Inlägg från: Ellisizza |Visa alla inlägg
  • Ellisizza

Allergitråden

Tibell skrev 2010-06-16 20:57:09 följande:
    Ja hon har ju också varit helt fin i hunden innan och det var när hon åt endast altheran! Så visst känns det som att det har med maten att göra. Kanske sojalecitinet ändå?! Men just nu äter hon så fantastiskt bra att man inte vill börja om på nytt =( Att få henne äta så här bra har tagit mycket lång tid och mycket energi. Men mår hon inte bra ska hon givetvis tillbaka på ruta 1! Men ska försöka hitta någon frukstort vi är säkra på att hon tål ( mango bla ) och endast ge henne det. Tror nästan det har med frukten att göra ( eller hoppas snarare )
    Sen är hon ofta prickig runt munnen. Men är osäker på att det har med mat att göra ?! Hon dregglar iofs inget men det kan väl bero på fler saker ?!
    Vi började också med en frukt som vi visste att han tål. Han fick ett tag bara päron som frukt och det gick bra.

Jag lagar också ipricip all mat, utom fruktpuréer, själv. Då vet jag att det inte är en massa stärkelse och annat som han kan reagera på i.

Min son blev prickig runt munnen efter att ha fått potatis. Fick då tips om att det kan bero på att det är så stärkelserikt att det irriterar huden. Sedan dess har han inte fått ren potatis utan jag gör puré med potatis och plasternacka. Sedan jag började med det har han inte haft några prickar.
  • Ellisizza
    mimpen skrev 2010-06-22 14:17:28 följande:
    Vi har just bokat en resa till Italien i september. Ni som rest med allergiska barn, vad är era bästa tips?

Bäbisen kommer att vara 10 månader då. Och sannolikt ammar han väl då med, så jag måste äta soja-och-mjölkfritt. Och han måste ju ha bäbismat. Hur får vi med det? Hittills äter han bara hemmagjord mat, inga brukar alltså. Hur i hela friden får man med sånt?

Kommer hela resan att gå åt till att vara hungrig alternativt hitta matalternativ som funkar? Eller tror ni det fixar sig?

Han reagerar med hudutslag. Vi har tavegyl som vi förstås tar med, om det skulle olyckas.
    Jag åkte med sonen när han var 8,5 månad. Vi var på Mallorca en vecka. Han åt då mest ersättning, Neocate, men även mat ca 2 ggr/dag.

Funderade också mycket på det där med mat innan. Vi bodde i lägenhet för att kunna laga mat till honom om vi ville. Letade upp barnmatsburkar som han skulle kunna tåla någon vecka innan vi åkte. Gav dessa hemma innan så jag visste att de funkade.

Vi hade inte kommit så långt med hans mat då så han åt mest samma sak. Köpte med päronpuré, majs- och potatispuré och potatis- och palsternackspuré. Hade även med gröt och ersättning.

Vi packade en del barnmatsbrurkar i det incheckade bagaget men mest i handbagaget. Vi hade all ersättning i handbagaget för om vi skulle förlora den skulle det blivit kris!

Nu ammade inte jag så på det sättet var det enklare men jag upplever att det ändå gick bra med maten för honom utomlands.

Hoppas det går bra för er med!
  • Ellisizza

Vi har aldrig gett fisk till sonen så jag vet inte om han tål det eller inte. Har ni nått tips på vilken typ av fisk man ska börja med?

• Ellisizza
    mimpen skrev 2010-06-22 16:47:16 följande:
    Det är klart man kan prova att ta med lite färdiga burkar, de måste ju inte stå kallt och verkar smidigare. Att göra egen gröt går ju bra, det brukar vi göra hemma på havregryn och hirsflingor, så det kan man ju ta med och fixa på plats. Fruktpuréer borde kanske gå att ta med hemifrån. Finns det barnmat som är mjölk-och-sojafria då?
    Tyckte också det var enkare att bara slänga ner en burk i skötväskan när man skulle ut än att ta med hemlagad mat. Det går ju det också men kräver lite mer planering (kylväska etc).

Om det bara är mjölk och soja som ska undvikas är ju fruktpuréer inget problem. Men sen borde det väl inte vara svårt att få tag i frukt där heller

Vanlig barnmat finns också en del att välja på. Enklast är att gå in på ex Semper eller Hipps hemsida och läsa innehållsförteckningar.

Min son äter inte mjölk, soja, ägg, sädesslag, röda saker som tomat, paprika osv så för honom är det lite svårt. Många 4-månadersburkar som majs- och potatis funkar men även del kompletta rätter, tex Hipp Potatis, Majs och Kalkon (majs, potatis, kokt ris, kalkon, rapsolja).

Du kanske kan ta med en del burkar och sen laga lite själv där? Nu när vi är hemma lagar jag nästan all mat själv för det finns knappt burkar utan tomat och morot.. Går ju bra att ta med hamlagat på en utflykt också om man lägger det i en liten kylväska.
  • Ellisizza
    Tibell skrev 2010-06-23 14:43:49 följande:
    ELI : För oss tog svaren lite mer än 1 vecka!!

På tal om prover. Hur många utav era barns allergier/överkänsligheter visar sig på prover ( Patch, RAST, prick )
    Och hur många har visat sig via elimination och provokation??!?!
    Inget på pricktest och inget på RAST. Slutade amma (=elimination) och då försvann alla eksem, nässelutslag, dålig mage etc.

Nu håller vi på med provokation med en sak i taget. Han har ännu bara regareat på äpple (magknip), katrinplommon (eksem) och morot (eksem). Vi har inte provat ägg, mjölk och sädesslag som vi tyckte att han reagerade på under amning.
  • Ellisizza
    Tibell skrev 2010-06-23 21:28:41 följande:
    Åhh tack för alla svar =)
    Ser att fler visat neg på prover men är allergiska ändå! Läkaren hävdar stark att Bella minsann inte är allergisk mot något och hade inte jag tjatat så hade vi aldrig fått mjölkersättning på livsmedelsanvisning!
    Hon menar på att det är OTROLIGT sällan barn är allergiska om de inte visar på några tester! Så nu kan jag lugna mig och sluta tro att jag är hypokondrisk!
    Hon visar tydliga reaktioner på mjölk och soja. Spydde även massa massa av katrinplommonpuré..men det kanske är rätt vanligt ?! Hon kräktes sådana kaskader att hela hon +sängen fick saneras efterråt..hon tömde magen mer eller mindre!
    Hemmagjorda patchtest visar positivt på vete samt lite på havre...men detta har vi inte provocerat ordentligt med än. Vi vet inte riktigt om vi ska göra det snart eller inte. Lutar åt att vi testar vete först så fort hon kommit ut denna bedrövliga fas hon är i just nu!!
    Hade en läkare som hävdade att sonen inte var allergisk mot något då pricktest och RAST inte visade något trots att massor testades. Han fick Nutramigen utskrivet men fick ont i magen av det. Läkaren trodde mig inte för precis som du skriver var det SÅÅÅ ovanligt att vara allergisk om testerna inte visade något.

Att sonen hade knallröda kinder, eksem lite här och var, stora nässelutsalg över hela bålen samt grönt och slemmigt bajs med blod i hade läkaren dock ingen bra förklaring till..

Bytte läkare illa kvickt och fick Neocate utskrivet. Alla magproblem försvann snabbt och efter några månader var även huden superfin! Konstigt när han inte kunde vara allergisk enligt första läkaren...
  • Ellisizza
    crazy hannah skrev 2010-06-29 22:03:27 följande:
    Nån som vet om det är gluten i neocate?

Funderar nämligen på en sak. Min skall göra patchtest då han har kraftig reflux oxh kan inte äta (känns som jag säkert skrivit det 7000 ggr men ändåGlad). han äter endast neocate och nu när vi fört bajsdagbok i en månads tid har jag nu insett att han har kronsik förstoppning och ej normal tarmfunktion (har helt missat detta och känner mig urusel)

han skall som sagt göra aptchtest och jag har nu börjat fundera på en sak. Det måste ju finnas  gluten i neocate om det nu är det han inte tål? Annars kan ahn väll inte vara allergisk mot det om han inte får i sig det liksom?

Nån som vet om något utav detta är gluten?

Ingredienser
    Neocate LCP.

Glukossirap, vegetabiliskt fett (kokosnöt-, solros-
    och rapsolja), L-arginin-L-aspartat, dibasisk kalciumfosfat,
    L-leucin, L-lysinacetat, L-glutamin, L-prolin, L-valin, emulgeringsmedel
    (E472c), trikaliumcitrat, L-isoleucin, glycin, L-treonin,
    L-tyrosin, L-fenylalanin, L-serin, L-histidin, L-alanin, L-cystin,
    L-tryptofan, natriumklorid, L-metionin, magnesiumaspartat,
    encellig vegetabilisk olja rik på arakidonsyra, kolinbitartrat,
    magnesiumklorid, trikalciumcitrat, kaliumklorid, M-inositol, encellig
    vegetabilisk olja rik på dokosahexaensyra, L-askorbinsyra,
    taurin, järnsulfat, zinksultat, L-karnitin, nikotinamid, DLa-
    tokoferylacetat, kalcium-D-pantotenat, antioxidanter (E304,
    E307, E306), mangansulfat, kopparsulfat, vitamin-A-acetat,
    pyridoxinväteklorid, tiaminväteklorid, riboflavin, kaliumjodid,
    folsyra, kromklorid, natriummolybdat, vitamin K1, D-biotin,
    natriumselenit, vitamin D3, cyanokobalamin.

Nån som blir nått klokare på detta än jag? Kan man ens vara allergisk mot den här modermjölksersätnningen?

Tacksam för svar eller iaf försök till svar FlörtKram
    Som flera skrivit så är det inte gluten i Neocate LCP.

Min son hade en massa mag- och hudproblem men allt försvann så fort han började med Neocate.

Dock är det ju jättevanligt att de blir förstoppade av Neocate, och av annan ersättning också för den delen.

Min son blev grymt förstoppad så fort han började med Neocate. Fick ont och bajset var så hårt att de små pluttar som kom ut var blodiga. Hans läkare sa att det är jättevanligt att det blir så och vi fick börja ge Laktulos för att magen skulle bli bättre.

Krävdes runt 10 ml Laktulos per dag för att han inte skulle vara hård i magen.

Nu när vi börjat med mer och mer mat har han blivit hård i magen igen. Trots ännu större mängd laktulos. Även detta är vanligt när de börjar med mat.

Jag misstänker inte att han är förstoppad för att han inte tål något då han är bra i magen annars (inget slem, blod etc) och jättefin i huden.
  • Ellisizza
    Tibell skrev 2010-07-04 18:57:21 följande:
    Tänkte bara meddela att vi testat lite vete nu i dagarna..och än så länge verkar det funka...hurra!!!
    Så nu är vi helt hundra på att det är någon frukt hon inte tål..vi misstänker äpple!!
    Min son tål inte äpple. Han får inte eksem/utslag av det men magnip. Provade igen igår efter att inte ha gett det på någon månad men nej, det fungarar inte. Gav bara 1-1,5 tsk päron- och äppelpuré men det var tillräckligt för att han skulle få ont i magen.

Skönt att vete verkar fungera! Äpple, eller någon annan frukt, är ju mycket lättare att undvika
  • Ellisizza
    Tibell skrev 2010-07-04 22:01:32 följande:
    Fast nu är jag inte lika säker längre =( Hon fick lite vete igår..vaknade massa gånger i natt! Men eftersom jag såg att hon fått sin andra tand under natten trodde jag det kanske var på grund av den ( vaknade dock inget av första) men nu ikväll har hon redan vaknat flera gånger samt att hon var riktigt svår att natta. Men vi ger det ett par dagar till för att kolla!
    Jag hoppas verkligen av hela mitt hjärta att hon ska klara vete ( och de andra sädesslagen )
    Hann skriva precis innan dig!

Tråkigt att du inte är säker längre. Låter ju inte bra att hon vaknar en massa gånger. Precis så märker man på min son (förutom exsem/utslag av vissa saker) att han fått i sig något han inte tål. Han vaknar på natten och är ledsen. Han har inte tappat nappen eller något sådant utan vrider sig runt i sängen och gråter.
  • Ellisizza

Har inte varit inne här på ett tag pga semester men nu är det kris här hemma!

Sonen har ätit Neocate till frukost och kvällsmål. Han börjar dock tröttna på det och äter sämre och sämre och dessutom mår han så bra nu så hans läkare tyckte att vi kunde börja gå över till gröt/välling istället. Köpte hem Sempers mjälkfria gröt från 4 månader och han både gillar den och tål den. Surfade in på Sempers hemsida och letade efter deras mjölkfria välling och då ser jag att det inte kommaer att gå att fa tag på gröten eller vällingen förrän i början på 2011

Någon som har något tips på gröt/välling till en 11-månaders som inte innehåller mjölk, vete, havre, korn eller råg? Finns det??

Kan ju göra gröt själv men då är den ju inte berikad som gröten man köper. Har provat göra gröt på Neocate men nej, det vägrar han äta.

Sonen mår jättebra idag. Hans läkare tycket att vi kunde vänta till han är ett år med att prova mjölk och till 1,5 år med att prova sådant vi tror att han inte tål (ägg, vete, mjölk).

Men nu när det inte finns någon gröt att ge honom så kanske man ska prova tidigare? Vi tror som sagt att han reagerade på vete och ägg då jag ammade. Inga tester har visat något men han var rejält dålig med eksem. nässelutslag, blodig avföring, dålig tillväxt m.m.

Nu är han 11 månader och mår jättebra. Vi provar en sak i taget och hittils är dte bara äpple han reagerar på och då bara genom magont.

Detta äter han idag:
    * Nötkött, lax, kyckling
    * Potatis, ris, majs, ärtor, blomkål, broccoli, morot
    * Sempers mjölkfria gröt från 4 månader, Neocate
    * Kokosmjölk
    * Banan, päron, katrinplommon, mango, kiwi, aprikos
    * Basikila, dill

Han mår jättebra förutom problem med förstoppning. Huden är superfin och han är bra i magen i övrigt.

Om man ska prova något av det vi tror att han reagerar på, vad ska man då börja med? Mjölk fick vi inte ge innan 1 år så det är väl bäst att vänta lite med. Så det är väl sädesslag eller ägg då.

Bör man provocera med vete på en gång eller är det bättre att börja med tex havre? Tänkte att havre ju ofta innehåller vete så då är det kanske bäst att gå på vete direkt?

Oj, det blev långt! Hoppas att någon vänlig själ orkar läsa. Blev så ledsen när vi äntligen hittat en gröt han gillar och så går det inte att få tag i den.

• Ellisizza
    Kavat skrev 2010-07-28 23:13:18 följande:
    Här berikade vi själva med Profylac. Men det var mycket fruktpuré, mosad banan och annat i för att han skulle ta den. Smyg in Neocaten så kanske det går bättre. Alltså inte "full dos" direkt.

Tål han ärtor!? *Förvånad* Har ni testat soja och andra baljväxter?

En liten fundering bara. Måste ni provocera något nu?Är det inte bättre att han utökar maten med annat som ni tror han tål innan ni börjar på saker som ni tror han inte tål?
    Eller finns det någon anledning bakom?
    Problemet är löst tills vidare! *puh* Åkte runt och handlade på mig 15 paket gröt så nu räcker det ett par månader

Japp, ärtor går hur bra som helst! Har inte kommit till att testa några andra baljväxter eller soja än utan det får vi ta en i taget sen.

Har kommit fram till att testa tomat, lök, svamp och lite sånt. Sen kom jag på att man kanske kunde ge honom något mjukt glutenfritt/vetefritt bröd så att han kan få börja äta smörgås. Och så borde han kunna tåla den glutanfria pastan som innehåller majs och ärtprotein. Om han tål tomat känns det som en bra barnrätt att göra köttfärssås med pasta.

Vi tänkte att man kanske borde provocera för att se vad det är han inte tål. Vi har ju egentligen ingen aning utan gissar iprincip bara. Inga tester har visat något och vi har aldrig gett honom ägg, mjölk eller sädesslag utan vi anade bara att det var det han reagerade på under amningen. Han reagerade massor på röda saker när jag ammade men nu har han ätit massa rött utan att reagera något alls. Så jag tänkte att en del av hans andra känsligheter kanske försvunnit? Men det kanske är bättre att fortsätta med sånt vi tror att han tål ett tag till.

Läste att någon annan här tänkte göra ett patchtest hemma och det kanske är något man borde våga sig på?
  • Ellisizza

Har också hört att Sempers mjölkfria gröt och välling inte kommer att gå att få tag i förrän i början av 2011. Så vi har bunkrat här hemma.

Sonen äter en portion gröt till frukost och ersättning på kvällen. Men vi vill hellre att han ska dricka välling på kvällen då den är mer energirik. Så vi köpte 20 paket gröt och 15 paket välling tror jag det var.

Hoppas att detta nu räcker ett par månader så vi slipper fundera på vad han ska äta istället.

• Ellisizza

Åh, jag blir galen Rynkar på näsan Sonen har ätit riktigt dåligt sedan han fick tredagarsfeber vid midsommar. Det har sakta blivit bättre men så blev han lite förkyld igår och nu vägrar han igen! Åt halva lunchen men sen dess har vi bara fått i honom kanske 80 ml Neocate och vatten. VAD gör man??

På 10 månaderskontrollen klagade läkaren lite för att hans vikt dalat av från kurvan igen men det kunde visst bli så ibland. Vägde honom nyligen på BVC och då hade han bara gått upp 25 gram på en månad *suckar* så nu har han ramlat av ännu mer från kurvan och ligger på -2 sd.

Ska ringa hans läkare på måndag men jag vet inte vad han ska kunna göra. Han är superfin i huden, bra i magen (lite förstoppad ibland bara) och mår bra annars. Pigg och glad! Men han är inte, och har aldrig varit, matglad. Han kan gå jättelänge utan mat utan att klaga men vi försöker så klart att ge honom mat på regelbundna tider.

Kan han ha ont i magen av något han äter eller är han bara så här? Vi tror att vi hittat vad han inte tål (ägg, sädesslag och ev mjölk) och nu när han inte får något av det så verkar han ju inte må dåligt.

Känner mig som världens sämsta mamma som inte kan få mitt barn att äta..

• Ellisizza
    Älsklingen87

Tack för de uppmuntrande orden! Känns som att vi provat allt men han vill ändå inte äta.. Tack och lov har han nyligen lärt sig att plocka upp bitar från bordet och stoppa i munnen så på det sättet får han i sig lite extra. Ska prova russin också för det är ju mer energirikt än grönsaker och sånt. Tyvärr kan man inte ge honom plockmat, egen sked eller liknande samtidigt som man matar honom för om han får något annat att fokusera på så slutar han äta och koncentrerar sig på det istället.

Som nu när jag skulle lägga honom. Han hade knappt ätit på åtta timmar och ville inte ha flaskan med ersättning heller. När jag till slut lyckades få honom att dricka så kom min sambo in i rummet och då bara slog han undan flaskan och ville inte ha mer..

Tyvärr finns det inget han tycker om tillräckligt för att man ska kunna varva med goda saker när han äter. Han gillade fruktpuréer tidigare men nu vill han knappt ha det heller. Det är så konstigt att han inte ens vill ha goda saker utan bara vägrar allt. Han har verkligen grymt dålig aptit.

Eller jo, det finns en sak han gillar. Sempergröten! Vi ger bara den på morgonen för vi vill inte börja truga med den så att han tappar smak för den med. Och nu kommer den ju bli svår att få tag i. Tack och lov har jag handlat hem ca 20 paket av den så det räcker ett tag.

Köpte även hem 15 paket av vällingen som det visade sig att han vägrar äta, men det är en annan historia..
  • Ellisizza

Hej alla!

Skrev mycket här för ett tag sedan men det är länge sedan nu.  Kommer ihåg att jag alltid fick så bra tips av er så ni kanske kan hjälpa mig även denna gång?

Min son är snart 16 månader och tål inte mjölk, ägg och sädesslag. Vi gav sempers mjölkfria risgröt på kvällarna rätt länge och han stod sig bra på det. Men sen började han äta sämre och sämre av det så vi gick över till flaska istället. Han äter nu Neocate ersättning men lite olja i till kvällen och det fungerar bra förutom att han inte står sig hela natten på det. Han behöver en flaska på natten också.

Har ni några tips på hur man kan göra välling på neocate? Vi provade sempers mjölkfria risvälling men den totalvägrade han trots att vi försökte vänja honom.

Eller finns det någon färdig välling han kan tänkas tåla? Tänker tex på denna http://webbutik.barnmatsbutiken.se/grot-valling/valling/6-manader/ris-quinoagrot-ris-quinoavalling-med-frukt.html men är quinoa ett sädesslag? 

Försöker få honom att dricka rismjölk men det funkar inget vidare.. Men man kanske kan blanda välling på det på något sätt för att han ska få i sig kalcium?

Som sagt, alla tips på något att ge honom till kvällen som är nyttigt och mättande mottages tacksamt! 

• Ellisizza
    Blå Flygare skrev 2010-12-29 20:54:22 följande:
    Du kan blanda neo på risdryck (carlshamn) för extra kalcium, så gjorde vi (fast med nutra). Du kan också ha i lite grötpulver för att göra neon till en välling och göra den lite mer mättande. Quinoa är en ört och helt fritt från sädesslag- Allergi mot quinoa är mycket ovanlig.
    Tack för supersnabbt svar! Nu har jag ju massor att prova Hoppas han gillar något av det bara!
  • Ellisizza

Jag hoppas att någon orkar läsa och komma med lite synpunkter för detta blir nog ett långt inlägg..

Min son är 16 månader och har sedan länge ätit kost fri från mjölk, ägg och alla sädesslag. Inga allergitester har visat något men när han var liten reagerade han tydligt på något med eksem, slemmig och blodig avföring samt dålig viktuppgång. Tog först bort mjölk och ägg men det blev inte bra ändå. Fick sluta amma och ge Neocate och så blev han snabbt helt bra. 

Han har som sagt ätit allt utom mjölk, ägg och spannmål. Läkare rådde oss att prova mjölk när han var runt 13-14 månader och det gjorde vi. Han fick först pyttelite och sedan allt mer. Det verkade gå jättebra och han älskade mjölkprodukter. Men sen efter ca 1 månad började vi se slem i avföringen och när vi vägde honom hade han gått ner lite i vikt trots att han ätit jättebra. Prover visade ingen allergi men läkaren sa att man kunde se att tarmen var lite inflammerade vilket hon trodde berodde på magsjuka eller någon bakterie. Vi är dock helt övertygade om att det var mjölken som retade tarmen så vi tog bort det igen och då försvann slemmet i bajset nästan på en gång. Nu har han också gått upp lite i vikt igen, ca 200 g på 1,5 månad men det är ju bättre än att gå ner iaf. Men samtidigt verkar det konstigt att han kunde äta mjölk i en hel månad innan han reagerade. Verkar bara vara magen också för han fick inga eksem. 

Nu är läget sådant att vi ska prova något nytt igen. Och hur i hela friden ska man tänka nu?? Vi skippar mjölk så då är väl ägg, vete eller havre på tur. Vi har gett lite av Sempers rena havre i några dagar och inte märkt något. Nu funderar vi hur vi ska göra. Var hos dietist idag och hon hade inte fått NÅGON info om allergier av läkaren utan bara information om att sonen är underviktig och behöver öka energiintaget. Han är 16 månader och väger ca 9,2 kg till sina 77 cm (har inte växt på längden på 1,5 månad). Dietisten rekommenderade att vi skulle ge havre fullt ut och se om han reagerade på det. Hon tyckte också att vi skulle köra på med soja samtidigt. Så det är kanske så man ska göra?? Men samtidigt är det ju spår av vete i Oatlys produkter så då kanske det är bättre att provocera med vete istället? 

Gahh, hur i hela friden vet man vad man ska prova? Och hur länge ska man ge en sak innan man kan anse att barnet tål det?

Vi står inför dagisstart snart och skulle en gång för alla vilja veta om han tål ägg och sädesslag. Någon som har tips på hur vi gör på bästa sätt för att reda ut detta? Alla läkare vi träffat verkar mest se till provresultaten och anser att han inte är allergisk..  De tycker att vi inte ska vara så fega utan prova på men om vi ger havre en vecka, sen vete osv och så pajjar magen ihop, hur vet man då vad han reagerade på? Eller kanske är det så man ska göra så man verkligen ser hur han blir om han får alla sädesslag och kräva en ny utredning om han blir risig i magen och full med eksem??

Om någon vänlig själ orkade läsa ända hit så är jag jättetacksam för tips!

• Ellisizza

Vi har gett sonen lite vete ett par dagar och det har verkat gå bra förutom att han ätit sämre, men så kan han vara ibland även utan anledning.

Idag runt kl 8 på morgonen fick han smaka några bitar bröd (lite mer vete än han fått tidigare) och det verkade gå bra. Han ville inte ha så mycket lunch sen men mellanmål åt han bra om än lite motvilligt. Han var pigg och glad hela eftermiddagen men ville inte ha någon middag. För ca 1,5 timme sedan kräktes han och nyss kräktes han ner hela sängen.

Ska man tro att detta har med att han fått vete att göra eller är det helt enkelt någon magsjuka han åkt på? För om det var vete borde han väl reagerat snabbare och inte börjat kräkas först efter 10-11 timmar? Han är bara 1 år och fem månader så man kan inte fråga honom nått direkt..

Hur går vi vidare nu? Antar att vi avbryter provoceringen och testar igen när han är pigg och frisk och har ätit bra ett tag? Hans läkare har inte gett några bra tips utan säger bara att vi ska testa..

• Ellisizza
    Blå Flygare skrev 2011-01-23 20:07:50 följande:
    Så ska vi göra. Vi tror det var magsjuka, men kan ha varit veten. Så avbytit nu och sen testar vi igen när allt är som vanligt.
    Vi får göra detsamma. Så svårt att veta men det är lite skumt att han än så länge bara kräkts 2 ggr om det nu är magsjuka. Återstår att se hur natten blir och om vi andra blir sjuka.

Verkar inte bara vara vi som har svårt att avgöra då.  
Svar på tråden Allergitråden