• Kavat

Allergitråden

Vet att några har barn som är allergiska/överkänsliga mot vanilj och/eller ketshup.

Hur reagerar era barn på ketshup?
    Hur reagerar de på vanilj?

Vad är det som ställer till det för liten? När jag åt currypaste (chili mm) fast mild var han jätte ledsen och fick väldigt ont i magen, så aldrig mer det så länge jag ammar.
    Han blir prickig av något, men vad? Nu är jag nere på vad jag tror är ketshup, tomat mm eller vanilj som troligaste saker. Kommer väl ta bort både ock, men han reagerar så olika tycker jag. Åt ketshup i går kväll och även om han var ledsen lite på kvällen så sov han för första gången bättre än någonsin i natt. Vanilj äter jag numera i risgrynsgröt två gånger om dagen så då borde de ju blossat upp mer?
    För övrigt supergod gröt!

Äter för övrigt inte mjölkprotein, ägg, sädesslag, soja/baljväxter eller torsk eller nötter.   Så de vanligaste allergenerna är redan uteslutna. Lök äter vi heller inte utan i form av kryddor. Åt i Mamma Scans igår kväll och som sagt natten var lugn...

Känns lite hopplöst. Trodde vi skulle få ett barn som inte hade magproblem Drömmer, men så blev det inte. Men nu när de vanligaste allergenerna är uteslutna. Trodde det var svamptabletterna jag åt (massa varning på dem) och jo, han är bättre nu. Men vad fasen blir han inte helt bra för? Har inget tålamod, men tror ju att om de har ont i magen så borde det ju bli bättre inom några dygn. Slutade med dem i måndags.

Reflux? Något som jag tänkt som en sak de "hittar på" för att barnet spyr och har ont i magen och egentligen är allergisk/överkänslig... Men vad är symptomen på reflux?

• Kavat

Någon som tagit hem följande pdf?:
    Inlägg av Miralicia"
    Sen om de aldrig haft allergiska barn nån gång tidigare så vill jag tipsa om den här lila skiften som du kan beställa för 50:- eller ladda ner gratis som pdf och skriva ut - 40 sidor om lite allmänt om matallergi, matlagning och lite olika allergier
    www.astmaoallergiforbundet.se/infomaterial/do...

(Beställ tryckt (den översta): www.astmaoallergiforbundet.se/infomaterial/ )

Jag skulle skriva ut nu och ta med till dagis imorgon men det står bara att den är sönder när jag försöker! Skrikandes

• Kavat
    Angel Gbg skrev 2010-09-23 16:24:35 följande:
    Selleri??? Ketchup innehåller ofta det
    mady skrev 2010-09-23 18:28:21 följande:

Min lilla V tål inte selleri har tidigare inte klarat tomat men det har vi försiktigt gett någragånger och det har gått bra så jag röstar på selleri

Heinz innehåller ju det och jag äter ingen annan ketshup och i natt sov han ju bra trots att jag åt det i går kväll... Ja, det slutar väl med att det är majs, ris eller kokos, typ det enda vi äter här hemma...
  • Kavat
    Miralicia skrev 2010-09-23 21:27:11 följande:
    Du har mail!

(annars så får jag fram den med IE, men inte med Firefox eller Chrome)
    Hjärta
  • Kavat
    Angel Gbg skrev 2010-09-24 17:31:11 följande:
    Nu har dagis klabbat ihop så till den milda grad att jag överväger att anmäla dom för diskriminering och ni kan kalla mig bitterfittan surtant... Jag har skrikit och bråkat som dom inte lyssnar när jag förklarar vänligt + ger skriftligt info och som inte heller detta funkar så blir det nog anmälan
    Läste.. Ja, du.. Du är en bra mamma! Hjärta
  • Kavat
    2små2stora skrev 2010-09-24 16:27:57 följande:
    Kavat: Jag verkar få en magbebis till jag med
    Försöker nu ta reda på vaför han är så gasig och får magknip på nätterna. Lök försvann redan första veckan, men nu gissar jag på kålrot. Åt rotmos en dag och hemmagjord pyttipanna med kålrot i den andra dagen. 

Chrome funkar aldrig att ta hem pdf-filer med. Jag kunde inte öppna den med det, däremot funkade firefox sista jag testade. 
    Tråkigt...
    Du får väl gå den hårda vägen också och utesluta mjölk helt först kanske?

Jag tycker faktiskt att jag klarar mig bra, men saknar mjölk, kall mjölk och ost... Men det är ju inte så länge man ammar. Och knasigt nog så försvann min hosta! Ska blir väldigt intressant att se om den berodde på mjölk, pulmicort eller graviditet sen.

Nu tror jag ketshupen ryker här för han blir bara prickigare och prickigare... Knasigt nog äter vi ketshup varje dag tror jag..
  • Kavat

Vi hade ett helt ok möte med dagis idag! Klart över förväntan. Hoppas bara att det blir lika bra som det lät idag. De hade tänkt till innan och det verkade som de pratat sig samman och verkligen tänkt. Får extra städ innan vi kommer på morgonen och sen efter lunchen.
    Sen påtalade ju rektorn för hundrade gången att vi borde egentligen gå på allergidagiset...
    Men hon vet att vi har katt, mamma och pappa har hund osv. Vi är inte välkomna dit. Men likförbannat ska det påpekas varje gång vi pratas vid.

• Kavat
    Kavat skrev 2010-09-24 23:13:09 följande:
    Men med kamel.. Tror dock mer på tomat än selleri.
    kanel!
    I natt var han hopplös igen. Vaknar, men är inte speciellt hungrig eftersom han åt varannan timme... Selleri i buljongen jag åt igår. Så nu blir det tomat och sellerifrii ett par dagar så får vi se...

Det luriga är att man inte vet hur långt efter han ammat som han får ont.. Eller blir prickig...
  • Kavat
    Eligrabbarna skrev 2010-09-26 10:52:56 följande:
    Nu känner vi oss väldigt säkra på att sonen "bara" är allergisk mot vete men att han däremot är väldigt känslig. Vi vet nu att han inte tål "mjölspill" heller utan att han blir dålig när man t ex bakar bröd hemma med vetemjöl.

Detta var andra eller tredje gången han blev dålig när vi bakade hemma men att han inte ätit något konstigt. Han har fortsatt få flingorna med maltextrakt från korn i, just för att vi skulle veta vad som var vad. Nu är det inget som helst problem med sömn eller humör trots att han får dem, men nu är det ca 1½ vecka sedan vi bakade hemma och nu har han sovit 3 hela nätter och humöret har också varit bra sedan dess.

Det var samma sak de andra gångerna. Sov extremt dåligt och hade hemskt humör...utan att han ÄTIT något konstigt, så helt klart kan han äta råg, korn och havre men måste vara väldigt noga med vetet.

Frågan är "hur gör ni??". Har ni tagit bort allt vete hemma eller kan ni baka om ert barn är borta några timmar? Vart drar man gränsen liksom?
    Jag hade slutat baka med vete. Det lägger ju sig som ett damm i hela köket. Det finns så många andra mjöler att baka med för er, så jag ser inte vitsen med det omn han mår kass en vecka.
    Behöver ni av någon anledning baka, gå hem till någon annan.
Svar på tråden Allergitråden