Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Allergitråden

Suri skrev 2011-03-14 09:28:34 följande:
    Ja, lösvikt. www.exoticsnacks.se/
    De är mjölk och allt möjligt i. Precis som Kavat skriver så används samma sked till allt 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-03-14 10:00:08 följande:
    Man kanske inte ska ropa hej, riktigt ännu, men jag tror Amanda är på bättringsvägen.
    Hon sov lite längre in på morgonen nu i morse, var lite gladare och hon somnade tryggt och stilla medans hon åt sin ersättning.

visserligen är hon fortfarande förstoppad, hon kallsvettades när hon åt och i natt sov hon apdåligt. MEN, det verkar ju onekligen som om det är påväg åt rätt håll? Eller hur?

Klarar hon sig mättnadsmässigt enbart på neocate? Eller bör jag blanda ut den till välling?
    Vilken välling bör jag göra i sådana fall och hur gör jag?

Kavat vet jag rekomenderade rismjöl, men jag har ju glömt bort hur jag skulle göra.
    Kör ren neocate några dagar. Tänk på att rismjöl, majsmjöl är stoppande

Vi kokade ihop 2tsk rismjöl/skrädmjöl med 2 dl vatten och blandade sedan i neocatepulver 
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-03-14 10:10:18 följande:
    Tack.. nä, något mer stoppande vill vi inte ha. Hon är ju redan förstoppad stackarn.
    Hade tänkt mig köra enbart neocate tills hon har normal avföring igen.
    Hon brukar äta varje 2,5tim, när hon enbart åt ersättning åt hon var 4e tim, men jag funderar lite 2,5h känns lite tätt och 4 kännslite för brett isär nu när hon är van att äta ofta. Kanske var 3e tim blir bra?
    Vill ju varken ge henne för mycket eller för lite mat.
    3 tim låter lagom.
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2011-03-14 10:11:49 följande:
    Fast i hennes fall tror jag det är bättre att ge ris än skräd eftersom hon vill minska ner på vete/havre. Men det är ju inte lätt för dig att veta.
    mithrandil skrev 2011-03-14 10:00:08 följande:
    Man kanske inte ska ropa hej, riktigt ännu, men jag tror Amanda är på bättringsvägen.
    Hon sov lite längre in på morgonen nu i morse, var lite gladare och hon somnade tryggt och stilla medans hon åt sin ersättning.

visserligen är hon fortfarande förstoppad, hon kallsvettades när hon åt och i natt sov hon apdåligt. MEN, det verkar ju onekligen som om det är påväg åt rätt håll? Eller hur?

Klarar hon sig mättnadsmässigt enbart på neocate? Eller bör jag blanda ut den till välling?
    Vilken välling bör jag göra i sådana fall och hur gör jag?

Kavat vet jag rekomenderade rismjöl, men jag har ju glömt bort hur jag skulle göra.
    Jag kokar just nu på 4 dl vatten och 2 msk rismjöl. Ställer i kyl. Häller i ca 60 ml i flaskan och späder med 60 kokande vatten från vattenkokaren och  skakar ut, + lite extra bröstmjölk oftast och Neocate + olja (1 tsk per dl, men du kan ta upp till en matsked)

Så du kan alltså koka mer koncentrerat än än hon äter och späda till rätt temp. Testa och se. Tänk på att napphålet ev. behöver vara större.
    I någon enstaka flaska gör det nog varken till eller från om barnet är ok i magen men om det ges i 8 flaskor/dag och barnet redan är förstoppat så kan det bli problem.
  • 2små2stora

Nu har jag också ansökt om medlemskap i tråden.

Hoppas att jag också räknas som välkänd

W är sjuk och har haft feber sedan i trorsdags, däremot så kräks han nästan ingenting nu när vi tagit bort alla ägg från huset samt storstädat. 

• 2små2stora
    Zelmilainen skrev 2011-03-15 15:23:27 följande:
    det är inte till fyllning utan till det jag ska spackla in tårtan med... så det behöver vara choklad i "kakform" och inte nåt ja blandar till själv *L* men ska kolla. vi har flera välsorterade butiker så de borde ju ha nåt kan man tycka
    Här funkar fazers mörka blockchoklad den innehåller mindre är 0.5% mjölkpulver. räcker det med laktosfritt borde den kunna funka.
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-03-22 09:31:22 följande:
    ja, amanda är då aldrig still om hon inte sover. framförallt inte om hon har problem med andningen. då blir hon som hyperaktiv och rör sig konstant, oavsett om hon är i famnen eller på golvet. Förvirrande allt detta!
    Så då kan det ändå vara förkylningsastma även om hon blir bättre av att sova? haha, herregud. hoppas man kommer in i allt snart. mer förvirrande än detta har jag då aldrig stött på.

Skönt att hon blev bättre!
    Amanda verkar ha blivit mycket bättre av airomir och pulmicort, det enda hon har nu är hostan.
    Ska man ge hostmedicin också? vet att läkaren sist skrev ut något som jag aldrig hämtade ut för jag tänkte att jag inte ville plåga henne med ännu mer medicin än det hon redan fick. desstom är jag inte förtjust i att medicinera hela tiden. Hon fick nån hostmedicin som hette lepheton, någon som hört om den?
    Den skulle jag inte ge till henne. 
    Förstår inte att läkarna envisas med att skriva ut den då det tydligt i FASS står att den inte ska ges till barn under 2 år pga morfinets biverkningar.

Den bästa hostmedicinen är inhalationerna. 
  • 2små2stora
    mithrandil: Nu mår han bra igen men har haft en jobbig förkylning med rejäl andningspåverkan där han i princip har pipip i andningen under 10 dagar. Tappat en del i vikt, ligger trots 5 dagars intensivt ätande 50 g under det han vägde för 3 veckor sedan och då han går upp ca 200g/v så var det nog en hel del.

Att hon lät ganska bra på lungorna betyder troligen att hon rosslade en del.  
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-03-22 20:36:25 följande:
    Ja det gjorde man på amanda igår, men idag är det mycket bättre.
    Sist hon var sjuk så lät hon hela tiden i ett par veckor så jag är tacksam att det "gick över" så snabbt denna gången. Man kan höra då och då hur hon rosslar bara genom att vara i samma stund men inte på samma sätt som igår och de andra gångerna.

antar att det är pulmicorten som gör nytta eller något för det är ju det enda som är nytt för denna omgången.
    fast jag har förstått att den ska vara bra på långsikt, men gör den även nytta så snabbt?
    Den hjäler ganska snabbt vanligtvis. 

W stod redan innan han blev sjuk på 400x2 och blev riktigt dålig  
Svar på tråden Allergitråden