Ellisizza skrev 2010-04-27 17:15:32 följande:
Vet inte om du syftade på mitt inlägg ovan angående tips på hur vi ska introducera mat. Vi har ju gjort som du skriver och gett bara Neocate länge nu och sonen mår jättebra. Fin i huden och bra i magen. Men någon gång måste man ju börja med mat.. Kallar inte det att provocera då vi inte testar något av det vi tror att han är känslig mot.Du verkar kunna mycket om det här så om du har några tips på vad man ska börja ge och hur mycket så får du gärna dela med dig
Nej det var inte ditt inlägg utan bara att jag känner (kanske missuppfattat) många som testar vilt och vill testa olika saker varje vecka känns det som.
Börja som alla med palsternacka, potatis, majs osv men om barnet har en negativ matupplevelse i bakgrunden så respektera det och kanske börja med frukt istället.
Sen beror det på varför ni går på Neo om det är hypermjölk eller multi, kanske majskrokar är en annorlunda ingång än puréer om barnet inte vill.
Vi är många här som har kommit en bit på vägen, min dotter är tex nu 3½år och självklart många av oss vill stötta men vissa måste även kanske lyssna och tänka själv. Jag tycker du gör helt rätt som låter sonen må bra innan du börjar om och testa nu i lugn och ro... potatis som många säker är så idiotsäkert är inte alls så 100 som många vill tro, min dotter tålde det tex inte. Morot är hon även allergis mot vilket många har som start. Jag hade palsternacka och sötpotatis som första steg men gick sen över till frukt och då mest banan.
Vad har du själv för plan? Jag har nu som sagt inte koll på er bakgrund så om du vill ha mer riktade tips till er så messa gärna privat