Allergitråden
Tibell skrev 2010-05-25 20:34:07 följande:
Jo det är ju just vikten som är ett stort problem och har varit jätte länge nu. Jag gick hos 3 olika dietister och fick dricka 3-4 näringsdrycker om dagen ( som bara gjorde att jag mådde ännu mer illa ) och på detta år gick jag bara upp 1 kg. Tillslut sa dietisten rakt ut att de inte kunde hjälpa mig mer för ingenting funkade! Så jag förstår att du reagerade på vikten =) Men nu äter jag som sagt frukost, middag samt kvällsmat + att jag dricker shaker! Dessutom tackar jag aldrig nej till godis, kakor mm. Men det är precis som att kroppen inte tar upp något utav det jag äter!! Men på något sätt kanske allt detta hör ihop med något ex Celiaki, struma, hög ämnesomsättning eller kanske något med sköldkörtlen... Men jag känner ju själv att denna enorma trötthet inte är normalt för en 23-åring. Tack för att du tog dig tid att svara !!
Jag kan inte förstå varför din man ringer SIN mamma för att diskutera din hälsa när du nu tagit tag i det hela och kontaktat vården? Det enda som jag kan se att hans mamma kan ha som merit för att kunna avgöra om du behöva uppsöka läkare eller inte vore om hon var läkare. Hmpf. Om det varit min man hade jag sagt ett par mindre väl valda ord med något för hög volym.
Funderade just på sköldkörteln, har du tagit prover förut på din ämnesomsättning? Ett tips är att du faktiskt för dagbok över ditt matintag och räknar kcal. tex
matdagboken.se kan vara till hjälp, är gratis. Där ser du även om du får i dig tillräckligt med näringsämnen. Det bör räcka med en vecka eller två för att se hur du ligger en genomsnittlig dag i ditt kcalintag och sen kunna jämföra om du får i dig lika mycket som du förbrukar. För det är klart att du inte ska behöva äta lika mycket som en fullvuxen skogshuggare när du är bara 155cm lång.