Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

På Oatlys hemsida skriver de så här:

"Eftersom vi ställer särskilda krav på vår havreråvaras renhet kan vi garantera att Oatly-produkter innehåller max 100 ppm gluten från vete, råg och korn. Denna nivå är den gräns som anges för märkningen ”mycket låg glutenhalt” i de nya EU-reglerna om livsmedel som är lämpliga för personer med glutenintolerans.

I de nya EU-reglerna, som började gälla den 9 februari 2009, är havre inkluderat som ett glutenfritt livsmedel. På Celiakiförbundets hemsida kan du läsa mer om konsekvenserna av de nya reglerna, www.celiaki.se. Där säger man bland annat att de som tidigare har ätit Glutenfria produkter kan nu äta produkter med benämningarna ”Glutenfri” och ”Mycket låg glutenhalt”.   "

Dvs de uppfyller inte gränsen för att kallas glutenfritt som är 10 ppm (dvs 10 mg/kg), utan bara 100 ppm (100 mg/kg), så risken för inblandning av veteproteiner i Oatlys havreprodukter är nog större än med de glutenfria, vetestärkelsebaserade mjölmixerna som måste innehålla mindre än 10 ppm. Innehåller de större spårmängd av gluten så lär de innehålla större spårmängder av andra veteproteiner också i och med att glutenet står för 90% av proteininnehållet i vete.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    t0va skrev 2010-12-13 11:11:04 följande:
    men vad fan?! Gråter
    Pratade med dietisten, hon skriver ut uttag för 2 månader som ska hämtas i deras sjukhuskök av alla ställen. Jag ska se om svärmor kan hämta ut för hon jobbar på sjukhuset, för hanen är inte hemma och jag fixar inte att åka iväg nu och hämta. Antar att de inte har öppet sent på kvällen. 

Sen måste de ofta beställa hem, och de kanske har på fredag. Men våran mat tar slut imorgon, vad f-n ska han äta då?

På det så sa hon att när han blir 6 månader så ska vi ge mjölkfria välling som finns i handeln, enago bla. Men är den en ersättning till ersättningen, jag trodde det var i stil med vanlig välling och gröt. Vi hinner inte gå över på riktig mat på 2 månader, tänker ju köra den introduktionen jätteförsitkigt så vi verkligen ser om han reagerar på annat.

Då måste vi alltså släpa med oss 6-7 burkar på tåget om det blir tåg.

Vi får inte hämta på apoteket för jag sa att alltid när vi hämtat annars så har de haft några burkar hemma av profylac men nu är det sjukhusköket som gäller. Hon sket fullständigt i att han inte har någon mat kvar och sa att jag kan ringa och se om de har någon burk liggandes. Vad gör jag annars???

Får bli att hämta ut en burk för 120kr, för althera vägrar jag och nutran gjorde honom förstoppad och trots katrinplommon är hans avföring fortfarande inte bra. 
    Hmm, fattar inte riktigt hur de resonerar och vad de har för rutiner där eller vad de håller på med över huvud taget.
    Men då är det knappast en vanlig livsmedelsanvisning som dietisten skriver ut känns det som.

Men lite ang sjukhusköket så är det via en avdelning inom det som alla former av specialnäringar (oavsett om det är modersmjölksersättningar eller sondnäringar eller liknande) går när man ska beställa den typen av produkter till avdelningarna - i varje fall på US så jag gissar att det är lika dant på ViN. 

De har knappast öppet kvällstid, men jag skulle vilja tipsa dig om att prata med dietisten att de i så fall får beställa upp det till tex barnavdelningen, så att köket levererar det ni ska få hämta ut till avdelningen så kan ni sen komma och hämta på avdelningen när det passar er så ni inte behöver anpassa er efter kökets öppettider för sådana beställningar.
    (Så gör vi på den avdelning som jag är nu när vuxna patienter har fått gå över till sondnäring som de har kvar när de sen ska gå hem. vi har beställt upp det till avdelningen så har patienten fått hämta hos oss när de inte kunnat hämta de tider "sjukhuskökets specialkostförråd" haft öppet. I dessa fall på den avd som jag är nu så är rutinen att avdelningen ska stå för sondmaten första 2 månaderna innan det går över till att gå via apoteket med hemleverans, men det borde väl gå att lösa på liknande sätt ändå att köket skulle kunna leverera till barnavdelningen så kan ni hämta där när det passar er tidsmässigt under dagen tycker jag. )
  • Miralicia
    t0va skrev 2010-12-13 13:33:03 följande:
    vrinnevi, det konstiga är att läkaren som satte diagnosen skrev ut recept på althera som vi hämtade i receptionen på barnjouren. Nu när det var dietisten istället så ska det gå genom sjukhusköket. 
    Angel Gbg skrev 2010-12-13 13:14:16 följande:
    t0va det låter som dom inte tror på dig! Att ni inte fått en äkta diagnos utan bara låter dig hållas tills han blir 6mån. Jag hade vissa tankar på att föra över dottern på vanlig välling från ICA/COOP men dietisten blev blåtokig av tanken för den har inte alls samma näringsvärde som Neocate. Hon (dietisten) menade att det var tack vare Neo som dottern inte hade tillväxtstörningar och att det mer eller mindre är omöjligt att få fullvärdig kost för ett växande barn med dom kostinskränkningar som dottern har.

Sök ny läkarkontakt! Är mitt enda tips. Att be föräldrastödet om hjälp kanske kan fungera nu och att ni får det ni vill utskrivet men det hjälper inte för att ändra deras inställning till er och därför är jag mycket tveksam till det och ser det snarare som en lösning B eller ännu lägre i prioriteringen.
     ja något är knas. överläkaren på allergimottagningen skrev i sitt mail att det inte är någon snack om saken, solklar allergi och vi behöver inte komma på besök hos honom förrens om ett år. undertiden skulle vi få ersättning. Men nu när den ersättningen han skev ut inte fungerade så kontaktade jag allergisköterskan och hon sa inget om att äta välling när han blir 6 månader, men att det är dietisten som skriver recept. 

Jag tror att föräldrastödet kan hjälpa oss att få träffa läkaren för det verkar ju behövas. Läkaren som är chef för föräldrastödet jobba på barnkliniken så då slipper vi försöka tjata oss igenom. De är precis som oss så trötta på allt strul. De är en liten extern del av landstinget men har massa kontakter med vården. De ser till vårat bästa som resten av vården inte verkar göra. 

Jag hade en plan om att få prata med dietist om hur vi ska lägga upp intoduktinen av mat nu efter nyår men om inställningen är ersätta ersättningen med välling så kan jag nog lika gärna fråga min kanin.  
    Ta kontakt och gå via överläkaren som tror er och förklara turerna så får han ta fighten för er. Kommer nog bli mycket, mycket bättre resultat än att föräldrastödet ska ta kontakt för er räkning med ngn sköterska som sen ska gå vidare till läkare och/eller dietist. Om du nu fått mail från läkaren innan så har du ju hans mailadress,  så det är ju bara att du svarar på det mailet så kan du ta det direkt med honom att den ersättning som han skrev ut inte funkade utan att ni vill ha ersättning X som ni provat och som fungerar bra istället för att gå via sköterskan som sen ska gå till dietisten som ska skriva ut. Om jag inte minns fel så ska väl läkaren kunna skriva ut själv utan att gå via dietisten.
    Nyfiken på vad det är för läkare på ViN du varit i kontakt med via mail, har han initialer TJ? I så fall så har jag haft honom som föreläsare och han gav ett väldigt bra intryck på mig då.

Min "räddning" eller vad man ska kalla det när det handlat om att vara i kontakt med vården till följd av allergi har varit att som förälder vara påläst, påläst, påläst, påläst, påläst och ytterligare påläst, påläst och påläst och sen framställa det kort och tydligt att "så här ser situationen ut, punkt slut". Kommer man och säger lite diffust att "jag tror att det kanske verkar skulle kunna vara så här, eller vad tror du" så kommer man sällan nån stans inom vården - i varje fall inte när det handlar om allergi, tyvärr.Rynkar på näsan

Dietister har jag bara varit i kontakt med en här inom landstinget, kopplat till allergicentrum ... och jag vete katten om den människan gav så förtroendefullt intryck.Obestämd Försökte "läxa upp mig" att det var absolut inte några problem att använda vanlig sojasås i maten, behövde absolut inte utesluta sojalecitin eller sojaolja för det kunde dottern absolut inte reagera på. När jag på en fråga från henne svarade ja på om jag uteslutit sojasås, sojalecitin och soaolja ur dotterns kost. Nehej, så varför får hon då nässelutslag efter att fått i sig några droppar sås som innehöll sojasås och blir prickig av Mildas mjölkfria smörgåsmargarin som innehåller sojalecitin? blev min respons. Men det var dietisten tveksam till om inte de reaktionerna kunde bero på annat.  Och vid ett tillfälle några år senare snär vi hade "uppläxning av förskolepersonalen" vad gäller allergikost (nya rektorn tyckte att vi skulle byta till allergiförskola så att han kunde få bort specialkostposten ur sin budget typ) så ifrågasatte hon om dottern verkligen kunder reagera på kaliumsorbet för det hade hon aldrig hört talas om. Natriumbensoat visste hon ju förekom, men inte kaliumsorbat och även ifrågasatte hur vi hade kunnat komma på en sån sak (ja, dricker dottern hallonsaft som innehåller vatten, hallon, socker, citronsyra utan problem och sen får utslag och eksem av hallonsaft innehållande vatten, hallon, socker, citronsyra och kaliumsorbat känns det inte så svårt att gissa vad i hallonsaften som orsakar utslagen Obestämd )
    Nu är det väl nog inte samma dietist ni varit i kontakt med som jag träffat på eftersom den här var verksam på US och LiM, men det verkar väl inte vara långt ifrån att de delar inställning till det här med allergier som inte visar sig klart och tydligt på pricktest/blodprov.
  • Miralicia
    Rasmus päron skrev 2010-12-14 21:22:17 följande:
    Här hemma har vi idag råkat ut för en ofrivillig veteprovocering... jag var så klantig så jag hade lämnat en påse med bröd så Rasmus kunde dra ner den, så rätt som så satt han och åt macka. Det underliga är att reaktionen helt uteblev, inga utslag - ingenting. Nu fick han ju iofs tavegyl direkt när vi såg att han fått i sig vete, men ändå. Han satte nog ändå i sig en 2*2cm stor bit....

Sen har jag en liten receptbön. Det har vist sig att Rasmus tål fisk men eftersom jag inte tål det själv så kan vi i princip bara göra lax hemma. Så om ni sitter på några bra laxrecept "utan allt" så får ni gärna dela med er!
    Har några laxrecept i bloggen
  • Miralicia
    Angel Gbg skrev 2010-12-15 16:40:29 följande:
    Men vafan med den inställningen så kan juh vete vara ett vegetabiliskt fiber... Det är väl en jävla tur att soja och jordnöt tillhör EUs tvångsmärkningslista för annars kan dom säkert också ha något jävla fiber... *muttrar surt och nej det är inte min dag idag heller, inte ens denna vecka, eller varför kinka... MÅNADEN*
    Fast eftersom vete är GLUTENhaltig spannmål så måste produkter framställda av det märkas (undantaget då glukossirap, dextros, maltodextrin etc). Flört Obestämd

Livsmedelsverkets märkningsregler, dels allmänt och allergimärkningsregler och undantag från dem:
    (tex d-vitamin framställt ur soja), tvångs-allergimärkningsråvaror i bilga 1på sid19

www.slv.se/upload/dokument/lagstiftning/2000-2005/2004_27.pdf
  • Miralicia
    mithrandil skrev 2010-12-15 22:37:22 följande:
    Nä, ammar inte alls.
    Hon har väldigt lätt för att bli hård i magen så då kanske nutramigen inte är bra för henne?
    Men är inte vassle = mjölk? Minns från när sonen föddes att man skulle akta sig för vasslepulver eller vad det hette. Han åt nutramigen och han hade verkligen dålig mage men han tålde den bra. Kan kanske prova den först? även om ni säger att det är sällsynt så vill jag helst få bort all laktos och mjölkprotein till en början men blir hon förstoppad lär hon ju bli ännu grinigare. Så svårt det här.
    De flesta av de sk "mjölkfria" modersmjölksersättningarna är baserade på komjölksproteiner av olika slag, men dessa proteiner har specialbehandlats, dvs de har hydrolyserats vilket innebär att istället för långa proteinkedjor så har de delats sönder till så små korta bitar så att kroppen inte ska känna igen dem som komjölksproteiner och därmed inte reagera allergiskt på dem.

De allra flesta mjölkallergiska barn klarar av åtminstone nån variant av hydrolyserad modersmjölksersättning, men för de som inte gör det så finns det två ersättningar som är helt 100% utan mjölkproteiner. Men det är väldigt stor prisskillnad - hydrolyserade ersättningar ca 200:-/burk medan helt mjölkfria kostar närmare 500:-/burk. Så vanligtvis brukar de vilja att man har testat med åtminstone en vasslebaserad hydrolyserad ersättning och en kaseinbaserad hydrolyserad ersättning innan de kan tänka sig att gå med på att skriva ut helt mjölkfria ersättningar. Att de vill att man testar olika hydrolyserade ersättningar beror på att man ofta är olika känslig för olika sorters proteiner i mjölken, så att även om det inte skulle fungera med Nutra (som är hydrolyserat kasein) så kan det mycket väl fungera med tex Pepticate, Althera eller Profylac som är baserade på hydrolyserat vassle.
  • Miralicia
    mithrandil skrev 2010-12-15 22:37:22 följande:
    Nä, ammar inte alls.
    Hon har väldigt lätt för att bli hård i magen så då kanske nutramigen inte är bra för henne?
    Men är inte vassle = mjölk? Minns från när sonen föddes att man skulle akta sig för vasslepulver eller vad det hette. Han åt nutramigen och han hade verkligen dålig mage men han tålde den bra. Kan kanske prova den först? även om ni säger att det är sällsynt så vill jag helst få bort all laktos och mjölkprotein till en början men blir hon förstoppad lär hon ju bli ännu grinigare. Så svårt det här.
    Vad gäller laktos så kan du nog ta och avvakta med att helt utesluta det. utan satsa på att utesluta mjölkprotein.
    Har ingen siffra på det,men antalet bebisar som föds med medfödd laktosintolerans varje år här i Sverige kan nog utan problem räknas på ena handens fingrar. Och har man medfödd laktasbrist så hade det märkts mycket tidigare - redan under första dagarna-veckan i princip.
  • Miralicia
    Kavat skrev 2010-12-17 20:26:40 följande:
    Jag mailade äntligen till Carlshamns mejeri och frågade vad de har för knep för att kunna öppna risdrycken, skaka den så den inte är skiktad, utan att den läcker. Nu är vi väl inne på närmare 1000:e paketet gissar jag och fortfarande, varken jag eller maken lyckas utan att det rinner ut lite....
    Kan ni?
    Hyfsat i varje fall, möjligtvis att det läcker ngn droppe ibland, men de flesta gångerna går utan läckage - öppna plastlocket, dra bort "flärpen" så det kommer in luft i paketet (annars så kan man snudd på skaka hur mycket som helst och det är fortfarande skiktat), stäng plastlocket noga och kläm åt ordentligt runt hela plastlocket och håll fast det hårt samtidigt som man vänder hela paket helt upp och ned och skakar kraftigt sådär ett 10-tal gånger.
    Sen när det väl är öppnat och man har tagit lite ur paketet så går det vanligtvis att skaka det utan att vända upp och ned.
  • Miralicia
    Kavat skrev 2010-12-17 20:16:06 följande:
    Det är malt i, så till en sädesslagsallergiker hade jag inte gett. Ärligt så har jag inte ens vågat testa!
    Vet att Miralicia gjorde det förra året och käkade allergitabletter samtidigt, men hon fick klåda av ett glas om jag inte missminner mig.
    Ett glas av nån sort gick väl rätt så hyfsat har jag för mig, men inte så mycket mer och då hade jag valt rätt noga bland sortimentet eftersom det fanns ngn/ngr som även innehöll glukossirap.
  • Miralicia
    Tibell skrev 2010-12-17 21:08:45 följande:

Bra tips med tomtegröten..låter lite likt det jag tänkt göra med risalamatlan =)
    Har kikat på hennes blogg men inte hittat något recept på just potatisgratäng. Gör en form i morgon och testar..går ju alltid slänga om den smakar illa =)
    Just nu testar jag vad som helst..bara hönan äter. Vi blir ju tokoroliga här hemma. Hon har verkligen inget att ta av om man säger så med sina 7.9 kg ( hon är snart 14 månader ) Min lilla plutta

Har inte hunnit lägga upp på bloggen, men har varit på väg några väg ngr gånger. (Har inte hunnit med kalendern heller senaste dagarna med dubbelarbete pga praktik & jobb så jag fått prioritera sömn framför datorrelaterade aktiviteter)

Men lite kort:
    Mjölig potatis (lite drygt 1 kg skalas, skivas och läggs i en smort ugnsform).
    I en kastrull blanda 3 dl kokosmjölk, 2 dl vatten, 1 (kött)buljongtärning (eller motsvarande om man har pulverbuljong), ngr msk (2-3 har jag för mig) med Maizena majsstärkelse, 1 finhackad gul lök, ev lite vitlök efter önskemål och koka upp under omrörning så det tjocknar - lite tunn ostsåstjocklek i konsistensen.
    Blanda ner ca 1 dl finkrossade/mortlade nachochips i såsen och häll över potatisen och blanda runt i formen och in i ugnen som vanligt.
    Efter halva tiden ta ut formen och blanda om i formen så den översta delen inte blir torr, strö över lite krossade nachochips (istället för ost) och tillbaka in i ugnen för att "sätta sig" som en gratäng tills potatisen är mjuk.

Lite ungefärliga mått ur minnet
Svar på tråden Allergitråden