Inlägg från: FenomenaA |Visa alla inlägg
  • FenomenaA

Allergitråden

Receptet på kokoskolakakor, som jag improvicerade lite. Det behöver nog eg bakas en gång till innan jag är säker på mängderna. Dessutom skrev jag ned efteråt, så jag kan ha kommit ihåg fel. :-P Ville ändå dela med mig.

Fenomenas kokoskolakakor

100 g mjölkfritt margarin
    drygt 4 dl kokosflingor (kolla innehåll!)
    1,75 dl strösocker
    0,5 dl ljus sirap
    ca 4 msk maizena
    ca 5 msk kokosmjölk (santa marias på tetra)
    någon nypa salt

Smält margarin, ta av från värmen. Häll o socker och sirap och rör tills de smälter. Häll i maizena som är blandad med kokosmjölk, rör om. Häll omedelbart över kokosflingor i en skål, häll i salt. blanda och lägg i i små bullformar. Fyll dem nästan till kanten, platta till med skeden. grädda i ca tio min i 175 grader, tills de fått lite färg.

Ev så är det bättre att hälla i maizena blandat med kokosmjölk sist, för att se till att den inte klumpar sig av värmen i kastrullen.

• FenomenaA
    Pommes frites köpta i affären, som är bara potatis och olja enl innehållsförteckningen, vågar man ge det? Det äter både jag och lillebror ibland. Skäms Eller ska man tro att det kan vara spår av vete och tom mjölk i? Jag får cravings efter "skräpmat" och i helgen åt vi hemgjorda hamburgare med pommes. Bröd till de som tål och salladsblad, lök, nachochips och guacamole på min. Mums! Glad
  • FenomenaA

Jag är tillbaka i tråden igen, som ni märker. *skratt* Vi har haft fyra barnkalas och en lägenhetsförsäljning på sex veckor, så det har inte funnits tid för FL.

• FenomenaA
    Miralicia skrev 2010-09-14 13:42:08 följande:
    Kolla innehållsförteckningarna på påsarna, en del pommes är täckta med mjöl för att bli lite extra krispiga  och andra som Euroshoppers innehåller dextros av vete, men står det bara potatis och olja i innehållsförteckningen ska det inte vara några problem.
    Jag äter det i varje fall utan problem (och de gånger som jag fått klåda i samband med att jag ätit pommes finns det andra orsaker till vetekontamination som jag i förväg varit medveten om).
    Då kan jag glömma den tanken, för vi köper bara de som bara innehåller potatis och olja.

Nu har vi äntligen fått kallelse till barnsjukhuset! Tidigare har har vi varit på barnspec.mottagning, och varit nöjda, men de dietisterna har hänvisat till barnsjukhusets dietister. Så nu hoppas vi på bra utredning och helhetssyn!
  • FenomenaA
    Dalkulla74 skrev 2010-09-14 16:16:01 följande:
    Fru Fenomena: Tack för att du delar med dig av recept på kokoskolor. Jag har en son (och sambo ) som är tokig i kokos så det ska jag nog ta och överraska dem med ! En fråga bara, när du skriver Maizena, menar du något annat än redningen då? För den innehåller både mjölksocker och mjölkprotein.
    Så lite så. :) Jag menar Maizena majsstärkelse, med bara majs i. Bra att du frågade!
  • FenomenaA
    Är det någon som har hemmet helt mjölfritt, trots att något/några barn tål mjölk? Jag börjar känna att det kunde vara värt att prova under en period, för att det är så svårt att veta varför lilleman blir dålig (prickar och klåda) regelbundet. Är något han äter, något jag äter, något han får i sig/på sig av misstag? Dottern skulle äta och dricka mjölk på förskolan tre luncher i veckan, och antagligen behöva extra kalcium (hon vägrar att prova Ricedream). Jag har fått lite olika bud om detta att ha mjölkfritt för ett barn som tål mjölk. Som det är nu så lagar vi mat utan allt, och dottern och maken äter mjölkprodukter vid sidan av.
  • FenomenaA
    Eligrabbarna skrev 2010-09-17 22:08:19 följande:
    Det är ju egentligen nite så svårt att köra mjölkfritt hela familjen. Lillkillen hade ju mjölkfritt i ett år innan vi kom på att det var vete som ställde till det och inte mjölken...nu har dock stora killen mjölkfritt pga utredning för förstopppning. vi kör mjölkfritt allihop. Visst har vi mjölk ehmma som vi vuxna dricker men det kunde vi eg skippa det också, all mat och så lagas mjölkfritt och vi har inte så mycket annat med mjölk i heller utan försöker köra frittt för oss alla.
    Enklast få faktiskt så är det mindre risk att man ger fel
    Min fundering är väl mer om det är "rätt" emot det ickeallergiska barnet. Sonens läkare tycker nämligen inte det. Ett skäl emot som jag själv tänkt på är att det (som jag förstått det) finns en risk att man blir lakosintolerant om man utesluter mjölk? Eller är det bara tillfälligt?

Jo, jag tycker också att det verkar enklare att ha helt mjölkfritt. Speciellt nu när vi fortfarande håller på att lista ut lillebrors allergier.
  • FenomenaA
    Kavat skrev 2010-10-04 20:01:16 följande:
    Gör helst så att alla kan äta. Efter att maken tömde hela kastrullen med vanlig pasta strax innan Angel kom hit med C för något år sedan så har vi inte kokat vanlig pasta.
    Skvätter det i det jag eller sonen ska äta så är det ju kört, så då kör vi samma istället. Det är värt den extra kostnaden för att slippa vara helt hysterisk och risker att göra misstag och skvätt i och med att både han och jag är så känsliga.

Däremot så borde vi försöka med Quinoa igen i en annan färg än röd. Sist vägrade båda att äta.. Så tack för "påminelsen". Blir lätt att man halkar in på samma spår.
    Har tänkt på det, med kokande pasta i två kastruller bredvid varandra. Det skulle alltså kunna vara en risk (och inte bara i mitt huvud)? Vi vet ju inte om sonen är allergisk emot vete eller sädesslag än. Vi föredrar att lägga till saker i kosten som vi tror funkar istället för något vi tror inte funkar. Och han har ju inte varit utan symtom, så det tar en väldig tid att prova en sak i taget.
  • FenomenaA

Apropå Neocate så dricker sonen (13 mån) Neocate lcp till maten. Han äter hyffsat varierat, men det känns bra med ett allsidigt tillskott. Just nu ammar jag en hel del, men det är väl bra att han vänjer sig vid neocaten i tid kan jag tänka mig, även om den inte behövs näringsmässigt än. Hur som helst så funderar jag på skillnaden mellan neocate advance och neocate active. Jag läste på för en tid sedan, och kom fram till att active passar oss bättre då det är ett kosttillägg och advance är en komplett elementardiet. Lillebror äter rätt mycket vanlig mat, och behöver högt kalciuminnehåll/hnäringsinnehåll per mml. Tänker jag rätt då?

Svar på tråden Allergitråden