Inlägg från: Mama Law |Visa alla inlägg
  • Mama Law

Allergitråden

saffe skrev 2010-06-07 18:45:08 följande:
    Hej! Har för ett tag sen äntligen fått iväg vårdbidragsansökan! Nu är det dags för telefonsamtal från handläggaren på onsdag... Nervöst! Jag tycker inte om att prata i telefon, jag glömmer det jag vill ha sagt.. Finns det någon som har gått igenom ett sånt telefonsamtal och som vill dela med sig hur det var? Jag förstår att det är väldigt individuellt, men vad frågar dom på ett ungefär? Går dom igenom ansökan och frågar om det man skrivit eller ska man berätta allt en gång till så dom kan jämföra att man säger samma saker?
    Jag tycker det är svårt att säga vad vi gör annorlunda mot en "normal" familj. Man är ju så inne i det här "allergi-tänket" att jag bara gör grejerna utan att reflektera över det. Det största är ju maten, det kommer ju märkas nu i sommar när man ska på utflykter, det kräver ju betydligt mer planering av en annan som inte kan äta varsomhelst...
    Det gick snabbt. Jag skickade in min ansökan i slutet på feb och har inte hört ett ljud sen jag fick bekräftat att dom fått min ansökan i mars. men det är inget ovanligt när det gäller mina vårdbidrag snart har det gått 4a månader och nu blir det semester så det lär ju ta de 8-10 månader som det gjort förut.
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Mama Law
    saffe skrev 2010-06-09 12:36:57 följande:
    Nu är telefonsamtalet med handläggaren (angående VB-ansökan) avklarad! Det gick över förväntan, hon var trevlig och förstående, så det är bara att hoppas på det bästa!   Det enda hon hakade upp sig på var mängden risdryck som går åt per dag. Hon undrade om det var dietisten som "ordinerat". Jag sa att 600 mg kalcium ska hon ju ha i sig per dag, det är ju minst 5 dl risdryck. Sen går det åt mer för det mesta..(Gröt, youghurt,välling, pannkakor, bakning o.s.v..)  Det blir intressant att se om dom drar ner på den mängden. Beslut ska vara klart senast början på augusti!
    Va skönt att det gick bra! Själv är det väl dags att kavla upp ärmarna för att börja bråka igen. Den här gången blir det en anmälan om det tar längre än 4a månader dom har 2½vecka på sig.
  • Mama Law

Normalt IgE värde har jag för mig är under 15 så 17 är inte så jättehögt i mina ögon. Men allt är ju relativt faktisk. Wikings ligger på närmar 600 och har bara ökat hittills.

Spelar ingen roll om man utsätts för det man är allergisk mot eller inte toleransen eller icke toleransen finns kvar och du kan ta ett rast oavsett det gör vi på wiking för att kolla hur hans allergier utvecklar sig och för att kunna provocera utan att han har skyhöga värden i det vi tänkt provocera med. Men just nu får vi inte provocera alls och får inte göra inom närmaste året/åren.

Påtal om vb här kommer ringa enhetschef och göras anmälan den här gången. Mailade min handläggare om vårdbidraget i torsdags och det kommer inte bli klart inom den satta handläggningstiden pga hög arbetsbelastning sen blir det semester på det också. Så kan tänka mig att det tar 7-8 månader den här gången med. Men skulle ju få retroaktivt om det blev höjt som om det är nåt att glädjas över, känns som om fk har nåt emot mig. 3e ansökningen och ingen har tagit de 4 månader som det ska ta.

• Mama Law

Ja jag hade ju högre  förväntningar den här gången då flera sagt att det går såå fort att få beslut nu. vet en mamma inte så långt härifrån som skickade in efter mig och redan har fått beslut. det svider kan jag säga!

EL I skrev 2010-06-12 18:55:26 följande:
    men ärligt talat?!??! Med allt det som han har så borde det gå på 5 min för er att få beslut! Helt sjukt!!
  • Mama Law

angel hur stort vb hardu nu. jag har s6kt pa towa 6ckså den h2r gængen.

leo -03 wiking -05 alvin -06 towa -07
  • Mama Law
    Angel ja mina har inte samma piss astma som din dotra har dock har alla 4a astma i olika grad men de 3 minsta har rätt kraftig astma som tar mycket tid den också. Måste ha varit tyrann i mitt tidigare liv.
  • Mama Law

Sitter och samlar ork, kraft och mod att ringa till ansvarig enhetschef på fk i borlänge om mitt vb men har inte lust och kraft alls att göra det.

• Mama Law

Har pratat med fk idag. Det har blivit lite fart i arslet på handläggaren. Hon skulle försöka göra klart min ansökan den här veckan, eller iaf innan hennes semester om 2 veckor. Sen vet man ju inte hur lång tid det tar att få ett beslut, men beslut tas numera varje tisdag.  Tog upp en massa saker som jag ansåg att är väldigt viktiga att de lyfts fram. Handläggaren tyckte det va väldigt bra att jag hade skickat med bilder på eksemen så att de såg hur mycket på kroppen som faktiskt är "angripen". Hon frågade även hur mycket jag studerar eller kan studera och kom fram till att de 8a timmar om dagen endast är 3 som blir gjorde så mina heltidsstudier är inte ens halvtid egentligen.... Hon frågade även hur mycket tid allt tar... enkelt sa jag ALL VAKEN TID. Berättade även att om wiking går längre dagar på dagis så får han feber. Alvin går också på wikings dagis nu och det stärker en hel del hans svåra astma. Towa finns också med på ansökan den här gången med sin astma så vi får se va de säger. Men allt under ett helt Vb överklagas.

• Mama Law

blir så less vi kan inte ha wiking ute och vi kan inte ha honom inne. Han verkar vara i en väldigt känslig period nu, reagerar på allt och minsta lilla. Vet inte hur vi ska göra  övermedicinerar gör vi redan så är ju inte så kul att behöva ge mer heller och vad han reagerar på det vet vi inte. Adrenalin sprutan är med hela tiden, va den innan med men nu är vi extremt uppmärksamma så inte samma sak händer igen som i söndags då vi va näst intill tvungna att använda den men som tur va vände reaktionen med hjälp av dunderkur aerius.

• Mama Law

Börjar bli frustrerad här hemma. Idag har Wiking återigen haft en rejält kraftig reaktion som även satte sig på luftrören inte så att jag behövde använda sprutan men den ligger beredd hela tiden nu. Så den här veckan har varit fullproppad med reaktioner orkar och vill inte ha en sommar där man ska trippa på tå för att inte wiking ska få en reaktion.... jag byter gärna.

Svar på tråden Allergitråden