Tibell skrev 2010-04-12 19:41:42 följande:
Hur var han innan ni började misstänka vete och innan ni tog bort den helt !? Var han ALLTID gnällig, hade röda kinder, sov dåligt mm. Eller fanns det veckor/dagar han mådde bra trots att han utsattes för vete ( välling, bröd )?
Alltså eg har han alltid varit väldigt grinig, klängig och allmänt tjurig. Vi tog bort mjölken när han var 2 månader och då slutade de timslånga skriken (han kunde skrika 10-15 timmar i sträck mer eller mindre fram tills dess) och sen slutade diarréerna. Kräkningarna försvann efter ytterligare 2 månader ungefär.
Efter detta fortsatte han att vara väldigt (vad vi trodde) mammig. Han var i min famn hela tiden. Jag bar och bar. Han var jättesvår att söva dagtid (natten gick bättre och han sov hela nätter från ca 4 månader till 8 månaders ålder med nåt undantag).
Vid ca 8 månaders ålder, 9 kanske så började utslagen på kinderna komma. Han var fortfarande väldigt svårsövd dagtid. Vi fick ha en särskild vagn inomhus som vi fick söva honom i, sov kanske 20-30 minuter så fick vi söva om... osv. Eller fick vi söva honom i famnen etc.
Vid denna tidpunkt började han även sova dålgit på nätterna. Han vaknade mellan 1-3 ggr/natt men det fanns undantag. Det händer att han sov hela nätter även när han fick vete men det var bara en eller två nätter och det blev aldrig mer.
Klängig, fick köpa en bärsjal när han var 1 år för jag orkade inte kånka mer på honom då!
Han hatade att åka bil och vagn och det var JÄMT. Det fick oftast bra kanske 5-10 minuter i vagnen eller bilen men sen blev han helt tokig! Sov fortfarande dåligt dagtid men nu var han lättare att söva dagtid.
Tjurig, lättstött. Han kunde vara världens gladaste unge men sen 10 minuter senare så blev han galen och började skrika och då skulle han bara vara i min famn.
Det var bättre när han roades med något som t ex när vi var borta och lekte eller så...så andra har inte riktigt förstått varfrö jag tycker han varit tjurig för de har inte riktigt sett den sidan av honom.
Sammanfattningsvis så skulle jag kunna säga att ja han har haft nätter då han sovit hela nätter fast han fått i sig vete. Han har ALDRIG varit av med eksemen i ansiktet sedan han var 9 månader gammal. De har varit bättre och sämre men ALDRIG varit borta förrän när vi tog bort vetet...tog ca 2 veckor utan vete innan det försvann (men nu är det ju tillbaka igen
), han har alltid varit klängig och grinig och "tjurig". Det är först när vi tog bort vetet som han kunde vara glad och nöjd i en hel dag eller som jag inte har behövt ha honom i famnen.
Nu är han sådär klängig igen, svårt att sova, eksemen är tillbaka och är allmänt grinig!