Inlägg från: trållmor |Visa alla inlägg
  • trållmor

Allergitråden

Kan man kräkas om man har luftburen allergi? Eller är det andra symtom då? Tänker på tex andningsvägarna. Någon som vet?

Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • trållmor

Kan man kräkas som enda symtom om man har luftburen allergi? Eller är det andra symtom då? Tänker på tex andningsvägarna. Någon som vet?

Sen undrar jag samma fråga gällande förstoppning, alltså kan man få förstoppning som enda symtom på luftburen allergi?

Vad har ni för tankar kring det?

• trållmor
    Kavat skrev 2011-01-23 21:00:12 följande:
    Jag undrar om man kan få diarré som luftburet på ägg för ett tag sedan, men tror aldrig jag fick något svar mer än att det nog var möjligt typ.

Sen kan man absolut få reaktioner om det är mjöldamm i rummet, det vet jag, men då syns ju nästan mjölpartiklarna..
    Jag undrar om det är någon som har varit med om det här, eller missstänker att så kan vara fallet Obestämd
  • trållmor
    ELI 79 skrev 2011-01-23 22:07:05 följande:
    Jäkla usel på att baka vetefritt bröd!!! Antingen stenhårt eller ramlar det bara isär! :(

Föresten. Det är så skoj nu att mannen verkligen fattat det här! Idag ringde han mig på jobbet och frågade "vilken stärkelse är det han inte kan äta?" :) då hade han köpt nåt till barnen och det "vanliga" känner han ju till men blev osäker på majsstärkelse ;) han har inte brytt sig om innehållsförteckningar och sånt förut men nu när han ser jur bra sonen mår och framför allt sover så kan han inte neka längre ;) ett stort steg framåt för oss som familj! Att han t o m börjat fundera över sin egna mage!
    Naturligt glutenfritt utan allt, eller visst funkar sojasläktingar för er? För då rekommenderar jag verkligen Sempers fina eller grova mix
  • trållmor

Appropå hamburgare Jag gick in på BKs hemsida. Har de ingen hamburgare som funkar alltså? Tycker mig bara hitta sån som har gluten i sig, och då antar jag att den inte funkar på våra barn Tänker på Ö-vik tex som bara har MAX eller BK (McD fick lägga ner, hörde vi). Har ni något förslag på alternativ då?

• trållmor

Men glutenfritt brukar ju oftast innehålla vetestärkelse, tänkte jag på. Jag skulle vilja känna mig säker på att det även är utan vetestärkelse också, för annars ger inte vi, det är det inte värt. Sen ska det ju även vara utan allt alltså inte bara utan gluten...

Jag hade inte gett flingorna

• trållmor
    Miralicia skrev 2011-01-27 06:39:06 följande:
    Be om glutenfritt bröd på BK, de ska vara naturligt glutenfria utan vetestärkelse (baserade på huvudsakligen majsstärkelse har jag för mig) (om de inte ändrat under de senaste ca 3 månaderna sen), dock lite osäker hur det är med sojasläktingar, tror det är det i de glutenfria bröden. Har inte brytt mig om att kolla det så väldigt noga eftersom det är jag själv som behöver ha sädesslagsfritt men äter allt i övrigt. Kommer inte  riktigt ihåg vad de innehöll mera, men de är naturligt glutenfria. Sen om man vill ha något annat än de vanliga enkla hamburgarna så får man kolla upp lite vad gäller de olika dressingarna (tex så innehåller såsen till Big King spår av gluten - jag brukar byta ut den till majonäs)

Dottern (som äter gluten) kan äta BKs vanliga hamburgare som naturell med bröd, så köttet och vanliga glutenbrödet är utan mjölk, ägg, soja. Så om de klarar sojasläktingar så borde de kunna äta vanliga hamburgare med glutenfritt bröd (men kolla för övriga ingredienser för säkerhets skull) och pommes (den ska vara friterad separat men kolla för säkerhets skull hur de gör på den enskilda restaurangen.
    Ahhh, det hade ju varit kanon om den är utan vetestärkelse *tummen upp* Och tack för ditt svar också {#emotions_dlg.flower}

Två av barnen klarar sojasläktingar obegränsat, och det är väl de som också skulle vilja äta brödet också. Inget annat pålägg vill de ha, än iaf, än ketchup och det såg jag på deras sida skulle fungera Timon klarar sojasläktingar när vi begränsar intaget (funkar bra när han får det 2-3 ggr/vecka), Neelah klarar sojasläktingar inte alls.

Sen måste det ju vara fritt från mjölk och ägg också, och det såg jag ju att man kunde få
  • trållmor

Är det någon som har testat Lailas gröna? Har precis sett den på deras hemsida, och är lite nyfiken på hur den fungerar?

• trållmor
    Miralicia skrev 2011-01-30 22:37:19 följande:
    Lailas gröna har funnits i nån stans mellan ett halvår- ett år, var i våras-somras nån gång jag såg den första gången. Men som sagt med guarkärnmjöl så av den anledningen har jag inte kommit mig för att testa den.
    Nja, och det var ju just av den anledningen som vi också tänkte att fråga om någon hade testat den innan vi själva gör det
  • trållmor
    susieQ skrev 2011-01-30 22:32:51 följande:
    Hej! Är det ngn härinne som hört talas om ett samband mellan allergi och öroninflammation. Har sprungit på det lite slumpmässigt vid ett par tillfällen denna vecka men hittar ingen egentlig info om det. Olof har haft öroninflammation denna veckan, han är 15 mån, allergisk mot det mesta och lever på Neocate och ca 10 livsmedel. Går och funderar på om det var det senaste livsmedlet som triggade igång nåt, men det känns rätt långsökt. Det är nog inte riktigt så sambandet visar sig om det nu finns nåt... Och så fick han ju penicillin och det hade ju en glad fiskmås kunnat räkna ut att han inte skulle tåla, så kuren avbröts efter samråd med läkare.
    Men om det är nån som känner till nåt om saken så är jag väldigt nyfiken!
    Mattis fick 9 öroninflammationer på ett halvår, innan de kom på att det kunde vara bra att operera in rör i öronen. Det finns tydligen ett starkt samband mellan mellanöroninflammationer och komjölksproteinallergi, men var vi hittade den informationen kommer jag inte ihåg.
Svar på tråden Allergitråden