-
Våra tre stora tål inte kanel och Timon kan inte äta kardemumma heller. Timon är vi väldigt försiktiga överlag med "brunt i maten" efter läkarens inrådan, vilket vi har märkt har stämt dessutom.Allrona skrev 2010-07-10 21:15:10 följande:Är det någon som har eller som har barn som har allergi mot kanel eller kardemumma. Dottern har nu prickar över hela kroppen och det enda vi kan komma på att hon har ätit annorlunda de senaste dagarna är kanelbullar (mjölk- o äggfria). Jag hittar inte så mycket information om allergier mot de ämnena på nätet men någon här kanske vet något om det? Hon reagerar kraftigt på curry och jag läste på innehållsförteckingen att det innehåller både kanel och kardemumma.
-
SusieQ: vår lilla dotter äter ju också Neocate LCP, hon är nu 7 månader. Vi kom fram till att hon inte tålde Nutramigen AA pga sojaoljan, och därefter fick vi Neocate. Hon är JÄTTEKÄNSLIG när vi inför nya livsmedel och får alltid utslag, men läkaren tyckte att vi skulle ha lite is i magen om hon fick lite utslag och prova ändå att ge i lite flera dagar. För mig är det nästan lättare att tala om vad hon tål hittils Förutom Neocate så äter hon ris (som vi gör "välling" av), palsternacka, blåbär, banan och katrinplommonpure. Hon reagerade på potatis och läkarna ville absolut inte att vi skulle fortsätta med det utan avvakta i några månader till, utan tog spyorna som ett tecken på kraftig allergireaktion
-
Vi har kört på max tre dagar, oftast har vi introducerat i två dagar bara, för hon får så snabba reaktioner tyvärr. Banan gick inte alls förut, utan det är nu på slutet som hon kan smaka lite men inte mer. Allt annat slukar hon. Jag missade ju att säga att hon verkligen älskar sina majskrokar, och slänger sig efter påsen när vi tar fram densusieQ skrev 2010-07-12 15:08:14 följande:Hur många dagar kör ni när ni introducerar nåt nytt? Tråkigt att hon reagerar så starkt på potatis :-/ Jag känner att jag inte riktigt kommer loss med Olofs mat, och när jag väl fixade med gröten så blev det bakslag. Hur länge kan de egentligen leva på bara neocate? Ska testa med pama minutrisgröt imorgon tänkte jag för nu har utslagen efter bovetet gått tillbaka. Men vår situation är nog lite som er Trållmor, det är mer fruktbart att tala om vad Olof tål än vad han inte tål. Just nu tål han Neocate Vill ju ge honom nån frukt också och hade tänkt börja med banan eftersom att det kan funka bra som mellanmål om man ska nånstans. Men det kanske är bättre att börja med något annat?
Jaja, det är skönt att det är mitt andra barn. Första dottern var helt ointresserad av mat så hon levde på i princip bara bröstmjölk tills hon var över året så jag har lärt mig att inte ha så mycket ångest över barn som inte äter.
Tål inte Olof ris? För då kan ni koka gröt på rismjöl -
*håller tummarna för pama*susieQ skrev 2010-07-13 21:01:36 följande:Okej, det som står här ovanför är helt konstigt, men jag orkar inte göra om. Det första är ett svar på det som Trållmor skrev, sen bilden hör ihop med frågan nertill om värmeutslag. Hoppas att det går att fatta...
Neelah fick också sådär, och vi tänkte att det kunde ha med värme+blöja+gräs att göra, för just då hade vi uppehåll i introduktion av livsmedel. Spännande att höra vad andra säger Kan säga att vi misstänkte gräs för att hon fick sådär i ansiktet också efter att syskonen kastade gräs på hennes filt, och så kom det gräs i blöjan. I två dagar fick hon sen vara utan blöja och så smörjde vi med solrosoljan (hon tål ju fortfarande inte mjukgörande) och då försvann det. Så efter det så undviker vi även gräs, och även de större barnen har förstått det -
Timon är den av våra barn som har värst eksem, och han har väldigt mycket klåda. Mattis och Aliina får snabba eksemutslag som sällan kliar. Neelah har numer ständig klåda, men inget eksem kvar.Blåtiran skrev 2010-07-21 21:51:41 följande:Ni som har barn som får eksem av något födoämnen, har alla besvär av dem typ klåda eller liknande?
-
k kavat: det funkade inte att citera ditt inlägg, så jag får svara så här istället. Neelah får, precis som de andra barnen, Tavegyl.
Så massa nya frågor från mig: Det funkar över förväntan här på vårt nya ställe i Höga kusten. Har fått livsmedelshänvisning till Neelah, Timon och Mattis. Men de skriver bara ut för en månad i taget. Ska det vara så? Sen skrev bvc-läkaren på intyget till dagis att barnen är "intoleranta" mot livsmedlen, tror ni att det kommer bli bekymmer med dagis då? Han tyckte att det var så mycket att skriva (eftersom han skulle skriva intyg på alla tre stora barnen) så han kopierade bara vår lista och la till hans intyg Är det någon som har varit med om det? -
Nej, vi får tre olika anvisningar, alltså en anvisning/barn/månad. Så Timons anvisning räcker i en månad, Mattis räcker i en månad osv. Så det känns som att vi får skicka in mest hela tiden till ApoteketAngel Gbg skrev 2010-07-25 22:06:28 följande:Trållmor: Jag vet att det finns riktlinjer att hänvisningen ska räcka ca 3mån/uttag men om ni får för 3 barn på ett uttag så har dom väl gjort att det istället bara blir 1mån istället för att ha 3 olika anvisningar a 3 mån. Sen gör juh många att man får för strax under 3mån men jag har aldrig hört talas om 1mån...
Jag tror inte att dagis ska bry sig om det står intolerans, allergi eller överkänslighet. Poängen är densamma att dom inte ska äta så.
Vi befinner oss just nu i Svall så om du är i närheten och vill ses igen så får du gärna messa.
Du, vi åker till Sundsvall på tisdag Inte i något särskilt trevligt ärende egentligen (jag ska göra en ny coloscopi), men efter den är gjord kanske? Den är kl 13... Kanske äta middag tillsammans någonstans? -
Okej, så då är de snåla här då nej, men skämt å sido så är det skönt att höra, för det är ju ett fattigt landsting dessutom så då känns det mer logiskt...Blå Flygare skrev 2010-07-25 22:46:39 följande:Enl. riktlinjerna ska ett uttag räcka i en till tre månader. Vissa ställen är snåla, andra inte.
-
Skriver om lite råd inför dagisstarten, för oron är lite väl hög (igen). Vi träffade den ena av två kokerskor idag, och även om hon gav ett ganska förtroendeingivande intryck så undrar jag om vad ni säger här. Känns som att man behöver lite mer input än vad ens egen hjärna snurrar till det
Det nya dagiset har tre avdelningar (eller om det var fyra) med ca 50 barn totalt. De "har varit i kontakt med laktosintolleranta och glutenintollerans" innan, men inget som det här. Kokerskan såg helt chockad ut när jag visade listan på vad barnen inte tål!
De berättade att de har börjat med buffé där barnen tar sin tallrik och går och sätter sig vid sitt bord, och efter detta infördes så äter barnen bättre och mer grönsaker så det var ett kanonbra system tyckte alla där. Jag berättade att hemma har vi inget som den mest allergiska inte tål för att undvika misstag, och för att barnen inte ska gå igång med "varför får den och inte jag?" eller "jag vill också ha det" osv. så våra barn är inte vana vid att ta för sig själva och veta vad de inte tål eller tål, och de såg väldigt frågande ut till det (ungefär som att "hur ska DET gå att genomföra?" ). Vi har ju gjort så för att få en positiv inställning till mat och att de ska äta det som serveras.
Troligen börjar inskolningen i slutet på nästa vecka. Hur ska man göra för att det ska bli bra från början? Jag berättade ju om deras reaktioner som de brukar få, men de hade aldrig hört talas om ett barn kunde få andnöd av komjölksprotein Personalen sa dessutom att de aldrig la sig i maten, utan allt det la de på kökets ansvar. Så det verkade som att de inte brydde sig om kontaminering vid servering/"matning"/efteråt
Utöver det här så undrar jag om hur det är att få en resurs till Timon? Jag vet ju att vissa här inne har det, kanske inte pga maten utan pga annat. Där tror jag att de kommer att behöva det, för han är verkligen inte lätt att ha att göra med. Dels är det hela matsituationen, sen är det hans epilepsi (nu får han ju inte så många anfall, men ändå), sen så har ju vi begärt en utredning för vi misstänker (eller jag vet ) att han har någon diagnos inom autism-spektrat (verkar som asperger, enligt mig). Kan man få en resurs innan utredningen, eller måste utredningen vara klar och diagnos finnas svart på vitt?
-
Allergibuffé är ju något som man kan föreslå Hur ofta fick din son epilepsianfall när han blev beviljad assistent? Jag tror att Timon har alldeles för få anfall för att få det, men jag tror att han är "för jobbig" för personalen att hantera i en stor grupp (det var ju de indikationerna vi fick från förra dagiset) och det är vad jag tror på en ev asperger-diagnos.2små2stora skrev 2010-08-04 14:30:44 följande:Trållmor: kan de inte göra en allergibuffé vid sidan av?
Personalen måste ta ansvar vid matbordet att barnens mat inte kontamineras. Min son fick assistent pga epilepsin på dagis, innan vi visste att han hade aspergers.Jag tror också att en resurs enbart pga maten inte behövs, utan det är mer helheten som Timon är. Är det någon som reagerar vid kontakt så är det ju han, för hur mycket vi än smörjer så har han fullt med eksem, men jag tror inte att de kommer förstå isf att extra städ skulle behövas för ett allergiskt barn.Kavat skrev 2010-08-04 19:29:03 följande:Ja, du det är så lurigt det där. Här har vi ju inte tagit bort allt för alla så mina är fullt medvetna om vem som tål vad. Eller tja, nästan i alla fall. Inget att lita hundra på men de har rätt bra koll.
I och med att sonen är så känslig mot vete/havre/ägg så har det ju blivit en del påminnelser om man inte är hemma. Ett måste för att få det att fungera på bortaplan enligt mig.
Men hur ni ska göra är frågan. För det första så MÅSTE personalen ta ansvar till viss del över maten. Eller står kokerskan och kollar vad varje barn äter?
De andra kan ju inte sitta och kladda i dina barns mat!
Sen buffén.. De har samma på dotterns dagis. Men i hennes fall så är hon inte superkänslig mot ärtor, lingonsylt-konserveringsmedel osv, så det hade inte varit hela världen om hon fått i sig lite. Hade hon sett en ärta på sin tallrik hade hon inte ätit, så det hon ser hade hon inte stoppat i sig. Hon vet vad hon kan äta, så länge det inte är gömt.
Men nu när sonen ska börja på samma ställe, så är frågan. Jag har faktiskt inte pratat med dem om det än, då inskolningen kommer dröja lite eftersom det är bebis som ska komma först.
Här ska vi ha ett möte med kök, personal och rektor (tror alla de ska vara med) innan dagisstart. Sen tror jag att jag kommer behöva vara med ett antal måltider för att kolla hur rutiner och annat är. Så att de inte som på Ikea här har knäckebröd rakt över salladsdisken osv. Osäker på om buffé alls kommer funka till sonen, men det beror ju helt på hur den ser ut. Tar han allra först kanske det funkar, men då kan han ju inte ta en andra gång osv.
Angående resurs till Timon, så tycker jag absolut att du ska höra dig för. Känns ju som att det hade underlättat för alla. Jag har frågat efter det vid måltider samt extra städ, men misstänker att det blir svårt att få igenom. Men vi får väl se. Sonen har ju dock inga andra diagnoser än allergier.
Hur går det med Neelah nu?
Neelah går det framåt för Hon äter numer bättre och är så kanonglad. Jag pratade med dietisten igår och efter en ny remiss så ska vi få komma till henne och lägga upp något matschema. Känns faktiskt kanonbraSnutten skrev 2010-08-04 19:30:00 följande:På Siris dagis har de resurs i form av en städfirma som kommer och städar efter måltiderna. Hon har inga andra diagnoser utöver sin astma/allergi.Vi har lärt dem också, men det var innan vi fick hela listan i början på maj. Det vi känner är svårt är att lära tre barn i "samma" ålder deras olika allergier, utan eftersom de är så lika i ålder så lär de sig mycket lättare vad som är okej och inte. Sen vet Aliina att hon får äta bulle hos mormor, men att de andra inte får det. Så ser vår verklighet utSnutten skrev 2010-08-04 20:04:14 följande:Vi har också valt att lära Siri att hon inte tål och att andra äter annan mat. Det är så det är i verkligheten så då har vi resonerat som så att det är enklast att lära henne det från början. Hon har naturligtvis inte full koll eftersom mjölk bla kan gömma sig i annat MEN hon är medveten om problemet och frågar ALLTID oss om hon får smaka.