekommendera än Miralicias blogg: http://utanallt.blogspot.com/
    Mitt absolut bästa tips är annars att skippa allt halvfabrikat, och laga mat från grunden så att du vet själv vad som finns i.

Mattis reagerade ju så kraftigt på komjölksprotein så vi fick byta ut alla kastruller och stekpannor hemma, och verkligen börja om från början så att han inte skulle få i sig spår av mjölk. Det verkligen omkullkastade vårt liv, men jag är ändå tacksam för att vi fick börja med "bara" komjölksproteinet innan alla de andra allergierna kom.

Som många säger här, det är ett tänk som man kommer in i efter ett tag. Men börja och läs på Miralicias blogg, Kavats blogg och Blå myran. Sen kommer det komma frågor efter det ändå, det gör det nog för alla (annars hade man nog inte hängt kvar här i tråden)...
  • trållmor
    Angel Gbg skrev 2010-09-15 20:53:28 följande:
    Jag berättade för typ 100år sedan om en Lyxkaka jag gjort som var kanongod, lite likt fransk chokladtårta och jag har nu skrivit in receptet i recepttråden. Låt er väl smaka.... INGEN har gissat att det varit C vänlig kaka...
    R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne

• trållmor
    Angel Gbg skrev 2010-09-15 20:53:28 följande:
    Jag berättade för typ 100år sedan om en Lyxkaka jag gjort som var kanongod, lite likt fransk chokladtårta och jag har nu skrivit in receptet i recepttråden. Låt er väl smaka.... INGEN har gissat att det varit C vänlig kaka...
    Recepttråden?
Svar på tråden Allergitråden