Suri skrev 2011-03-14 08:25:08 följande:
Hej, undrar om jag kan få ställa en fråga här? Kan inte skapa en egen tråd eftersom jag skriver från mobilen.
Min son, 2 år, konstaterat mjölkallergisk fick en anafylaktisk chock i förra lördagen. Förmodligen "spår av nötter" i det naturgodiset han åt. Fruktansvärt otäckt och nu är jag sjukt orolig och på gränsen till att bli manisk... Vi har fått betapred och ventoline att ha hemma, men vid minsta tecken skall vi ringa ambulans direkt. De pratade om en "penna" men sa att allergispec skulle ta det med oss när vi kom dit, fick en remiss från akutläkaren. Nu ringde läkaren från allerigimott och sa att vi skulle göra tester om 4-6 v för att det inte ska få fel värden eftersom kroppen producerar anti... Vad det nu var. Men det känns så länge att vänta? Borde vi inte få en sådan penna innan? Kan man få ett anfall och sedan aldrig mer? Eller blir det värre? blir man känsligare? Han hade varit sjuk en v innan, kan han ha varit känsligare på grund av det?
Om någon har andra tips eller råd är jag supertacksam! Något vi skall ta upp med läkaren, eller annat vi skall tänka på?
Vet inte om detta är en medlemstråd, syns inte i mobilen. I så fall ber jag om ursäkt. Har bara så mycket frågor och är fortfarande i chock själv kanske, det börjar sjunka in nu vad detta kan få för konsekvenser för sonen och för oss...
Epi-pen är de vädigt restriktiva med att skriva ut, det är inte en ofarlig medicin så jag kan förstå att de vill testa honom först.
Sjukdomen kan absolut ha gjort honom känsligare. Det är många som reagerar mer på allergener när immunförsvaret redan är igång.
Har han reagerat på nötter tidigare?