-
Tack! Jag har varit så ledsen över att jag trott att jag inte kommer att kunna ge dottern glass alls utanför hemmet. Ser nu att det verkar finnas flera pinnglassar som kan fungera. Ska skriva lappar att ha i plånboken med vilka glassar som fungerar och vilka som kan verka funka men innehåller tex guar eller likn, så att vi inte av misstag köper fel.Miralicia skrev 2010-05-16 11:26:04 följande:Jag har gjort en lång glassgenomgång över vad olika sorters mjölkfria glassar innehåller utöver mölk: utanallt.blogspot.com/2010/05/allergiguide-ti... och för några dagar sen en liten sammanställning av godis "utan allt": utanallt.blogspot.com/2010/05/godis-som-ar-ut...
-
Minns inte helt riktigt men är det inte så att ni misstänker att hon inte tål soja? Om hon inte tål soja är det nog ärtorna i burken hon reagerat på.Tibell skrev 2010-05-20 11:20:56 följande:och nu har även lilla dottern blivit lite små eksemig. Dock inte alls mycket. Enbart någon fläck/ prickar lite varstans. Typ som underhakan ( massa prickar), kinderna, en under ena armen samt några på magen. Ack så tröttsamt. Är det inte den ena så är det den andra. Blir så trött på eländet. Vad har då dottern fått i sig/på sig Det nya hon fick testa idag var 1 liten tesked burkmat Ingredienser : potatis.vatten,kycklingkött, morot, ärtor, vegetabilisk olja (raps), juice av citron. vitpeppar. åhh vad jag hoppas skruttans matvägran kan släppa snart så vi kan gå tillbaka till enbart ersättning. Hon blir ju så hård i magen av all mat =(
-
K Kavat har i sin blogg mycket skrivet om olika allergier. Läsvärt! Det här tex om soja:
www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html -
Vill någon hjälpa mig bolla lite kring en allergilista som jag sammanställt över dotterns allergier+ Har tänkt att lämna listan till dagis. Tycker själv att den blev så fasansfullt lång.
-
Vilken trötter! Hoppas den ofrivilliga rågprovoceringen går bra.EL I skrev 2010-05-20 18:13:34 följande:Han somnade utan ett knyst!!
-
Vad har ni ställt för krav och önskemål när era börjat på förskolan? Jag skulle helst vilja att förskolan såg till att det är en extra personal vid måltider när dottern är där, extra städ när maten innehåller ägg, att det inte serveras kokt ägg och att bara ordinariepersonal hjälper dottern med/vid måltider.
Är jag helt ute och cyklar om jag framställer dessa önskemål? Har redan tagit upp att jag inte tror att det kommer att fungera att servera kokt ägg till mellis längre, men då började rektorn prata om att söka plats på allergiförskola som inte finns i vår kommun... Vill och tror att det ska gå att lösa så att dottern kan gå på den förskola där vi nu fått plats, vill verkligen inte behöva åka en mil eller mer till närmsta allergiförskola utan att försökt att få det att fungera här. -
Jag och dotterns läkare har kommit fram till att vi ska provocera mjölk hemma nu. Läkaren verkar säker/hoppfull att dotterns mjölkallergi ska vara "utläkt" tills dagisstart i höst.
Läkaren tyckte att vi skulle börja med tillagad mjölk, och jag vill börja med en liten och kontrollerad mängd. Hur går jag rent praktiskt tillväga? Ska jag koka mjölk i kastrull, hur länge? Ge direkt på sked eller blanda i mat/dryck? Hur vet jag hur mycket hon får i sig om jag blandar i mat/dryck?
Planen är att börja med hudtest, sedan ge en droppe, öka till kryddmått, tsk, msk osv. tills vi får reaktion. -
Då kanske det vore en idé att börja med upphettad hårdost som första steg?JPL skrev 2010-05-25 17:46:26 följande:Jag skulle tro att alla säger olika om det. Vår läkare säger att 70 grader räcker. Vi har gett i tsk direkt i hett te innan vi hällt på rismjölk. Jag skulle inte kunna få i mina barn en tsk mjölk rätt upp och ned, annars skulle jag kokat upp en liten mängd och sparat i kylskåp för några dagars behov. Annars kan man ju ge något helt annat än ren mjölk som anses var det allra värsta ur allergisynpunkt. Smör, ost, glass osv. Man kan bli tillfälligt laktosintolerant av att inte äta laktos under en lång tid. Så om barnet inte får i sig någon laktos, tex via amning, så är det nog smart att ta laktosfria produkter så att man är säker på att det är komjölksprotein mna provocerar med.
-
Dottern blev väldigt lös i magen av Nutra men Profylac gick bra. Hur var det nu, vilken är gjord på kasein resp. vassle? Kanske kan få lite ledtråd till vad jag ska börja med.Miralicia skrev 2010-05-25 18:23:50 följande:Hårdost innehåller större mängd mjölkprotein än vanlig mjölk, blir mer koncentrerat eftersom vätskan är borta från osten. Sen beror det på vilka proteiner som man är känslig för - hårdost är snudd på rent kasein eftersom vasslen försvinner vid tillverkningen så är man mest känslig för kasein så får man kanske kraftigare reaktion på ost än på ren mjölk och om man är känslig för vasslen så kan det funka med ost men inte med mjölk.
-
Inte för att det är till någon egentlig hjälp för dig, men vår son har haft några gånger lite oklar feber utan så mycket till andra symtom, kanske lite lösare i magen. Har har inga allergier som kan ha orsakat dessa feberepisoder.EL I skrev 2010-05-25 18:32:52 följande:Någon som känner igen något med feber och allergi?? Sonen har nu över 40 graders feber men inga andra som helst symtom på någon sjukdom. Ingen diarré längre eller, hade det i 2 dagar bara. Han är inte det minsta förkyld, ingen av oss andra hra blivit magsjuk, ingen på dagis är magsjuk ingenting! Tänkte om det trots allt kan vara en allergisk reaktion även om det verkar rätt otroligt! Har nu fått ner febern till 38.5 ungefär. Han var så däckad att han bara låg 1½ timme i sängen utan att röra sig eller utan att säga ett knyst ringt sjukvårdsupplysningen och vi har kommunikation nu om hur vi ska göra och sådär. Än så länge håller vi oss hemma men blir han inte bättre, utan fortsätter vara slö så får vi ju åka in. Hon var dock väldigt förvirrad gällande vad som kan ge denna höga feber när han inte har några som helst andra symtom på sjukdom...