Allergitråden
Rulltrappa skrev 2011-11-04 09:55:22 följande:
8, och man ska ju ligga under 7. Läkaren menade att man inte vill utsätta barn för ingrepp i onödan men jag tycker att det luktar snålhet... Jag tänker ge det en månad med bara ägg- och mjölkfritt men känns det inte helt bra tänker jag ringa och härja på dem.Jag blir så fruktansvärt arg när jag läser sådant här.. Inte på dig alltså utan på läkare som inte tar saker på allvar. Hade han inte varit påverkad så hade det kanske inte varit så jobbigt, men eftersom han inte mår bra.
Enligt det jag hittat på transglutaminans så ligger gränsen vid 7, och "mellanvärde" 7-10, men om jag fattat det rätt så brukar det då ta hänsyn till hur de mår. Och ibland göra nya blodprov. Men det absolut säkraste sättet att få svar på om han är glutenintolerant är att titta på tarmslemhinnan. Och det kan man ibland göra om man har symtpom, starka misstankar, men inte postitivt på blodprov.
Är det transgluaminans de kollat så är det ju helt klart förhöjt. Och just eftersom han inte mår bra så nej. Jag hade stått på mig. Väntetiden på gastron kan också vara lång så har man otur kan det ta månader efter remissen är skickad. Men det är så klart olika, men man vet ju aldrig innan.
Kolla här om värdena: www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b125148p1286353.html
Sen ifrågasätter jag lite läkarens kommentar om att utsätta barn för ingrepp i onödan? Vad fasen är det att han ska gå och må så dåligt, kanske helt i onödan pga att han är glutenintolerant och de inte gör en gastroskopi. Vad är värst? Frågar du mig så är gastron inte jobbig alls. Men som sagt, jag minns inget och hade inte ont av det. Det känndes som att jag hade lite ont i halsen efteråt, men inte ont utan bara att det kändes. Det kan säkert variera och det är väl inte totalt helt riskfritt att söva. Men de man sövde mig med var tydligt inte så riskfyllt som andra saker som finns.
Så ja, jag ser absolut ingen anledning att skjuta på undersökningen längre än nödvändigt.
Risken finns att han istället börjar matvägra och magen blir ännu sämre och han får ännu mer ont av det och värsta sceniariot är att tillslut kanske ni inte ens får i honom mat och då kommer det ju inte visa eftersom tarmen läker utan gluten.. Så istället kan man få andra problem som matvägran, bajsvägran osv.
Jag blev sämre och sämre rätt fort på slutet när jag åt, så jag fick till och med lov att sluta äta gluten av personalen på sjukhuset, strax innan gastron. Jag trodde ärligt talat att jag skulle dö, kunde inte sova och hade förskräcklig klådan bl.a.