trållmor skrev 2010-05-23 21:40:13 följande:
Hej! Har kommit på plats i huset nu *äntligen* Skitdietisten skrev bara ut 8 burkar Neocate, så imorgon ska jag ringa bvc här och höra vart jag vänder mig för att få ut en ny hänvisning. Känns ganska trist att behöva ta tag i det direkt, men hon äter ju bara mer och mer nu så Sen tänkte jag höra med er. Vi hade inte tänkt ge någonting till Neelah (förutom Neocate då) förrän hon är helt bra i magen och huden, men nu har hon haft sprutdiaree i 1½ vecka. Jag slutade amma henne för 2½ vecka sedan och hon har inte fått någonting annat än Neocate. Hennes rumpa är helt knallröd och även om vi byter direkt så hinner bajset "bränna" bort huden Jag tror INTE att det är tänder, för första tänderna fick hon redan för 1½ månad sen. Törs jag ge majs i förstoppade syfte? Det känns som att vi redan har väntat så länge på att hennes bajserier ska ge med sig, men efter 1½ vecka så känns det som att hon måste få lite hjälp att få tarmarna att lugna ner sig. Har ni något tips? Majs eller nåt annat att ge i stoppande syfte, och som funkar för mjölk-, soja-, ägg-, havre och vetefritt? Är det här något ni känner igen som har gett Neocate? Vi tänkte att det kunde vara hennes kropp som vill göra sig av med alla gifterna från min amning, men borde inte det ha gett med sig vid det här laget. Hon har ju blivit bra på en vecka förut nämligen....
Hej, hoppas ni kommer att trivas där uppe!
Hm, låter lurigt med diarrén. Neocate är väl gjort på majs vill jag minnas??? Men då är det om ni nu ska försöka ge något bättre att ge ris tänker jag? Ris är ju lika snällt som majs. Visst kan man vara allergisk mot både ock, men det är ju sällsynt.
En annan sak som sonen fick lite mindre diarré av var Sempers magdroppar om ni inte ger det. Men OM ni testar med det så var jätte försiktigt med lite och öka sakta, de kan ställa till det mer också. Man vet ju aldrig. Men jag upplevde att magen blev lite mer stabil på dem.
Annars ja, vad är stoppande. Det sägs ju att majs är stoppande men vår kille blir lös av majs, så man vet ju aldrig innan man testat.
"Hård", gröngul banan kan ju vara stoppande också (och det brukar ju de flesta tåla) medans omogen brunprickig banan kan vara lösande. Men det där kan ju variera också.
Blåbär är stoppande sägs det också. Båda mina tål blåbär, men det är ju "starkt för en liten mage kanske"...
Hoppas hon blir bättre snabbt!