• Kavat

Allergitråden

Rulltrappa skrev 2011-11-04 09:55:22 följande:
    8, och man ska ju ligga under 7. Läkaren menade att man inte vill utsätta barn för ingrepp i onödan men jag tycker att det luktar snålhet... Jag tänker ge det en månad med bara ägg- och mjölkfritt men känns det inte helt bra tänker jag ringa och härja på dem.
    En fråga, hur gammal är han? Och det är transglutaminans de kollat eller?

Jag blir så fruktansvärt arg när jag läser sådant här.. Inte på dig alltså utan på läkare som inte tar saker på allvar. Hade han inte varit påverkad så hade det kanske inte varit så jobbigt, men eftersom han inte mår bra.

Enligt det jag hittat på transglutaminans så ligger gränsen vid 7, och "mellanvärde" 7-10, men om jag fattat det rätt så brukar det då ta hänsyn till hur de mår. Och ibland göra nya blodprov. Men det absolut säkraste sättet att få svar på om han är glutenintolerant är att titta på tarmslemhinnan. Och det kan man ibland göra om man har symtpom, starka misstankar, men inte postitivt på blodprov.

Är det transgluaminans de kollat så är det ju helt klart förhöjt. Och just eftersom han inte mår bra så nej. Jag hade stått på mig. Väntetiden på gastron kan också vara lång så har man otur kan det ta månader efter remissen är skickad. Men det är så klart olika, men man vet ju aldrig innan.
    Kolla här om värdena: www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b125148p1286353.html

Sen ifrågasätter jag lite läkarens kommentar om att utsätta barn för ingrepp i onödan? Vad fasen är det att han ska gå och må så dåligt, kanske helt i onödan pga att han är glutenintolerant och de inte gör en gastroskopi. Vad är värst? Frågar du mig så är gastron inte jobbig alls. Men som sagt, jag minns inget och hade inte ont av det. Det känndes som att jag hade lite ont i halsen efteråt, men inte ont utan bara att det kändes. Det kan säkert variera och det är väl inte totalt helt riskfritt att söva. Men de man sövde mig med var tydligt inte så riskfyllt som andra saker som finns.

Så ja, jag ser absolut ingen anledning att skjuta på undersökningen längre än nödvändigt.
     Risken finns att han istället börjar matvägra och magen blir ännu sämre och han får ännu mer ont av det och värsta sceniariot är att tillslut kanske ni inte ens får i honom mat och då kommer det ju inte visa eftersom tarmen läker utan gluten.. Så istället kan man få andra problem som matvägran, bajsvägran osv.

Jag blev sämre och sämre rätt fort på slutet när jag åt, så jag fick till och med lov att sluta äta gluten av personalen på sjukhuset, strax innan gastron. Jag trodde ärligt talat att jag skulle dö, kunde inte sova och hade förskräcklig klådan bl.a.
  • Kavat
    Sephyria skrev 2011-11-04 16:28:43 följande:
    Usch å fy! Det luktar döda djur av lillemans bajs! Vet inte riktigt vad han fått i sig. Har varit lite lös i magen i en vecka ca. Trodde att det var tänder på gång men idag har han hittils bajsat 7 gånger och det stinker så jag tror jag tuppar av! Dessutom är det löst, grynigt och slemmigt om vartannat. Så var han i alla fall inte av de 3 första tänderna. Lite likt detta var det när vi provocerade för mjölk för några veckor sedan. 

Han är även ettrigt röd i ansiktet (kinder och haka), gnällig mest hela tiden och sover superdåligt. Vakna och skrek säkert 10 gånger igår kväll. Sen var vaken och ledsen under 1,5 timme i natt, sov en stund och tyckte sen att det var dags att stiga upp vid 5.30. Varken alvedon eller välling har hjälpt under natten. Undrar vad det kan bero på... 
    Låter som när mina barn fått i sig saker de inte tål. Vad äter han?
  • Kavat
    Sephyria skrev 2011-11-03 20:56:01 följande:
    Sådär då har jag påbörjat ett eget lapptest med vetemjöl på sonen! Ska bli spännande att ta av den om ett par dygn och sen se om det blir någon reaktion eller inte!

Väldigt mycket bra råd och tips man får i denna tråden   
    Spännande, du, har du kollat under lappen?

Lapparna gjorde att min kille inte sov pga klådan... Men magen pajade inte, låter lite otroligt...
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-11-03 20:32:07 följande:
    Kkavat - så då kanske min tårta med mousse och smörkräm kan funka? Tror ju iof inte dottern är så kinkig. Hon vet ju liksom inte hur tårta ska smaka
    Japp, det skulle jag tro. Du får återkomma med resultat och betyg!
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-11-04 20:00:45 följande:
    De ringde från NÄL idag. Hon jag pratade med tyckte det lät helt otroligt att vår läkare låter mina barn äta baskost i månader efter månader utan att utföra några som helst tester för att verifiera allergi.
    Hon sa att jag ska skriva en egenremiss och att läkare därefter ska ta beslut om de får komma och testas men hon sa ändå att hon trodde att de skulle få komma och hon trodde de skulle få göra det innan jul dessutom.
    Idag var en bra dag! :)
    mithrandil skrev 2011-11-04 20:02:17 följande:
    och just ja.
    De kommer även att pricktesta innan de sätter lapparna, för att se så att de inte har några snabba reaktioner.
    Solig Hurra, vad skönt!
  • Kavat
    LokesMammi skrev 2011-11-07 20:09:36 följande:
    Finns det snart nån frukt som sonen kan äta? Ska undvika rött, han blir röd på kinderna av äpple, röd i veck av aprikos, så nu kör vi med blåbär o banan mixat o han kräks varje kväll! Får krupp! Är det nån som vet nån bra sida där det står vilka frukter som tillhör vilken familj? Synd om honom o BARA äta banan!
    Reflux blir sämre av all frukt har jag för mig... Bra att känna till.

Hm, kolla min pres, refluxtråden är länkad där, Cocco la in några bra länkar där på slutet har jag för mig.
  • Kavat
    Chabolina skrev 2011-11-09 11:45:37 följande:
    Hej Är det någon skillnad på rice dream och carlshamsrisdryck? Jag har för mig att jag läst det någonstans men hittar det inte.
    Bobbosmamma skrev 2011-11-09 14:06:47 följande:
    Jag har oxå läst att det är skillnad. Och att Carlshamns ska vara den säkra. Har för mig att det var K Kavat som infomerade mig?? Men kan ha fel.
    Prince or Princess skrev 2011-11-09 16:41:18 följande:
    Förresten, ni som undrar om risdryckerna. Det skall tydligen vara korn med i början av framställningen av ricedream om jag fattat det hela rätt
    Japp, kornmalt med i processen i Ricedream. Inte mätbara mängder, men tillräckligt för att jag har hört om fem barn med sädesslagsallergi som har reagerat. Jag har själv inte vågat prova för jag är rätt säker på att det inte hade funkat här hemma.

Vi använder Carlshamns risdryck och den funkar toppen!
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-11-09 18:27:30 följande:
    kavat eller miralicia, skulle någon av er kunna läsa min egenremiss och se om ni tycker den duger eller om jag missat massor?
    japp inboxa eller maila kanske. tror min mail står på fb-sidan.
  • Kavat
    Prince or Princess skrev 2011-11-09 18:40:30 följande:
    Eller kan det vara så konstigt som dietisten säger; att hon reagerar nu för att det blir för mycket ris totalt idag? Då borde det ju funkat om jag hade gett potatis en gång om dan?
    Tibell skrev 2011-11-09 19:10:07 följande:
    Det kan inte vara via kontakt då ?
    Något ni äter och sedan pussar eller tar i henne ?
    Damm, pälsdjur ?
    Jag tänker också kontakt.. Är det ett jämt eksem? Förstår du hur jag menar?

Alltså om det kommer fläckvis eller rött jämt på kinderna eller rött jämt fläckvis eller småprickigt överallt, eller ja, hur ser det ut? Kan du lägga in bild i bildtråden eller här?
  • Kavat
    The Luckiest skrev 2011-11-09 19:30:21 följande:

Ni som bakat bröd på Finax lågprotein eller Finax grov mjölmix har ni någonsin fått det saftigt? Nu verkar E reagera på den grova ändå men jag vet inte vad jag ska baka för bröd till henne. Smakade på det häromdagen  men fy vad torrt  det var. Någon som har ett bra lätt brödrecept utan mjölk, gluten o soya?

Finax... Det är väl antingen vetestärkelse eller guarkärnmjöl (soja) i?
Svar på tråden Allergitråden