Allergitråden
Kavat skrev 2010-05-25 19:36:20 följande:
De går ju lite i vågor med om de går upp i vikt, eller är intresserade av allt annat än att äta. Gråter han när du matar så hade jag gett upp det ett tag. Det ska vara roligt, intressant, spännande och gott med mat. Inte ska du tvinga i honom. Så jag hade gett så mycket Neocate han vill ha, tycker det låter toppen som du gör. Att du erbjuder mat först och Neocate sen. En tanke är att ge honom lite mat att leka och kladda med själv. T.ex välkokta grönsaker som han kan suga på, små riskorn osv. Samt att om det går att ni äter samtidigt med honom. Sen efteråt ger du Neocate. Då ser han ju att ni äter och har han lite plockmat framför sig kanske han stoppar i sig? Så länge han äter Neocate får han ju i sig det han behöver och då måste han ju inte äta mat för den sakens skull. Det är viktigt att maten är rolig och blir en bra stund. Sen efter ett tag så kanske ni kan hjälpa till lite med puré osv, om det funkar. Men till en början hade jag struntat helt i det och bara gett honom lite så han kan "leka" och smaka på själv, om han vill. Gör du välling av Neocate. Alltså har majsmjöl eller liknande så att det blir mer mättande. Är ju bra om han blir mätt på kvällen så att han sover längre för alla parter. Men tycker inte att du ska låta honom ligga och gråta av hunger på natten om du vet att han inte är mätt. Det blir ingen lyckligare av...
Tack så hemskt mycket för svaret! Har resonerat lite som du skriver och därför har jag gett mat först och Neocate sen så han blir mätt.
Men sen var jag på BVC igår och hon påpekade att äta på natten bör han ju inte göra. För då äter han sämre på dagen sen. Och om jag ger Neocate efter målen så lär han sig ju det och vill inte ha maten. Kände mig som världens sämsta mamma när jag gick därifrån
Struntade i att försöka ge honom mat till middag utan han åt bara flaska då och sen åt han bara flaska till kvällen så nu har han varit nöjd och glad. Får fortsätta erbjuda puréer och plockmat när han vill ha.
Har funderat på det där med att göra välling av Neocate. Han blir väldigt lätt förstoppad så jag tänker att det kanske blir värre om man gör ersättningen tjockare?