FenomenaA skrev 2010-04-27 11:17:31 följande:
Vår bebis blir inte bättre. :( Han kan ha några bra dagar, sen kommer prickar, knottror och klåda ofelbart tillbaka. Ibland börjar det med kräkningar. Jag tycker så synd om min honom. Jag hinner tyvärr inte med i era trådar: jag frågar och läser svaren men hinner inte ens tacka. Jag ströläser för att suga i mig lite av er kunskap. Bebis är 7 ½ mån.Jag har uteslutit ur min kost: mjölk, ägg, nötter, mandel, skaldjur, soja, fisk (i december).I början på 2010 :kyckling, citrus, röd/orange frukter bär grönsaker, linser bönor och andra sojasläktingar (men har kanske inte lärt mig allt än) mm. Jag har försökt hålla rätt strikt kost för att han ska bli bra någon gång, men det verkar inte hända. Som mest har han varit nästan bra i 14 dagar. Han verkar absolut reagera på mjölk, blev bla prickig av handtvål hos min mamma. Pricktest: ingenting. RAST: sensibilisering emot jordnötter, men inget mer. Sedan han var sex månader äter han lite mat själv, vilker gör det ännu svårare att veta vad det är. Jag håller matdagbok. Min älsta är snart fyra år, och äter mjölk. Vi hjälper numera till med handtvätt för att det inte ska komma på lillebror. Jag äter inte ute och har alltid med egen mat och fika. Vad ska jag tro: att han får i sig/på sig mjölk av misstag så ofta eller att han är allergisk emot vete, havre eller något annat? Skulle vara så tacksam för tankar (även om jag bidrar dåligt i tråden). Bebis äter: Bröstmjölk Banan Majskrokar Majs Potatis Nötfärs Broccoli Gurka Rapsolja Rotselleri Välling (små små smakisar) sempers mjölkfria Milda mjölkfritt smörgåsmargarin Bröd (små mängder) Pasta (sög på) Smörgåskex (små mängder)
Precis som du så hinner jag inte med att läsa allt och ännu mindre svara..
Jag höll också på med matdagbok när jag ammade för min son reagerade på sådant jag åt med utslag, klåda och dålig mage. RAST och pricktest visar inget. Försökte och försökte men det enda som hjälpte var att sluta amma och ge honom ersättning istället. Jag ville verkligen amma men trots att jag uteslöt nästan allt så reagerade han ändå. Till sist gav jag upp och han fick Neocate utskrivet. Han blev så mycket bättre! I princip alla eksem försvann och nu är han så fin i huden! Bara lite torr här och var. Ångrar att jag inte slutade amma tidigare.. Slutade amma över en natt när han var ca 6,5 månad.
Nu försöker vi introducera mat åt honom men det går sakta. Han är snart 8 månader nu.
Mitt tips är att sluta amma så att du bara behöver hålla reda på vad han äter och inte vad du äter.