Allergitråden
En liten snabbis får läsa i kapp senare. Mc Donalds har bytt hamburgerbröd och innehåller numera vetestärkelse, under 20 ppm tror jag det var.
En liten snabbis får läsa i kapp senare. Mc Donalds har bytt hamburgerbröd och innehåller numera vetestärkelse, under 20 ppm tror jag det var.
Försöker snabbt läsa i kapp men oj vad det skrivs och mobilen är hopplös attt svara på. Men lite kort om några saker jag tänkte kommentera, du som misstänkte majsallerri pga att bara neocatw funkar, alla övriga ersättningar du haft är mjölkbaserade medans Neocate är gjort från majs. Så av den orsaken är nog inte majsallergi troligast kanske beroende på om det ätits annat emellan mm.
Fru Fenomena, tåls inte soja så skulle jag i första hand gissa på alla sojasläktingar! Verkar tyvärr ett vanligt råd från läkare och dietister att det kan funka men de flesta som hängt här i trådarna de senaste åren har barn som tydligare reagerar på t.ex guarkärmmjöl som är mer. Finfördelat och lättare går in i tarmen än ärtor och de andra balkväxterma.
Angående bovete och andra mjölet, quinoa mm så har min son reagerat på Saltå kvarns majsmjöl som inte är särnär märkt och quinoa som inte är sköld, så sådana saker kan ställa till det om man är känslig.
3busfrön, sojalistam har missat guarkärmmjöl även om guargum ( som jag aldrig ens sett i någon innehållsförteckning) och E412 finns med.
Allro, min dotter tål inte kanel. Kardemumma funkar dock bra. Hon reagerar t.ex på kanel i Felix ketshup. Curry innehåller oftast bockhornsklöver som tillhör sojasläktingarna, men vet inte om din dotter tål soja?
3busfrön, tycker jag mest hittar saker där det bara står guarkärmmjölen vi äter ju vetefritt också så det kanske beror på vad man köper?
Hejsan!
Är det någon som vet hur tillförlitliga blodprovs-testerna är??? Är dom "bättre" än pricktest.
Min lilla tjej har haft mjölkallergi konstaterad sen dec 2009(pricktest), coh vi misstänkte att det var nåt mer. Då tog läkaren blodprov och testade ägg, fisk, vete och mjölk igen. Då visade testet på ägg-allergi men ingen mjölk, vete eller fisk.........kan man lite på detta?? Vi skall till barnmott och provocera henne för mjölk om några veckor......hoppas så att mjölkallergin växt bort, den känns mer "besvärlig" än ägg........eller misstar jag mig??
Tack på förhand!!