-
åhh vad bra =) Och utan vetestärkelse med ?!FenomenaA skrev 2010-08-18 22:26:17 följande:Lailas gula är utan sojasläktingar. Finns det fler?
-
Tack Miralicia för hjälpen!!
-
FrökenLindström : Såg på din presentation att din lilla höna även är allergisk mot jordnötter! Hur fick ni reda på det..via pricktest ?! Jag är lite rädd för just det här med jordnötter eftersom jag vet att en reaktion på just det kan bli riktigt allvarlig! Tänkte om man kunde ta ett test bara för "säkerhetens skull" ?! Nu ska man ju inte ge nötter innan barnet är 3 år men ändå..man vet ju aldrig var di små stoppar i sig!
Idag är minstingen så gott som utslagsfri efter tredagarsfebern. Hennes utslag såg riktigt illa ut och inte alls så som bilderna på google visar. Hennes geggade ihop sig och la sig som ett stort täcke över hela ryggen och magen..såg inte alls mysigt ut! Jag som trodde de skulle bli prickiga! Detta såg mer ut som nässelutslag! -
Okej..vad jobbigt =( Hoppas hon inte är dunderallergisk mot det då!!FrökenLindström skrev 2010-08-19 10:20:29 följande:älsklingen: Pricktest gjorde vi. Dessutom är jag allergisk mot jordnötter men inte så där superallergisk. Vi får inte ha något hemma som innehåller/kan innehålla just för att det kan vara livsfarligt...
-
Vi har ju katter =(Kavat skrev 2010-08-19 11:22:56 följande:Oj! Då undrar jag om det finns något hemma (djur, mögel, dålig ventilation osv?) som hon kan reagera på, som inte fanns på Gotland?
Vi har en luftvärmepump som även renar luften som skulle vara bra vid astma och allergier sa dem..så luften bör det inte vara några fel på!
Vi har ju trott gräs hela tiden eftersom det började i samband med sommaren. Men de har väl gräs på Gotland med så där rök den teorin. -
Hoppas det går bra med provoceringen!Snutten skrev 2010-08-19 14:41:06 följande:
Nu ahr jag lyclkats lura i Siri mjölkprodukter. Så får vi se hur det går.
Berättar ni för era barn att de ska smaka, eller hur gör ni? Siri är 4 år och väldigt medveten om sina allergier. Å ena sidan vägrar hon smaka om man säger att de tär tex komjölk i å andra sidan tänker jag att om det skulle visa sig att hon tål så kommer det ju fram att vi har lurat henne. Hur man gör så har man rumpan bak. Hur gör ni?
Vi råkade ge stora dottern mat med skummjölkspulver i igår och det tog en timme innan hon vek sig dubbel av magsmärtor. Sen satt vi väl uppe mer eller mindre halva natten =( Jag har haft otroligt dåligt samvete eftersom jag vet att hon litar på att vi ger henne rätt mat. Det tog ett bra tag efter vi tagit bort mjölken ur hennes mat som hon vågade äta bra med mat igen..och så svek jag henne såhär =( Nu ska vi ha ännu bättre koll!!
Hade jag varit du och sett att hon tål mjölk igen efter provoceringen hade jag nog sagt att " nu Siri ska vi ta och testa om din mage tål mjölk igen" eller något i den stilen.Om hon vägrar får du lova henne att hon inte kommer att få ont i magen utan att hennes mage tycker om komjölk igen!
Att du inte talar om för henne att ni redan haft mjölk i hennes mat utan att hon vetat om det! Hänger du med ?! -
Ja jag hoppas inte heller det är katterna. Men det känns som att det är något i allafall. Eller är det normalt att treåringar går med rinnsnuva från maj tills nu ?!ViFrånLandet skrev 2010-08-19 15:00:48 följande:Hoppas verkligen inte det är katterna som gör henne dålig, vet hur det känns att behöva ta bort dem! Tyvärr fick vi lov att göra det i början av sommaren då vi tror det var därför G var konstant förkyld...
-
Jag håller fullständigt med dig trots att jag är en utav dem som säger "hoppas det inte är katterna" Anledningen till att jag säger så är för att stora tösen ÄLSKAR sina katter. För mig hade dem gärna fått flytta för länge sedan!Angel Gbg skrev 2010-08-19 19:22:42 följande:Alltså jag ser många pratar om "hoppas det inte är katterna/hundarna" men jag vill be er tänka en gång extra...
Visst jag köper att katten/hunden är del av familjen och ja det är jätteledsamt, jag förstår jag är uppväxt med djur och allt sånt, det blir som ens barn men det ÄR inte ditt barn det är ett djur.
Om alternativet är att jag får välja mellan att mitt barn inte tål vårt djur alternativt inte tål sädesslag, mjölk, ägg, soja, förtjockningsmedel mm mm så väljer jag djuret alla dagar i veckan då det är betydligt lättare för både barn och mig både nu och i all framtid. Att inte tåla djur visst är det handikappande i frågan följa med vänner hem efter skolan osv men jämnförelse med massor med födoämnen och riskera att lida näringsbrister och problem så är valet enkelt.
Jag säger inte kasta ut djuren och hipp hopp hurra men jag ber er bara tänka lite på vad alternativet kan vara, så hoppas ni på djuren/djuret eller massor med mer födoämnen??? Kanske det en dag visar sig att det är djuret som orsakar grundproblemet och dom födoämnen man tror bara är symptom... ja ... jag vet inte
Jag hade, om jag kunnat, bytt bort alla minstingens födoämnesallergier mot kattallergi utan att tveka en sekund!
Min lillebror är allergisk mot katter och han har inga som helst problem med sin allergi sålänge han inte sitter och gosar med katter. Tänk om det hade varit så för min minsta tös istället för alla andra av hennes allergier som både är tidskrävande samt att det är jobbigt för henne så fort hon råkar få i sig något hon inte tål!
Så jag håller med dig!! -
Ja vi ska ju på återbesök hos astma och allergimottagningen på måndag så jag tänkte slå dem en pling i morgon så de kan förbereda både prick och blodprov!ViFrånLandet skrev 2010-08-19 20:49:43 följande:Hade ingen aning om att en djurallergi kan göra så man blir känslig mot födoämnen, hur funkar det? Och om det nu är så, hur lång tid efter att man slutat utsättas för djuret försvinnet födoämnesöverkänsligheterna..? Eller tänker jag galet nu, jag får det inte att gå ihop
Vilket fall så är sonen bättre i astman sedan katterna togs bort, om det har med det eller medicineringen att göra är ju svårt att säga men bättre är han. Har inte vågat utsätta honom för hund ännu eftersom han hittills reagerat med andningsproblem så stackars farfar får aldrig besök av oss, och det känns riktigt tråkigt.
Fick jag välja skulle sonen självklart slippa allt vad allergier heter, både mot födoämnen och annat, men nu ser tyvärr verkligheten annorlunda ut och det är bara att acceptera och göra det hela så bra det går.
Älsklingen: För att svara på din fråga.. Jag är mycket tveksam till att det är normalt att vara snorig konstant så länge, speciellt med tanke på uppehållet när ni var borta, så jag skulle nog tro att det är katterna (eller något annat hemma) som orsakar besvären. Kanske ska du slå barnmottagningen en signal?
Hade det bara varit snuva som varit problem hade jag inte kännt mig lika säker men hon har haft problem även med astman en hel del..till och med ett astmaanfall har hon haft! och då har hon varit HELT symtomfri från astman hela våren..så något måste det vara som spökar för henne!! -
Har ni någon gång "sörjt" era barns allergier ?! Låter kanske jätte konstigt men flera gånger den senaste tiden har jag blivit ledsen när jag tänker på varför just mina barn skulle drabbas! Att de inte kommer få äta samma saker som andra barn på kalas osv.
Men mest ledsen blir jag över alla de åren min stora dotter behövt lida för att ingen lyssnade på oss! Problemen med diarré, knappt ingen viktuppgång, eksem osv började tidigt men INGEN ville tro på oss. När hon var 1½ år bajsade hon gula vattninga diarréer 7-10 ggr per dag men bvc och barn sa att det var fullt normalt. Tillslut blev ungen så smart att hon själv valde bort allt som innehöll mjölk! Jag satt och kollade igenom kort innan idag och kolla vad jag fann.. min älskade stora dotter drygt 10 månader gammal..och gud vad SMAL hon var. Att ingen reagerade..helt otroligt!!
Och tack vare er i denna underbara tråd mår hon nu som vilken 3 åring som helst! Hade det inte varit för er hade hon fortfarande gått på en mjölkbaserad kost och vi hade aldrig fattat att hon inte tålde den! Har nog tackat förr men tackar igen..TACK