tes 75 skrev 2011-03-01 20:49:43 följande:
men vad i Oldas risgröt skulle orsaka allergisk reaktion? riset, eller kan det vara kontaminerat?
Kavat skrev 2011-03-01 21:04:09 följande:
Trållmor tror på kontaminering, men jag vet inte... Det är ju enbart ris och vatten i. Vi har bara testat en gång, men själv hoppades jag på annan skit härifrån, typ inte helt ren sked osv..
Olda har ju även andra glutenfria grejer som sockerkakspulver osv. Det är ju gluten och laktosfritt, men det innebär ju inte att det är mjölkproteinfritt i lokalen, men har inte frågat dem.. Så jag vet inte. Vågar inte testa igen än i alla fall...
Mattis och Neelah får jättetydliga reaktioner på kontaminering, eller har gjort (eftersom det har blivit bättre för Mattis). Olda är vi helt och håller övertygade om att det är kontamineringen, för när vi ringde dit så hanterades alla pulverprodukter i samma lokal. Dock med samma snack "som alla andra" om rengöring osv. Våra barn kan äta risprodukter i övrigt, men inte Oldas.
ICAs produkter är lite luriga, ungefär som Ekströms. Nästan inga produkter fungerar pga kontamingering. Samma sak med Knorr och Blå band. Inga av deras produkter funkar här hemma. Eller rättare sagt, vi har slutat försöka efter för många allergireaktioner
Vi har sedan första stund fått ringa till företagen om kontamineringsfrågor, just pga Mattis reagerar med andningen på mjölk. Dock blev det ju något bättre efter operationen när de skrapade honom bakom näsan
Men det har alltid varit våran ledtråd till att ringa till företagen och ha ett snack om kontaminering.
Timon och Aliina är lite lurigare i sina reaktioner på kontaminering. Timon får ju eksem, och det vet vi ju alla här hur lätt det är att upptäcka samband då
Aliina blir förstoppad, och det är ju samma där
Men när alla fyra får reaktioner, så är vårat svar givet om hur sambanden sitter ihop.
Det är även därför vi misstänker starkt att barnens mat är kontaminerad på förskolan