Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Allergitråden

Kavat: I början var hon jättekänslig hon med, men när magen fått läkt ordentligt tålde hon vetestärkelse. I början fick vi bakslag när hon fick i sig ens glukossirap av misstag. Hennes symtom var viktnedgång och matvägran.

• Blå Flygare
    Allrona skrev 2011-10-01 19:52:39 följande:
    Funderar över en sak. Är glutenproverna man gör via blodprov 100% säkra om resultatet är negativt? Kan det ändå visa sig vara glutenintolerans om man gör gastroskopi?
    Inte helt hundra tyvärr. Läk ville ändå göra biopsi på S, men så blev det inte eftersom hon rasade i vikt och det var flera månaders väntetid för biopsi. Skitjobbigt, för vi vet ju ffa inte om det är gluten eller vete. Hon åt ju så lite så det kan vara orsak att blodprovet inte visade något på gluten. 
  • Blå Flygare
    Miralicia skrev 2011-10-08 16:17:50 följande:
    Funkar det med solroskärnor, pumpakärnor och linfrön kan du testa fröknäcket som jag har i min blogg och använd hirsflingor och sen enbart teffmjöl (eller om du  hellre vill ha quinoamjöl om du hitta något bra sånt nån stans eller om du hittar  hirsmjöl, men bör även funka med kornmjöl men gr knappast att hitta helt rent från vete, alternativt om du har en bra mixer/matberedare så du kan "mala" ren havre till lite mer mjöligt så bör det funka) stället för blandning av teff och ris (eller nån av de andra mjölkombinationer) som jag brukar ha för att det ska bli lite mer "lättutbakat" (och lite billigare)
    Det finns ren havre som havremjöl, carlshamn. 
  • Blå Flygare

Tack för tipset om frökex. Saknar dock salt i det, så nästa gång tillsätter jag det. Denna satsen dög dock till lilleman, perfekt att sätta lite fart på hans mage med!

• Blå Flygare
    Jasusu skrev 2011-10-10 10:31:51 följande:
    Ja..det är väldigt galet...snälla anmäla! Ju fler som anmäler..bättre resultat
    Som privat medlem blir jag bestört och upprörd.  
    Done! 
    Ja jösses vad man blir sur! 
  • Blå Flygare
    cofiepropp skrev 2011-10-10 12:29:38 följande:
    Måste fråga en sak. Är det vanligt med kombinationen mjölk o glutenallergi??
    Det är ovanligt att som mjölkallergiker få veteallergi, men har man veteallergi är det det absolut vanligaste att även ha eller ha haft mjölkallergi. Veteallergi ansågs för bara ett par år sen som mycket ovanligt, men allergin ökar.

Det finns inga samband mellan glutenintollerans och mjölkproteinallergi, och glutenintollerans uppstår ofta senare än mjölkallergi växer bort så det måste vara ganska ovanligt att ha de båda samtidigt även om det förekommer. Mjölkallergi kan ju stanna kvar, och celiaki komma tidigt med. 
  • Blå Flygare
    Kavat skrev 2011-10-10 18:30:59 följande:
    Blå Flygare skrev 2011-10-10 16:56:38 följande:
    Det är ovanligt att som mjölkallergiker få veteallergi, men har man veteallergi är det det absolut vanligaste att även ha eller ha haft mjölkallergi. Veteallergi ansågs för bara ett par år sen som mycket ovanligt, men allergin ökar.

Det finns inga samband mellan glutenintollerans och mjölkproteinallergi, och glutenintollerans uppstår ofta senare än mjölkallergi växer bort så det måste vara ganska ovanligt att ha de båda samtidigt även om det förekommer. Mjölkallergi kan ju stanna kvar, och celiaki komma tidigt med. 
    Nu är jag osäker på fakta och vad jag upplevt att mammorna skriver i celiakitråden.. Men visst finns det kopplingar mellan glutenintolerans och mjölkproteinallergi?
    Jag har aldrig läst om något sådant samband, men eftersom mjölk är bra att ha i glutenfria recept så tänker jag att de som har den kombinationen syns mer i trådar om celiaki, precis som multiallergiker syns mer än de med bara en allergi i denna tråden. Jag kan ju ha fel, kanske finns det ett samband.
  • Blå Flygare

Amningstrådarna bortplockade Det lönar sig att protestera.

• Blå Flygare
    Kavat skrev 2011-10-11 18:49:03 följande:
    Hm, så har den inte blivit när jag gjort.. Alltså jag har kunnat rulla och göra bullar. Men det har varit svårt att smeta ut rumsvarmt margarin så att degen höll ihop, så det var lättare att ta flytande. Jag har nog bakat dem minst 5 gånger med samma resultat. *kliar mig i huvudet*
    De blev heller inte som gegga i formen utan såg ut som kanelbullar, fast de inte jäste lika mycket på slutet som vanliga.

Låter som att du kanske skulle haft i lite mer mjöl? Hade du tunn eller tjock utkavlad deg?
    Kan det varit för att det var egenmortlat mjöl? Jag märker stor skillnad på köpt havremjöl och egenmixat, att mjölet slukar mer vätska eftersom det är mer finfördelat än man själv kan få till.
Svar på tråden Allergitråden