Inlägg från: FenomenaA |Visa alla inlägg
  • FenomenaA

Allergitråden

2små2stora skrev 2010-07-09 11:10:39 följande:
    FruFenoma: Vad är det för choklad du ätit? Det flesta chokladkakorna har spår av nötter i sig. Soja är det som är svårast att komma undan då det finns i allt känns det som

Under allergisidan på ica.se finns det bra lathundar på vad soja kan förekomma som. 
    Tack för ditt svar! Jag har ätit Plamil för Kung Markatta, som är den enda som jag har hittat som är fri från spår av mjölk, soja, nötter och jordnötter.
  • FenomenaA
    2små2stora skrev 2010-07-09 13:00:08 följande:
    Den äter min soja allergiska dotter och den funkar bra för henne. Mest gillar hon plamils rismjölkchoklad.
    Den har jag inte sett, var köper ni den? jag försökte handla på goodstore.com, men då hade de ingen sort choklad utan allt. :/
  • FenomenaA
    ViFrånLandet skrev 2010-07-12 08:50:08 följande:
    Tack, det ska jag prova! Vart köper man rismjöl, finns det i de vanliga affärerna eller går det bara att få tag i via apoteket? Hur mycket har du i av allt, eller kör du på känn? Har aldrig gjort egen gröt till sonen då jag är så orolig att han inte ska få i sig det han behöver i näringsväg, så jag är lite lost även i detta ämne Flört
    Det är den här gröten vi använder www.oldana.se/Oldana/AB3C1652-1E33-47E8-9F04-C3ED38526FCA.html
    Vet inte inköpsställen förutom Apoteket. Maila och fråga!

Jag gör på känn. Ca 0,75- 1 dl vatten, ca 3 msk rismjöl, 3,5 skopor Nutramigen, ca 2-3 msk puré, 1 tsk rapsolja. Kan hända att man ska ha mer ersättning för att det ska bli bra näringsinnehåll, jag är nybörjare. Någon som har åsikter? :)

Det som är bra att gröten blir instant, man behöver inte koka och svalna. Det är just för att sonen ska få i sig allt han behöver som vi ger gröt på ersättning. I nuvarande läge vill jag ger mer än bara gröt på rismjöl och fruktpuré. Just nu har vi iofs uppehåll med Nutra, se mina andra inlägg.
  • FenomenaA
    K Kavat och Miralicia!
    Tack för era svar! Det är precis såna tips jag behöver och skulle önska att jag fick från vården. Nu har vi tagit bort Nutramigen 2 och alla baljväxter sedan ett par dagar. Och vet ni, huden ser finare ut för varje dag! Han har haft lite klåda på kvällarna, men det kan ju vara de läkande rivsåren på armarna och värmen. Inga nya prickar i alla fall, och det känns mycket lovande! Såna här förbättringar har vi haft förut, men inte nu på en sex v iaf. Tack tack!

Sen blir det att provocera med Nutra och sedan begära Neocate. Därefter ska jag prova hela baljväxter.
  • FenomenaA
    Kavat skrev 2010-07-13 21:25:09 följande:
    Solig Härligt att höra att det verkar gå åt rätt håll!
    Tack! Jag glädjer mig så att se hans hy bli klarare. Det har varit så mycket oro. *tårögd* Inte för att jag vill ropa hej än, men någonting måste ju hända. Och jag vill verkligen verkligen att han ska bli bättre utan jag behöver sluta amma.
  • FenomenaA
    crazy hannah skrev 2010-07-15 13:33:51 följande:
    Hej, det gick inte alls bra idag... såhär blev provsvaren...

Cellulosa+NaCl  = ++
    Mjölkpulver+NaCl = ++
    Mjölkpulver+vaselin = +
    Vete+NaCl = ++
    Råg+NaCL = +
    Havre+NaCl = ++
    Sojaböna+NaCl = ++

(ett + betyder svag reaktion
    ++ betyder stark reaktion)

Det konstiga var att han även reagerade stakt på celluslosa som är testet. Sköterskan kunde däeför inte svara på hur tillförlitligt provet är men att han skall hållas helt ren från dessa ämnen tillsvidare.

Jahopp vart börjar man? Suck...
    Jobbigt! Jag vill också peppa er att ni fixar kosten när ni vänjer er! jag äter utan allt det och en del till. Men jag förstår att det är ett tungt besked.
  • FenomenaA
    FenomenaA skrev 2010-07-13 21:21:41 följande:
    K Kavat och Miralicia!
    Tack för era svar! Det är precis såna tips jag behöver och skulle önska att jag fick från vården. Nu har vi tagit bort Nutramigen 2 och alla baljväxter sedan ett par dagar. Och vet ni, huden ser finare ut för varje dag! Han har haft lite klåda på kvällarna, men det kan ju vara de läkande rivsåren på armarna och värmen. Inga nya prickar i alla fall, och det känns mycket lovande! Såna här förbättringar har vi haft förut, men inte nu på en sex v iaf. Tack tack!

Sen blir det att provocera med Nutra och sedan begära Neocate. Därefter ska jag prova hela baljväxter.
    Tio fina prickfria dagar! Sedan åt jag gröna bönor (och röd lök som jag inte brukar äta) och prickarna kom tillbaka. Ingen svår klåda dock. HUR ska jag våga provocera med Nutramigen 2? Känner dock att jag måste det, för att "ha nåt att komma med" i samtal med läkaren.
  • FenomenaA
    Miralicia skrev 2010-07-19 15:07:27 följande:
    trist.
    Här har vi också jordgubbsreaktion.

Tidigare har det räckt med att jag tog 1 klunk av fel saft  (= blandsaft med sådär 5-6% jordgubbar som en av frukterna i) när jag ammade för att hon skulle få eksem i nacken och böjvecken inom några minuter efter amning. Men jag har upplevt att det hade lindrats då hon fick provsmaka Cars-isglassen som innehåller jordgubbar utan att reagera.

Så när vi var iväg på lite semester hos släktingar i förra veckan så fick hon smaka jordgubbar. De har ett land med bla jordgubbar alldeles intill där badpoolerna var uppställda så barnen fick gå och plocka fritt och äta bäst de ville, så jag tänkte att dottern kunde få testa några eftersom det nu var länge sen vi senast testade något med jordgubbar (annat än cars-glassen).

Så dag 1vi var där var det inga problem alls - hon åt kanske 6-7 st fördelade över hela dagen utan minsta reaktion. Samma sak nästa dag och även tredje dagen, inga reaktioner alls - förrän på kvällen tredje dagen vi var där då började jag ana lite eksem i knävecken och sen på morgonen dag 4 så var det även lite eksem i armvecken och sen fick det vara bra med jordgubbar även om hon snyltade väl åt sig nån enstaka sen i lördags.

Nu smörjer vi med stark kortison på eksem som går från mitten av insidan av underbenen över knävecken och sen upp över baksidan och insidan av låren upp till strax intill underlivet. Själva underlivet är fritt men hela ljumskarna och magen är en massa eksem. och stora eksemblaffor i armvecken och går vidare längs insidan av överarmarna upp till armhålorna och sen på halsen mitt fram och på halsen under käklinjen från öra till öra.

Tror aldrig hon haft så här mycket och kraftiga eksem nån gång tidigare. Men nu har vi i varje fall testat jordgubbar och fått det bekräftat att det fortfarande inte fungerar (även om  Cars-glassen fungerade innan, men den är det ju bara några % som är jordgubbar i). Men kombinationen starka kortisonsalvor + hög värme och kraftig sol är mindre rolig, när man måste tvinga på henne långärmade tröjor pga att huden inte ska reagera av solen pga kortisonet. Och sen extra antihistaminer pga klådan.
    Vad jobbigt! Extra jobbigt på semestern också, då vill man ju må bra och ha kul. Fast må bra vill man ju alltid göra. (Därför verkar det svårt att prococera. Det passar väl aldrig bra med eksem, klåda eller andra reaktioner?)
  • FenomenaA

Ja, jag känner själv att jag blir obekväm. Jag har alltid med eget till mig och sonen (han är 10 mån och jag ammar), men det är så mycket annat. Kladdiga händer, kladdiga leksaker, smulor på golvet. Det är svårast med de närmaste, de som tror att de har koll och vill hålla bebisen. Ändå blir det tokigt, som när en närstående gick runt med bebis på en fest där det serverades jordnötter och lät folk hälsa/ta på honom. H*n vill väl, och vi är så GLADA för dem som vill ha en nära relation med våra barn. Men det är är ju farligt för lillebror. Jag ser faror överallt, vilket är både bra och dåligt. Det är tydligen jag som har det yttersta ansvaret för saken, och måste tom hålla efter min man. :/

En sak har jag iaf lärt mig hittills. Det går inte att hålla tyst om allergirädslan, för folk MÄRKER! De märker att man inte vill låta dem hålla bebisen, eller inte låta deras kladdiga bebis hälsa på min. Då är det bättre att berätta varför. Men då blir det en massa prat om saken, vilket är skönt att slippa ibland. Jämt när jag träffar släkt och vänner pratar vi om detta, det är ju inte så konstigt då bebis fortf inte mår helt bra. Men jag blir så trött på min egen röst! *blablabla*

Jag/lillebror har haft en dålig period igen. Han mår inte bra och jag deppar för att inget hjälper. Jag gör ju allt jag kan! Jag håller tex en väldigt begränsad kost och har nog svårt att hålla vikten. Jaja, jag har mina misstankar om att det kan vara sojasläktingar. Det känns tungt att tänka på att min lille ev är allergisk emot "allt". Men det är just nu det känns så, snart kommer jag igen och är positiv igen. Jag önskar dock att vi kan nå ett läge där han mår bra snart. Främst för att han ska slippa klåda, och dels för att att han och jag sakta kan utöka kosten med det vi INTE tror att det är.

• FenomenaA

Ang att samla alla allergiker vid samma bord på förskolan så tänker jag på vikarier. För mig som jobbar i förskola så verkar det praktiskt att ha ett bord där man aldrig har vikarier. Där personalen har stenkoll. Men visst kan det bli så att det tar tid att hålla ordning på allt vid det bordet.

Svar på tråden Allergitråden