• Kavat

Allergitråden

2tomtaro4troll skrev 2012-01-03 21:53:35 följande:
    han hade vid amning redan, men kom som inte på vad det berodde på innan jag började med smakisar, det jag visste at han inte tålde när jag ammade var mjölk ägg och soya,och sen hade han ju problem fortfarande! då slutade jag amma och så fick han prova nutramigen och profylac som han heller inte tålde, fick därefter nutramigen.
    När jag började med gröt och bröd så märkte jag direkt nästan att han inte klarade av det, blev värre och värre tills han skrek som att han hade kolik, han blev jätteknas i magen, fick utslag etc.
    3 dagar stod jag ut, sen ringde jag och sa att dom fick lägga in han om han skulle provoceras 3 mån för jag pallade inte!
    Låter som veteallergi i mina öron... Låter väldigt likt min son..
    De kan inte få glutentintolerans av att enbart ammas, utan måste få det i sig själva för att utveckla glutenintolerans. Däremot kan en som har glutenintolerans påverkas av gluten i bröstmjölken sägs det.

Men i och med att du som mig märkte reaktionerna redan vid amningen gissar jag på allergi. Sen kan de ju ha både ock. Alltså det ena utesluter inte det andra.
    Sen är det nog mycket vanligare med eksem av allergi, även om man kan få det av gluten också.
    Min kille reagerar på kontakt med vete och havre och får nässelutslag.
  • Kavat
    LokesMammi skrev 2012-01-04 22:26:36 följande:
    Min son fick all sin allergi (ungefär) via amningen.
    Eller kan den ha legat "på lur" i kroppen o sen utvecklades den via amningen. Kanske inte skulle ha ammat alls????? =)
    Du, jag har faktiskt ingen aning. Jag tog ju bort sädesslag och ägg direkt. (sädesslag äter jag ju inte själv) men åt fisk och mjölk. Liten blev allergisk mot fisk och mjölk. Sen i och med syskonens allergier är jag väldigt övertygad om att det var ägg han reagerade också på och tycker han har reagerat luftburet på det också med eksem. Men det är så svårt att säga bu eller bä där. Vi har det inte hemma (han fick det via bröstmjölken de första veckorna) så det får vara så här nu så får vi se sen framöver.
    Sädesslag har jag inte så stora förhoppningar om i och med att alla andra i familjen har celiaki eller sädesslagsallergi..

Soja har han också reagerat på, eller ja, de sojasläktingar som vi testat, så ja, barnen har ju ungefär samma allergier och det är en fördel på ett sätt.

Jag har gjort olika med alla tre. Alla har helammats, dottern dock bara till 5 månader, mellan till 6 mån och liten till 6,5. Dottern åt allt till närmare två år. När hon var 3 åt hon inte mjölk, ägg och soja men sädesslag. Sädesslag rök när hon var 5 år. Jag tror hon har celiaki, men har en allergidiagnos för det visar inte på tester.

Mellan tog vi bort mjölk, ägg, soja vid 7 månader och sädesslag vid 10 månader. Det var ju ingen som trodde att han var allergisk på bvc när jag frågade varje gång jag var där. Tillslut gick jag till allergimottagningen själv.

Liten verkar reagera på det han knappt fått genom amningen. Han reagerar alltid när vi är på bortaplan så jag misstänker även sädesslag ligger på lur på honom för det är ju det enda som egentligen sprids så t.ex på öppna förskolan, eller så är det mjölken då.. Vi får se. Han reagerar på kyckling och en massa annat som de andra aldrig reagerat på. Jag upplever honom mycket känsligare än mellankillen tyvärr.

Känner likadant på ett sätt angående amning och på ett annat sätt så vet jag ju att amning är faktiskt det som rekommenderas för att minska framtida besvär med risk för astma (vet inte vad de kom fram till vad som gällde med allergier om det var samma där. Men minskad risk för astma konstaterades har jag för mig). När jag var gravid med tredje valde jag att helamma honom 6,5 månad och sen slutade vi tyvärr vid 13 mån, tror jag det var pga att min hälsa blev lidande. Annars så är ju rekomendationerna att delamma fram till minst 2 år.

Jag vet inte om det inverkat, men peppar peppar, ingen av barnen har astma, trots massa allergier. Jag ångrar absolut inte att jag ammat. Däremot ångrar jag att jag inte litade mer på min känsla att något var fel med dottern och mellansonen. Men jag blev övertalad av bvc gång på gång att allt var normalt.

Man gör ju bara vad man tror är rätt och man kan ju inte göra mer än sitt bästa och det man tror på.
  • Kavat

Törnrosa och jag undrar vilken ersättning hon äter. Är det inte neocate så be att få testa att byta.
    Nutramigen, althera och alla andra är gjorda på mjölk. Även om de flesta tål dem för de är "omgjorda".
    Nutramigen AA är det inte gjord på mjölk men innehåller sojaolja. Så neocate är den som gäller om man har ett så känsligt barn som du har.

Vi diskar allt i diskmaskin, men är noga. Men märker ofta på eksem när våra varit hemmifrån.

• Kavat
    Bobbosmamma skrev 2012-01-18 14:15:57 följande:
    Är det någon här som vet vad Garbos Quinoabröd innehåller? Min tjej äter utan allt, o tål inte heller potatis o majs. HIttar inte innehålssförteckning när jag googlar...
    Majs är det i, tyvärr.
  • Kavat

Billy..
    Svara bara kort från mobilen men du tror du svullnar i samband med mat eller?

Jag har hudceliaki som Miralicia skrev om och nog för att jag svullnade, men hela jag svullnade liksom.

Det här känns lite som typ ledsvullnad, artros osv för då kan det svullna runt lederna också i ledfäste och bindeväv. Men jag har aldrig sett någon svullna så mycket om inte själva leden också är svullen? Är den de?
    Och det låter även annorlunda att svullna så som en allergisk reaktion. Jobbigt oavsett orsak!

Jag tänker även överbelastning eller kontakt med något som du inte tål, men som sagt jag ska läsa tillbaks.

Ska läsa allt vad du skrivit noggrannare.

• Kavat

billy..

Jag har läst och funderar lite på om det inte är så att när du bytte kost började äta mer av något annat som du reagerar på. Väldigt vanligt att det blir så. Eller att du är känsligare än det du tagit bort så att säga.

Om jag tolkar dig rätt så var det vete, råg och kornprotein du inte tål. Dvs. sädesslagsallergi. Om man är allergisk mot sädesslag så är man ofta jätte känslig. Och det brukar man först märka efter hand när man tagit bort det mesta.

Köper man färdiga glutenfria mjölmixar t.ex så innehåller de ofta vetestärkelse som en veteproteinallergiker sällan tål. Köper man skinka, sylt, saft osv kan de innehålla glukossirap, druvsocker, dextros mm som man kan reagera på om man är allergisk mot vete.

Kolla i ts, där är länkat till sädesslagsallergitråden där finns mer länkar i trådstarten som kan vara behjälpliga. Läs även Miralicias blogg, där finns mycket av intresse som kan ge ledtrådar gissar jag.

"Nybörjarfelen" som är helt omöjliga att veta är te.x ovanstående eller att Ricedream innehåller ej mätbara spår av korn, som många med veteallergi reagerar på. Välj Carlshamns risdryck.

Att man oftast inte tål havre om den inte är absolut ren. Alla havreprodukter från t.ex Oatley mm går därmed bort. Det måste vara ren havre.
    Sen är det rätt vanligt att man inte tål havre alls, men risken är att man ersätter allt mjölkaktigt med havre och blir allergisk mot det också i och med att det är lika till proteinstruktur som de andra sädesslagen.

Vad tror du, kan du ha missat något?

För mig tog det nog ett halvår innan jag blev bra på rätt kost. Det är dock skillnad på allergi och celiaki men det kan nog ta åtminstonde ett par månader, det är min erfarenhet från barnens allergier. Så innan dess kanske du bör undvika allt du får klara reaktioner på och låta magen läka.
    Tipsar även om den här bloggen, där finns mycket tänkvärt och läsvärt. Bla, varför det är viktigt med probiotika vid allergier osv.
     tarmochpsykologi.wordpress.com/vad-ar-gaps/

• Kavat
    mithrandil skrev 2012-01-22 00:16:36 följande:
    Smörj du för allt vad du är värd. :)
    Kortison morgon och kväll och mjukgörande såfort det kliar.

Jag har ju förvisso inte eksem, utan psoriasis men det borde kännas på ett ungefär likadant. :)
    Smörjer jag inte blir jag tokig, smörjer jag så går det liksom lättare att härda ut. Smörjer du inte alls kan du ju däremot förvärra eksemen i samband med stress. Tror inte du kommer kunna få bort stressrelaterad eksem genom att smörja, utan då behöver nog stressen minska också. Men förhoppningsvis så blir det bättre om inte annat. :)

Angående arius vet jag inte. Är den också klåddämpande som tavegyl?  
    Mina får aerius och tycker det hjälper vid klåda och nässelutslag i alla fall.
  • Kavat
    billybiceps skrev 2012-01-22 16:17:52 följande:
    Kavat...

Du tolkar helt rätt när det gäller sädeslagsallergi!  Det är det jag har testats för. Jag vet inte om jag är glutenintolerant också för det har vi inte kollat och eftersom jag ändå låter bli de sädeslagen så känns det inte aktuellt. Enligt testet jag gjorde ska jag tåla havre. 

Jag tror du har en poäng när du säger det där med att man lägger om kosten för de första 2.5 veckorna blev det havregröt varje morgon plus havredryck i såser osv. Har nu införskaffat "Rent havre" men för tillfället provar jag att utesluta havre helt ett tag för att se om det blir någon skillnad. Under en tid nu har jag även provat att utesluta allt som innehåller vetestärkelse utan något märkbar skillnad. 

Det där med Risedream kände jag inte till så jag ska kolla om Carlshamns dryck finns att få tag på häromkring! Bra tips!

Jag äter Probion som min homeopat tipsade om. Det är en typ av probiotika om jag förstått saken rätt?

Du sa att det tog 6 månader för dig. Hur var den tiden? Hade du perioder med mer värk?

Jag tror och hoppas att det som händer i mitt fall är "Healing Crisis" som nämndes i tråden. Där stod det att man efter ett par veckor kan försämras, ofta efter att man har mått som bäst. Under de första veckorna märkte jag direkt om jag fått i mig något som jag inte klarade och den här gången kan jag inte koppla det till något. Jag ska givetvis fortsätta kolla alla matvaror extremt noga och se om jag kan byta ut risdrycken!

Det är lurigt när det står att man kan äta saker som glutenfritt, glukossirap och sånt. Men sen när man lyssnar bland folk är det många som inte tål det. Så jag får fortsätta testa mig fram!

Du skrev att jag skulle kolla i "TS". Vad innebär det? 

Tack för tipsen!
    Ja, du, jag kan inte alls det där (än ) med probiotikan, vad som är bra och inte. Det finns en herrans massa olika stammar och så. Men sen beror det på vem man lyssnar på vilka som är bra och vilka som inte behövs osv. GAPS-kosten går ut på att äta det i mat också, alltså t.ex så har Tistelvind surkål som innehåller en massa naturligt osv. Jag gör sallad och blandar i lite sådant osv. Tycker inte det är så gott enbart.

Jag hade väldigt mycket ledvärk. så illa att jag inte kunde sitta på en stol mer än 5 min eller stå rakt upp och ner någon minut utan att behöva lägga mig, när det var som värst. Men numera är den i princip borta, så länge jag inte får i mig minsta lillla fel. Jag har märkt att glukossirap är lömskt på ledvärk. Jag har även märkt att jag inte kan äta majspasta flera dagar i rad, då får jag jätte ont igen.

Men det gäller ju att hitta det man själv reagerar på. Av någon anledning klarar jag musli/cornflakes på majs t.ex, och bröd med majs i, men blir det majspasta två dagar i rad så får jag jätte mycket ledvärk.
    Jag har provat flera månader helt utan majs, och märkte ju tydligt när jag började igen, vad som funkade och vad som absolut inte funkade. Men jag försöker välja majsfria alternativ.

Lite varning för soja också. Av mjölkproteinallergikerna är det mellan 30-50% som inte tål soja/baljväxter/guarkärnmjöl mm. (Står mer om det i Miralicias blogg utan allt)

Ett tips på vägen är även matdagbok där man skriver ner det man äter, vilken tid och när symptomen kommer - om det är märkbart att man blir dålig. Tillslut brukar man kunna härleda orsaken. Förutsatt att man varierar kosten, kanske tom väljer att inte alls äta stärkelse (potatis, ris osv också) över en vecka och testar lite hit och dit, men det verkar du ju göra.
  • Kavat
    LokesMammi skrev 2012-01-22 15:38:23 följande:
    Vi har aerius hemma o ge vid allergisk reaktion! Gav det morgon + kväll i 7dgr för o se om det lindrade hans kliighet! Men nej. Troligt vis så kliar han sig "för att han kan det". Det är det enda han vet då han kliat sig sen han var pytte innan jag blev tagen på allvar!
    Kan det vara så? Vill inte att han ska klia sig. Så jobbigt när han sitter på pottan o på skötbordet.
    Får han i sig något fortfarande som han inte tål?
Svar på tråden Allergitråden