• Kavat

Allergitråden

Prince or Princess skrev 2011-11-28 19:32:12 följande:
    Nu har vi testat quinoa, ingen hit direkt.. Men hon får väl vänja sig. Och när jag räknade lite närmare insåg jag att jag räknat fel!! Inte 2,2 kilo utan 1,2 kilo viktuppgång. Tyckte väl det lät mycket men hon ligger nära medelkurvan nu iallafall.
    Mina ungar gillar heller inte quinoa. Men tänkte nyss tanken att man kan ju ha det i grytor, soppor mm, så att det döljs. Borde ju även funka i köttfärssås t.ex? Bara de äter så...

Du sköljer ordentligt innan kok hoppas jag!? Jag har för mig att vi misstänkte spår av något i en utav våra förpackningar, men minns nu inte vilken. Men det försvinner ju om man sköljer noga (vilket man ju ska ändå).
  • Kavat
    Prince or Princess skrev 2011-11-28 20:19:49 följande:
    Ja får försöka göra nån gryta när vi fått se lite mer vad som funkar! Bra ide! Tack! Jag sköljde jättenoga, men stod ändå och funderade på om det kunde finnas andra frön i. Var från saltåkvarn. Finns teff på Ica i Kungsbacka?
    Japp, men det är nog ca 10 kr billigare på Coop.
  • Kavat
    Prince or Princess skrev 2011-11-28 20:48:49 följande:
    Jämfört med 159 (inkl frakt) på internet så gör tian inget ;) ska ändå till kungsmässan nån dag!

Tror det ligger på  ung 50 på coop och ung 60 på kungsmässan. De har rätt mycket på Kungsmässan. Jag frågade efter grejer varje vecka första året med allergier och de tog nog in allt tror jag! Helt suveräna och kundvänliga!
  • Kavat
    Bobbosmamma skrev 2011-11-28 20:54:26 följande:
    Bor ni alla i Kungsbacka ellerTungan uteVi kanske ska flytta dit :) Mitt gamla jobb har flyttat dit och jag funderar på att börja där igen :) Men ja, jag bor i sthlm än så länge. Göteborgare i exil är jag.

Jag gillar inte heller quinoa. Blä tycker jag. Men jag tror absolut det kan funka i grytor!

Puffar lite för min fråga om rent majsmjöl och polenta, vikla märken jag vågar satsa på.....? 
    Ha, vad kul. Då kan vi ju ha stordate! Mithrandil bor inte här, men rätt nära. Sen finns det några gamla "rävar" som Blå Myran, Angel m.fl som också bor i gbgstrakten.

Oj, Polenta kan man skölja av, så det spelar nog ingen roll. Majsmjöl, ja, vi är känsligast för sädesslag så vi har hittills kört på Risentas. Är man superkänslig mot soja kanske man bör testa Saltå Kvarns (om nu majsmjölet också har blivit spårmärkt?)
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2011-12-01 20:23:28 följande:
    Tack O Kunskapens källa ;)
    Får väl ta kraft att ringa om det med imorgon. Vill ha forte, men antar att man inte får det utskrivet bara för att man "tror" på det.
    Tål en sojaallergiker dem tro?

Innehållsdeklaration

De aktiva substanserna i en tablett är:

kalciumkarbonat 1250 mg (motsvarar 500 mg kalcium)

kolekalciferol (vitamin D3) 800 IE (20 mikrogram)

Övriga innehållsämnen är:

sorbitol (E420), povidon, isomalt (E953), smakämne (Citron), magnesiumstearat, aspartam (E951), mono- och diglycerider av fettsyror, tokoferol, hydrerad sojaolja, sackaros, gelatin och majsstärkelse.

• Kavat
    Blå Flygare skrev 2011-12-01 17:58:10 följande:
    Om någon har celiakitråden lättåtkomlig så tipsa mig gärna, kommer inte ihåg kategori den låg under.

A har testats för det innan och det var negativt. Men han har ffa samma problem och läk har inte hittat något (utom astman och kruppen som är rätt uppenbar ) utom lågt IgA-värde. Eftersom celiakiblodprovet bygger på IgA-antikropparnas reaktion kan man få falskt negativt svar då 8men det brukar stå i svaret då vilket det inte gjorde) Remiss till gastro (?) är skriven för ställningstagande till biopsi.

Någon som hört om detta innan? Varit med om det?

Vill      inte      ha       specialkost        hemma       igen     !!!!  

Räcker med mjölkfritt, nu när man känt av hur bekvämt livet är då. 

Vänliga hälsningar
    Bortskämd 
    Oj, då. Men vad är hans problem då? Skulle det kunna vara glutenintolerans? Sen faller ju inte äpplet långt från trädet. Det hade ju inte varit jätte konstigt om han också skulle vara allergisk. *gömmer mig under en stor sten*

Kram!
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-12-02 14:51:38 följande:
    Kavat. Jag har lyckats slarva bort ditt nr. Vad har dietisten för nr? Fick mail från förskolan, de kommer börja servera ägg och normalkost till mina barn från måndag. Det är helt sjukt och jag behöver ett intyg så fort det bara går
    mithrandil skrev 2011-12-02 14:51:38 följande:
    Kavat. Jag har lyckats slarva bort ditt nr. Vad har dietisten för nr? Fick mail från förskolan, de kommer börja servera ägg och normalkost till mina barn från måndag. Det är helt sjukt och jag behöver ett intyg så fort det bara går
    Ring läkaren först! Dietisten tar ju år på sig...
  • Kavat
    t0va skrev 2011-12-02 17:56:40 följande:
    på tal om korkat folk, har skrivit endel i denna tråd www.familjeliv.se/Forum-3-318/m62128998.html
    en 9.5månaders med massa symtom och läkarna fjantar runt. Nu har det tagits blodprov och läkaren sa att det är 100%-igt. "Vi fick idag svar på proverna, allt såg bra ut.. Jag önskar att man bara kunde känna lättnad men känner mig ändå väldigt kluven.... Doktorn säger att vi ska börja med att utesluta kaktus (" 

Kaktus, är det så jätteallergent att man ska plocka bort först, barnet ammas inte och jag vet inte om det äter något som innehåller kaktus. Låter helt absurt att inte ta mjölken först när det är ett barn som mått dåligt läääänge.
    Oooops! Cool
  • Kavat
    Prince or Princess skrev 2011-12-02 18:32:17 följande:
    Har ju som sagt en jobbig dietist. Hon har skrivit ut neocate advance och neocate lcp så att vi ska ge båda för att advance är så dyr. Och vi fick inte ge henne "ett halvår" som hon uttryckte sig. Gissa hur mycket hon skrivit ut?! EN förpackning med 10 påsar i!! En påse räcker till 2 flaskor. Hon dricker 3-4 flaskor per dag och om vi nu ger neocate lcp 1-2 ggr och alltså 2 flaskor advance så räcker förpackningen i 10 dgr.. (Hon äter ris kött och quinoa förutom neocaten) Känns som om det inte är nån ide ens att börja med advance. Hur tänker hon? Det är väl just nu hon behöver advance om någonsin?!? Vad hade ni andra gjort?
    Sjukt säger jag. Vem ska ha rätt till advance om inte ni har det. Stå på dig! Ring  dietistens chef och prata med honom?
  • Kavat
    Prince or Princess skrev 2011-12-02 22:05:50 följande:
    Mithrandil: har de? Där har jag INTE varit! Fast focus kollade jag i somras o då fanns inget, så där har jag inte ens brytt mig om att kolla nu.. Då ska jag imorgon dag bege mig till maxi! Håll tummarna! (tror nämligen inte havren funkar, så vill gärna ha nåt nytt hemma att testa!) tack för tipset!
    Jag säger Coop. De ska ha det i sitt ordinarie sortiment.
Svar på tråden Allergitråden