Inlägg från: trållmor |Visa alla inlägg
  • trållmor

Allergitråden

Tibell skrev 2011-02-28 20:32:25 följande:
    Usch då :( hoppas verkligen lillstumpan börjar äta!
    Här hemma är det också en evig kamp mot matvägran som kommer ibland. Att hon dessutom är väldigt liten för sin ålder och att vi kämpat med hennes vikt sen hon var liten gör ju inte saken bättre :(
    Så jag kan verkligen relatera till oron
    Hoppas det vänder.. Kram !

Kan någon förklara för mig hur man kan bli illröd och blåsig i rumpan när man inte ens bajsat?
    Säger som Kavat: KISS!!!

Värst blir våra barn av citrus av kisset i blöjan, men jäklar vilken tid det tog innan vi kom på den kopplingen
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • trållmor
    tes 75 skrev 2011-03-01 20:49:43 följande:
    men vad i Oldas risgröt skulle orsaka allergisk reaktion? riset, eller kan det vara kontaminerat?
    Kavat skrev 2011-03-01 21:04:09 följande:
    Trållmor tror på kontaminering, men jag vet inte... Det är ju enbart ris och vatten i. Vi har bara testat en gång, men själv hoppades jag på annan skit härifrån, typ inte helt ren sked osv..

Olda har ju även andra glutenfria grejer som sockerkakspulver osv. Det är ju gluten och laktosfritt, men det innebär ju inte att det är mjölkproteinfritt i lokalen, men har inte frågat dem.. Så jag vet inte. Vågar inte testa igen än i alla fall...
    Mattis och Neelah får jättetydliga reaktioner på kontaminering, eller har gjort (eftersom det har blivit bättre för Mattis). Olda är vi helt och håller övertygade om att det är kontamineringen, för när vi ringde dit så hanterades alla pulverprodukter i samma lokal. Dock med samma snack "som alla andra" om rengöring osv. Våra barn kan äta risprodukter i övrigt, men inte Oldas.

ICAs produkter är lite luriga, ungefär som Ekströms. Nästan inga produkter fungerar pga kontamingering. Samma sak med Knorr och Blå band. Inga av deras produkter funkar här hemma. Eller rättare sagt, vi har slutat försöka efter för många allergireaktioner

Vi har sedan första stund fått ringa till företagen om kontamineringsfrågor, just pga Mattis reagerar med andningen på mjölk. Dock blev det ju något bättre efter operationen när de skrapade honom bakom näsan Men det har alltid varit våran ledtråd till att ringa till företagen och ha ett snack om kontaminering.

Timon och Aliina är lite lurigare i sina reaktioner på kontaminering. Timon får ju eksem, och det vet vi ju alla här hur lätt det är att upptäcka samband då Aliina blir förstoppad, och det är ju samma där Men när alla fyra får reaktioner, så är vårat svar givet om hur sambanden sitter ihop.

Det är även därför vi misstänker starkt att barnens mat är kontaminerad på förskolan
  • trållmor
    mithrandil skrev 2011-03-01 22:35:12 följande:
    jaha.. men hon hörde det på hostan sa hon, inte på att lyssna på lungorna och amanda har torrhosta.
    ja jag förstår igeninting. får uppdatera imorn igen när jag pratat med barnakuten.
    Sköt om er!
    När Aliina och Timon var 3 veckor gamla så var de dem första fallen i Västra Götaland att få RS-viruset den säsongen. Första snabbprovet visade inte på Aliina att hon hade RS, men de tog ett och skickade på odling också och där bekräftades diagnosen.

De läkare vi träffade då sa alla att det hördes på hostan att det var RS, så de blev ju jätteförvånade när snabbprovet visade negativt på henne
  • trållmor
    Kavat skrev 2011-03-02 20:41:20 följande:
    Nu hittade jag äntligen detta.
    Ja, jag har ju märkt av det på lilleman just med Saltå Kvarns grejer. Men det är ju vete och havre som han verkar mest allergisk mot (och ägg då). Men jag har inte märkt att han reagerat så tydligt på vare sig mjölk eller soja kontaminering.
    Däremot med liten så tålde han ju inte Althéran och misstänker ju då naturligtvis att det var mjölken han inte tålde i den och att han reagerat på en massa saker hemma tidigare. Och alltid när vi är iväg.
    Hemma finns ju vare sig ägg eller sädesslag typ (hysterisk noggrann hantering om maken äter) men mjölk har vi ju inte varit så noggranna med tidigare. Sen vi börjat bli noggrannare har litens eksem blivit bättre... Så jag misstänker ju att det är mjölk han är så känslig för och då går ju säkert en massa saker bort pga mjölkdammskontaminering.. Vi får se. Men det är bra att ha dig.

Hur går det med förskolan. Är T hemma nu? Blir han bra då?
    Nej, Timon har inte varit hemma än, mer än att alla har varit hemma enstaka dagar. Vi pratade med förskolan, och ikväll ska vi ha utvecklingssamtal och då ska vi ta upp det igen. Det känns som att vi måste ha en plan tillsammans med dem, för annars kommer det bara gå i stöpet i vilket fall som helst Obestämd
  • trållmor

Åhh, jag skulle ju skriva om Timons MR igår!!! Shit, vilken pärs det var alltså.

Vi kommer dit, och de emlar honom på plats. Han blir jätteledsen för att det svider så hemskt (han har ju eksem där). Sen kommer hon och frågar om han behöver lugnande, och både jag och Fredrik anser att han behöver det, och det verkade som att hon också tyckte det. Vad händer? Timon snetänder och blir superspeedad och jätteaggressiv!!!! Hon sa att det var extremt ovanligt, och självklart så händer det honom. Herregud vad han skrek och slogs

DESSUTOM så var de 1 h 20 min sena, så vi fick dras med det extra länge. Sen när det väl var våran tur så fick jag tvångshålla Timon medans de tog masken och gasade honom. Jag har själv blivit opererad en si så där 6-7 gånger och varje gång så har det tagit en tre-fyra andetag så har jag somnat. Men Timon, neej, han andades ca 12-15 andetag innan han blev lugn ens, och då tog det 3-4 andetag till innan han somnade Förvånad Och ändå hade de full styrka på narkosen!!!

När han sen vaknade så hoppades jag ju att han skulle vara lika lugn som Mattis har varit när han vaknat efter sina nersövningar, men neej, inte då! Total panik över nålar och alla slangar. Sen fick han dessutom en allergireaktion på någonting (de använde inte propofol) så de kom och gav kortison intravenöst. Sen gick det jättesnabbt så var han pigg och kry, och ungfär 15 minuter efter kortisonet hade börjat verka så åkte vi hem

• trållmor
    Bokhylla skrev 2011-03-03 21:11:15 följande:

Tagit blodprov på storebror idag ...äntligen. Varit tunga dagar för han med diarre och kaskadkräkningar i och med att vi ökat veteintaget.. Nu vägrar han att äta eller dricka och bara vinglar fram.
    Har stort rött märke där han varit emlad ....någon fler som är känslig mot det?

Timon fick emla i båda armvecken förra veckan när han skulle lämna koncentrationsprov och fick nässelutslag nästan ända ner till handleden på båda armarna, samt upp till armhålorna. Därför emlade de honom på plats igår med bara salva, på det gladpack och på det gasbinda.

Han är precis som jag, känslig mot vissa plåster
  • trållmor

Förresten. Kan jag få höra era teorier om varför ni tror att barn inte går upp i vikt? Vad har ni fått höra från läkare osv?

och vad gör de egentligen åt saken? och hur lång tid ska de stå still i vikt för att nåt ska hända?

• trållmor
    SmillaMilla skrev 2011-03-06 08:49:58 följande:
    Hej,
    ja denna allergi är ju inte så vanlig. Det började med att hon blev otroligt trött i november, somnade överallt och hela tiden, de började misstänka sömnsjuka men uteslöt det. Kort efter började hon få hemska utslag över hela kroppen som kommer o går. Utslagen gjör fruktansvärt ont, Svea får fullkomligt panik, kissar på sig, spyr. Ansikte och händer svullnar upp och blir alldeles småprickiga. Vi har åkt in med henne mååånga gånger under vintern, hon har varit inlagd för observation etc. När vi började fundera och kartlägga när hon fick dessa attacker var det är hon det var kallt ute ohc hon hade varit ute. Denna vinter har temperaturen gått väldigt mycket upp och ner så det har varit ganska "lätt" att ställa diagnosen. Men vi hade nog aldrig kommit på tanken om inte min mamma hade ett barn på hennes jobb som har denna allergi.

Måste säga att denna allergi är hemsk, man blir så panikslagen över termometern. varje morgon tittar man på den det första man gör. Man kan liksom inte utesluta det hon är allergisk mot, som tex min mjölkallergi så tar jag "bara" bort mjölken, men kylan kan man ju inte ta bort.

Som tur är har svea världens bästa dagis som faktiskt har varit inne med henne när hon inte kunnat gå ut. Det har hjälpt med allergi medicinen nu i några veckor, men antagligen så är hon allergisk mot något mer. För det började i torsdags med att dagis reagerade över att hon var välldigt röd och svullen runt munnen efter maten. Sedna har hon reagerat på kylan två dagar efter det trots allergi medicinen. Blir väll att ringa till läkaren på måndag igen.
    SmillaMilla skrev 2011-03-06 13:52:46 följande:
    De hade ätit en curry gryta, med chili i. Ärtor brukar det vara något som barn är allergiska mot?
    Jag har ju skrivit till dig förut om våra söner, och det du beskriver än ganska liknande det som vi upplever med våra två söner. Döttrarna har inte tillstymmelsen till att reagera på kyla. Så vi har haft väldigt lätt att jämföra hur kinder "ska" vara vid köld.

Sakerna du räknar upp är Mattis allergisk mot alltihopa, dvs bockhornsklövern i curryn, han är allergisk mot chili, samt även ärtor (dock reagerar han långt ifrån lika kraftigt på det som Timon gör).

Under vintern har vi praktiskt taget haft daglig medicinering Vi smörjer och smörjer, men på kylan biter ingenting. Dock har vi ändå haft tur i oturen att Fredrik blev arbetslös så han har skjutsat barnen till förskolan istället för att gå den korta sträckan med dem. Små, små saker hela tiden för att lösa saker efter vägen. För vi vill ju trots allt att barnen ska få leva ett så normalt liv som möjligt. Båda pojkarna reagerar värst när det blåser, det går på en nanosekund så är kinderna illröda, och det räcker med en liten vindpust.

Vi har dock inte fått någon köldallergidiagnos, men vi har en så pass bra läkare här så vi känner oss trygga med hur vi ska agera.
  • trållmor
    Miralicia skrev 2011-03-06 21:58:47 följande:
    Fast det kan ju räcka med att de får i sig via amningen för att kunna utveckla antikroppar, dvs att mamman ätit under amningen (och ev även grav också)
    Jag är INTE allergisk mot varken chili eller mango, men Mattis är. När jag var gravid med honom så åt jag en sås gjord på dessa ingredienser, och fick en jättekraftig reaktion med ambulansfärd in. Jag kan äta både chili och mango idag, men inte Mattis som fortfarande är kraftigt allergisk mot dessa. Så jag är helt övertygad om att det räcker att barnet utsätts för det under graviditet, eller iaf mina barn
  • trållmor
    ELI 79 skrev 2011-03-07 11:38:54 följande:
    Ang den där köldallergin...funderar kring sonens röda kinder. Han får ofta hemskt mycket rödare kinder än andra barn. När han varit ute är han helt ILLRÖD och det sitter i resten av dagen oftast medan storebror som bara blir lite rosig om kinderna och det försvinner efter 1 timme eller nåt.

Han verkar ju helt klart bli sämre på hösten/vintern. I somras t ex var han jättefin om kinderna trots att han fick i sig vete under en period. Det var då vi började tveka kring hans allergi. Det börjar alltid runt oktober och sedan fortsätter det till april-maj ungefär...kanske är nåt sånt med honom?!?
    De bilder jag har sett av din son där han har haft rödast kinder, och högst upphöjda, där har du Mattis och Timons typiska "köldkinder".

Tjejerna mina har ju vanliga kinder, och det är så vi har uppmärksammat pojkarna. Innan så trodde vi att det var massivt veteintag

Sen förskolan började smörja med ceridal innan och efter utgång nu efter nyår så är det ju mycket bättre, och så har vi ju "vanliga" medicineringen på det, och redan nu när det är mildare väder igen (dvs +grader) så är kinderna inte lika hemska.
Svar på tråden Allergitråden