-
*vågen* Hoppas det hjälper (massor!)Mama Law skrev 2011-02-17 22:18:16 följande:Idag har jag varit i kontakt med lokaltidningen om allergianpassningen. Så i morron ska jag dit för att berätta om varför anpassningen måste till. Ett försök att minska okunskap och få en förståelse för de speciella behov som föreligger. Är nervös men det ska nog gå bra.
-
Den visar på RAST och det sa de var en förutsättning för att få hyposens. Inte för att de annars inte trodde på det, utan för att metoden är utvecklad för IgE-förmedlad allergi och inte andra "överkänsligheter". Att behandlingen inte har effekt mot dessa.JPL skrev 2011-02-18 14:39:24 följande:Kan din visa din allergi på test? Jag visar inte allergi på vare sig blodprov eller pricjktest så jag kan inte få hyposensibilisering enligt min läkare. Trots att min allergi begränsar min vardag väsentligt. Men som du säger så kanske man inte tål behandlingen heller när man är så känslig.
-
SädesslagELI 79 skrev 2011-02-18 19:31:45 följande:Ni som har lite äldre barn som varit förstoppade, vad har det visat sig att de varit allergiska mot?
-
Bokhyllan: Sädesslagen är mest tillförlitligt på patch. Vår läk sa att havre inte kunde testas med prick, bara vete fanns på prick. Fast det kanske var den mottagningens utbud? Både havre och vete kan testas på RAST, men på patch kan även råg och korn testas. Majs vet jag inte vilket test som är bäst. Det kan ju också vara så att man visar på ett sorts test men inte ett annat.
-
Veteprovocation 1: Efter ett par v med långsam introduktion äter S mycket sämre än vanligt, klagar på magont. Drämmer till med pannkakor. På natten kräks hon 2 ggr, inget mer sen men det tar 3 v innan hon äter normalt igen. Samtidigt går magsjuka med just ett fåtal kräkningar på dagis.
Veteprovocation 2: Vi drämmer på direkt, vi vill få tydlig reaktion så vi slipper dra ut på det om hon inte tål vete. ingen kräkning. Men mycket lös i magen och klagar på magont. Samtidigt härjar magsjuka.
Åh vad vi ser fram emot provocation nr 3!
Men det känns nödvändigt med tre för att bli helt säkra. Men först ska hon få bli bra! -
Helt vanlig egenbakad tårtbotten är utan mjölk. Denna är toppen:Bebisfixerad skrev 2011-06-25 22:34:38 följande:oj en tråd för mig =) min dotter fyller 2 i september och är allergisk mot mjölkprotein. hur gör man tårtan? någon som har bra recept på tårtbotten?
6 st ägg
3 dl socker
1½ dl vetemjöl
1½ dl potatismjöl
3 tsk bakpulver
Vispa ägg och socker pösigt.
Rör ihop torrvaror och vänd ner.
Grädda i rund form (för tre lager) eller långpanna (för två) långt ner i ugn i 30-40 min.
Fyllning: Blanda mosade hallon och banan.
På tårtan: Smörkräm gjort på mjölkfritt margarin. Det finns även vispbar havregrädde, men den är det långt ifrån alla som gillar. Man kan också göra bär-gelé. Nu står det still så jag kommer inte på mer. -
Man kan ju ha glasyr på också, och så täcka med bär. Något år gjorde vi glasstårta av havreglass, man kan också göra det på sorbé. Sias är ju mjölkfria. Ta en form och ställ i frysen. Ha sen i glass, gärna olika färger så det blir lite roligare. Frys mellan gångerna. Spola med varmt vatten på formen när glassen ska ur formen. Dekorera ev. med bär eller strössel.Bebisfixerad skrev 2011-06-25 22:34:38 följande:oj en tråd för mig =) min dotter fyller 2 i september och är allergisk mot mjölkprotein. hur gör man tårtan? någon som har bra recept på tårtbotten?
-
Sofie fick avamys första gången när hon var 3 år fast den är från 6 år, läkaren testade dock en annan sort innan som var från lägre ålder. Är inte säker, men jag tror det var livostin nässpray. Kan inte se på fass när den kan ges ifrån och det tolikar jag som att det inte finns någon lägre gräns. På avamys står det ju från 6 år.Tibell skrev 2011-06-25 22:34:51 följande:Jag är också orolig för hur det kommer bli för flickorna när de blir äldre.
Tilde är ju testad positivt för pollen ( bara Björk och gräs än så länge, ska testas för fler i höst. Vet att hon reagerar på al/hassel)
Men Bella är inte testad än men visade symtom redan förra året då 8-10 månader..
Kan det växa bort ? Jag hoppas ju såklart men läkaren kan inget säga . Tilde är en av hennes yngsta patienter som testats positivt för pollen så hon vet inte :(
Kan verkligen rekommendera dusch med hårtvätt följt av lakansbyte innan sänggång. Luftrenare (av rätt typ så den tar bort just pollen) är inte dumt! Då kan man vädra en kort stund och sen sätta luftrenaren på max en timme innan sänggång och sen ha den på svagt under natten.
Tvätta gärna av ansikte och händer så fort de kommer in, pollen fastnar lika bra på bar hud som i hår. Svårt när de springer in och ut hela dagarna, men ett par gånger är ju bättre än inga. Jag byter inte kläder efter de kommit in för de springer ju bara in och ut hela tiden, men tänker på att tvätta jacka och solhatt regelbundet och att byta kläder varje dag iaf.
Nazalease hjälper också, men jag tycker det är svårt att komma ihåg att ge den flera gånger om dagen. Men även att ge det ett par gånger om dagen hjälper ju lite. Ögonskölj och näsdusch hjälper också, men det är mindre behagligt. Eller ja, dottern på 5 tokskriker av den, medans sonen på 2 mest ser lite förvånad ut och sen vill ha igen. Han som inte behöver den :D -
Om det är svårt att hålla stängt pga värme kolla upp luftkonditionerare och värmeväxlare finns även med pollenfilter. Inget vi har men något jag önskar Håll annars värmen ute genom att ha persienner nere. Markis är väl ännu bättre för det stoppar solen på utsidan. Solskyddsfilm är ett annat alternativ som jag just fått upp intresset för.
-
Apropå astma, har barnen det i kombo med pollenallergi är det bra att ge flutide även på sommaren eftersom även den lilla dosen kortison minskar allergibesvären - även i näsa/ögon.
viskar till de som gjort allt och ungen ffa är helt igengrodd (Och dosen aerius kan man ju öka en del)