Allergitråden
Jag skulle absolut överklaga igen
Lekdeg har varit uppe vid några tidigare tillfällen.
"Snubblade" över ett amerikanskt recept på typ Playdoo (därav en del angivelser i gram och en del lite udda andra mängder för jag orkar inte räkna om just nu till dl) som är helt sädesslagsfritt om någon vill testa och jämföra med andra varianter.
180 g majsstärkelse
60 g rismjöl
470 ml vatten
2 tsk vinäger eller pressad citronjuice
292 g salt
1 msk olja
Blanda alla ingredienser i en kastrull och koka på medelvärme tills degen börjar bli fast (ca 5 minuter).Rör hela tiden. Lägg i en skål och låt svalna. fördela i plastpåsar och färga om så önskas.
Förvaras lufttätt i kylskåp mellan användningarna. Värm till rumstemperatur innan användning. Hållbar ca en månad vid kylskåpsförvaring.
Ett annat recept på saltdeg, som får stelna/torkas och sen kan målas:
125 g rismjöl
292 g salt
180 ml vatten
Blanda allt i en skål och knåda ihop till en boll. Om degen är för smulig tillsätt 1 tsk vatten i taget tills det blir en smidig deg. Gör figurer. Lägg på ett bakplåtspapper och låt torka ett dygn eller "bränn" i ugnen i ca 95 grader C, ca 30 min
OBS! att jag har inte testat själv, bäst att tillägga, så tedstandet överlåter jag till er övriga. Men om någon gör det så får ni gärna ge en recension av hur ni tycker att de funkade eftersom jag är nyfiken, men inte riktigt har behovet att provbaka