Kavat skrev 2011-02-22 11:34:40 följande:
Nu är inte jag med i förkortningarna, MR? Magnetröntgen va? Varför?
Emblaplåstrena eller plåster överhuvudtaget kan inget av barnen eller jag ha en längre tid på känsliga ställen utan att få eksem. Barnen får lämna blod genom stick i fingret..
På fingret kan vi ha plåster ett tag utan klåda, men när jag hade på magen höll på jag klia ihjäl mig...
Fler som inte tål plåster här så frågan är egentligen vad det är för skit i plåstrena? Vete?
Sövda barn har vi bara haft mellankillen när han bröt benet när han var 2 år. De sövde honom med mask och det blev panik till tusen. Det var ingen som hade förklarat något så han kämpade för sitt liv- riktigt jobbigt för mig som höll honom och sedan efteråt för honom. Om de bara hade gett oss ett par minuter att titta på masken och "öva" istället för att smyga på den och hålla skithårt medans han slogs för livet...
De trodde väl de gjorde rätt men han drömde mardrömmar i en månad efter...
Han hade lätt kunnat "förstå" om man hade förklarat ordentligt även om han "bara" var 2 år.
Så det rekomenderas att öva/förklara innan med masken och ha lite syrgas och göra det lugnt och sansat...
Själva sövningen i övrigt tror funkar fint, den tror jag inte du behöver vara orolig för alls.
Angels C sövdes väl också här för ett tag sedan utan problem vill jag minnas.
2små2stora skrev 2011-02-22 12:08:33 följande:
Kavat: Funkar det med pipmugg?
trållmor: Det som är viktigt när de söver inför MR är att de vet om barnet är allergiskt mot soja. De använder oftast ett preparat som heteer propofol och det är soja i den. Det ser ut som mjölk.
MR=Magnetröntgen pga epilepsin. Jag har varit med vid sövning förut 3 ggr, så just det är jag inte så orolig för. Mattis 2 ggr och som sagt Timon 1 gång när han var ett halvår ungefär.
Direkt med Embla-plåstret så sa han "aj mamma, det svider", och det är första gången han har sagt ordet "svider" (här kan man ju tänka på att vi ska ju påbörja en utredning för autism för honom). När vi sedan tog av dem så reagerade ju personalen också på utslagen/eksemen som kommit på bara en timme. Jag tål inte plåster heller, och har mycket eksem, så det verkar ju som Timon är en hudkopia av mig
Jag får alltid använda en sorts hudtejp.
Åhh, propofol!!! Det som Michael Jackson dog av, känns ju genast mycket mer betryggande
Skämt å sido, bra att veta att det är soja i den
Samma med fentanyl eller? De sövde pappa med fentanyl nämligen.