Inlägg från: lillasysteryster |Visa alla inlägg
  • lillasysteryster

Allergitråden

VAr precis iväg idag till läkare med min egen mage. Har också blivit klassad med ibs för en massa år sedan men nu ville jag kolla upp ordentligt för det gjordes inte sist.
    Den läkaren jag träffade var mycket noggran. Blodprov på en massa sakerjag inte riktigt vet vad +gluten och laktos test, avföringsprover, kissprov och klämde mig på magen och fick frågade om jag var gravid :-O, Han tyckte livmodern var stor. Verkligen INTE var mitt svar (har p-stav i armen) så han skickar en remiss för UL också ....herregud

• lillasysteryster

Skumt Eli...hur länge har han ätit mjölk? Hoppas det håller i sig. Det vore ju skönt om det funkar med mjölk!!

Okej,nu har H ätit Soja fritt i över två veckor och magen har blivit bättre och fläckarna är borta. På måndag ska vi till allergiläkaren igen. Vad ska jag önska att han testar. Vad går det att se på rast? Mjölk, ägg och soja förstås men går det att prova för typ ärtor o sånt ocskå?

• lillasysteryster

När vi provcerade mjölk innan jul märkte vi inget särskilt heller i början men efter någon vecka var huden och magen sämre. Så vi valde ju att sluta igen. (men då visste vi ju inte om den eventuella sojaallergin...) så kanske mjöken verkligen försvunnit som senaste testet antydde. Ge det någon vecka till innan ni bestämmer er. Men det är ju bra att det går bra såhär långt.

• lillasysteryster

Det där med tomat -ketchup klurar vi också på. Röd runt munnen av färsk tomat och hade inte magen blivit bättre av soja fritt hade nästa steg varit att ta bort tomatsåser och ketchup för att se om det kunde sätta sig i magen ocskå. MEn nu kom vi inte så långt eftersom det blev så mycket bättre med soja fritt. (glömde t.om. ta upp det där med tomat med läkaren förra veckan...)

• lillasysteryster

Eli: Helt obemärkt gick det alltså inte förbi...men skumt med kinderna. Kanske kombination med kyla och vete som gjorde dem så ilsket röda. Humöret och sömnen verkar ju reagerat iallfall, Kankse kinderna kommer ännu senare...

• lillasysteryster

Just det, har inte berättat här inne om de senaste svaren på proverna vi tog. Mjölken visade lika lite som gången innan och sojan visade heller inget. Men eftersom sonen varit bra i magen och huden sedan vi tog bort soja så struntar vi i provsvaren så länge. Men eftersom magen är bättre konstant nu så betyder det ju att vi faktiskt kan prova mjölk och då faktiskt märka om det går bra eller inte :)

• lillasysteryster

älsklingen: Hrmm det har jag nästan glömt...kan 0.11 stämma kanske... iaf ordentligt under vad som anses som allergiskt. Och eftersom det visat högre tidigare borde det väl stämma antar jag?!

• lillasysteryster

För sonen visade prick test inget alls vid första tillfället men andra gången visade det på ägg (utan att vi ens hunnit misstänka det ännu) men inte på mjölk. Då togs rast och båda visade. Så nej det behöver inte visa lika.

• lillasysteryster

O hallå :) Sonens mjölk visade ju 0.11 och på soja också tror jag...läkaren menade att mjölken sjunkit så lågt att vi ska introducera. Men om det är tillräckligt för att ändå reagera så förklarar det ju varför han blivit bra i magen och exemen försvann sedan vi tagit bort soja. Är det fler som stödjer att 0.11 ändå är allergi

• lillasysteryster

Hej här inne! Jag har varit utan dator och bara läst sporadiskt på telefonen i det sista. Vill berätta att provoceringen av mjölk har gått bra på H. Så nu har han bara ägg allergin kvar.

Läste om någon som skulle till Malaysia? Vem var det? Vilka allergier? Vi har rest många gånger där och kan gärna berätta lite om ni vill. Som att man måste se upp med mjukt bröd eftersom det var mjölkprotein i många av köpebröden.

• lillasysteryster

Stoppar in huvudet bara för att säga hej och tacka för allt jag lärt mig om allergier av er här inne. Stort tack! Har lämat er sedan länge men ville bara säga hej.
    Sonen som tidigare hade mjölkprotein och ägg allergi äter numer allt (även om vi inte kommit fram rent ägg i provokationen) Allt går fint och familjen mår bra :) Stora pojken med sitt arga humör har också vuxit på sig och det hade nog inget med allergier att göra. Kämpa på allihop!

Svar på tråden Allergitråden