Inlägg från: Ellisizza |Visa alla inlägg
  • Ellisizza

Allergitråden

Kavat skrev 2010-05-25 19:36:20 följande:
    De går ju lite i vågor med om de går upp i vikt, eller är intresserade av allt annat än att äta. Gråter han när du matar så hade jag gett upp det ett tag. Det ska vara roligt, intressant, spännande och gott med mat. Inte ska du tvinga i honom. Så jag hade gett så mycket Neocate han vill ha, tycker det låter toppen som du gör. Att du erbjuder mat först och Neocate sen. En tanke är att ge honom lite mat att leka och kladda med själv. T.ex välkokta grönsaker som han kan suga på, små riskorn osv. Samt att om det går att ni äter samtidigt med honom. Sen efteråt ger du Neocate. Då ser han ju att ni äter och har han lite plockmat framför sig kanske han stoppar i sig? Så länge han äter Neocate får han ju i sig det han behöver och då måste han ju inte äta mat för den sakens skull. Det är viktigt att maten är rolig och blir en bra stund. Sen efter ett tag så kanske ni kan hjälpa till lite med puré osv, om det funkar. Men till en början hade jag struntat helt i det och bara gett honom lite så han kan "leka" och smaka på själv, om han vill. Gör du välling av Neocate. Alltså har majsmjöl eller liknande så att det blir mer mättande. Är ju bra om han blir mätt på kvällen så att han sover längre för alla parter. Men tycker inte att du ska låta honom ligga och gråta av hunger på natten om du vet att han inte är mätt. Det blir ingen lyckligare av...
    Tack så hemskt mycket för svaret! Har resonerat lite som du skriver och därför har jag gett mat först och Neocate sen så han blir mätt.

Men sen var jag på BVC igår och hon påpekade att äta på natten bör han ju inte göra. För då äter han sämre på dagen sen. Och om jag ger Neocate efter målen så lär han sig ju det och vill inte ha maten. Kände mig som världens sämsta mamma när jag gick därifrån

Struntade i att försöka ge honom mat till middag utan han åt bara flaska då och sen åt han bara flaska till kvällen så nu har han varit nöjd och glad. Får fortsätta erbjuda puréer och plockmat när han vill ha.

Har funderat på det där med att göra välling av Neocate. Han blir väldigt lätt förstoppad så jag tänker att det kanske blir värre om man gör ersättningen tjockare?
  • Ellisizza
    Tibell skrev 2010-05-25 20:16:03 följande:
    Nu kommer jag igen och stör =( Är inte meningen att ta upp forumet med mina egna problem men jag behöver bara skriva av mig. Ni behöver inte svara eller så Blir bara så himla ledsen på min sambo och hans mamma. Efter jag bokat läkartiden var jag jätte stolt över mig själv och ringde för att meddela sambon. När han kommer hem från jobbet berättar han att han pratat med sin mamma om detta och båda två ansåg att läkarbesöket är onödigt. De menar på att anledningen till att jag är så trött är för att jag äter dåligt!! Okej att jag kanske inte alltid äter jätte bra men frukost+herblife shake ( måltidsersättning ), middag samt kvällsmat äter jag varje dag, stora portioner också dessutom. Mellanmål försöker jag äta ibland iallafall! Men de menar alltså på att jag ska äta lika mycket mat som en vuxen karl gör, då kommer jag må bra. Men ska en 23-åring som är 155 cm kort och väger 42 verkligen äta lika mycket som en vuxen karl för att kunna fungera och bete sig som en normal människa!? Jag försökte förklara för honom att det självklart kunde vara matbrist som orsakar min trötthet men jag vill ha en läkare som talar om detta för mig isåfall. Jag har alltså varit konstant trött i 3 år, känns inte som om det bara har med maten att göra. Sen har jag ju som ni vet fler besvär än bara tröttheten med förstoppning, illamående mm. Men denna trötthet är inte normal. Jag kan inte ens längre leka med mina barn utan att sitta och gäspa samt kämpa för att hålla mig vaken =( Som sagt, ni behöver inte svara. Blev bara så himla besviken!
    Vet att vi inte behöver svara men jag svarar ändå

Vad taskigt av din sambo! Förstår att du blir besviken. Det hade jag också blivit. Klart du ska träffa en läkare för att diskutera hur du mår och vad som kan vara orsaken.

Däremot vet jag själv av egna mindre roliga erfarenheter att man kan bli grymt trött, förstoppad osv om man äter på tok för lite. Detta är absolut inget påhopp eller så men den vikt du skriver låter ganska lite för din längd. Det kan ju bero på att du har något hälsoproblem som celiaki men det kan kanske även bero på hur mycket du äter?

Självklart ska du träffa läkaren och få hjälp med undersökningar som kan visa varför du mår dåligt. Din sambo borde självklart stötta dig!
  • Ellisizza
    Tibell skrev 2010-05-25 20:34:07 följande:
    Jo det är ju just vikten som är ett stort problem och har varit jätte länge nu. Jag gick hos 3 olika dietister och fick dricka 3-4 näringsdrycker om dagen ( som bara gjorde att jag mådde ännu mer illa ) och på detta år gick jag bara upp 1 kg. Tillslut sa dietisten rakt ut att de inte kunde hjälpa mig mer för ingenting funkade! Så jag förstår att du reagerade på vikten =) Men nu äter jag som sagt frukost, middag samt kvällsmat + att jag dricker shaker! Dessutom tackar jag aldrig nej till godis, kakor mm. Men det är precis som att kroppen inte tar upp något utav det jag äter!! Men på något sätt kanske allt detta hör ihop med något ex Celiaki, struma, hög ämnesomsättning eller kanske något med sköldkörtlen... Men jag känner ju själv att denna enorma trötthet inte är normalt för en 23-åring. Tack för att du tog dig tid att svara !!
    Då låter det ju helt klart som att det är något som behöver kollas upp! Håller med om att man inte ska vara så trött. Lycka till med läkarbesöket! Hoppas att de hittar vad som är fel så att du kan få behandling.
  • Ellisizza
    Mela78 skrev 2010-05-25 20:48:50 följande:
    Även jag skulle ge barnet att äta det han vill ha för att sedan ge ersättning för att "toppa upp". Ang nattmaten så beror det på hur mycket han äter på dagen resp. natten, och hur gärna han vill ha ersättning på natten. Det har visat sig i studier att barn som äter på natten går upp sämre i vikt än de som inte äter på natten, men det är ju på gruppnivå och säger föga om individen. Har du provat att göra välling? Min son åt bara ersättning, han började gråta de gånger han fick smaka på välling. Gick bra det med, han åt ersättning tills han var drygt 1,5 år.
    Han vill gärna ha sitt nattmål och gråter om han inte får. Om man ger en mindre mängd kan han börja gråta när flaskan är slut. Har inte hjärta att låta honom vara hungrig då.

Har inte provat göra välling än. Vet inte riktigt hur jag ska blanda det. Kan inte ge köpevälling utan det måsta blandas på Neocate i så fall.
  • Ellisizza
    Mela78 skrev 2010-05-25 21:18:18 följande:
    Han är inte så gammal än och om han vill/behöver en flaska eller två på natten så kanske ni ska fortsätta ett tag till. Min son fick ersättning på natten tills han var 1,5 år, dotter valde självmant att sluta nattamma när hon var 10 månader annars hade hon fått äta på natten ett tag till.
    Ja, jag gör nog så att han får fortsätta äta på natten ett tag till. Han vill aldrig ha mer än en flaska så det det är ju inte så jobbigt. Sen så sover han jättebra efter det
  • Ellisizza

Låter som att det inte bara är min son som äter på natten. Tack för alla svar! Tänker med gott samvete fortsätta ge honom flaska på natten för han är verkligen hungrig då och gråter efter mat. Skär i hjärtat att inte ge honom.

Ska försöka göra välling och se om han blir mätt längre. Har köpt hem Holle risgröt och på det paketet finns recept på hur man gör välling. Provar med det först och ser om det går bra.

Tyvärr vill han inte ha mat alls just nu men jag ger flaska och låter honom äta det han vill. Han äter i alla fall päronpuré till mellanmål och majskrokar äter han med god aptit. Så nu ska här provas mer plockmat. Ska bara truga lite med nötkött någon dag till så jag vet att han tål det och sen provar jag med lite kokt blomkål i bitar.

Tack för alla tips. Så skönt att den här tråden finns så man kan få tips om mat som är mer anpassade för allergiska barn. Man blir så lätt stressad av att jämföra med vad andra barn äter och hur långt de kommit vad det gäller mat.

• Ellisizza

Just ja, tänkte fråga om någon vet om det är vanligt att man reagerar på "rena" kryddor som persilja, basilika, dill osv.

Provar nötkött just nu men nötkött, palsternacka och potatis blir ju riktigt smaklöst. Skulle vilja krydda lite men vill ju inte att han ska bli dålig i magen av det.

• Ellisizza
    Kavat skrev 2010-05-26 21:30:07 följande:
    Någon vars barn fått eksem runt hela halsen?! Började i nacken, fast längre ner i nacken. Trodde det var att han kliat från en lapp på en tröja eller något, men nu är han helt rödknottrig och det går runt på framsidan mellan hals och bröst... Nya symptom är aldrig kul, speciellt när man inte vet varför...
    Min son brukar ha eksem runt halsen, men inte runt hela utan bara på framsidan och sidorna. Har listat ut att det beror på att haklappar sitter åt där och sen när han äter mat och kladdar så rinner det dit. Om man inte tvättar noga blir det lite mat kvar som skaver och irriterar och orsakar eksemet.

Runt hela halsen låter inte kul! Det kan inte vara någon hård söm som skavt eller så? Hoppas ni listar ut vad det beror på.
  • Ellisizza
    Miralicia skrev 2010-05-26 22:05:43 följande:
    Såväl dill, dragon, kryddnejlika, kardemumma, ingefära, gurkmeja, wasabi samt limeskal & limesaft sägs vara mycket sällan som de ger upphov till allergiska reaktioner. Sen går det ju inte att garantera att han inte får ont i magen av det, men risken är betydligt mindre än för flera andra kryddor.
    Tack så hemskt mycket!
  • Ellisizza

Måste fråga er här en sak som jag inte vet vad det beror på. Ni kanske har bättre koll?

Sedan vi började med Neocate till sonen har han blivit helt bra i både magen och huden. Vi har börjat ge vanlig mat och än så länge har nästan allt vi provat gått bra. Han äter nu potatis, palsternacka, majs, rapsolja, nötkött, ris, blomkål och päron.

När jag ammade och han fick i sig sådant han inte tålde fick han ilsket röda kinder, eksem lite här och var, nässelutslag och blodig avföring. Han rev sig blodig på huvudet och grät på nätterna.

Nu är han en helt annan kille! Sover bra och verkar må bra i allmänhet

Men nu senaste veckan eller så har jag märkt att han är lite smårosig på kinderna ibland. Han är inte sådär ilsket röd som han varit innan utan lite mer svagt rödspräcklig, sådär som man kan bli om man är lite kall. Och sen har han som små upphöjda vitaktiga prickar på kinderna. Ser ut som minismå finnar/pormaskar typ. Vet inte hur jag ska förklara men det ser ut som att han har lite dålig hy just på kinderna. Det är inte eksem utan som små vita prickar. Inte så många men några på varje kind.

Någon som vet vad detta kan bero på? Är det något som barn kan ha utan att det behöver ha något med vad han ätit att göra. För han mår som sagt jättebra annars och inget av det vi ger honom känns särslikt troligt att reagera på.

Svar på tråden Allergitråden