-
Den kommer i v 5, det är inte riktigt än va? *noll koll* Inte hört om den innan och den ser ju intressant ut. Men innehåller guarkärnmjöl...trållmor skrev 2011-01-30 16:56:01 följande:Är det någon som har testat Lailas gröna? Har precis sett den på deras hemsida, och är lite nyfiken på hur den fungerar?
-
Haha, jag hade inte hört talas om den så jag gick in på nyheter på deras sida och det stod att den skulle komma v 5. Missade att det stod 2010. Så mycket nytt händer därMiralicia skrev 2011-01-30 22:37:19 följande:Lailas gröna har funnits i nån stans mellan ett halvår- ett år, var i våras-somras nån gång jag såg den första gången. Men som sagt med guarkärnmjöl så av den anledningen har jag inte kommit mig för att testa den.
-
Kollat öron på S idag. ffa lite vatten kvar sen inflammationen i september. Ffa inte läge för rör?!? Tänk att hon varit utan öroninflammation så länge (2 år), men nu när vi åter testar sädesslag är det tillbaka. Slump? Läk har inte nämnt något samband ... S åt äntligen något så när, fick lite, lite vete igår igen (hade tänkt vänta en v till, men missades vid inköp) och äter åter nästan inget. Slump? Nu är frågan; ska vi fortsätta ge vete denna vecka eller vänta till vi träffat dietist om 2 v. Ska kostregistrera med start imorgon och till fredag.
-
Härligt att ni fått bra kontakt med läkarenTibell skrev 2011-01-31 17:49:17 följande:Nu har vi varit iväg hos astma/allergiläkaren. Det var tänkt att vi skulle göra pricktest men listan blev så lång att de tog blodprov istället.
Vi pratade lite om de senaste reaktionerna och vilka födoämnen vi vet att hon inte tål. Hon tyckte det lät som att veteallergin var värst, hon klassade den som kraftig?Hon gillade inte de våldsamma kräkningarna och magkramperna som kommer när hon fått i sig en liten större mängd ( typ 2x2 cm stor smörgås ). Hon gillade inte heller att astman triggas igång varje gång hon får i sig vete. Hon gillade inte heller att hon verkar reagera luftburet ( med kraftiga hostanfall ) på vete när hon redan är försämrad i astman.Och hon gillade inte heller den gigantiska mage som blir vid en liten större mängd ( samma som vid kräkningarna ) Så hon beodrade något test som skulle kunna visa om hon kan reagera med anafalytisk chock på både vete och nötter tror jag det var.
Isåfall skulle vi få en epipen ( ?? ) Men det tror jag inte ska vara någon fara =)
På det stora hela kändes det riktigt bra. Jag till och med frågade läkaren vad som händer om alla tester visar negativt. Om hon trodde att jag var hypokondriker då men hon skrattade bara och sa att det ofta inte visar sig på tester, hon går efter vad jag säger. Snacka om skön läkare!!
Så nu är det bara att vänta på provsvaren, kommer bli lååånga 2-3 veckor.
Finns det något barn här i tråden som visat negativt på ALLA tester ?? Och som också är multiallergisk.
Jag är så rädd för hur jag kommer reagera om alla tester är negativa. Jag kommer känna mig som världens största hypokondriker!!
S visade inget på rast eller prick för mjölk och ägg när vi vet att hon inte tålde det. Senare togs lapptest som var negativt på dessa, men de allergierna kanske hade hunnit växt bort då. Vete visade negativt på pricktest och alla sädesslag visade negativt på lapptest trots allergi. Så hon har inte visat positivt på något test (gissa om vi tror vi är hypokondriker med jämna mellanrum!) Det enda som visat är ett prov på inflammation i tarmen som motsvarade allergisk reaktion, det var aldeleds innan vi tog bort sädesslagen. -
Tyckwe jag du ska göra. Man behöver inte ha alla allergier fastställda, utan man beskriver besvären och merarbetet det ger (inkl merarbete för uteslutning i kosten). Läkarintyg kan man komplettera med i efterhand, men jag personligen hade svårt att skriva ansökan utan att ha läkarutlåtandet att luta mig på. Celiakiförbundet ska väl ha bra info om hur man ansöker?Tibell skrev 2011-01-31 21:49:09 följande:Nu kanske jag låter jätte taskig när jag säger att det känns skönt att se att fler barn visar neg på tester. Men man känner sig så himla ensam om detta ibland..
Men nu bryr jag mig inte fullt lika mycket eftersom vi faktiskt har en läkare som inte bryr sig det minsta om testresultaten!
Om man kanske skulle testa att ansöka om vb ?? Har dock ingen aning om hur man går till väga, vad/hur man ska skriva och om det ens är lönt ? -
Ögonen går i kors, så jag orkar inte läsa igenom alla inlägg. Tänkte bara ställa en fråga till er med dagisbarn.
Hittils har vårt dagis fått maten från skolköket, och då har det varit en egen kock för all specialkost. Men f.o.m. slutet mars ska vårt dagis få ett eget kök bemannat med egen kock. Och inget mer. 1 person. Till 9 avdelningar med 24 barn/adv (12-13 på småbarnsavd, tror det är 2 sånna). På de avd mina barn går på är det 4 barn med specialkost per avd, kan gissa att det ligger runt samma för de andra. Frågade igår förskolechefen om det köket även ska fixa specialkost, men det visste hon inte. Tänkte jag skulle kontakta "vår" kock vi har nu och se om hon vet.
Vad är er erfarenhet? Hur mycket fixar en ensam kock? Jag bävar... Samtidigt så känns det knepigt om specialkosten ska göra på skolan, för matschemana kommer ju se olika ut. Anledningen att dagis får eget kök (och alla jublar över det) är för att kosten ska bli anpassad för de små barnen, nu är den efter skolbarnens önskelmål, som ju är många fler. -
Tack för svar! Får anteckna så jag kommer ihåg siffrorna till det jag pratar med köket. Kan tänka mig att det blir chill and cook här också då, för hur ska det annars hinnas med? Blä, det kommer i så fall inte alls bli bättre än det som är nu när det lagas i skolan som ligger 100 m bort.
-
ELI: Ingen lätt nöt att knäcka. Men ADHD får man inte röda kinder och svullen mage av, så något måste det vara. Sen kanske det är någoat annat som stör sömnen. Matdagbok eller skonkost är vad jag tipsar om. Gissar att ni redan tagit bort opålitliga barnvakter, städat och röjt hemma, läst schampoflaskor, inte handlar där de bakar osv?
-
INTE provocera ägg!!!!!Tibell skrev 2011-02-07 18:21:40 följande:Idag fick vi lillhönans provsvar. Som väntat visade det inget på soja, sädesslagen eller ägg. Men läkaren var inte alls förvånad eftersom hon har sena reaktioner där. Dock INGA som helst tvivel om att hon inte tål det, reagerar super tydligt på väldigt små mängder. Men ägg vet vi ju inte riktigt eftersom vi aldrig kunnat provocera. Den enda gången hon fick testa fick hon massa massa prickar/eksem dagen efter och bajsade grön diarré i 2 veckor. Sedan dess har vi inte vågat prova. Däremot upptäcker vi att hon får röda torra runda fläckar som flagnar när vi andra äter ägg. Hur hade ni gjort..provocerat ?
Hon visade heller inget på katt eller hund så våra katter klarade sig ;)
Däremot visade hon positivt på komjölk och cashewnötter. Inte jätte högt tydligen men ändå positivt!
Just mjölken känns faktiskt rätt skönt...då har jag med andra ord haft rätt ända sedan hon var liten bebis.
Cashewnötterna var väl lite onödigt dock =(
Men jag hade ju mina misstankar efter att hon sett ut såhär av att det stod en skål med cashewnötter på ett bord ( hon åt inga men reagerade antagligen luftburet )
Så nu till min fråga. Kan man reagera luftburet även om proverna inte visar på farligt höga värden ??
För de var ju trots allt positiva och jag vet till 100% att hon inte åt något konstigt den dagen... -
ELI: Vi hade också kollat så det inte var vete i S saker. Hon reagerade på makens schampo *suck* inte så konstigt när de petar i ganske stora mängder rent veteprotein för att ge effekt på hår-volymen.