LokesMammi skrev 2012-01-04 22:26:36 följande:
Min son fick all sin allergi (ungefär) via amningen.
Eller kan den ha legat "på lur" i kroppen o sen utvecklades den via amningen. Kanske inte skulle ha ammat alls????? =)
Du, jag har faktiskt ingen aning. Jag tog ju bort sädesslag och ägg direkt. (sädesslag äter jag ju inte själv) men åt fisk och mjölk. Liten blev allergisk mot fisk och mjölk.
Sen i och med syskonens allergier är jag väldigt övertygad om att det var ägg han reagerade också på och tycker han har reagerat luftburet på det också med eksem. Men det är så svårt att säga bu eller bä där. Vi har det inte hemma (han fick det via bröstmjölken de första veckorna) så det får vara så här nu så får vi se sen framöver.
Sädesslag har jag inte så stora förhoppningar om i och med att alla andra i familjen har celiaki eller sädesslagsallergi..
Soja har han också reagerat på, eller ja, de sojasläktingar som vi testat, så ja, barnen har ju ungefär samma allergier och det är en fördel på ett sätt.
Jag har gjort olika med alla tre. Alla har helammats, dottern dock bara till 5 månader, mellan till 6 mån och liten till 6,5. Dottern åt allt till närmare två år. När hon var 3 åt hon inte mjölk, ägg och soja men sädesslag. Sädesslag rök när hon var 5 år. Jag tror hon har celiaki, men har en allergidiagnos för det visar inte på tester.
Mellan tog vi bort mjölk, ägg, soja vid 7 månader och sädesslag vid 10 månader. Det var ju ingen som trodde att han var allergisk på bvc när jag frågade varje gång jag var där. Tillslut gick jag till allergimottagningen själv.
Liten verkar reagera på det han knappt fått genom amningen. Han reagerar alltid när vi är på bortaplan så jag misstänker även sädesslag ligger på lur på honom för det är ju det enda som egentligen sprids så t.ex på öppna förskolan, eller så är det mjölken då.. Vi får se. Han reagerar på kyckling och en massa annat som de andra aldrig reagerat på. Jag upplever honom mycket känsligare än mellankillen tyvärr.
Känner likadant på ett sätt angående amning och på ett annat sätt så vet jag ju att amning är faktiskt det som rekommenderas för att minska framtida besvär med risk för astma (vet inte vad de kom fram till vad som gällde med allergier om det var samma där. Men minskad risk för astma konstaterades har jag för mig). När jag var gravid med tredje valde jag att helamma honom 6,5 månad och sen slutade vi tyvärr vid 13 mån, tror jag det var pga att min hälsa blev lidande. Annars så är ju rekomendationerna att delamma fram till minst 2 år.
Jag vet inte om det inverkat, men peppar peppar, ingen av barnen har astma, trots massa allergier.
Jag ångrar absolut inte att jag ammat. Däremot ångrar jag att jag inte litade mer på min känsla att något var fel med dottern och mellansonen. Men jag blev övertalad av bvc gång på gång att allt var normalt.
Man gör ju bara vad man tror är rätt och man kan ju inte göra mer än sitt bästa och det man tror på.