• Kavat

Allergitråden

cofiepropp skrev 2010-09-25 14:04:19 följande:
    Håller på att bli tokig... Lilltösen  är, som tre av sina större syskon varit, allergisk mot mjölkproteinet.. Jag ammar inte o lilltösen är nu snart 4 månader... Tösen har levt på Nutramigen sedan 1 v ålder och nu tvärvägrar hon Nutran. Tar inte heller Althera. Tips??
    Vaniljsocker i hjälper inte, ej heller socker...
    Hon har fått en del smakportioner men strulade redan innan dess med Nutrmigenet..
    Finns det någon annan ersättning som någon provat ist för nutramigen som funkat bättre..
    Det är nog så att smaken är som baken. Antingen får du försöka smaksätta på något sätt eller så får du byta. Althera ska ju smaka gott medans nutran har en speciell smak. Profylac ska tydligen vara lite snällare i smaken än nutran, men har inte smakat själv på skillnaden.
    Vi gjorde jämt välling på risdryck, majsmjöl och mixad banan och olja, men vår son var över 7 mån när vi började så han tog inte profylac utan banan i.
  • Kavat
    Tillalamm skrev 2010-09-26 21:14:21 följande:
    Kan röda prickar runt munnen/ögonen + konstant förstoppning vara tecken på födoämnesintolerans?

Min skrutt är 10 mån nu. Han har varit förstoppad från början och vi måste ge honom lösande medel. Han får nu mjölkfritt. Han började äta vanlig mat och det var inga problem förutom att förstoppningen fortsatte. Men för ca en månad sedan, strax efter att en torskinfektion brutit ut, fick han en massa prickar runt munnen och till viss del ögonen. Sedan har prickarna kommit och gått - vissa dar är det mer och andra mindre. Kan detta vara tecken på allergi? Det var ju mer än en månad sedan han fick mjölkmat senast så det borde inte kunna vara det fortfarande.

Någon som har något förslag?
    Ja, förstoppning beror i många fall på allergier. Vad ger ni istället för mjölkprotein i och med att du skriver att prickarna dök upp när ni började med mjölkfritt, om jag förstod dig rätt.

Sojaallergi är en vanlig kombination med mjölkproteinallergi t.ex liksom ägg. Havreallergi har också ökat i och med alla bra ersättningsprodukter för mjölk. Men det kan ju vara vad som helst. Men bör vara något han för i sig rätt konstant.

Även vete kan ju ge förstoppning och fibrer gör det också också, utan att vara en allergi. Men prickarna låter ju lite misstänkt i mina öron.

Inga andra symptom, som sover dåligt, spyr, frätande bajs osv???
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-09-27 20:42:05 följande:
    Hej tjejer!!

Idag har vi fått träffa barnens nya allergiläkare och JISSES vilken skillnad. Hon hade läst igenom lillans journaler och förstod inte alls varför läkaren tvekat så och proppsat på massa provoceringar och tester hela tiden. Hon skulle i allafall skriva ett intyg till dagis och fixa tid till en riktigt duktig dietist. Dessutom blev läkaren sur över att den andra läkaren låtit lillan gått med rossel, anstängd andning och hosta i 2.5 månader i våras utan att sätta in astmamedicin ( hon är ju trots allt ett allergibarn så astma borde ju ha kommit på tal..dessutom har vi det i släkten inklusive mig själv+storasyster) så nu har hon fått en egen liten anka och mediciner som ska sättas in om det behövs. Hon hostar ju alltid vid ansträgning och det tyckte väl inte läkaren var jätte bra!
    Men till det allra bästa.... Vi har ÄNTLIGEN fått hjälp!!!!!

Lillan fick smaka lite isglass igår, en Hello Kitty glass. Jag läste innehållsförteckningen och tyckte den såg helt ok ut men nu tvivlar jag lite.
    I natt har hon vaknat flera ggr med magnkip och hon har även massa röda prickar runt munne och näsan. Men den glassen bör väl vara ok??
    Hon håller på att få tänder med ( därav idén om lite avkylning från isglassen ) så det kan ju likagärna vara pga av det.
    Skönt med en så bra läkare!

HelloKitty innehåller glukossirap av vete, om det kan vara det...?
    Tål hon frukten i? Körsbär och vindruva, om jag inte minns fel?
  • Kavat
    xanni skrev 2010-09-27 17:23:27 följande:
    K Kavat, har du beskrivning på hur du gjorde er välling på risdryck, majsmjöl, banan och olja? Vill gärna testa till sonen!
    Oj, det minns jag knappt, men på ett ungefär:
    Vi gjorde två flaskor på kvällen och sparade den ena till natten. Om jag minns rätt 5 dl risdryck, ca 5 msk majsmjöl (funkar med majsstärkelse också eller rismjöl t.ex). Vispa ur kallt för att mjölet inte ska klumpa och koka upp. Maizena behöver bara en bubbla, majsmjöl behöver lite längre tid för att tjockna. Skulle det ätas direkt så sparade jag 2 dl risdryck.
    Sen mixade jag en banan med en matsked olja och så mixade jag samman allt (och då ev 2 dl kall risdryck).
    Sen la jag i Profylac (läs på burken hur mycket man har i en flaska) i den flaskan som skulle ätas direkt och den andra ställdes i kylen i väntan på nattmålet då den värmdes och sen i med Profylac.

Du får testa. Omogen banan gör det lite sötare och ev lite lösande för magen. Hård omogen banan ger ibland hård mage och är nog inte riktigt lika gott i.

Glöm inte att hålet i nappflaskan ev. måste vara större så att det kommer igenom.
  • Kavat
    Tillalamm skrev 2010-09-27 16:36:06 följande:
    Ja, prickarna kom efter en torskinfektion och har mer eller mindre bestått sedan dess. Han får inte soja och inte vete, men däremot havremjölk, sesammjölk och mandelmjölk samt ägg. Jag försöker att rotera kosten så att han inte skulle få fler allergier. Han får ex havre bara varannan dag.

Han var också förstoppad hela tiden när han fick Nutramigen, men den är borttagen nu, dock är inte förstoppningen väck. Han har inte precis några andra symptom - visst, han sover lite dåligt, men det kan ju också höra till åldern 10 mån (korr 8,5). Han växer som han ska och är oftast glad. Men det är, som du påpekar, prickarna som verkar misstänkta.

Det som är konstigt är att prickarna kom ett par månader efter att vi börjat ge honom vanlig mat. Trodde att överkänsligheter visar sig direkt.

Kan det vara idé att ta bort ägg då kanske?
    Det jag försökte skriva var att det är kanske något du började med då som orsakar prickarna. Sesam eller mandel låter lite misstänkt i mina öron för det är ju inget man äter dagligen. Men en tanke bara. Visst kan det vara ägg eller vad som helst också. Men om de försvinner, exakt när dyker det upp. Vad har han ätit precis innan eller några timmar tidigare? Försök skriva matdagbok så kanske du hittar det utan att du behöver exprementera en massa innan.

Överkänslighet/allergier kan komma när som helst. Ibland dyker de upp med en annan infektion då kroppen har annat att arbeta mot.
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-09-27 21:03:14 följande:
    Ja det är helt underbar med en så bra läkare !! Tänk om vi hade kunnat få henne redan från första början..då hade  jag kanske inte behövt vara så slutkörd =(

Oj är det av vete.. det visste jag inte. Men nää.. Så känslig tror jag inte att hon är. Vindruvor har hon ju ätit massor innan så det borde det inte vara. Körsbär vet jag inte.
    Aja. Får se hur natten går. Är den lika illa kan beror det säkert på tänderna. Prickarna runt munnen för att hon har haft napp antagligen!!

Hur är allt med er ?? Går det bra med den lilla?
    Känner igen kommentaren "så känslig tror jag inte hon är"... Ni får väl se framöver.
    Jo, det är synd att inte alla läkare är lika kunniga, hjälpsamma och bra.
  • Kavat
    Angel Gbg skrev 2010-09-27 21:36:25 följande:
    Nuuuuuuu är jag klar med mitt vb.... 16sidor blev det med alla bilagor och då är inte ens läkarintyget där ännu. Jag hade skrivit en 6 sidor ansökan + 2 sidor om vad som händer på dagis och sen lite intyg och krav från NÄL och nu är det bara att hoppas.... jag har iaf svårt att dom ska säga att dom inte förstår min arbetsbelastning mer
    Jublar!!! Grattis! Jag har mitt kvar. Måste bli klar med dagispapprena först...
  • Kavat
    Rasmus päron skrev 2010-09-28 09:29:26 följande:
    Hej tjejer! (för det hänger väl inte några pappor här inne..?)

Det var många månader sen jag skrev nåt här sist men har läst en del och fölt era resor. Måste passa på att ge Kavat en stor eloge för rådet att ta bort allt som ger reaktioner och låta de små magarna läka. Under sommaren gjorde vi den resan med vår son. Tog bort allt som vi var minsta lilla osäkra på under ett par månader. Dels såg vi tydliga reaktioner på saker vi tidigare avfärdat som att "han är ju alltid lite prickig", dels fick magen läka och vi fick se vår son med helt lena kinder för första gången! Efter sommaren har vi åter börjat pröva saker som vi tidigare var osäkra på och nu funkar en hel massa! Tror ni, om några, kan förstå den fantastiska känslan när vi ger Rasmus mat och han tål den. Listan på saker han tål ökar stadigt och det han inte tål minskar!

Så tack än än gång Kavat!
    Solig Vad härligt att höra att det gått så bra. Underbart!
  • Kavat
    winalina skrev 2010-09-28 13:59:05 följande:
    Hej! Är helt ny på familjeliv, men blev rekomenderad er hjälp ;) på ett annat forum.

Är även "ny" som mamma-till-allergiskt-barn, och kommer säkerligen ha massa funderingar. Det är sonen på snart 6 år som blivit allergisk mot mjölkprotein bla. Vi har nu haft en mjölkfri månad och provocerat med mjölk, vilket gav reaktion, så det känns klartgjort. Men under den mjölkfria tiden märkte jag att han reagerade på fisk (magkramp, plus diarrér). Läkaren tyckte vi skulle testa fisk en gång till (reaktion vid bara 2 tilfällen), och i lördags lunch fick han lax. Sö hade han ont i magen, men var inte lös, må morgon hade han jätteont och sprang på toa med diarréer 3 gånger innand et var över. Hela söndagen gav vi bara "säker" kost, så jag kan inte komma på något annat som han kan ha reagerat på än fisken på lördagen, men kan en reaktion verkligen komma så långt efteråt??

Tacksam för era tankar....
    Hej och välkommen!
    Ja, den kan komma så långt efter. Vanligast är väl inom ett dygn.
    Undrar om de inte har pricktestat fisk? Nu reagerar han ju med magont och det är en sen reaktion. Men om man pricktestar så ska man se reaktion inom 15 min i form av en kvaddel (röd svullen) men ibland kan man se reaktion efter 6 timmar, 12 timmar, ett dygn, två dygn och då tycker ju oftast inte läkaren att det är reaktion och bortser från den, MEN det är en sk. sen reaktion och de brukar visa sig genom magont och eksem.
  • Kavat
    Mama Law skrev 2010-09-28 18:52:46 följande:
    Nej vi har ingen aning om va det kommer ifrån. Har blivit remitterade till barn på SöS nu och hoppas kunna  få bättre svar där.
    Usch då, stackars W.
    Kan dock inte låta bli att tänka att det är vete luftburet/kontakt, för visst har ni väl inte sanerat  vete runt honom?
    Ungefär sådär bränd ser min son ut när han fått det via luft.
    Exempelvis, sista gången vi bakade med vetemjöl, men han får det även när vi varit på öppna förskolan och barnen ätit Mariekex osv. Trots att jag då sett till att han inte varit bland borden där det äts osv.
Svar på tråden Allergitråden