Inlägg från: trållmor |Visa alla inlägg
  • trållmor

Allergitråden

tes 75 skrev 2011-03-12 21:54:29 följande:
    jag mailade med dem i mitten av januari.
    Det är ju mer än ett halvår efter att jag pratade med dem, så förhoppningsvis har de väl ändrat då.
    Kavat skrev 2011-03-12 22:04:17 följande:
    Jag pratade med dem angående hm, biff stroganoff? (potatis, kött, lök, stärkelse) från 1 år när de ändrade alla sina burkar och bara skrev stärkelse. Då sa de att de hade olika stärkelse i olika burkar, men de hade risstärkelse i den jag frågade om.

Jag bad också dem att skriva ut vilken sorts stärkelse de använder!

Men de måste skriva om det är vete! Det är det väl katten "lag" på?
    Jag frågade ju också specifikt om stärkelsen kom från vete, och det var det svaret jag fick då i maj Obestämd Hon började ju prata om glutenmärkning bla bla bla, och jag fick ju säga till specifikt att Neelah är veteallergiker och förklarade läget.

Så jag vet inte, men ni förstår varför jag bojkottade Nestlé va? Känns som inte värt risken, med tanke på kontaminering i fabriker, mänskliga misstag osv osv.
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • trållmor
    SmillaMilla skrev 2011-03-12 19:37:31 följande:
    Ursäkta mina dumma frågor. Men vi har två barn som vi håller på att utreda med olika allergier. Stora sonen har varit allergisk mot massor men är nu fri från det sedan några år tillbaka.

Hur är det med eksem? Beror de alltid på någon allergi? Skall man behöva leva med blödande och kliande eksem? Kan man bada med dem i badhus? 
    Inga frågor är för dumma i det här forumet, här är vi ju alla hypokondriker ju Jag håller helt och hållet med Kavat i det inlägget hon skrev om eksem!

Timon är ju ett eksembarn. Hela hans eksemhistorik orkar jag faktiskt inte dra upp här, utan tänkte berätta om Neelah istället. När hon föddes och var några veckor så började vi smörja med Miniderm. Hon blev väldigt konstig i hyn, nästan som varbildningskakor här och var. Så vi bytte till olja från Natusan, tror jag att det var, den här vanliga babyoljan. Hjälpte inte! Vi provad Propyless, och det hjälpte inte. Hon började blöda från huden. Vi ringde in, men de avrådde oss från att komma in pga hon var så liten och det gick RS och vinterkräksjukan och allt vad det var. Så vi bokade en tid på BUM.

Dit var det ju väntetid, och i väntan på att få komma dit så skrev jag ju här om problemet. Fick tipset om Weledas olja, innehåller två komponenter bara. Allt försvann!

I Göteborg så sa de att det var omöjligt att reagera på mjukgörande, och bara viftade bort det helt sonika. Men när vi flyttade upp hit så berättade jag det här för barnens läkare. Han sa att vissa barn reagerar på glycerin, som finns i vissa tvålar eller mjukgörande, och det lät som att Neelah valde att "blöda från huden". Nu låter det ju jättedramatiskt, men det var det inte. Det trängde upp varbildat blod mellan fingrarna, i hudvecken osv. Men nåt var vi ju tvungna att smörja henne med, eftersom hon fick alla allergireaktionerna.
  • trållmor
    saffe skrev 2011-03-13 06:35:37 följande:
    Gomorron! Är det någon som har koll på vad den "modifierade stärkelsen" I Ekströms Marsán (vaniljsås att koka) innehåller? Jag har dålig koll på just stärkelse, men visst kan det väl vara gjort på vete eller majs t.ex? Lilltjejen har kliat och varit ledsen i helgen och det enda ovanliga hon fått är den här vaniljsåsen.
    Sist jag kollade så var den gjord på majs.
  • trållmor
    ELI 79 skrev 2011-03-13 09:07:57 följande:
    hmm nu är jag förvirrad!
    Tror INTE sonen kan ha reagerat på små mängder vete som jag trott innan då det visar sig att mannen inte alls gett honom eget smör utan han har gett från vårt smör (jag jobbar nästan alltid när de äter frukost så mannen gör ju alltid frukosten till grabbarna)
    OM han inte reagerat på smulor från vårt bröd i smörpaketet (vilket han uppenbarligen inte har för då skulle han ju ha röda kinder. svullen mage och sova dåligt VARJE natt istort sätt...så BORDE han rimligtvis inte reagera på små mängder som t ex lekt med en leksak som nån haft eller smulor på bordet eller typ kornmalt i minimal mängd...

Skäll inte på min man nu sonen har ju inte blivit dålig Vill inte dra upp allt i tråden men det finns en anledning till att mannen är VÄLDIGT disträ och glömmer bort saker vi kommit överens om...ifall ni tycker att han verkar korkad
    Kan det inte vara just det som gör att vattnet rinner över bägaren så att säga? Vet inte, men bara en tanke. Din man kanske fyller på bägaren till max, och övrigt får bägaren att rinna över?
  • trållmor
    SmillaMilla skrev 2011-03-13 12:12:11 följande:
    Så det var alltså en allergi mot mjukgörande som gjorde det så där? Låter fruktansvärt. 
    Japp, och vi hade aldrig hört talas om det innan. Och knappt någon erfarenhet här i tråden, men kloka hjärnor och någon som mindes någonting löste det hela
    Kavat skrev 2011-03-13 12:15:38 följande:
    Jag vill minnas potatis? Men är inte säker...
    Det kan det ju vara. I vilket fall som helst så funkar det ju inte för oss, pga Ekströms kontamination
  • trållmor
    SmillaMilla skrev 2011-03-13 14:24:37 följande:
    Så här ser det ut på stora delar av kroppen. Vad tror ni? 

Så såg Neelah INTE ut! Vad det är törs jag inte spekulera i, men det är långt ifrån hur Neelah såg ut. Dock ganska likt mig själv när jag är som värst Obestämd
  • trållmor
    Mithrandil: imorgon ska jag gå till apoteket och höra om de fått hem Neocaten
  • trållmor

Vi har inte använt någon annan leverpastej än Arbogas mjölk- och glutenfria, så jag törs inte svara på frågor om andra märken

Oldas risbröd ger vi också, istället för rån/kex

Och sen upptäckte vi till vår stora glädje att det finns ett märke som heter Småfolk, tror det är nåt dotterbolag till Semper. De hade morotssstavar, som såg ut lite som ostbågar men raka och fyrkantiga, och hade samma konsistens. Till vår lycka så funkade de, och barnen formligen älskade dem!!! Ett tips till alla multiallergiker i tråden för det perfekta fredagsmyset

• trållmor
    Miralicia skrev 2011-03-25 18:52:24 följande:
    Det finns ju lite olika varianter på såskulör, Ekströms Collorit (liten svart plastflaska) är saltvatten med bränt socker som färgämne i princip men det finns de som heter såskulörer som innehåller någon procent vanlig sojasås.
    Ekströms collorit innehöll förr soja, min mamma har fortfarande kvar den i kylskåpet. Så förskolan kanske har kvar den gamla sorten?
  • trållmor
    Miralicia skrev 2011-03-25 21:32:04 följande:
    Men då är den väldigt gammal, den har varit sojafri åtminstone de senaste 4-5 åren
    Miralicia skrev 2011-03-25 21:32:41 följande:
    i varje fall så länge som jag har köpt den vilket är så länge
    Jag vet inte hur gammal den var, utan jag tittade bara på innehållsförteckningen och konstaterade samtidigt som jag såg att den innehöll soja att det inte var utgånget datum på den.
  • trållmor
    mithrandil skrev 2011-03-26 20:12:52 följande:
    Ursäkta, men nu kommer ett riktigt negativt inlägg.
    Känner mig inte alls på topp, snarare så är jag helt körd i botten.
    Hur klarar ni allt det här? vad får er att fortsätta kämpa?
    Hur gör ni med de äldre syskonen när de små kräver så enormt mycket tid?

allt är total kaos och det blir ingen reda på nånting! Jag blir så trött.
    Alexander är jätteledsen och jättearg. Han hatar mig just nu, såfort han ser mig säger han "mamma bort" eller så skriker han hela tiden och gör allt precis det han vet att han inte ska göra. Han har även börjat slåss och amanda är han på hela tiden. hon får inte göra nånting utan att han slåss eller puttas eller tar allt hon har i händerna.
    Amanda blir ju inte bättre av sin astmamedicin heller känns det som, är det ens förkylningsastma hon har då undrar jag? 4e dagagen med airomir var 3e tim och pulmicort morgon och kväll. När hon vaknade vid 16 efter att ha sovit middag så hade hon indragningar och var allmänt irriterad. inte ville hon somna när det var dags för det heller och stackars alexander fick lov att vara utan saga och somna själv. Sjöng för honom och lovade att komma in såfort amanda somnat och när det väl hände hade han redan somnat.

förstår inte hur man ska klara det här.
    Vill också börja med att ge en stor kram till dig!

Som Kavat skriver så är det mina barn som får mig att fortsätta att kämpa. Jag VET nu i efterhand att efter vi hittade alla allergier så är vårt liv så mycket lättare. Nu är ju alla mina fyra superkänsliga, men vi har gjort som så att vi ger alla barnen egentid med mig. Fredrik får ta med de andra ut, och med Mattis så sitter jag och skriver eller räknar. Han blir ett helt annat barn när han får den tiden med mig, ca 30-60 min om dagen.

Med Aliina så är det egentid i form av att borsta håret och prata om tjejsaker. Hon gillar glitter mm, och det bejakar vi just nu för att få henne lugnare.

Timon är nöjd bara han får sitta i mammas knä och det funkar ju när vi tittar på någon barnfilm tex.

Vi lägger alla barnen samma tid, men ibland låter vi barnen turas om att vara vaken lite längre för att få egentid med oss båda två

Det är ett himla knepande och knåpande och pysslande, men samtidigt så är det så vi får vardagen att rulla på. Sen att inte exprimentera med maten i tid och otid, utan vara konsekvent med allergierna, så vi inte får mer jobb än vi orkar med. Det räcker och blir över med det som händer ändå

Men att prata makar emellan är också AochO för att allt ska fungera. Uppmärksamma de enskilda barnens behov, så att de får vara egna individer och inte klumpa ihop dem som fyra allergiska syskon.

*stor kram till dig igen*
  • trållmor
    ELI 79 skrev 2011-04-05 09:53:32 följande:
    Lilla sonen har aldrig förut reagerat på nån frukt som vi vet (ev då citrus med röda kinder men inte annars) men i morse när han hade ätit en bit äpple (1/4 av ett litet äpple) så började han skrika och säga aj och räckte ut tungan och ville att jag typ skulle klia där...
    så jag tolkade det som det kliade av äpplet...men nu säger han inget. Kan det vara olika på olika sorters äpple?? För denna sort har han inte ätit förut tror jag.
    Timon reagerade på röda äpplen. Fick blåsor direkt, skrika och sa att det gjorde ont. Vi tog bort dock alla äpplen, och efter 1½ år så funkar det igen
  • trållmor
    t0va skrev 2011-06-23 22:52:12 följande:
    när vi ändå pratar druvsocker, den som är i santa marias spice mix, dvs. kryddblandingen är den vete? För sonen fick i sig våran köttfärs idag och han är jättehyperaktiv nu. Sambon som spillt massor på golvet och torkade inte upp utan jag såg det när jag dukade ut att sonen satt och mumsade. Vet att sambon hade ost också så det kan ju vara det också. 

Rätt tröttsamt att han inte ser farorna och kan hjälpa till, själv är jag förkyld och har feber så jag är lite lätt avtrubbad ikväll. Men hans aspergers gör att han inte funkar som alla andra. :(  
    Jag har inte varit in här på fb på evigheter, men såg denna fråga.

ALLA produkter från Santa Maria är fria från veteprotein, om det står tex druvsocker och liknande, de använder sig utav majs. 
  • trållmor
    SmillaMilla skrev 2011-06-24 23:07:59 följande:
    Ser att ni pratar korv. Här äter vi lithells barnens korv eller vad den nu heter. Den skall vara gluten, ägg, mjölk, soja... Fri. Även utan glukos och druvsocker.
    Enligt Lithell är deras druvsocker odyl gjort på majs.

Scans produkter är alla gjorda på majs, UTOM kalvsyltan (vilken de ska ändra på snart). 
  • trållmor

Jag är ju så sällan här inne, men måste fråga er ändå. Vi har ju varit till barnmottagningen igen, men fick träffa en ny läkare den här gången. Vi åkte dit för Aliina och Neelahs skull. Neelah för gräsallergi och Aliina för pollen. Hon vi fick träffa blev jätteförvånad över att medicinerna vi har för födoämnena inte fungerar för detta problem. Vad får ni för mediciner för gräs- och pollenallergi? Hon sa det inte fanns nåt att förskriva, utan allt fanns receptfritt. Stämmer det? Kommer ju bli ÄNNU dyrare om det är så Hon skrev ut ögondroppar iaf, och så fick vi köpa munlösande receptfritt. Sen har vi ju Aerius, Airomir och Tavegyl på det.

Svar på tråden Allergitråden