Inlägg från: trållmor |Visa alla inlägg
  • trållmor

Allergitråden

Det är bara nässelutslag jag undrar om. För mig känns det ganska självklart att det är selleri, för det kom under tiden hon åt och sen bara fortsatte det. Som värst ca 30 min efteråt, och då gav vi medicin och smörjde direkt. Kinderna var kanonröda (ej nässelutslag) och det var det som kom först, nästan som efter veteintag. Nässelutslagen kom allteftersom efter ca 5 min, värst på armarna.

Är det "jokern" så har hon alltså reagerat tre timmar efter hon har hållt i ett bröd med sojasläktingar. Låter det inte mer som en reaktion på sellerin då, och inte sojasläkting? För att bara hålla i ett bröd, vi såg att hon inte fick i sig nåt, kan det ge en sån kraftig reaktion efter så lång tid?

Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • trållmor
    Kavat skrev 2011-02-12 13:30:28 följande:
    Tror på selleri. Men brödet kan ni ju testa vid seare tillfälle. Bra att veta.
    Min erfarenhet av kontakt är att sonen reagerar mer på blöt havregrynsgröt än torrt (lapptest funkar ju också så med gröt), inte så konstigt. Men då borde väl risken att det var brödet vara ännu mindre...?

Har ni inte Heinz ketshup hemma? Selleri finns ju ibland i kryddblandningar.

Fördel, selleri måste vara märkt enligt livsmedelsverket!
    Det var genom en kryddblandning som vi upptäckte det. Vi använder annars Felix ekologiska ketchup, den innehåller inte selleri

Hon har ju tagit i brödet förut, men inte fått någon reaktion då, och det är därför det känns så långsökt att det skulle vara det Obestämd plus den långa tiden det tog för nässelutslagen att komma...

men så började vi prata vid matbordet, jag och Fredrik. Det kanske är selleri som gör att de andra barnen har varit dåliga efter nyår? Tex det här att glaset fylls på mer och mer, och till slut så rinner det över. För jag tror att de använder exakt samma kryddblanding på förskolan som vi har här hemma, det är f.ö den enda kryddblandningen vi har som innehåller selleri. Vi tänkte att kanske det kan vara så att om barnen utsätts för mer allergener på förskolan, så kanske sellerin gör att det rinner över nu. Så när de är hemma så använder vi ju den så pass sällan, men ändå ett par gånger i veckan, och den nivån av selleri tål de stora? Tycker ni jag/vi är helt ute och cyklar nu???
  • trållmor
    Agnes72: våran förskola sa hela tiden nej, nej, nej till våra förslag om mat till minstingen. Det var typ "så här är det här, och så ska det vara" Tills vi fick brev från dietisten om hur Neelah ska äta, och vi tog med det till förskolan, två dagar senare hade vi informationsträff för alla inblandade kring våra barn och visst ser du De gör som dietisten skriver!!! De sa innan att de ALDRIG ger ersättning på förskolan tex, och de ger inte mellanmål på förmiddagen, men numer gör de det till Neelah Trägen vinner...
  • trållmor
    Mama Law skrev 2011-02-17 22:18:16 följande:
    Idag har jag varit i kontakt med lokaltidningen om allergianpassningen. Så i morron ska jag dit för att berätta om varför anpassningen måste till. Ett försök att minska okunskap och få en förståelse för de speciella behov som föreligger. Är nervös men det ska nog gå bra.
    *håller hela familjens tummar och tår för att allt kommer att gå bra*

Tänkte på det, skulle det vara okej att kanske skriva ut dina artiklar och vidarebefodra de här? För kunskapens skull? Och att de faktiskt kan få se att det finns de som har det MYCKET värre än vad vi har det Inget illa menat med det, utan bara en tanke om att det kanske kan få vinden att blåsa i vår riktning också....
  • trållmor
    SmillaMilla skrev 2011-02-20 19:16:20 följande:
    Någon mer här som har barn med köldallergi?
    Vi har två pojkar som reagerar på köld. Vi har dock inte fått någon diagnos konstaterad. Än.

Bilderna som har varit uppe här i tråden på andra barn som har fått i sig vete, så ser våra pojkar ut när de får i sig vete också. Det blir ännu värre vid kyla, alltså tydligare markeringar på kinderna främst. Inte alla gånger de reagerar dock. Men vi smörjer ju barnen så himla ofta (Timon 5ggr/dag, Mattis ansikte ibland en gång/halvtimme), och de får Tavegyl eller Aerius dessutom. Vi ska träffa läkaren om ca en månad och ta upp det här då igen.
  • trållmor
    Agnes72 skrev 2011-02-20 20:34:09 följande:
    Om det nu är kylan, vad ska jag smörja med för att få hans kinder mjuka?
    Ceridal smörjer vi i ansiket på pojkarna, det är helt utan vatten.
  • trållmor

Förlåt att det kommer ett helt egoinlägg, men det känns som ett jättebakslag igen Vi hade äntligen fått tid hos psykologer för att börja Timons utredning, men så ringer de och vill att han ska göra MR istället den dagen.

Idag lämnade han koncentrationsprover och fick påsatt Embla-plåster. Han fick en väldigt kraftig reaktion på dem, vi satte dem i armvecket och han fick utslag långt åt överarmen och långt åt underarmen.

Han har ju blivit sövd förut, när han var ca 6 månader, men då hade han ju inga allergier heller. Mammahjärtat är jätteoroligt nu för hur det ska gå. Erfarenheter och tankar härifrån om detta?

• trållmor
    Kavat skrev 2011-02-22 11:34:40 följande:
    Nu är inte jag med i förkortningarna, MR? Magnetröntgen va? Varför?

Emblaplåstrena  eller plåster överhuvudtaget kan inget av barnen eller jag ha en längre tid på känsliga ställen utan att få eksem. Barnen får lämna blod genom stick i fingret..
    På fingret kan vi ha plåster ett tag utan klåda, men när jag hade på magen höll på jag klia ihjäl mig...
    Fler som inte tål plåster här så frågan är egentligen vad det är för skit i plåstrena? Vete?

Sövda barn har vi bara haft mellankillen när han bröt benet när han var 2 år. De sövde honom med mask och det blev panik till tusen. Det var ingen som hade förklarat något så han kämpade för sitt liv- riktigt jobbigt för mig som höll honom och sedan efteråt för honom. Om de bara hade gett oss ett par minuter att titta på masken och "öva" istället för att smyga på den och hålla skithårt medans han slogs för livet...
    De trodde väl de gjorde rätt men han drömde mardrömmar i en månad efter... Han hade lätt kunnat "förstå" om man hade förklarat ordentligt även om han "bara" var 2 år.

Så det rekomenderas att öva/förklara innan med masken och ha lite syrgas och göra det lugnt och sansat...
    Själva sövningen i övrigt tror funkar fint, den tror jag inte du behöver vara orolig för alls.

Angels C sövdes väl också här för ett tag sedan utan problem vill jag minnas.
    2små2stora skrev 2011-02-22 12:08:33 följande:
    Kavat: Funkar det med pipmugg?

trållmor: Det som är viktigt när de söver inför MR är att de vet om barnet är allergiskt mot soja. De använder oftast ett preparat som heteer propofol och det är soja i den. Det ser ut som mjölk.
    MR=Magnetröntgen pga epilepsin. Jag har varit med vid sövning förut 3 ggr, så just det är jag inte så orolig för. Mattis 2 ggr och som sagt Timon 1 gång när han var ett halvår ungefär.

Direkt med Embla-plåstret så sa han "aj mamma, det svider", och det är första gången han har sagt ordet "svider" (här kan man ju tänka på att vi ska ju påbörja en utredning för autism för honom). När vi sedan tog av dem så reagerade ju personalen också på utslagen/eksemen som kommit på bara en timme. Jag tål inte plåster heller, och har mycket eksem, så det verkar ju som Timon är en hudkopia av mig Jag får alltid använda en sorts hudtejp.

Åhh, propofol!!! Det som Michael Jackson dog av, känns ju genast mycket mer betryggande Skämt å sido, bra att veta att det är soja i den Samma med fentanyl eller? De sövde pappa med fentanyl nämligen.
  • trållmor
    LillSkruttet skrev 2011-02-28 14:33:25 följande:
    Han satt i mitt knä när jag räknade. Han hade legat på sin lekmatta en stund. Än så länge rör han sig inte så jätteaktivt då han bara är knappt 6 månader. Han kryper ju inte och så menar jag. 
    Förkyld blev han ju för 2 veckor sedan lite drygt (i fredags var det 2 veckor sedan). Sen har han ju rosslat sedan dess.
    Han är dock rel pigg, så han verkar inte särksilt allmänpåverkad. Och de gånger vi varit in på akuten pga hans rossel (både vid lunginflammationen och för en dryg vecka sedan) så har han haft jättebra saturation, så han syresätter sig ju bra.
    Tänkte att det kanske inte är astma eftersom han inte blir hjälpt av koksalt inhalation eller adrenalininhalation?
    Men vad kan de hjälpa med då? Ventolinmixturen gör ju knappt någon skillnad alls heller... 
    Till oss sa de att de ville att man skulle räkna när de varit i vila i minst 15 minuter. Det var en hänvisning att barnet skulle ha varit lugnt så länge, innan man räknade. Detta var i november, när Neelah var 11 månader. 60 andetag så skulle vi åka in direkt, men vi fick dubbelmedicinera hemma först, då låg hon på 55 andetag. Det tog nästan en halvtimme innan det blev bättre.
  • trållmor
    LillSkruttet skrev 2011-02-28 16:48:32 följande:
    Vad menas med vila då...alltså att barnet ska ha sovit i 15 minuter? 
    Neej, utan bara sitta ner och ta det lugnt. När jag sa att Neelah satt/låg i min famn så tyckte de att det var jättebra, så länge man inte räknade direkt efter lek eller dyl.
Svar på tråden Allergitråden