Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Allergitråden

mithrandil skrev 2011-03-08 11:59:16 följande:
    Hur gör ni andra med matlagning?
    Lagar ni samma mat till alla eller lagar ni annan mat till barnet som är allergiskt?
    För det mesta samma mat men ibland passar det inte riktigt med mjölk/soja fri sås så då får J egen mat.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora
    mithrandil: Kryper hon än? Hon kan ju faktiskt vara i ett utvecklingssprång och det är därför som humöret är som det är.
  • 2små2stora
    mithrandil: Vilken välling är det hon får? Är det sempers mjölkfria så är det baserad på ris och glutenfri.
  • 2små2stora
    T0va: testa pepticate den tror jag ska vara samma som profylac.

Mithrandil: Vi hade inga problem med att få ut neocate. 
  • 2små2stora
    miracle maker skrev 2011-03-10 08:52:36 följande:
    Ni som har barn som reagerar på luftburet ägg, hur snabbt brukar de reaktionerna komma?

Vi åt bearnaisesås igår kväll, sådan där kall sås som jag antar innehåller rått ägg. Dottern hade redan ätit, men satt med vid bordet när vi åt, och direkt efter vi ätit klart började hon klia sig på magen och hade fullt med röda prickar. Idag har rodnaden lagt sig, men prickarna är kvar, men hudfärgade/ofärgade. Hon äter i princip samma mat varje dag och hon hade inte fått i sig något nytt så jag misstänker att det är ägget hon reagerade på?
    W börjar kräkas 30 min efter att vi knäckt ett ägg.
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-03-10 20:53:52 följande:
    LillSkruttet: Vi har skandia till alexander, men när amanda föddes kände vi att vi ville byta till trygghansa istället. för skandia har bara sjukdomsförsäkring fram tills att man fyller 26, medans trygghansas följer med även i vuxen ålder. Men bara för att alex hade eksem så fick vi undantag på eksem, allergi och astma så vi behöll skandia och tog skandia till amanda också. tror tyvärr alla är svåra på sånt där.

K Kavat: Jag har hittat en privat barnklinik i halmstad, ska ringa dit imorn och prata med dom. beskriva hur allt sett ut kring amanda med olika diagnoser från alla olika läkare och om mjölkallergi och dålig viktuppgång och allt. Hoppas på att de kanske kan hjälpa oss och att man har tur så man kan få en tid nästan omgående så kanske man kan få recept därigenom.

behöver gå med båda barnen också, alexanders eksem är helt hysteriska. ingenting vi gör får bort dom.
    De är bleka och fina på morgonen men illröda när jag hämtar från dagis. Sen klagar han på att han har ont i magen var och varannan dag. idag jäste magen upp och han sa han hade ont i den och han skrek som en tok när jag skulle torka av kinderna efter maten?

Angående amanda, vad tycker ni att jag ska ta upp om henne när jag ringer?
    Försöker klura ut vad jag vill säga för annars kommer jag säkert missa hälften som vanligt.
    reaktionerna på välling/nutramigen.
    andningsbesvären 
  • 2små2stora
    Mela78 skrev 2011-03-11 13:10:59 följande:
    Ok, är det med mask ?

Flytande har inte fungerat alls på vår son, fick nebunette tror jag den heter, en med mask. Skulle vilja ge utan mask, men vet inte vid vilken ålder man räknar med att de kan sluta med masken? 
    vid 3-4 år kan man köra utan mask.
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2011-03-13 20:35:59 följande:
    Allergi mot ingefära???? Någon?

Liten är alldeles rödprickig igen, på hals, bakom öronen och  nu på kvällen i rumpan.. Han var vaken och knorrade och hade ont i natt och det är värre idag med prickarna...

Kollade matdagboken och han reagerade så på mina hembakta pepparkakor som det var ingefära i. Även när jag åt "thaimat" för länge sedan (hemmagjord med ingefära men även med vitlök som jag vet att det inte funkar så trodde det var vitlöken).. Så är rätt säker på att det är ingefära som ställer till det, men har aldrig hört om någon som reagerat så på det?

Tål era barn det?
    Ingefära tillhör samma familj gurkmeja och kardemumma och arrowrot tål han det?
  • 2små2stora
    Suri skrev 2011-03-14 08:25:08 följande:
    Hej, undrar om jag kan få ställa en fråga här? Kan inte skapa en egen tråd eftersom jag skriver från mobilen.

Min son, 2 år, konstaterat mjölkallergisk fick en anafylaktisk chock i förra lördagen. Förmodligen "spår av nötter" i det naturgodiset han åt. Fruktansvärt otäckt och nu är jag sjukt orolig och på gränsen till att bli manisk... Vi har fått betapred och ventoline att ha hemma, men vid minsta tecken skall vi ringa ambulans direkt. De pratade om en "penna" men sa att allergispec skulle ta det med oss när vi kom dit, fick en remiss från akutläkaren. Nu ringde läkaren från allerigimott och sa att vi skulle göra tester om 4-6 v för att det inte ska få fel värden eftersom kroppen producerar anti... Vad det nu var. Men det känns så länge att vänta? Borde vi inte få en sådan penna innan? Kan man få ett anfall och sedan aldrig mer? Eller blir det värre? blir man känsligare? Han hade varit sjuk en v innan, kan han ha varit känsligare på grund av det?

Om någon har andra tips eller råd är jag supertacksam! Något vi skall ta upp med läkaren, eller annat vi skall tänka på?

Vet inte om detta är en medlemstråd, syns inte i mobilen. I så fall ber jag om ursäkt. Har bara så mycket frågor och är fortfarande i chock själv kanske, det börjar sjunka in nu vad detta kan få för konsekvenser för sonen och för oss...
    Epi-pen är de vädigt restriktiva med att skriva ut, det är inte en ofarlig medicin så jag kan förstå att de vill testa honom först. 
    Sjukdomen kan absolut ha gjort honom känsligare. Det är många som reagerar mer på allergener när immunförsvaret redan är igång. 

Har han reagerat på nötter tidigare?
  • 2små2stora
    Suri skrev 2011-03-14 09:18:01 följande:
    Tack för svar 3busfrön. Han fick bananchips i höstas och flammade upp runt munnen. Det gick över ganska snabbt Inte alls som denna gången Dessa naturgodisar på lösvikt innehåller väl spår av alla nötter man kan tänka sig.

Vi får vara supernoga med vad han äter innan vi vet säkert om det är nötter, men vad annars?

Lite "skönt" att han är mjölkallergisk. Man har ju vanan inne, få livsmedel han kan äta som skulle innehålla nötter ändå. Har ju aldrig ätit choklad och vi bakar det mesta själva. Om man skall försöka se ngt positivt.
    Var det naturgodis i lösvikt?
Svar på tråden Allergitråden