-
Jag är nog inte heller vän men min mixer man jag får väl övaAmulett skrev 2010-04-27 21:10:13 följande:Ja, jag är nog inte helt vän med mixern ... men det mesta blir slätt - fast några små bitar verkar alltid hänga med. Supermjuka, men ändock bitar som min känsliga dam tycker att hon inte alls ska behöva krossa med sina käkar
-
Tack för tipsen! *Suger åt mig som en svamp*Kavat skrev 2010-04-27 21:59:04 följande:Jag hade nog tagit det lite lugnt. Gått tillbaks ett steg och fått honom bra och sedan testat igen. Bara för att han fått prickar innan av det han inte tål betyder det inte att han måste få det av en annan sak. Sedan ändrar sig ofta symptomen på en allergi efter ålder. Alltså de kanske får prickar som bebisar, enbart magont och spyor som 1-åringar och eksem som 2-åring av samma sak. Det är ju bara du som kan avgöra om han mår bra eller inte, så mängden av något kanske är för mycket osv. Det är omöjligt för oss att bedömma vad som är för mycket osv, det tror jag du själv märker tydligast. Men så fort du ser att han inte mår bra, bajsar jätte ofta osv, så backa lite och hitta jämnvikt och kanske inte ge mer än t.ex 1 msk av just det som blev för mycket. Håll den mängden ett tag och t.ex prova annat som du tror funkar, så ni kommer vidare. Sen är t.ex om det nu skulle vara broccoli inte livsnödvändigt, det gissar jag att du själv inte äter varje dag? Så det är inte benhårt att de måste äta en viss mängd av något, bättre att hitta ett läge som magen klarar. Som en parallell, min son kan inte äta majs och då främst majskorn mer än en tesked utan att få diarrér. Men han tål majsmjöl i bröd mm och tål mjöl mycket bättre än majskorn. Innan kom kornen ut hela, men det gör de inte längre, men äter han 1 msk majskorn som kommer diarrérna som ett brev på posten. Han får majskorn, men jag försöker hålla nere mängden. Och han är så än idag och han fyller snart 3 år.
Tycker det är så svårt det här. Tror nog det var broccolin som gav gaser och lite orolig mage. Nu när han bara fick majskrokar och majs- och potatispuré igår mår han bra igen. Bara lite slem i bajset imorse men annars mår han bra. Förhoppningsvos är han bra igen om någon dag.
Tänkte prova ett par saker till (morot, sempergröten när den kommer och någon frukt kanske) och sen nöja mig med det ett tag och se så att han mår bra.
Vill inte introducera för mycket och sen blir han dålig och man vet inte vad det är han reagerar på.. -
Ska nog ge mig i kast med mixern igen. Låter ju smidigtKavat skrev 2010-04-27 22:03:16 följande:Studsboll, jag frös in potatispuré och det är ingen höjdare att värma, så jag gjorde alltid potatis och palsternackpuré om jag skulle frysa. Och sen blandade jag i majspuré (det har jag däremot aldrig lyckats att få slätt själv utan alltid köpt) också. Så du kan ju gömma potatisen i palsternackan för att kolla om han tål det, om du vill det. Då blir det sötare och godare.
-
Jag har hört att eksem kan bli värre av röda saker så som tomat och röd paprika. Någon som vet om samma gäller för morot?
Sonens eksem försvann iprincip helt när jag slutade amma och bara gav Neocate. Vi har gett majs, potatis och palsternacka och det har han inte fått eksem av.
Han har fått lite morotspuré nu i tre dagar och jag tycker att han har fått lite eksem på magen (väldigt svagt där dock) samt i knävecken. Han är dock pigg och glad och jättebra i magen.
Hur bör jag göra nu? Ska jag köra på med morot ett par dagar till och se om det blir värre? Eller är det dumt att ge morot alls?
Tänkte att morot är i så många köpta puréer och recept så det vore bra om han kan äta det. -
Det låter smart att göra en lista med säkra, osäkra och ej fungerande. Sätter morot som osäker och noterar att han i alla fall inte är jättekänslig mot det. Han har inte haft ont i magen alls så då går det säkert bra med lite morot någon gång.Kavat skrev 2010-04-29 17:21:02 följande:Jag hade nog tagit det lite lugnt och provat annat istället. Samt då och då gett lite morot, det kan ju funka i mindre mängder. Du måste ju inte precis nu veta om det funkar eller inte egentligen och mindre mängder ibland kanske går? Så hade jag gjort. Jag hade en "lista" på saker som funkade och saker som var osäkra och saker som inte funkade. Sakerna på osäkra gav jag någon gång då och då men det kunde ibland gå lång tid emellan. Morot finns i allt nästan så håller med om det är bra om det funkar. Sonen fick ju jätte ont i magen av det innan magen läkt, så han var över 1 år innan det funkade.
-
Hm, funderar lite kring vad man ska introducera för frukost/kvällsmål till sonen. Ska vara helt fritt från spannmål och mjölk. Han är 8 månader.
Har två alternativ:
Alternativ 1: Sempers risgröt (den som ska komma i butik istället för ris- och banangröten som fanns på apoteket)
Alternativ 2: Organix risgröt ( webbutik.barnmatsbutiken.se/grot-valling/grot/4-manader/organix-risgrot-baby-rice.html ) gjord på Neocate. Senare byts Neocate ut mot Nutramigen om han tål det.
Har läst/hört att Nutramigen ska fungera som barnets mjölk för barn som inte tål mjölkprotein och att man ska ge en viss mängd av Nutramigen varje dag. Kanske är det då smart att göra gröt baserad på det så slipper man ha i det i de andra målen?
Eller är en köpegröt (tex semper-gröten) bättre?
Någon som kan hjälpa mig lite angående vad som är bäst att välja? -
Gillar sonens läkare och är hemskt glad att han skrev ut Neocate som den andra läkeren inte ville göra. Men han hävdar att om sonen nu bara får må bra 1-2 månader så kommer han tåla allt sen.. Vi får väl se.trållmor skrev 2010-05-06 20:29:37 följande:Den första personen inom vården som har erkänt att vissa barn inte blir bättre, utom sämre, träffade vi idag... Mattis, Aliina och Timon har bara blivit sämre med tiden, och enligt dietisten idag så finns det vissa barn vars allergier blir sämre med tiden, och alltså inte växer bort (som alla säger annars)...
Dock vill han att vi absolut ska vänta med mjölk till han är mist ett år så han tycker inte att vi ska testa allt nu. Men han är övertygad om att alla allergier kommer vara borta snart. -
Tack så mycket för tipsenKavat skrev 2010-05-06 21:08:53 följande:Modersmjölksersättningar har jag hört ska vara mer fullvärdiga än gröterna. I och med att barnen kan leva på enbart dem. De lever ju inte enbart på t.ex Sempers gröt (man ska väl för övrigt endast ge 3 "mjöl-mål gröt/välling om dagen? För visst gäller det väl än?) Så jag hade nog börjat med egen gröt men gett köpegröt ibland för att variera och för att kunna lättare ta med och göra i ordning om ni äter borta. Men för oss har det inte funnits som han tål och ätit så det var till att koka Pama minutris-gröt hemma och ta med. Oldas gröt fick vi aldrig utskrivet, men hört att den smakar damm. Tänk bara på att se till att han får i sig tillräckligt med kalcium. Vi kokade ju välling och gröt på Carlshamns risdryck, så kalcium har han alltid fått tillräckligt av därigenom. Men det går ju lätt att räkna på berikad risdryck samt Neocate/Nutra och ev annan berikad gröt för att se hur mycket han får i sig per dag. Han bör få i sig ca 600 mg kalcium dagligen, vilket motsvarar 5 dl berikad risdryck t.ex.
Ja, max tre mål gröt/välling per dag gäller än. Så det kanske är bäst som du säger att börja med egen gröt. Kanske får prova köpa den gröten som jag länkade till och se om den går ner eller om den smakar damm
Pama minutris har vi hemma. Har inte tänkt på att man kan göra gröt till sonen av det. Har inte sett Carlshams risdryck i affärerna här men det borde väl gå att hitta -
Det är sambon som köpt det och han säger att det finns bland vanligt ris. Han kollade bland det övriga glutenfria och hittade det inte där. Men det kanske är olika i olika affärer?EL I skrev 2010-05-06 21:18:48 följande:det där pama-minutris skrivs det mkt om o dietisten pratade om det men jag har aldrig sett det någonstans!! Vart står det i hyllorna?? Sonen äter ju inte gröt och sånt men om man blandar i frukt mm så kanske han tar det? äter så dåligt frukost annars.
-
Åh, finns den nu? Jag letade som en galning i början av veckan för jag hade hört att den skulle finnas men jag hittade den inte då.Mela78 skrev 2010-05-06 22:03:51 följande:Såg idag Sempers nya risgröt utan smak från 4 månader på vårt Coop. Apropå gröt/välling rekomendationen max 3 gånger per dygn, hänger inte det ihop med att man vill begränsa glutenintaget? Det är ju ganska stora mängder gluten i vanlig köpevälling och gröt.