crazy hannah skrev 2010-06-29 22:03:27 följande:
Nån som vet om det är gluten i neocate?
Funderar nämligen på en sak. Min skall göra patchtest då han har kraftig reflux oxh kan inte äta (känns som jag säkert skrivit det 7000 ggr men ändå
). han äter endast neocate och nu när vi fört bajsdagbok i en månads tid har jag nu insett att han har kronsik förstoppning och ej normal tarmfunktion (har helt missat detta och känner mig urusel)
han skall som sagt göra aptchtest och jag har nu börjat fundera på en sak. Det måste ju finnas gluten i neocate om det nu är det han inte tål? Annars kan ahn väll inte vara allergisk mot det om han inte får i sig det liksom?
Nån som vet om något utav detta är gluten?
Ingredienser
Neocate LCP.
Glukossirap, vegetabiliskt fett (kokosnöt-, solros-
och rapsolja), L-arginin-L-aspartat, dibasisk kalciumfosfat,
L-leucin, L-lysinacetat, L-glutamin, L-prolin, L-valin, emulgeringsmedel
(E472c), trikaliumcitrat, L-isoleucin, glycin, L-treonin,
L-tyrosin, L-fenylalanin, L-serin, L-histidin, L-alanin, L-cystin,
L-tryptofan, natriumklorid, L-metionin, magnesiumaspartat,
encellig vegetabilisk olja rik på arakidonsyra, kolinbitartrat,
magnesiumklorid, trikalciumcitrat, kaliumklorid, M-inositol, encellig
vegetabilisk olja rik på dokosahexaensyra, L-askorbinsyra,
taurin, järnsulfat, zinksultat, L-karnitin, nikotinamid, DLa-
tokoferylacetat, kalcium-D-pantotenat, antioxidanter (E304,
E307, E306), mangansulfat, kopparsulfat, vitamin-A-acetat,
pyridoxinväteklorid, tiaminväteklorid, riboflavin, kaliumjodid,
folsyra, kromklorid, natriummolybdat, vitamin K1, D-biotin,
natriumselenit, vitamin D3, cyanokobalamin.
Nån som blir nått klokare på detta än jag? Kan man ens vara allergisk mot den här modermjölksersätnningen?
Tacksam för svar eller iaf försök till svar
Kram
Som flera skrivit så är det inte gluten i Neocate LCP.
Min son hade en massa mag- och hudproblem men allt försvann så fort han började med Neocate.
Dock är det ju jättevanligt att de blir förstoppade av Neocate, och av annan ersättning också för den delen.
Min son blev grymt förstoppad så fort han började med Neocate. Fick ont och bajset var så hårt att de små pluttar som kom ut var blodiga. Hans läkare sa att det är jättevanligt att det blir så och vi fick börja ge Laktulos för att magen skulle bli bättre.
Krävdes runt 10 ml Laktulos per dag för att han inte skulle vara hård i magen.
Nu när vi börjat med mer och mer mat har han blivit hård i magen igen. Trots ännu större mängd laktulos. Även detta är vanligt när de börjar med mat.
Jag misstänker inte att han är förstoppad för att han inte tål något då han är bra i magen annars (inget slem, blod etc) och jättefin i huden.