Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Allergitråden

Och appropå potatis att testa med. Ett litet tips.

Köp gärna eko-/kravpotatis att testa med i början om du vill känna dig på säkra sidan. Konventionellt odlad potatis är den gröda som är hårdast besprutad här i Sverige idag. Vanligtvis är det inga problem, men vill man säkert kunna fastställa att ev reaktion (som vi naturligtvis hoppas att den uteblir) beror på potatisen och inte att det skulle vara någon minimal rest av bekämpningsmedel som förts över och som han reagerar på så är det bäst att välja eko/kravpotatis som inte har besprutats alls.

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Tibell skrev 2010-07-30 12:04:12 följande:
    Ni som kan sånt här.
    Är det mer vete i en plätta gjord på vetemjöl och havremjölk ( alltså ingen pannkaka utan plätta) än det är i ett halvt smörgåsrån ?!
    Svårt att säga, gissningsvis ungefär lika, men jag antar att smörgåsrånet har varit utsatt för värme under en längre stund än vad en plätt har när man stekt den på spisen, och ju längre tid det utsatts för värme desto större påverkan på proteinet.
  • Miralicia
    Kavat skrev 2010-07-30 15:45:59 följande:
    Aha, så den finns inte längre... Funderar annars på om man kan göra själv. Miralicia har ju gjort smörgåstårta i sin blogg. Kollat där?!
    Plamil har ju veganmajonäs -har sett fåtminstone två olika innehållsförteckningar/varianter på den, nån är med soja och en annan med ärtprotein & guar.

Jag har gjort majonäs själv, både med NoEgg resp Rapsy frutti (färdigblandad som svällt klart) istället för ägg. Men fråga mig inte efter recept för det vet jag inte riktigt vart det finns just nu i varje fall. Lite knepigt att få till bra bara, lätt att det blir lite för tjockt eller också väldigt rinnigt, men det går
    I korta drag knappt hälften av oljan mot i ett vanligt recept i förhållande till antalet ägg som man ersätter. Lägger i allt i en shaker (eller annnan hög, smal bägare) och häller på oljan, stoppar ner en stavmixer så den står på botten. Därefter starta den och halvlångsamt lyft uppåt - mixar man för länge blir det rinnigt.
  • Miralicia

Blå myran: skrovligheten, kan man liknade vid lite grovkornigt sandpapper?
    Sån hud har ena grabben (den vi misstänker viss mjölköverkänslighet på utan att kunna göra något åt det) och han har fått en kräm som heter Caress utskriven som mjukgörande och som ska vara bra till den typen av hud.

Kortisonkur även på stort hudområde ska inte vara någon fara, (men var lite försiktig med solen och ha täckande kläder under kur och ett tag efter) - jag har fått läkarordination (från erfaren hudläkare) på att det inte var några problem att köra helkroppssmörjning ens med klass III-kortisonsalva under ett par veckor om det behövdes (då när jag var dålig förra våren). Visserligen vuxen, men bör kunna fungera även med barn med svagare preparat.

• Miralicia
    2små2stora skrev 2010-08-02 08:56:00 följande:
    Någon som har ett bra förslag på vad jag ska byta ut vetemjölet till i en sockerkaka?
    den ska passa mjölk-, soja- och veteallergiker/intoleranta. Det är ok om det är kontaminerat med vete alla andra sädesslag fungerar.

Ägg fungerar
    mjölk = havremjölk
    smör= mjölkfritt margarin 
    I och med att du kan ha med ägg så underlättar det massor, då skulle du i princip nästan kunna byta vetemjölet rätt av mot potatismjöl eller ca 50/50 potatismjöl & maizena majsstärkelse
  • Miralicia
    2små2stora skrev 2010-08-02 09:29:13 följande:
    Det är himmelens skönt att det fungerar med ägg.

Jag får testbaka lite i vecka

Någon som testat med dinkelsikt? Kanelbullar på detta blir väldigt gott i alla fall.
    Tål man vete så är ju dinkel gott att göra det mesta med, men funkar ju inte om man är glutenintolerant eller "normalt" veteallergiker.
    Däremot om man "bara" är känslig för vitt mjöl så kan dinkel ibland fungera bättre än vanligt vetemjöl
  • Miralicia
    2små2stora skrev 2010-08-03 09:18:36 följande:
    Just sojalecitin ska vara väldigt rent från proteiner sägs det. 

J klarar sojalecitin men reagerar starkt på alla kärnmjöler, ffa guarkärnmjöl.  Det var så vi började misstänka sojaallergi på henne.
    Rent sojalecitin (dvs när det ej ingår i någon annan produkt) kan man uppmäta små mängder av sojaprotein i, men eftersom det används i relativt liten mängd när det används som emulgeringsmedel med andra råvaror så blir det väldigt liten mängd av sojaprotein som kan föras över till den färdiga produkten. Vanligtvis brukar det inte gå att uppmäta någon halt av sojaproteiner i färdiga produkter som innehåller sojalecitin även om man har kunnat mäta det i det rena lecitinet.

Så de flesta sojaallergiker klarar produkter med sojalecitin utan problem, men det går inte att utesluta att man kan reagera även på de ej mätbara halterna av sojaprotein i produkter innehållande sojalecitin om man är väldigt känslig sojaallergiker.
  • Miralicia
    honeybunches skrev 2010-08-03 19:40:18 följande:
    Ahaa,ok! Tyvärr finns inte Lailas mjölmixer här i Finland. Jag måste beställa hem nästa gång någon tar en tripp till Sverige.Glad

Jo, tack, det är skönt att havre verkar gå! Oatlys havremjölk gav jag i över en vecka utan reaktion, och sen kex som jag bakat på ren havre, blå Keiju och lite socker, och de gick också hem. Han brukar alltid reagera inom 3 dagar. Men det är något med den där Yosas vaniljyoghurten som ger eksem. Banan-blåbär yoghurten passade inte heller, men jag har tidigare också tyckt han reagerat på blåbär, så jag trodde det var det. Möjligtvis är det då kanske själva havren i Yosas produkter som inte är så ren. Eller vad vet jag. Tungan ute
    Vi har hur som helst paus här nu så att vi alla ska få vila upp oss...Han har sovit såååå gott nu i snart en veckas tid, då han bara ätit sådant som jag vet passar. Det är ju verkligen inget roligt med allt detta testande hit och dit, men han ska även börja i dagvård i september, så jag känner ju en liten press inför det också,att man sku måsta hinna testa "så mycket som möjligt" före dess... Tungan ute
    Har han ätit saker med vanilj annars då?
  • Miralicia

Jag satte mig innan idag och försökte skriva ner i bloggen en så komplett lista jag kan kunde komma på just nu med vad det finns för olika ersättningsprodukter för mjölk och andra typer av mejeriprodukter och lite andra småtips som tex vad man kan ha som pålägg när det inte längre funkar med ostmackor. Typ lite "nybörjarguide" till ersättningsprodukter vid mjölkfri matlagning.

Nån/några som har lust att ta en titt och läsa igenom och se om ni kommer på fler saker som ni tycker att jag har missat?
    (Är då i första hand inriktat på mjölkfritt, även om jag nämner lite kortfattat emellanåt om vad de innehåller i form av övriga allergener.)

utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

• Miralicia
    Miralicia skrev 2010-08-03 19:48:27 följande:
    Jag satte mig innan idag och försökte skriva ner i bloggen en så komplett lista jag kan kunde komma på just nu med vad det finns för olika ersättningsprodukter för mjölk och andra typer av mejeriprodukter och lite andra småtips som tex vad man kan ha som pålägg när det inte längre funkar med ostmackor. Typ lite "nybörjarguide" till ersättningsprodukter vid mjölkfri matlagning.

Nån/några som har lust att ta en titt och läsa igenom och se om ni kommer på fler saker som ni tycker att jag har missat?
    (Är då i första hand inriktat på mjölkfritt, även om jag nämner lite kortfattat emellanåt om vad de innehåller i form av övriga allergener.)

utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mj...
    Det inlägget är alltså inriktat på vanlig matlagning, håller på att skriva lite om olika ersättningar, mjölkfri gröt etc i ett annat inlägg så det behöver ni inte kommentera att ni saknar. Flört
Svar på tråden Allergitråden