• JPL

Allergitråden

Yngste sonen tål inte sin ersättning. Tyvärr, måste jag säga, för vi gillade verkligen Pepticate, som var utan bismaker. När jag ringde läkaren för att berätta det så räknade jag med att inte bli trodd. Men istället svarade han att den har lite rester av mjölk i sig och att han inte ger den till bebisar som lever på bara ersättning. Synd att han inte sa det innan så hade jag sluppit provocera sonen så många gånger. Men det var bra att bli trodd!

Hur sjutton kan de få kalla den för hypoallergen? Läser man informationsmaterialet så står det "extensivt hydrolyserat" så det låter ju säkert.

• JPL
    Miralicia skrev 2010-05-30 19:06:06 följande:
    Det är ju samma med den som med Nutra, Profylac, Althera - att den har sin bas i olika varianter av mjölkproteiner, men att de har delats sönder till så små delar att kroppen inte bör reagera på dem.
    Ja, fast vad läkaren menade var att just den är lite sämre nedbruten än de andra och att han därför inte ger den till dem som får mycket/enbart ersättning. Var han nu har fått det ifrån.
  • JPL
    mummy40 skrev 2010-06-02 09:52:48 följande:
    jag mailade quaker för att fråga om det finns spår av andra sädesslag i deras minutris och fick detta till svar:

Hej och tack för ditt mail. Jag har ställt din fråga vidare till fabrikens kvalitetskontroll och de svarar följande: Pama Minutris produceras och förpackas längs en produktionslinje som enbart hanterar risprodukter. För att ytterligare försäkra dig om att inga spår efter andra sädesslag finns, rekommenderar de att du häller ut risflingorna på en tallrik eller liknade och gör en extra kontroll innan produkten tillagas.

Med vänlig hälsning

Quaker Oats

BrittMarie Börjesson

men vad bra då!! Som att spår av något skulle synas.....

Vidare mailade jag rice dream för frågan ang korn,och det blev ju också ett moment 22 då jag påtalade sädesslagsallergi och får svar utifrån glutenintolerans...
    Ska det vara så svårt att lära sig vad som är vad????

japp, jag är grinig idag och stressad, A  ratar sin mat, vill inte ha något  längre av det lilla han  nu  kan äta,vi ska ha studentmottagning är hemma på fredag och vi får knappt plats....
    Fast Pama minutris är ju sär när-märkt med fritt från gluten. Då kan det rimligen inte vara fråga om att någon kontaminering kan få ske. Om det sker kontaminering, så måste ju omfattningen vara känd. Annars kan de inte påvisa att det är under referensnivån för glutenfritt.

Svaret ifrån Rice Dream som jag har läst är att det är så litet kvar i slutprodukten att det är "obefintligt". Vilket ju är en omöjlighet eftersom de de facto tillsätter korn i uppstarten av processen. Eftersom flera allergiker reagerar på deras produkt så är det bara att testa och avgöra själv.
  • JPL
    EL I skrev 2010-06-12 18:14:59 följande:
    Upprepar frågan jag hade för nån dag sedan.

Någon vars barn (eller själva) fått ärr av eksemen de(ni) haft?
    Jag har ärr, jättemycket är i mina armveck. Men då gick jag med obehandlade, infekterade eksem under hela min uppväxt. Inte riktigt samma sak.
  • JPL
    EL I skrev 2010-06-13 19:30:31 följande:
    Ni som kan så mycket. Om man jämför vetestärkelse som  t ex är i bröd (det dietisten nu vill att vi ska testa) och sen stärkelsesirap gjort på vete t ex i kräm. Vart finns det mest stärkelse? Är det mer eller mindre samma sak eller stor skillnad?

Dietisten vill ju att vi ska ge vetestärkelse som sagt men sonen äter  väldigt lite bröd och jag har inte sett det någon annanstans än i bröd. Han äter dock kräm, frågan är om jag kan ge honom t ex kräm med stärkelsesirap i eller så och det blir samma sak??
    Jag har ingen aning om vart det finns mest stärkelse men det som är viktigt är ju om han tål det som han behöver/vill äta. Det du vill veta är ju om du kan underlätta livet genom att ge honom köpekräm, lättåtkomig kräm e dyl. Om han inte äter bröd så behöver du ju inte veta om han tål vetestärkelse i den formen eller inte.

Jag skulle testa kräm först och gå vidare till tex kex om det första går bra. Nackdelen är väl att båda har många andra tillsatser också tex guar eller sojamjöl så att reaktionen kan vara på någon av dem istället. Men det gäller köpe-glutenfritt bröd också. Och så måste du ju veta att produkten har stärkelse av just vete i sig för om det är tex majsstärkelse så har du ju testat något helt annat.
  • JPL
    Mamsie skrev 2010-07-05 20:28:06 följande:
    Jag undrar...

Förra sommaren, precis innan semestern konstaterade vi att Max var mer eller mindre symtomfri.Halleluja tänkte vi och tänkte oss en provokation efter semestern.
    Tji fick vi - ungen var "sitt vanliga jag" och vi glömde alla tankar på att han blivit bättre.

Nu är vi där igen! Ungen mår finfint och det enda vi märker av är att han är lite knottrig här o var.
    Så...
    Är han bara vinterallergiker? (finns sånt? )
    Blir ni/era ungar också bättre på somrarna?

(Han äter 2½ mg Aerius + 1 påse Forlax per dag)
    Spontant undrar jag om han är ledig från dagis=dagismaten?
  • JPL
    Mamsie skrev 2010-07-09 09:15:17 följande:
    Jag kastade ut en fråga för ett tag sen, men ni vet ju hur det är: tiden går och tråden går vidare i rasande takt under tiden. Tur det finns "Gå till senast skrivna"-funktion
    Va? Var?!
  • JPL
    JPL skrev 2010-07-10 10:50:25 följande:
    Va? Var?!
    Hittade det, har letat på helt andra ställen förut. Men tack!
  • JPL
    Blåtiran skrev 2010-07-10 18:50:39 följande:
    jag har följt tråden lite grann. Hur många här är det som själva eller har barn, som INTE är så känsliga så de inte tål typ vetestärkelse och så? Verkar vara vanligast att man inte tål nåt när man är veteallergisk
    Mina barn skulle kunna äta lite vetestärkelse ibland. Nu gör de inte det pga sojabönstillsatserna men ändå. Särskilt den ena kan ta lite bröd med vete ibland, utan reaktion, men problemet är att hålla det till lite ibland utan ett evigt tjatande. Lättare med nolltolerans.
  • JPL
    Allrona skrev 2010-07-10 21:15:10 följande:
    Är det någon som har eller som har barn som har allergi mot kanel eller kardemumma. Dottern har nu prickar över hela kroppen och det enda vi kan komma på att hon har ätit annorlunda de senaste dagarna är kanelbullar  (mjölk- o äggfria). Jag hittar inte så mycket information om allergier mot de ämnena på nätet men någon här kanske vet något om det? Hon reagerar kraftigt på curry och jag läste på innehållsförteckingen att det innehåller både kanel och kardemumma.

Mina tål inte kanel men däremot kardemumma. De blir röda kring munnen och av annan del av kroppen som blivit utsatt av kanel.
Svar på tråden Allergitråden