• Tibell

Allergitråden

Kavat skrev 2010-04-14 19:32:13 följande:
    Min son fick ont i magen 2-4 timmar efter att han åt, oftast runt 3 timmar efter.
    Okej. Ja något har stört henne ikväll i allafall..nu sover hon dock!
    Har kikat på kinderna nu när hon sover och det röda börjat ge med sig men det är massor utan prickar.

Men jag håller nog snart på att förlora förståndet. Det kanske inte ens är allergi dottern har. Hon kanske bara är ett eksem barn med väldigt känsliga tarmar som reagerar på allt ( som det känns nu i allafall)
    Men om det hade varit atopisk eksem eller bara "vanlig" eksem så borde det väl inte försvinna av sig självt utan att det smörjs med något ?!
    dietisten sa idag att vete och havre allergi är så ovanligt så det borde inte dottern ha..speciellt inte eftersom hon bara är 6 mån!
    Jag håller nog på att bli knäpp är jag rädd =( Varför räckte det inte med mjölkallergi?!
  • Tibell
    EL I skrev 2010-04-15 08:31:34 följande:
    Nu är grabben fin om kinderna igen 2 dagar hemma från dagis. Sov hela natten förutom ett uppvak vid 04 men det tror jag blivit en vana efter alla de andra nätterna. Räckte att jag klappade honom lite på huvudet så somnade han om...Det MÅSTE ju vara något på dagis?!? Kanske att han äter av någon annans bröd eller nåt? Eller att kokerskan missat något, frågan är bara vad hon kan missa isf??
    Ja det låter ju onekligen som att det är något på dagis som gör honom dålig. Kan ju mycket väl vara så att han smakar på de andras mackor eller att det kanske smulas friskt och att han får det på sin macka ?! Eller att de ger honom fel dryck?! Fanns det inte någon risdryck som innehöll vete eller havre ?!

Kan man vara känslig mot rismjöl?!
    Gjorde ett litet test på dottern idag genom att dutta rismjöl blandat med vatten på ena kinden och solhavren vi använde i gröten igår på andra. Och döm av min förvåning att den kinden som fis rismjölet på sig är alldeles rödprickig. Men nu är jag inte helt hundra på att det verkligen ÄR rismjöl i den bunken. Kan lika väl vara majsmjöl. Kommer inte ihåg vilket ( senila morsan igen ) Men jag tror det ska vara rismjöl. Åh andra sidan kanske det finns rester av mjölk eller vete där i ?! Jag tror vi kan ha användt samma sked när vi gjorde välling till stora tösen och det finns säkert spår av både mjölk och vete på den.
    Men som sagt rismjöl..ska det ens kunna vara känslig mot det !?
  • Tibell
    Tibell skrev 2010-04-15 08:39:27 följande:
    Ja det låter ju onekligen som att det är något på dagis som gör honom dålig. Kan ju mycket väl vara så att han smakar på de andras mackor eller att det kanske smulas friskt och att han får det på sin macka ?! Eller att de ger honom fel dryck?! Fanns det inte någon risdryck som innehöll vete eller havre ?!Kan man vara känslig mot rismjöl?!Gjorde ett litet test på dottern idag genom att dutta rismjöl blandat med vatten på ena kinden och solhavren vi använde i gröten igår på andra. Och döm av min förvåning att den kinden som fis rismjölet på sig är alldeles rödprickig. Men nu är jag inte helt hundra på att det verkligen ÄR rismjöl i den bunken. Kan lika väl vara majsmjöl. Kommer inte ihåg vilket ( senila morsan igen ) Men jag tror det ska vara rismjöl. Åh andra sidan kanske det finns rester av mjölk eller vete där i ?! Jag tror vi kan ha användt samma sked när vi gjorde välling till stora tösen och det finns säkert spår av både mjölk och vete på den.Men som sagt rismjöl..ska det ens kunna vara känslig mot det !?
    Pratar med mig själv ett slag ;)
    Det måste ha funnits rester av mjölk i ! Och vi vet ju hur känslig hon är mot mjölk så vi utgår från att det var det!!
    Får köpa ett nytt paket rismjöl och testa med lite gröt igen!!
  • Tibell
    EL I skrev 2010-04-15 11:31:02 följande:
    Älsklingen: ja ni får nog testa och verkligen veta vad ni testar för nåt. Var noga med att era saker inte kontaminerar lilltjejens. eller försök ha allt mjölkfritt hemma, att även ni äter mjölkfritt så det inte finns lika stor risk att hon får nåt i/på sig.jag kanske ska se upp med vad jag önskar sonen är på ett hejdundrande bra humör i dag vilket innebär att jag hittills tagit ner honom från alla möjliga ställen som han klättrat upp på, bland annat stod han rätt upp och ner på stora killens matstol (tripptrapp stol) . Han o storkillen busar som tusan och en riktig liten busunge är han där han gör saker och sen plirar han med sina bruna och förstår att han är jättebusig men skönt att se honom så!
    Vad skönt att han mår så mycket bättre!! Hoppas det håller i sig och att ni kan komma underfund med vad det är som gör att han blir dålig!
    Man skulle kanske utbilda sig till detektiv efter det här..för det är som en sådan man känner sig när man letar symptom och orsaker =)
  • Tibell

Hmm..idag har jag kanske tagit mig vatten över huvudet!

Eftersom det antagligen fanns mjölkrester kvar i rismjölet antog jag att det kanske funnits det i Sinlacen med ( samma sked har använts där i )
    Så jag blev ju så klart tvungen att testa gröten till dottern igen, fast ett nytt paket då såklart!
    Och än har hon inte fått någon reaktion =) Inte eksem iallafall. Tänk om vi kan ha sådan tur att det inte är sojaallergi trots allt. Fast då innebär det att det kanske är veteallergi istället eftersom hon reagerade på ett veterån med mildas smör på ( jag hoppades ju att det var sojan i smöret istället för rånet )
    Men som sagt..jag hoppar inte högt nu.
    Det enda som man KANSKE kan tolka som symtom om man nu ska överanalysera lite är att hon har ätit dåligt hela kvällen, fast bättre nu sista målet. Flaskan hon fick 1 timme efter gröten drack hon bara 100 ml av, brukar slurka i sig 250 ml.
    Sen har hon fortfarande inte somnat utan ligger och gnäller lite..hon brukar i normala fall somna direkt efter sista flaskan!
    Men inga eksem i allafall =) De andra "symtomen" måste ju faktiskt inte ha med sojan att göra !!!

• Tibell

Tänkte bara tillägga att hönan somnade sen..utan några större problem! Så än så länge inga symtom ( om man inte räknar med matvägran men det gör jag inte just nu )
    Men än ropar jag inte hej. Fast jag vågar mig nog på att säga att hon INTE är sojaallergisk..hurra!!

• Tibell

Stora dottern fick en reaktion av gujibär nyss. Hon har aldrig testat dessa innan men jag tänkte att det kunde vara ett bra "godis" att muta med ibland eftersom en del försvinner nu när vi tar bort mjölken!

Men hon fick röda fläckar runt munnen samt att tungan började klia på henne. När jag tar en närmare titt på tungan ser jag att den är röd och MASSA prickar på sidan samt en hel del genomskinlga prickar mitt på tungan,,mest framme vid spetsen!
    Fler som reagerat på dessa bär och vad är det hon reagerar på i såfall!?

• Tibell
    Kavat skrev 2010-04-18 20:13:07 följande:
    Hur har de gått?Guji, är väl de röda bären, om det är det? Spår av något?
    Det gick bra. Efter ett x antal isglassar senare la sig klådan och idag ser tungan normal ut..liiite små knottrig längst siderna bara!

Det stod på påsen att det fanns spår av jordnötter och något mer nöt. Så det kan ju ha varit det. Hon har ju aldrig testat nötter så jag vet inte om det kan bero på det. Annars är det väl bäret i sig. Hon får ju illröda kinder av blåbär ( vi tror det är blåbär i allafall ) så det kanske hänger ihop på något sätt och vis ?!

När vi var hos dietisten i onsdags ville hon att vi skulle prova vete igen..då i form av veterån. Hon ansåg nämligen att det var dumt att plocka bort veten om vi inte kände oss säkra på att det verkligen är vete hon reagerar på. Och det är vi ju inte.
    Så i fredags när vi ansåg att hon var riktigt fin i hyn fick hon gnaga en stund på ett rån. Om man ska överanalysera såg det ut så här
    - På fredag kvällen var hon sååå svår att natta, tog en dryg timme och vi fick tillslut natta henne i vagnen
    - På lördag morgon samt hela förmiddagen äter hon tokdåligt. Inte ens halva flasker ( vilket motsvarar samma mängd 1-2 månaders ska äta och hon är snart 6 månader )
    - Idag kom massa röda prickar/eksem på öron, bakom öron, kinder,under hakan samt bak i nacken, lite på magen, armarna ( både över och under ), samt på sidan av låren. Hon har också ätit sämre idag

Men om man ska tolka dessa symptom som någonting annat kan man se det så här
    - Att hon var svårsövd kanske beror på att vi sov borta ?! ( även om det aldrig varit problem innan)
    - Att hon åt dåligt kanske bero på att hon är i en utvecklingsfas/tänder mm
    - Eksemen/prickarna beror på värmeutslag/ att hon kanske råkat få i sig mjölk/tvättmedel mm

Åhhh. Dietistens ord " veteallergi är sååå ovanligt..speciellt på så små" ekar i huvudet och jag vet inte vad jag ska tro. Hönan är fortfarande vaken så något stör henne..men det är ju 2 dagar sedan hon fick i sig vete...det borde väl inte sitta i än?!
  • Tibell
    Miralicia skrev 2010-04-18 21:22:02 följande:
    Det är ju jättebra av dietisten att rekommendera veterån för provokation, eftersom alla innehåller sojalecitin utöver vete Helt klart en reaktion vill jag säga, det kan sitta i flera dagar så inte så jättekonstigt att det fortfarande är kvar, även om det ska ju successivt bli bättre.Ang jordnöt så är jordnöt inte någon nöt utan en baljväxt, dvs släkt med soja.Goijibären hör tydligen till potatissläktet.
    Så det kan alltså hålla i sig så länge ?! Och att eksemen/prickarna kommer idag kan vara en reaktion på något hon åt i fredags?!
    och att hon har ont i magen nu ikväll och har jätte svårt att komma till ro kan också vara en reaktion som fortfarande sitter i ?!
    Visst kan det ha varit något hon råkat få i sig idag ( typ slickat på en leksak eller våra fingrar ) Men vi har sååååå få mjölkprodukter hemma och vi har inte använt dessa idag! Jo jag åt en bulle vid frukosten idag men jag tog inte i henne då utan tvättade mig direkt!

Okej..tack för infon =) Inga mer gujibör för hennes del i allafall!!
  • Tibell

åhh tjejer nu får ni hjälpa mig igen! La in bilder på hur tösens prickar ser ut i galleriet. Dessa är från idag så det var ju mer irriterat igår! ( ena bilden är gjord mörkare bara för att man ska kunna se prickarna)
    Vad tror ni?! Är det allergi prickar eller är det värmeutslag!? Utöver dessa har hon även några på kinden samt på bägge armarna, både under och över

Det enda som jag kan komma på ha orsakat prickarna är att vi badade henne i fredags. Och vi använde en parfymerad tvål till huvudet ( endast 1 droppe ). Men då borde hon väl ha fått reaktionen då och inte nu?!
    Och mjölk kan det inte ha varit för idag har hon ätit bra igen.. äntligen =)

Svar på tråden Allergitråden