Kavat skrev 2011-03-07 21:57:19 följande:
Funderar... Min lille reagerar ju också varenda gång vi är borta eller något okänd/utom familjen (mormor
) håller honom typ. Han pillar gärna på hennes knappar, halsband osv. Men väldigt sällan här hemma numera.
Men vad gör de när de decifinerar? De kanske gör på olika sätt på olika ställen? Och sen tar de i dem när de lägger dem på plats så är de ju inte längre "rena".
Tova, jag tycker att du ska fråga exakt hur de gör? Har de ett medel på, kan han reagera på det t.ex?
Om det är allergener så måste de väl tvätta mekaniskt bort?
Där gjorde de som så att de tog de leksaker som gick att skölja under vatten, vilket var de flesta eftersom det handlade om barn under 1 år som gick där, la i badbalja och sköljde av med såpa. Efteråt torkde de med desinfiktionsmedel (stavning???
). Madrasserna som låg på golvet sprutade de med desinfiktionsmedel och torkade av. Så deras händer blev ju rena under reningens gång, så att säga, och jag skulle nog anse att leksakerna var "rena" när de lades på plats.
OM det är liknande som Spädbarnsgruppen, vilket jag tycker att det låter som, så skulle jag nog snarare tippa på mattillfällena där. Vi åt alltid när vi kom dit, och bordet torkades ju bara av och tallrikar odyl diskades i maskinen. Så jag skulle nog hellre tro att det är därifrån reaktioner kommer.