• Snutten

Allergitråden

trållmor jag tryckte iväg lite snabbt. Men kanske i början om ni tar det lite lugnt utan alla bönor och släktingar osv och sedan kan ni börja med ärtor lite försiktigt osv. Sojalecitin TROR jag är långsökt att hon ska reagera på särskilt om du ammar.

• Snutten
    Tibell skrev 2010-04-19 20:35:05 följande:
    Efter att ha läst era svar tog jag och mannen ett långt snack om detta med dotterns reaktioner.Vi hade redan innan dietist besöket sagt att vi ska strunta i både soja, mjölk och vete nu ett bra tag och låta dotterns eksem läka! Men dietisten tyckte bara vi var dumma som uteslöt något ( då vete ) som vi inte alls var säkra på. Jag sa till henne att hon fått positivt på patch två gånger ( hemma gjorda ) men hon sa att det inte räknades..typ.Utan hon ville att vi skulle testa vete ganska omgående! Vilken vi gjorde. Nu blir jag mer och mer säker på att det var en reaktion på veten hon fick. Prickarna är fortfarande kvar och ser precis ut som dem jag får,, och dessa beror på allergi och KLIAR. Så antagligen bidrar detta till hennes dåliga humör samt att i samband med magont gör att hon äter dåligt. Idag är det nog p G att vända då hon ätit bättre..dock fortfarande prickig!Så nu har vi beslutat att bara köra på ersättning och kanske lite smakportioner av sempers mjölkfria gröt. Men än har den väl inte kommit tillbaka i affärerna...?! Och som fruktpuré ska vi ha banan , det vet vi att hon tål. Sen ska vi göra som EL I skrev att återinföra en sak i taget. Dietisten och läkaren få säga vad de vill..så här KOMMER vi att göra. Ska även be dem pricktesta för mjölk, ägg, vete och soja när vi ska dit om 3 veckor.Vi ska också köpa locobase repair och smörja henne med när hon har t-shirt på sig. Blir hon bättre i eksemen då vet vi ju med säkerhet att det är något hon inte tål som hon får på sig!!Sen tänkte jag bara uppdatera om läget på stora tösen. Nu har hon ätit mjölkfritt i drygt en vecka och magen ser redan mycket mindre ut. Dessutom har hon börjat äta kanon bra. Idag åt hon en HEL portion mat..har nog aldrig hänt =)Men sen reagerade hon på något i eftermiddags. Blossade upp massa röda fläckar runt hela munnen samt under näsan som kliade. Har ingen aning om vad dock. Hon har inte ätit något annorlunda vad jag vet!
    Vi fick också utesluta mjölk på eget bevåg eftersom läkaren inte trodde på att Siri var allergisk trots att henens kinder var ILLröda nästan vätskande, hon skrek flera timmar varje natt, hon hade konstanta diarrer och hon var konstaterat fisk och ägg allergisk. Hon kräktes ju inte upp vällingen så därför var hon inte allergisk. Vi tog bort mjölken och det tog ca 2 dygn så hade vi ett "nytt" barn
  • Snutten

På tal om Omega tre och sex så köper vi en vegankapsel från v-pure som inte innehåller fisk. Enligt deras innehållsförteckning ska den inte innehålla vete, mjölkprodukter, socker, majs eller soja.

• Snutten

När vi sökte nytt vb fick vi inte godkänt merkostnad för mjölkfritt osv trots att jag hade baserat den på KoV rekomendation. Och vi hade ett vad jag anser väldigt omfattande läkarintyg. Suck! Nu har vi ju sedan ett par veckor överklagat till länsrätten. Jag har inte fått något papper eller så på att de har fått min överklagan. Får man det?

• Snutten
    EL I skrev 2010-04-20 16:52:06 följande:
    mamsie: grattis vad roligt!! hoppas allt går bra!söta nasse: nä ingen mjölk i locobase. nästan alla här använder den till sina mjölkallergiska barn!ni som har barn med eksem som INTE är kontaktallergiska. Måste ni alltid smörja för att hålla eksemen i skick eller är det så att när ni väl "smörjt bort dem" är de borta då tills de t ex får i sig nåt de inte tål??
    Siri har eksem lite till och från och torr hud. Efter hon har badat så smörjer jag in henne med badolja och ett par kvällar i veckan med locobase repair när hon är fin i huden. När eksemen blossar upp ibland så intensifierar jag smörjningen och lägger till kortison salva locoid. Hon har ingen kontakt allergi vad vi vet. Så svaret på din fråga är väl att vi smörjer regelbundet men mer i perioder.
  • Snutten
    EL I skrev 2010-04-20 17:18:10 följande:
    ok funderar nämligen på hur det kommer bli med sonens eksem. De är ju bättre nu igen men inte helt borta som de var efter ca 2-3 v med vetefritt. Det har ju nu gått 1½ vecka sen han fick vete i sig. Nu blommar de mest upp typ när vi precis tvättat honom i ansiktet eller så, men de är inte bra än. Smörjer fortfarande med mildison 2 ggr/dag och locobase några ggr per dag. Tänkte köra med mildison tills han är fin igen och sen bara med locobase som underhåll, låter det smart eller?
    Det tycker jag låter som en bra plan
  • Snutten

Vi ska göra fiskprovokation på sjukhuset imorgon. Håll alla tummar som finns för att hon inte reagerar med andnöd på fisklukt.

Vi har tagit bort alla allergi och astmamediciner inför provoceringen och hon har blivit dålig. Jag som ibland funderar på om jag överdriver eller hittar på. Suck, nu vet jag. Det är iallafall tur att det finns bra mediciner.

Förresten funderade lite... det var någon som skrev om att reagera med eksem på saker i luften tex pälsdjur osv. Siris eksem blir sämre i tex pollentider. Det tror jag inte beror direkt på pollenet utan på att immunförsvaret är upptaget med pollenet och därför blossar eksemen upp. Kan man inte tänka sig något liknande för andra saker också?

• Snutten
    Miralicia skrev 2010-04-21 22:02:50 följande:
    Har för mig att jag då efterfrågade något recept på något som var utan mjölk, ägg, soja, baljväxter/baljväxttillsatser, alla sädesslag, nötter, jordnötter, jordgubbar, citrus och vanilj
    Steinbrenner har/hade en tårta som var utan väldigt mycket. Botten var bakad på kokos har jag för mig. Siri kunde äta den men jag kommer inte ihåg om det var några sädesslag i den.
  • Snutten

Idag har vi varit och luktat på fisk. Det gick bra, alltså ingen luftburen allergi. Däremot vågade de inte låta henne testa att äta eftersom hon var skruttig i astman och pollensymtom då vi har tagit bort medicinerna och det är en del pollen i luften. Känns iallafall skönt att hon inte är så superkänslig.

Svar på tråden Allergitråden