• Tibell

Allergitråden

EL I skrev 2010-04-11 20:41:29 följande:
    haha låter som min man...han tycker också jag överanalyserar men för mig är det så självklart!Det finns recept på baksidan av paketen om du köper ris- eller majsmjöl i affären
    Aha..tack =) Tror till och med jag har rismjöl hemma !!!
    Majs är väl stoppande?! Det vågar jag inte testa i såfall
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-04-11 20:44:03 följande:
    Haha! Skrattar lite. Läste för maken som tog din sambo lite i försvar! Nädu, att allt det sammanfaller precis samtidigt två gånger är lite för många symtpom för att kunna bortförklaras med överanalysering.Gröt. Vi kokar på Pama minutris, hur står på paketet. Vi tar Carlshamns risdryck istället för mjölk och inget socker eller salt. Och så mosar vi i valfri frukt eller tar fruktpuré (numera sylt också). Samt då olja och Profylac enligt mängden som står på burken. Alltså står det på burken 2 skopor till 1 dl vatten och det är 2,5 dl dryck, så tar vi sammanlagt 5 skopor. Fast uppdelat på några portioner då, för han äter inte en full portion gröt.
    Hahahha jasså han gjorde det ;) Jag kan väl också hålla med honom om att allt dessa faktiskt kan vara normalt. Men när det inträffar precis samtidigt som man testar något man misstänker de är allergiska mot så ser jag det inte som en tillfällighet !! Men idag är hon äntligen fin i hyn igen!!

Tack för receptet. Ska inhandlas Pama minutris i dag =)
    Kan jag använda fruktpuré från affärerna ?! De innehåller väl ingen mjölk, soja eller vete ?!
  • Tibell
    EL I skrev 2010-04-12 15:46:12 följande:
    Har en fråga till ang min son. Förra veckan fick han ju ca 1 dl kräm 2 dagar i rad innehållande stärkelsesirap o blev jätteröd om kinderna o blev sådär rastlös på nätterna o lite grinig. I lördags fick han 2 eller 3 bitar godis ( små ca 1x1 cm stora lite drygt) som innehöll glukossirap. Då blev han inte rös utan bara tjurig som fan o svårt att sova. Ska msn tolka det som om det röda inte kommer om han bara får en liten mängd??? Men magproblemem o grinigheten kommer vid en väldigt liten mängd?? Satt det i från tidigare i veckan o att godiset inte alls påverkade eftersom han inte fick röda kinder??
    Oj vad svårt... Är nog inte till någon vidare hjälp alls faktiskt. Men godisarna kanske inte innehöll så mycket vete! Eller att det kanske fanns spår av mjölk på dem som gjorde att han fick reaktion på det! För han brukade väl inte bli röd om kinderna när han fått mjölk i sig ?!

Hur har ni gjort på öppna förskolor och sådant ?! Vi har varit där 3 gg nu och varje gång har dottern fått röda armbågar och prickig på mage. Antningen har hon fått det från att ha legat på golvet eller så är det för att hon tuggat på någon leksak som har rester av mjölk på sig ( mest troligt )
    Ska vi kanske ta med egna leksaker till henne ?!

Testade fresten risgröt idag ( hemmagjord ) Men nope..ingen större hit enligt dottern! Blir så less på att den enda gröten hon kan äta ( om det nu är veteallergi ) finns inte ute i affärerna! Suck
  • Tibell

Hade både banan i gröten och fruktpuré till!!
    Men ska testa några dagar till..man är väl inte envis som synden för intet ;)

• Tibell
    EL I skrev 2010-04-12 18:11:26 följande:
    älsklingen87: precis testa med nån frukt till. Det brukar gå hem!Nä sonen brukar inte bli röd om kinderna av mjölk men jag vet inte, han brukar nite vara så känslig för mjölk så han får ont av spår, han har inte varit det tidigare i alla fall.Just nu känns det som om vi är tillbaka på ruta 1. Han sover dåligt, är allmänt tjurig, röd om kinderna och klängig Blir gaaaalen!!! Kanske inte är vete?? Eller sitter reaktionen från veckan i fortfarande???Jag känner mig så förvirrad.
    Hur var han innan ni började misstänka vete och innan ni tog bort den helt !?
    Var han ALLTID gnällig, hade röda kinder, sov dåligt mm. Eller fanns det veckor/dagar han mådde bra trots att han utsattes för vete ( välling, bröd )?
  • Tibell
    EL I : Då har du ju svaret svart på vitt =) Klart pojken inte tål vete. Att han är dålig nu beror säkert på både krämen och godiset. Sen kommer det säkert ta lika lång tid som det tog första gången ni tog bort veten..alltså 2 veckor innan han mår helt bra!
    Anledningen till att jag frågade var för att du själv skulle få tänka tillbaka och sen se svaret! Då ser du ju själv hur bra och glad han blev på vetefritt! Så håll ut en vecka till så ska du nog se att han mår bättre igen!!
    Kram!!!!!
  • Tibell
    ELI: Känner igen det där med att inte riktigt greppa hur pass känsliga de är. Jag vet ju om att dottern är väldigt känslig mot mjölk. Men som idag på öppna förskolan. Hon tuggade på en leksak kanske 1-2 ggr innan jag kom på att det KANSKE kunde finnas rester av mjölk på ( dvs att ett annat barn hade ammat eller druckit ersättning och sedan tuggat på leksaken varav den åkt ner i korgen som jag tog den ifrån )
    15 min senare var magen+armarna fulla med eksem + att hon varit sååååå ledsen nu ikväll. Försökte äta men bara släppte flaskan och skrek i ren och skär panik för att sedan kunna fisa lite.
    Är helt 100 på att det var mjölkrester hon fått i sig. Men samtidigt kunde jag inte i min vildaste fantasi tro att hon var SÅ känslig. Så nu ska vi ta med egna leksaker nästa gång!
    Hon som precis blivit bra efter sojareaktionen hon fick för några dagar sedan *gråter en skvätt*
  • Tibell
    Snutten: Vi är ju mitt i allt elände med att testa vad dottern tål och vad hon är allergiskt emot. Det är riktigt jobbigt och det känns som att all fokus handlar om detta. Jag hoppas att vi snart hittat alla allergier. Vi är nu helt säkra på mjölk och soja. Vete vet vi inte riktigt än men har ett positivt patchtest ( vad vi tror är positivt i allafall ) Så vi får väl se!

Usch det låter som att eran dotter har det väldigt tufft just nu..och ni med såklart!!! Man mår så dåligt när man ser ens barn må dåligt!!
    Hur gammal var hon när vi misstänkte pollenallergi?!
  • Tibell
    EL I skrev 2010-04-12 20:42:57 följande:
    usch stackare!!!jobbigt med pollen nu i år när våren kom som med en explosion!!! hoppas ni blir bra snart!!!Trist att man alltid ska få förklara sig och att folk inte bara kan lita på det man säger!!Älsklingen: ja eran lilla dotter är ju verkligen superkänslig!!! stackars henne. måste vara skitsvårt. kan ju lika gärna vara nåt på golvet som hon får på sig också svårt att vara helgarderad när man är borta 
    Fast hon ligger ju på ett täcke hela tiden när vi är där+att hon har heltäckande kläder på sig! Men jag antar att med tiden kommer hennes känslighet bli bättre! Det är det hoppet jag lever på just nu...annars blir jag nog knäpp är jag rädd.
    Och jag hoppas kontaktallergin växer bort snart ( och då menar jag om nån månad )
    Hur ska man annars lösa det i sommar ?! Hon kommer med all sannorlikhet ha lärt sig krypa då och har det inte blivit bättre kommer ju hon se ut som ett vandrande eksem =/
  • Tibell
    Snutten: Oj lilla stumpan =(

Hur kommer det sig att vissa barn endast får en allergi medans andra får massor ?!
    Och hur anser ni en reaktion yttrar sig ?!
    Jag anser att för att kalla det en reaktion pga av allergi bör barnen ha antingen diarré/förstoppning, kräkningar, väldigt ont i magen samt eksem! Men det kanske inte behöver bara så illa. Det kanske räcker med magont och gnällighet ( tänker lite bara på vad man ska vara uppmärksam på när mer och mer mat introduceras )
Svar på tråden Allergitråden