Allergitråden
Finns det prickikorv utan allt ?
Finns det prickikorv utan allt ?
Lilla hönan är inte alls fin i huden =/ Dagis fröken sa det när jag hämtade henne att " B är väldigt eksemig på magen " och när de märker det syns det väl ;)
Förutom eksem på mage, rygg, och ben har hon sina ca 10 små runda torra fläckar sedan tidigare ( haft dessa fläckar några dagar, övriga eksem än nytt )..så hon är med andra ord inte alls fin ! Hon hade även sovit dåligt på dagis och varit lite gnällig. Har INGEN aning om vad det kan bero på.
Ser precis ut som soja eller mjölkeksemen hon får.
Dagispersonalen nämnde igår att hon älskar prickikorven hon får till frukost ( därav min fråga ).
Sen nämde sambon att hon ätit smulor från ett hamburgare bröd som legat på bordet.
Brödet innehöll vete ( får hon ej eksem av ) Havre (har hon fått eksem av, dock inte mycket ) rågmjöl ( vet ej om hon får eksmen där, har ju aldrig gjort en medveten provicering ) och spår av sesamfrön.
Men jag har svårt att tro att det ska bero på smulorna för de var sååå små, knappnåls stora och hon åt kanske 2-3 st. Inga mängder alls med andra ord.
Ska nog kolla med dagis vad den där prickikorven innehåller.
Jag har ju ingen aning om vilken de använder på dagis! De har nog bara gett henne den idag och igår tror jag! För innan har hon nog inte haft något pålägg ?
Vi har aldrig prickigkorv hemma eftersom hav alltid trott att alla innehåller mjölk!
Men något knas har hon ju fått i sig tyvärr :( de röda torra runda har hon haft ett par dagar.. Men all annan eksem är nya :( får fråga imorgon !
Ja ägg har ju varit lite min tanke eftersom vi ätit ägg nästan varje dag de senaste dagarna. Och det kom fler fläckar den dagen vi hade stekt ägg.. Inte lika mycket som kokt!
Så det tror jag hennes runda illröda och torra fläckar beror på. Och nu när du säger det vet jag att de andra barnen åt ägg till mellamål igår . Men tror inte hon fått i sig något. Känns som för mycket eksem för luftburet! Är nyfiken på vad prickigkorven innehåller .. Misstänker starkt mjölk :(
fick veta vad det var för korv idag, dock ingen innehållsförteckning eftersom de inte hade någon förpackning kvar.
Men den hette Gudruns hushållsmedwurst..någon som känner igen den och som vet vad den innehåller? Hon har även fått diarré idag..lilla skruttan =(
Gudruns ABâ?? SH:
Titel:
Specifikation
Utarbetat av:
Johan Broman
Godkänd av:
Jan Petersson
Datum::
2006-10-11
Utgåva:
1
Sida: av:
av 1
Dokument nr:
SH:564H
Artikel nr
4404 EAN 232144040000
Artikel
Hushållsmedwurst skiv 1kg
Ingredienser
Fläskkött, nötkött, späck, vatten, blodplasma av gris, antioxidationsmedel E 300, E 301, konserveringsmedel E 250
KJ /100 G
1333
KCAL/ 100 G
319
Produktionstyp
Kallrökt upphettad
Hållbarhet ( fr utlev )
24 dagar gasvac
Råvaruhalt (per 100g)
84
Kötthalt i %
55,8 %
Fett i %
25 %
Kolhydrater / 100g
10,1
Protein / 100g
13,9
Allergener
-
Innerförpackning
Plasttråg
Ytterförpackning
Kartong
Produkt Fakta
Det är en mycket populär hushållsmedwurst med mild kryddning.
Ej tillsatt gluten o laktos, svensk köttråvara.
Datum
…………………. ……………………………………………………………………………………..
56865 Hushållsmedwurst skiv 1,00 kg.doc
Detta fick jag till svar när jag mailade! Den ska väl vara ok? Då kanske hon råkade få ägg i sig när de andra åt? Eller så är hon så himla känslig och reagerade på smulorna från korvbrödet :(
Och korven tillverkad inte i samma maskiner som andra korvar med mjölk/soja/ ägg mm i.. Så det kan ju inte vara den!
Nu har jag pratat med dagis och köket och vi har alla kommit fram till att det måste vara antingen äggen de andra barnen ätit eller smulorna hon fick här hemma! För all annan kost hon ätit är ok.
Det kan ju mycket väl vara så att något barn som ätit ägg stoppat en leksak i munnen direkt efter och sedan delat med sig till dottern.
Eller så är hon bara så känslig för sädesslagen att hon reagerade på smulorna.
Dagis skulle ha ägg nästa tisdag med och blir hon dålig igen ville de inte ha ägg där mer.
Hennes eksem ser redan bättre ut efter massa smörjning. De torra runda fläckarna kommer dock aldrig försvinna känns det som . De som suttit på benet har varit där sedan helgen och det enda som händer är att de blir torra och hudfärgade för att sedan blossa upp igen. Känns inte som att kortisonkrämerna hjälper !? Men hon lider inte av dem i allafall :)
Men de beter sig väldigt ägglikt.. Eller vad säger ni ?
Ja dessa utslag är riktigt riktigt sega. Hon har fått dem vid fler tillfällen ( antagligen när vi ätit ägg eller om hon kommit i kontakt med det ) och då kan det till och med ta upp till 2 veckor! Nu var dessa inte så stora, ungefär 1 kronors stora, så vi hoppas de är väck snart. De på armen är redan hudfärgade så om inga missar sker är de snart borta!
Ja hennes dagis och köket som lagar hennes mat är underbara :)
Nä vi ska absolut inte göra en äggprovocering :)
Jag tror att den reaktionen hon fick när hon fick en mm stor bit som hon sedan spottade ut för några månader sedan räcker som provocering. Då skyllde vi eksemen på annat och den två vecko långa perioden med grön diarré efterråt på tänder ;) nu ser vi nog ett tydligare samband eftersom dessa reaktioner kom dagen efter äggintaget!
Så det lutar ju lite åt kontakt eller luftburet!
Men är det " bara " eksem fläckarna kanske det inte gör något om vi andra äter? Eller kan det utvecklas till värre reaktioner?
Jag tyckte de skulle testa att äta det på dagis nästa veckan och funkar det inte då heller skulle det sättas äggförbud på hennes avdelning. Men jag tycker det känns så dramatiskt för bara några torra röda fläckar?