Inlägg från: Ellisizza |Visa alla inlägg
  • Ellisizza

Allergitråden

Kavat skrev 2010-05-06 22:06:22 följande:
    Här finns Carlshamns risdryck på Ica, Maxi och Coop Forum, men inte på Willys eller Hemköp. Men de brukar kunna ta hem om man frågar. Om inte annat så kan man säkert få beställa hela plattor (det behöver inte förvaras oöppnat i kyl, så garderob eller liknande funkar om man inte har plats i köket). Oldas är ju smidig för att du slipper koka. Vi har alltid gett gröt med fruktmos, annars har han inte ätit. Pama smakar betydligt  bättre med risdryck än vatten och så lite olja i och berika samt fruktmos, så äts det här. Något annat som jag gillade skarpt var Sagogryn (en liten liten påse med potatisgryn) som kokades med risdrycken. Står ofta i närheten av Pama. Gillas inte konsistensen så kan man ju mixa. Miralicia gör youghurt på mixad Pama-gröt har jag för mig.
    Då ska jag kolla efter risdrycken på Maxi där vi handlar ibland. Men innehåller den salt? Dvs kan man ge den till barn under ett år?

Oldas, är det den jag länkade till (Organix) eller vilken gröt är det?

Sagogryn ska jag leta efter då också Så bra att ha lite alternativ! Ska nog köpa hem Sempergröten också så har man något som går bra att fixa till snabbt när man är ute.

Nu är det bara att sakta prova en sak i taget och hoppas att han tål det. Just nu äter han bara potatis, palsternacka, majs, rapsolja och päron så vi har inte hunnit så långt. Men han får ju Neocate så han lär väl få i sig det han behöver därifrån. Han är jättebra i magen och fin i huden så vi tar det jättelugnt och provar endast en ny sak i taget och då i säkert en vecka eller mer.

Han mår så bra och gapar glatt för skeden när man ger honom mat. Så roligt! Han som tidigare knep ihop munnen så fort han såg en sked. Så nu är vi väldigt försiktiga så att han får må så här bra. Någon proteinkälla (nötkött/kykling), en frukt till och så en sorts gröt vore skönt om vi kunde lägga till. Känns lite synd om stackarn som äter potatis och majs eller potatis och palsternacka till lunch och middag varje dag men han gapar ju glatt och mår bra så då får det duga
  • Ellisizza
    susieQ skrev 2010-05-07 08:59:54 följande:
    Tänkte bara dryfta en liten mammaångestfundering med er... Inatt ska Olof sova över hos sin farmor och farfar. Mannen och jag behöver verkligen återhämtning efter månader av skrik och missnöje (Olof som har skrikit alltså ). Nu verkar det ju som att han tål neocate som vi fick hem i veckan, så min fundering är om jag skulle ta tillfället i akt och passa på att sluta amma. Senaste kanske 1 ½-2 veckorna har jag i princip enbart ammat kvällar och nätter. Känner själv att jag skulle vilja sluta amma eftersom Olof har reagerat på så mycket och min kost består för närvarande bara av banan, bovetegröt och ris o köttfärssås :-/ Men jag tycker att det är ett så svårt beslut att ta. Jag vill ju egentligen sluta, samtidigt som det känns som att jag "tar ifrån" honom något han behöver/vill ha... Samtidigt så mår jag ju inte bra av att leva på denna svältkost hur länge som helst... Känner mig så villrådig...
    Jag hade ungefär samma funderingar som dig. Min son reagerade på det jag åt även fast jag nästan bara levde på ris, köttfärs, majs, gurka och sallad. Kändes som att jag höll på att svälta ihjäl.

Vi fick Neocate utskrivet när sonen var 6,5 månader. Han tålde det bra på en gång. Ammade bara någon gång per dag då vi började med Neocate men hade helammat innan vi fick det utskrivet. Men sen en dag så åt jag lite tacokrydda och pang så var hela sonen full med nässelutslag. Så då slutade jag amma tvärt! Fick pumpa ur under ett par dagar för jag hade helammat bara några dagar innan så jag hade mycket mjölk.

Sonen blev helt bra inom någon vecka! Jag som kämpat så med att undvika allt möjligt för jag ille ju amma. Men i efterhand ångrade jag att jag ammat så länge. Sonen mår prima utan amning och det är så himla skönt att få äta vad man vill! Gick upp nått kilo i vikt efter jag slutat amma för det var så gott att få äta igen

Om jag får ett till barn som är lika känsligt kommer jag sluta amma på en gång när problemen uppstår. Oavsett hur gammalt barnet är.

Fundera hur du vill göra men jag tycker absolut inte att du ska få dåligt samvete om du slutar amma. Dock kanske du ska pumpa ur i början så att du ser att han verkligen tål Neocate. Om han inte tål det kan du ju bara börja amma igen.
  • Ellisizza

Läste här i tråden att någon sett risgröten från Semper i butik. Letade som en galning efter den idag men hittade inte

Någon som vet någon butik i Stockholm som har fått hem den?

• Ellisizza
    Tibell skrev 2010-05-07 19:49:47 följande:
    ELI : Ja dregglar han också kan det mycket väl vara tänder. Är det då kindtänder kan det göra otroligt ont. Stora dottern hade väldigt ont av dessa kindtänder och fick leva på alvedon innan de äntligen sprack igenom! Sen kan det ju, precis som K kavat säger, vara soja som är boven. Det brukar han väl få väldigt ont i magen av ?! Hur var det nu med nutramigenen. Kan det vara sojan i den han reagerar på?! Vet att det var någon i tråden vars barn gjorde det! Vad det än beror på får vi hoppas han piggnar till snabbt. Är så otroligt jobbigt att se sina barn ha ont. Finns nog inget värre =( Studsboll: Har också letat som en tok efter denna gröt men hittar den inte. Och det är möjligt att det är den enda gröten dottern tål ( soja och mjölkallergi är vi helt säkra på, kanske även vete. Har fått misstänkt positivt patchtest på det) Blir galen snart. Var ju flera veckor sedan den drog tillbaka. Tråkigt att det ska ta sådan tid =(
    Jag ringde till Semper för ett tag sen och de sa att den skulle komma i butik den 3:e maj och att alla store kedjor tagit in den. Men det verkar inte stämma för jag har varit på flera ICA, bland annat MAXI i Solna och de hade inte den. Har även kollat PrisXtra, hemnköp mfl.

Blir nog en tur till Ekologiska barnmatsbutiken ( www.barnmatsbutiken.se/ ) iställer för de har också en risgröt som är "utan allt". Dock får man göra den på ersättning men det får väl duga tills vidare.
  • Ellisizza

Någon har som åkt utomlands med sitt allergiska barn?

Vi ska åka snart och kommer att ta med ersättning och barnmatsbrukar. Så det som behövs är ju bara vatten iprincip. Flaskvatten utan kolsyra blir väl det man får använda. Men behöver man koka det innan man ger till barnet (8 månader) eller kan man ge det direkt?

• Ellisizza
    Angel Gbg skrev 2010-05-10 10:28:27 följande:
    Måste få beklaga mig lite... Vi är med i en förening och jag har försökt ett antal ggr inför träffarna att det ska finnas regler tex all ätning görs sittandes vid bord, tvättar efter mat osv inget jobbigt utan basic basic... MEN vissa föräldrar har då vägrat med hänvisning att dom besöker träffarna för att samtala med andra vuxna och inte jaga sina barn hysteriskt så jag har rent ut sagt gett upp, vi är sällan där och när vi är så försöker jag säga till dom äldre barnen som tar själv att inte springa omkring med kaka + att jag har en kompis som är mer rak och försöker föra min talan och varje gång är C dålig. Så var det även i lördags, jag pratade med en mamma och sa som det var snälla säg till dina barn och sa även till hennes son (5år) och får då höra av henne att hon minsann säger till honom själv... (jag sa snällt och bad fint) fine tänkte jag men hon säger till honom en gång och sen skiter hon i att han skiter i henne så ni gissar hur illa C är. Idag kom iaf ett mail från samordnaren att hon tyckte läget varit kaotiskt och det vore bra om jag tar upp detta innan så alla vet vad som förväntas av dom. Jag svarade då att jag gjort precis det hon ber om och fått rätt taskigt bemötande... Just nu sitter jag och surar och känner mig riktigt ledsen. Det ÄR SÅÅÅÅÅÅÅ jobbigt när vi kommer. Det är sååååååå jobbigt för alla med alla mina regler. (Vissa säger det rakt ut, andra bara mummlar, hymmlar, suckar ja ni fattar) Jag blir så ledsen för Cs skull då detta är en mycket viktig förening för henne och det inte finns alternativ. Tips, trix och pepp tack för just nu så rinner bara tårarna av trötthet... om det är så jobbigt för dom att ha lite basic koll över sina barn 4timmar/mån så vill jag bara skrika hysteriskt gissa hur jävla lätt det är att ha extremjävlastenkoll jämt?
    Usch, det låter inget roligt alls Klart du blir ledsen om inte ditt barn kan få vara med på aktiviteter utan att bli dålig bara för att andra föräldrar inte orkar hålla koll på sina egna barn.

På våran öppna förskola finns lite trivselregler och jag har aldrig hört någon klaga på dem. Kanske för att de ansvariga berättar reglerna första gången man kommer dit så det finns liksom ingen tvekan vad som gäller?

Man får bara äta i det ena rummet. Detta gäller både vuxna och barn. Vet inte om det bara gäller vid bordet men jag har ett svagt minne av det. Denna regel finns bland annat för att vuxna inte ska springa runt med kaffekoppar och råka spilla på barn som far omkring. Sedan vill de också att barnen ska lära sig att man äter vid bordet. Barnen får inte heller ta in leksaker från lekrummet till matbordet.

På min öf tror jag att det skulle fungera bra om man införde några till regler som tex att man måste tvätta händerna efter man ätit. Jag hoppas det iaf för vi vet ju inte ännu vad min son tål och hur känslig han är för smulor och sånt. Han är ännu så liten att han inte far omkring överallt och han rör knappt vid de andra barnen.

Jag hoppas att det löser sig för er så att C slipper bli dålig varje gång ni går dit!
  • Ellisizza

Jag måste få klaga lite jag med. Min son har sovit jättedåligt de senaste nätterna. Han gnäller och gråter och det verkar som att något stör honom

Har gett äpple nu i tre dagar. Jättelite första dagarne och lite mer igår. Han har dock inga utslag alls utan är jättefin och len i huden. Och han är inte dålig i magen heller. Kan det ändå vara äpple han regerar på? Kanske får magknip men inget annat? Han har dock inte varit gasigare eller så så jag tror inte att det är gaser som gör ont.

Han blev så här när vi testade Nutramigen också. Man märkte inget annat än att han sov dåligt och var ledsen på natten. Med Neocate har han mått bra från första stund.

Det är så svårt att veta vad han tål när han reagerar så olika. Nu tar jag bort äpple igen och så får han gå tillbaka till att bara äta Neocate, potatis, rapsolja, majs, palsternacka och päron för det vet vi att han tål. Sen får vi prova något annat när han sover bra igen.

• Ellisizza
    trållmor skrev 2010-05-23 21:40:13 följande:
    Hej! Har kommit på plats i huset nu *äntligen* Skitdietisten skrev bara ut 8 burkar Neocate, så imorgon ska jag ringa bvc här och höra vart jag vänder mig för att få ut en ny hänvisning. Känns ganska trist att behöva ta tag i det direkt, men hon äter ju bara mer och mer nu så Sen tänkte jag höra med er. Vi hade inte tänkt ge någonting till Neelah (förutom Neocate då) förrän hon är helt bra i magen och huden, men nu har hon haft sprutdiaree i 1½ vecka. Jag slutade amma henne för 2½ vecka sedan och hon har inte fått någonting annat än Neocate. Hennes rumpa är helt knallröd och även om vi byter direkt så hinner bajset "bränna" bort huden Jag tror INTE att det är tänder, för första tänderna fick hon redan för 1½ månad sen. Törs jag ge majs i förstoppade syfte? Det känns som att vi redan har väntat så länge på att hennes bajserier ska ge med sig, men efter 1½ vecka så känns det som att hon måste få lite hjälp att få tarmarna att lugna ner sig. Har ni något tips? Majs eller nåt annat att ge i stoppande syfte, och som funkar för mjölk-, soja-, ägg-, havre och vetefritt? Är det här något ni känner igen som har gett Neocate? Vi tänkte att det kunde vara hennes kropp som vill göra sig av med alla gifterna från min amning, men borde inte det ha gett med sig vid det här laget. Hon har ju blivit bra på en vecka förut nämligen....
    När jag slutade amma och började ge Neocate istället blev sonen bra i magen nästan omgående. Huden tog dock längre tid men nu efter någon månad är alla eksem i princip borta.

Sonen har aldrig haft lös avföring av Neocate utan blev förstoppad nästan omgående när han började få det. Det är väldigt vanligt att bli förstoppad av Neocate så jag känner inte alls igen det där med lös avföring. Tror inte du ska försöka ge något stoppande utan försöka lista ut varför hon blir så lös i magen. Kanske reagerar på något i Neocate?
  • Ellisizza

Åh, vi har sådana problem med sonens mat nu. Håller på att bli galen {#lang_emotions_yell}

Han mår jättebra. Huden är aldelens len och fin och magen bra den med. MEN han vill inte äta! Sin ersättning, Neocate, äter han gärna men inte mat. Han är snart nio månader.

Ett tag åt han bättre men nu verkar det som att han tröttnat på den ensidiga kost vi ger honom. Då vi inte vet vad han reagerar på introducerar vi en sak i taget under ca 1 vecka.

Detta tål han helt säkert:
    * Potatis
    * Palsternacka
    * Majs
    * Rapsolja
    * Päron

Troligen tål han också:
    * Ris
    * Kalkon

Detta funkar inte:
    * Äpple - gav magknip
    * Broccoli - gav slemmig avföring och gjorde att han småbajsade hela dagen
    * Morot - gav eksem
    * Sötpotatis - han totalvägrar att äta det

Idag har jag börjat med pyttelite nötkött. Men som det är nu så bli ju maten väldigt ensidig. Han får i princip samma varje dag. Och nu vill han som sagt inte ha mat längre.

Vet inte vad jag ska göra. Tills nyligen har hans matschema sett ut ungefär så här (tiderna är ungefärliga)

8: Neocate ca 120-170 ml
    12: Puré med majs och potatis (+ kalkon och ris sedan en vecka) + Neocate efter
    14: Päron
    16: Puré med potatis och palsternacka + Neocate efter
    19: Neocate ca 170-240 ml
    2: Neocate ca 150-210 ml

På natten är han hungrig och ger man honom nappen somnar han men vaknar efter en liten stund och gnäller efter mat igen. Så håller han på tills han får mat. Sen somnar han och sover gott till morgonen. Han vaknar ca 6-7 och vill absolut inte ha någon frukost innan kl 8. Helst ca 8.30 om han får välja. Lunch vill han sen inte ha innan 11.30, oftast senare. Sen på eftermiddagen och kvällen har han lite bättre aptit så då kan man trycka in ett mellanmål.

Han har gått upp i vikt väldigt dåligt men gick upp bra när han bara åt Neocate. Nu när vi ger mer mat går han upp mindre och mindre. Vill helt enkelt inte äta det.

Provade försöka få bort nattmålet och gav bara halva mängden mat då vilket fungerade bra. Han sov resten av natten men åt ändå inte bättre på dagen. Så då gav jag upp och gav så mycket han ville på natten igen.

Igår provade jag att inte ge Neocate efter lunch och middag. Men det resulterade bara i att han blev gnällig och inte år han mer för det Däremot åt han mer ersättning på kvällen sen.

Vad i hela friden ska jag göra?
    * Ska jag sluta ge mat på natten och låta honom ligga och gråta efter mat?
    * Ska jag sluta ge Neocate efter målen och bara ge det morgon och kväll (+natt ev)?
    * Ska jag lägga till ett par saker i taget istället för att bara prova en sak i taget? Han kanske äter bättre om han får lite fler smaker att prova?

Förlåt för mitt långa inlägg. Håller som sagt på att bli galen på att han inte vill äta Gav lunch nyss men han åt bara ett par skedar och trots att jag inte gav någon ersättning efter sitter han glatt och leker. Han lär väl bli jättehungrig sen.

Inte alls roligt när man försöker mata honom och han bara sitter och gråter vid bordet..

Svar på tråden Allergitråden