Allergitråden
Under allergisidan på ica.se finns det bra lathundar på vad soja kan förekomma som.
Ja, jag känner själv att jag blir obekväm. Jag har alltid med eget till mig och sonen (han är 10 mån och jag ammar), men det är så mycket annat. Kladdiga händer, kladdiga leksaker, smulor på golvet. Det är svårast med de närmaste, de som tror att de har koll och vill hålla bebisen. Ändå blir det tokigt, som när en närstående gick runt med bebis på en fest där det serverades jordnötter och lät folk hälsa/ta på honom. H*n vill väl, och vi är så GLADA för dem som vill ha en nära relation med våra barn. Men det är är ju farligt för lillebror. Jag ser faror överallt, vilket är både bra och dåligt. Det är tydligen jag som har det yttersta ansvaret för saken, och måste tom hålla efter min man. :/
En sak har jag iaf lärt mig hittills. Det går inte att hålla tyst om allergirädslan, för folk MÄRKER! De märker att man inte vill låta dem hålla bebisen, eller inte låta deras kladdiga bebis hälsa på min. Då är det bättre att berätta varför. Men då blir det en massa prat om saken, vilket är skönt att slippa ibland. Jämt när jag träffar släkt och vänner pratar vi om detta, det är ju inte så konstigt då bebis fortf inte mår helt bra. Men jag blir så trött på min egen röst! *blablabla*
Jag/lillebror har haft en dålig period igen. Han mår inte bra och jag deppar för att inget hjälper. Jag gör ju allt jag kan! Jag håller tex en väldigt begränsad kost och har nog svårt att hålla vikten. Jaja, jag har mina misstankar om att det kan vara sojasläktingar. Det känns tungt att tänka på att min lille ev är allergisk emot "allt". Men det är just nu det känns så, snart kommer jag igen och är positiv igen. Jag önskar dock att vi kan nå ett läge där han mår bra snart. Främst för att han ska slippa klåda, och dels för att att han och jag sakta kan utöka kosten med det vi INTE tror att det är.
Ang att samla alla allergiker vid samma bord på förskolan så tänker jag på vikarier. För mig som jobbar i förskola så verkar det praktiskt att ha ett bord där man aldrig har vikarier. Där personalen har stenkoll. Men visst kan det bli så att det tar tid att hålla ordning på allt vid det bordet.