Inlägg från: FenomenaA |Visa alla inlägg
  • FenomenaA

Allergitråden

Vi tog bort Nutramigen 2 och baljväxter (som jag bara hann äta vid några tillfällen). Och grön paprika och sambal oelek, som jag hade smugit in. Han var jättefin i huden i en vecka! *jippi* Vi fick Nutramigen AA utskrivet, som han har fått en skopa av igår. Idag: lite prickig. Vi får testa vidare. Kan sojaoljan i Nutramigen AA orsaka reaktioner? Jag ville ha Neocate egentligen, får väl be om det om Nutramigen AA inte verkar funka.

Kan han ha reagerat på solrosfrön?

• FenomenaA
    Miralicia skrev 2010-08-07 00:29:36 följande:
    Han kan nog ha reagerat på såväl sojaolja och solrosfrön, men jag lutar nog i första hand mot sojaolja av de två. Rena oljor är egentligen utan protein, men det kan finnas supersmå rester kvar som man kan reagera på om man är superkänslig ... och det har han ju hittills verkat vara.  Men jag skulle väl testa vidare lite till än att bara provat med 1 skopa med AA innan jag drar några slutsatser av det.
    Ja, precis. Lite prickar efter en skopa är inga prickar. Så vi testar vidare. Solrosfrön trodde jag skulle vara rätt safe, då solrosolja står på baskostlistor. Men vi är glada att vi vår se en prickfri glad son ibland. Då vet vi vad målet är!

Lillebror har allså fin, klar, icketorr hud emellanåt. När han får prickar river han sig, och har prickig hud med rivsår. Inte torr ens då, eller några stora eksem (vi smörjer med miniderm minst 2ggr/dag). Torr och eksemig var han däremot när han var runt två månader, innan jag hade tagit bort mjölk mm. Min tolkning är att han inte har atopiskt eksem, utan att han reagerar på saker han får i sig. Därför kan jag bara inte acceptera läget som det är. Hur skulle ni gissa?
  • FenomenaA
    Miralicia skrev 2010-08-08 19:53:18 följande:
    Jag säger väl kokosmjölk istället för rapsy som ersättning för iMat
    Det blir säkert bättre med kokosmjölk. :) Men jag är trött på att allt smakar kokos. ;P har försökt göra krämiga goda pastasåser på kokosmjölk, men det är inte alltid man vill att de ska smaka kokos. Till exv pasta carbonara. Men det GÅR ju att dölja kokossmaken, tex i din bearnaise, så det är väl bara att jobba vidare.
  • FenomenaA
    Snutten skrev 2010-08-08 23:42:49 följande:
    På tal om kokos så kokar jag en jättegod kola på 2 dl socker, 2 dl sirap och 2 dl av det tjocka i kokosmjölken. Man kokar som vanlig kola med kulprov osv. Om man vill ha den hårdare minskar man bara på mängden kokosmjölk. Men som sagt det smakar kokos. Man kan koka lite kortare så blir det kola sås istället.
    Hur mycket kokos smakar den? *fniss*
  • FenomenaA
    Miralicia skrev 2010-08-08 23:49:45 följande:
    Jo, den är ju betydligt mer dominerande än vad tex havregrädde är, så den kräver mer för att kammouflera den. Men när det handlar om chokladpraliner/tryffel så finns det inte en chans att jag vill riskera förstöra med att rapsysmaken slår igenom. Med den mängd det handlar om i chokladfallet så är jag ytterst tveksam till att man skulle känna någon kokossmak (däremot så har ju rapsyn en del bismaker).

Buljongtärningar använder jag en hel del, blandar ca 50/50 vatten och kokosmjölk och lite mindre mängd vätska än "normalt" i förhållande till buljongtärningen - typ "ska" vara 5 dl vatten/buljongtärning och jag tar ca 4 dl blandning.

Potatisgratäng gör jag tex med skivad mjölig potatis och sen kokar man upp ca hälften kokosmjölk och hälften vatten med lite majsstärkelse buljongtärning, lök, ev vitlök och sen blandar man ner nån näve krossade tacochips i "såsen" som man sen häller över potatisen kryddar med lite peppar och blandar runt i formen så allt blir blött innan man ställer in i ugnen. Ta ut i halvtid och blanda om i formen med en slev så det på toppen inte blir torrt och sen lite mer krossade nachochips överst innan den får grädda klart.

Gjorde en pastasås härom veckan med kyckling, bacon, äpple och curry: bryn kyckling, bacon och lök, strö över curry och bryn lite till,  i med buljongtärning och ca 1/3 vatten och 2/3 kokosmjölk. Rör ut maizena i lite mer vatten och blanda ner, mängden maizena närmare efter dosering för stuvning än för sås. Och sen röra ner tärnat äpple alldels innan servering. (curry har jag en i bloggen som är utan bockhornsklöver).
    Tack igen! Får testa vidare. Saknar god mat!
  • FenomenaA
    lilyanna skrev 2010-08-09 16:06:20 följande:
    Härligt! Får jag fråga hur pass allergiskt ditt barn är eftersom du fått 1/4 vårdbidrag och merkostnad (vad innebär det o hur söker man det?)

Du behöver självklart inte svara, jag är bara nyfiken och lite lost i den allergiska världen än så länge...sonen är under utredning just nu.
    Jag undrar också. Fast det gäller inte bebisar va? Från vilken ålder kan man söka? (hoppas såklart att jag inte har ett multiallergiskt barn då)
  • FenomenaA
    FenomenaA skrev 2010-08-07 00:20:57 följande:
    Vi tog bort Nutramigen 2 och baljväxter (som jag bara hann äta vid några tillfällen). Och grön paprika och sambal oelek, som jag hade smugit in. Han var jättefin i huden i en vecka! *jippi* Vi fick Nutramigen AA utskrivet, som han har fått en skopa av igår. Idag: lite prickig. Vi får testa vidare. Kan sojaoljan i Nutramigen AA orsaka reaktioner? Jag ville ha Neocate egentligen, får väl be om det om Nutramigen AA inte verkar funka.
    Han har kräkts en eller två timmar efter ersättningsgröten. Han kräks inte normalt. Han har varit lätt prickig, och fått måttlig klåda, och gråtit och kastat sig (lite) på nätterna. Han fick tavegyl inatt. Jag har inte ändrat nåt annat i kosten. Jag har lämnat meddelande till mottagningen vi går på att vi vill ha recept på Neocate. Jag undrar om de tycker att jag måste provocera med Nutramigen AA igen?
  • FenomenaA
    Kavat skrev 2010-08-09 17:29:51 följande:
    Tittar in lite snabbt och skyller frånvaron på en 3-dagars liten kille! Hjärta
    En bebis? Grattis! {#emotions_dlg.flower}
  • FenomenaA
    ViFrånLandet skrev 2010-08-14 21:18:20 följande:
    Nu är jag här och söker svar från er kloka och erfarna igen... Sonen är som ni säkert vet vid det här laget allergisk mot ägg, mjölk, majs och havre... Han blir även hård i magen av vete och får ont samt hård mage av soja och/eller ärtor (har inte provocerat var och en för sig än). Pga detta får han i princip bara ris att äta, både i frukostgröten och till lunch+middag. Den senaste veckan har han varit otroligt lös i magen som luktat otroligt illa och varit grönaktigt. Har inte tänkt så mycket på det, mest trott att det berott på stundande tänder men det tycks inte komma några sådana och nu kan jag inte släppa tanken på om det kan vara riset han reagerar på. Kanske inte att han är allergisk/överkänslig utan snarare på att det blivit för mycket... Vad tror ni? Känner mig som en riktig hypokondriker och skäms nästan för att prata med folk runtomkring om hans besvär Rynkar på näsan Förresten så har de bruna utslagen jag skrev om igår försvunnit men däremot är han ännu prickigare runt munnen nu plus att de spridit sig ner över halsen... Jag blir knäpp på det här!!!

Förlåt att det blev ett sådant där negativt inlägg nu igen men jag håller på att gå under, törs knappt ge sonen någon mat alls och samtdigt går jag och mår dåligt över ifall det är jag (och sambon då) som bara inbillar oss en massa och att vi utesluter saker som egentligen inte behövs uteslutas osv. Vi mår helt enkelt piss här hemma Gråter

Någon som har några stöttande ord/råd/förslag på hur vi går vidare tills vi får träffa läkare?
    Jag läser ikapp (har inte läst de senaste inläggen) så jag vet inte om jag säger nåt som redan är sagt. Är det Nutra AA han får? För det står på den att bajset kan bli mörkt och grönt av den.
Svar på tråden Allergitråden