• Kavat

Allergitråden

Kavat skrev 2012-02-26 17:39:57 följande:
    Hur många välling eller grötmål baserade på vete och havre äter han per dag? Mannagrynsgröt på havredryck är ju vete och havre också.
    Tycker det låter mycket... Och misstänkt orsak i och med att han får så lite Althera...
    Men oavsett så är min åtsigt att han verkar äta mycket havre och vete (har för mig max 3 mål med sädesslag per dygn är allmäna råden.. Men till om med det tycker jag låter för mycket för en så liten... ) utan försök att variera med polentagröt, eller risgröt på Pama kokta på risdryck t.ex. Eller på risgrynsgröt med kokosmjölk/risdryck t.ex.
    åsikt...
  • Kavat
    Sephyria skrev 2012-02-26 18:35:44 följande:
    Kavat: han får 3 mål med havre/vete per dag. Välling på kväll och natt och gröt till frukost. Hade faktiskt aldrig hört talas om att de ska äta Max 3 såna mål om dan! Tack för att du upplyste mig.

Har heller aldrig riktigt förstått hur det ligger till med mjölet i enagos produkter. Det står att det är delvis hydrolyserat mjöl och har tänkt att det kanske inte är så farligt med tanke på att ersättningar som innehåller hydrolyserat mjölkprotein vanligen funkar för en mjölkallergiker. Men eftersom det bara är delvis hydrolyserat har jag ju förstått att det inte är helt bra.

Pama risgröt tycker han inte om. Polenta har vi aldrig testat men det ska jag göra. Även vanlig risgrynsgröt hade jag tänkt att testa men det har bara aldrig blivit av. Vällingen har jag ingen aning om vad man skulle ersätta med om man inte skulle ge havre/vete. Ersättning som man gör tjockare på nåt sätt?

Håller ju egentligen med om att det är vetet eller havren som låter mest misstänkt men det känns så fruktansvärt jobbigt om det skulle vara det! I morse blev han röd på kinderna ca 1 timme efter frukost bestående av gröt och smörgås. La sig igen ca 2 timmar senare. I vanliga fall brukar han aldrig bli röd förrän på eftermiddagen och så är det borta igen nästa dag. Kan det vara så att tavegylen har dämpat eventuella reaktioner tidigare eftersom han fått den varje kväll bortsett från de senast dagarna?

Läkaren som han har är inte till någon hjälp heller. Har länge försökt tjata mig till att få komma till en dietist och när jag väl fick det så hade han bara skrivit i remissen att vi skulle ha information om mjölkfri kost, men mjölkfritt har vi haft i ett år så det kan jag. Så ingen hjälp där heller med andra ord. Dietisten sa att han måste utredas mer för att hon ska kunna hjälpa oss men vad gör man när inte läkaren utreder. Vem ska hjälpa oss då är det tänkt. Håller på att försöka få läkaren att skriva remiss till allergimottagningen men dit är det ändå väntetid på många månader..
    Enago kan man inte äta om man har vete eller havreallergi.
    Har du testat att koka Pama typ 10 minuter och sen blanda med någon god puré. Här gillar de den inte om den kokat för kort eller i för lite risdryck .(Vi använder Carlshamns pga att Ricedream innehåller korn i början på processen och det är många som inte tål dem som inte tål sädesslag.)

Ofta, men inte alltid, hänger allergier mot sädesslag ihop. Sädesslag får innehålla upp till 2 % av de andra sädesslagen så om man är allergisk mot havre, eller råg så finns det inte garanterat helt vete/råg. Men däremot så finns det sk. ren havre. Jag vet ett par som är allergiska mot enbart havre och någon mot enbart vete. Men kombinationen är vanlig.

Hur gammal är hon? Var bor ni? Ring eller skriv en egenremiss? Remissen måste inte komma från läkaren, även om det brukar vara lättast. Skriver du själv kan du ju få med det DU tycker är viktigt och det gör nog inget alls om det blir dubbla remisser heller..
  • Kavat
    Sephyria skrev 2012-02-26 20:20:34 följande:
    Kavat: bra tips angående risgröten! Det ska jag definitivt pröva!

Han är snart 13 månader. Vi bor på en liten ort i Värmland, nära norska gränsen. Närmsta allergimottagningen har vi 10 mil bort i Karlstad och för närvarande går vi hos en barnläkare 6 mil från oss.

Att man kan skriva egenremiss visste jag inte! Läkaren på vårt bvc har lovat att skriva en remiss om inte sonens läkare gjorde det. Men kanske lika bra att skriva en själv så får man med precis allt som man vill!

Ska man ta bort alla sädesslagen till att börja med? Har läst att man inte ska göra det själv. Är det bara för att man ska ta ett glutentest först? Tror inte att min lille kille har gluten för han har alltid gått upp bra i vikt och han har inte en sån där stor mage i förhållande till kroppen heller. Men det kanske ska kollas ändå?
    Ni bör absolut ta ett glutenprov innan ni tar bort. Men du kan ta bort någon dag eller två för att se om det gör skillnad, men sen måste du ge igen så inte provsvaren blir falska. Det bästa är att ta glutenprov innan du tar bort.
    Havre kan du ta bort utan att det påverkar provsvaret. Men inte gluten/vete.

Ett glutenprov kan vilken läkare som helst ta.

Känner tyvärr inte till någon i dina trakter. Men någon annan här kanske gör det och har tips om bra läkare.

Jag har alltid gått upp bra i vikt, till och med för bra. Och jag fick reda på att jag hade glutenintolerans för några år sedan. Så det kan man lita på. Läste att 40% är överviktiga när de får diagnosen, men det gällde ju även vuxna.

Annars är viktnedgång ett tecken. Och mina har ätit som hästar när de fått i sig saker de är allergiska mot, för att de har fått ont i magen. Så mina har legat på pluskurvorna för vikt istället. Så det är absolut inte ett absolut symptom för vare sig allergier eller celiaki/glutenintolerans.
  • Kavat
    Sephyria skrev 2012-02-26 20:42:55 följande:
    Kavat: ok då väntar vi och tar ett glutenprov först! Ska till barnmottagningen i morgon, men bara träffa en sköterska, men ska höra lite med henne. Har jag tur kanske dom snabbt kan ta ett test.

Hundra miljoner tack för all hjälp! Vet inte riktigt hur jag skulle klara mig utan denna tråd. Skriver inte så ofta men är inne och läser desto oftare och lär mig massvis
    Det är bara ett stick i fingret. Sen får man vänta 1-2 veckor på provsvar innan man kan ta bort. Om man har starka misstankar att det är celiaki så ska man göra en gastro. Bättre att se till att det är gjort innan man tar bort. Tar man väl bort och ska proväta under en tid inför gastro så är det inte så kul alls... Så läs på och se till att ni får prover innan ni tar bort.

Råden brukar vara att "nej, allergisk mot det kan man inte vara". "Det är enklare för h*n att äta osv" MEN lyssna inte på det. Har man starka misstankar om att det orsakar problem så ska det bort.

Vill ni vara på säkra sidan kan ni ju be att få testa Neocate ett tag så vet ni om det är det eller inte. Eftersom det inte finns något att köpa i princip så ska ni absolut fortsätta med ersättning så ni kan göra egna grötar, välling osv och berika.
  • Kavat

Sephyria äter han så liter althera så ta bort det några dagar och se om det gör skillnad då. Egentligen ska det ju vara bättre längre tid, men jag gissar att du kommer märka om det hör skillnad på tre dygn när du sen börjar med satt igen. Inre säkert men det ger sig mer stöd i vad du ska bråka om. Kanske är fler saker alltså både ock, men någonstans måste man börja.

• Kavat
    Sephyria skrev 2012-02-28 09:24:36 följande:
    Idag har jag ringt till barnmottagningen och grinat i luren. Försöker få någon att ordinera ett glutenprov men det ska tydligen va omöjligt. Sonens läkare är ledig hela veckan så fråga om inte nån annan av deras läkare kunde ordinera det. Fick som svar av sköterskan som jag prata med att det inte var akut så vi fick vänta och ta upp det med läkaren när vi har telefontid nästa torsdag. Ja fråga om det verkligen skulle behöva va så att han skulle behöva gå å må dåligt, inte kunna sova på nätterna, vara förstoppad och blossa i ansiktet av att äta en smörgås. Å sen när vi väl fått gjort testet ska vi kanske behöva vänta 2 veckor till på att få svar på proverna innan vi kan ta bort sädesslagen. Hon svara bara att i jämförelse med många andra barn som vi har här så är det inte akut. Blir så ledsen och arg! Bara för att dom är barn och inte kan föra sin egen talan så kan man tydligen behandla dom hur som helst!

Pratade med bvc för att se om dom kunde ordinera provet istället men även deras läkare var ledig hela veckan.
    Fy vad arg jag blir! Finns det verkligen ingen annanstans ni kan ringa? Har ni inte en vanlig vc?
  • Kavat

Avena, 

Vi använder kokosmjölk till all ersättning för grädde. Med smaksättning så vänjer man sig.
    Flygande Jakob blir fantastiskt gott. Thairätter passar det ju så klart toppen till. Men vi använder det även och gör vaniljsås, eller som sås med buljong osv. Bara man kryddar ordentligt och helst kokar en stund så funkar det toppen.
    Hela familjen äter oftast samma i bas, men olika pasta osv och ibland gör vi grytor eller sås separat, men allt som oftast samma.

• Kavat
    Sephyria skrev 2012-02-29 20:20:07 följande:
    Hej alla! Sitter och försöker klura ut vad man ska kunna använda för produkter till sonen när vi utesluter spannmål. Tänker främst på polenta, bovete, rismjöl etc. Kruxet är att de även ska vara fria från soja. Läser att risentas produkter ofta innehåller spår av soja medans saltå kvarn inte kan garantera att deras produkter är rena från spannmål. Vad använder ni? Måste det finnas en varning på paketen om de innehåller spår av soja? Såg att risentas boveteflingorna hade en sån varning men inte mjölet. Är mjölet då alltså ok?
    Vi är mest känsliga mot sädesslag och risenta funkar här. Spår av soja innebar när jag kontaktade dem att det ligger sojabönor i samma lastbil som de efter urstädning använder till andra saker.

Jag vet att t0va vars son är mest känsliga mot soja har bytt till Saltå Kvarns.
  • Kavat
    Sephyria skrev 2012-02-29 21:37:04 följande:
    När jag ändå är i gång och frågar: vilka pommes frites funkar? Såg att felix pommes frites innehöll druvsocker och visst var det så att det kunde vara vete? Eller är jag fel ute?
    Jag tror vi har icas, en svart påse, om jag inte missminner mig.

Druvsocker är ofta vete. Vet dock inte just med felix pommes, men finns det alternativ så väljer vi dem. Annars kontaktar vi tillverkaren och frågar, men för det mesta svarar de att det är en blandning mellan vete och majs eller vete.
    Ekströms har varit undantaget, deras kokbara marsan, som var majs när jag frågade i alla fall.. Men det kan ju ändras...
  • Kavat

Japp, mjölk, ägg och sojaallergi hänger ofta ihop. Se upp för frutkkärnmjöl och guarkärnmjöl mm!!

Se till att inte vara lika klantig som jag och ersätta all mjölk med havre. Variera, variera. Kokosmjölk är toppen istället för grädde och risdryck funkar lika bra som havre att koka gröt på  osv.

Sen när de inte blir bra utan det så ska man börja fundera på havre och vete.

Fisk brukar man inte äta varje dag så det brukar vara lättare att utskilja om symptomen varierar. Äter man fisk dagligen så är det en helt annan sak och svårare att särskilja.

Läs Miralicias utan allt blogg, där finns massa toppen om ersättningsvaror mm.

Svar på tråden Allergitråden