• Tibell

Allergitråden

Mithrandil : När vi gjorde hemmagjort på Bella fick hon stark reaktion på vete. Det tog oss 2 veckor ungefär att smörja bort eksemen efter det.. Och då satt hennes endast på i 16 h.. Så det tar nog ett tag :(

Nej hon har inte fått i sig något nytt. Men misstänker att majskakan ( som riskaka fast med majs ) innehåll spår av vete, kanske körda i samma maskin ??
    För det var efter hon fick en sån som hon blev ännu värre runt munnen och sov urkasst på nätterna.. Dessutom får vi inte i henne någon mat förutom lite neocate så jag tror inte det kan vara något nytt.
    Och detta var i förra fredagen :(
    Nätterna är fortfarande kassa men utslagen börjar se bättre ut.
    Sen problemen med magen med då :(

• Tibell

Tova : kollade du innehållsförteckningen ordentligt? Vet att det finns någon kokosmjölk som innehållet sojasläkting..

Det låter iofs lite likt magsjuka. Jag själv brukar få en väldigt snabb magsjuka som går över efter bara några timmar..

• Tibell

Är lite off pga av olika orsaker men ville ändå titta in och skicka en megasuperdunder kram till Mithrandil

• Tibell

Underbar bild t0va :)
    Vill du dela med sig av receptet ? Tänkte vi skulle baka vi med idag :)

• Tibell

Aha .. Vi bakade från det receptet förra året och fick slänga alla eftersom Bella inte gillade dem :(
    Men har nu hittat ett par recept på småkakor, får bli sådana istället :)
    Vilket mjöl tror ni funkar bäst istället för fin mixen, för den innehåller väl soja släktingar ?

• Tibell

Nä semper fin mix heter den , tror den innehåller sojasläktingar :/

Lailas använder vi med ibland, men tycker inte det blir något vidare med den , får se hur jag gör. Får väl blanda lite olika sorters mjöl :)

• Tibell

Någon som känner igen utslagen ??
    Det kan hända att de kom i samband med att hon fick vete i sig.
    Men nu när det 3 veckor sedan och det borde väl bli bättre nu ? Snarare sprider det sig ..
    Dessutom sover hon såå kasst på nätterna. Vi har sovit 3 hela nätter senaste månaden.. Och hon brukar ALDRIG krångla på nätter.
    De andra symtomen från vetemissen är borta, veteprickarna runt munnen är borta, hon äter bättre och kan bajsa själv igen =)
  • Tibell

Tack för alla svar om Bellas utslag..
    Får se om vi kan luska ut vad som är galet :/ nätterna är såå kassa och vi blir lite smått galna här snart..

• Tibell

Finns det någon här inne som faktiskt gått helt emot vad läkaren säger/tycker om era barns allergier ?
    Vi har nämligen blivit tillsagda att inte ta bort gluten/sädesslag på Tilde eftersom prover inte visar något, men vi funderar på att skita i hennes rekomendationer och göra det ändå..
    För skuttan mår inte bra =/
    Hennes gnäll har eskilerat och vi vet snart inte hur vi ska bemöta henne längre..
    Hennes vikt verkar ha stannat av ( är 4.5 och väger knappa 16 ) men hennes största problem är magen.
    Den bli så svullen .. På morgonen är den jätte liten och fin sen svullnad den allt mer ju mer dagen går.
    Läkaren vill ha henne på movicol dagligen.
    Hon fick en dos igår och vaknade sedan på kvällen med magont och har pruttat någon så vansinnigt illa hela dagen, luktat död typ =(
    Men visst, hennes mage var liiiite mindre svullen denna kvällen.
    Så jag och Johan pratade lite om saken ikväll ( han har INTE velat plocka bort något mer ur kosten innan ) att faktiskt testa under den 1½ veckan som jag är hemma med dem under julen.
    För även om movicolen hjälper henne att få ut gaserna så måste det väl vara lättare att ta reda på VAD det är som gör henne så, istället för att bara behandla ??
    För förstoppad är hon inte. Hon bajsar nästan dagligen och då är det riktigt kletigt..
    Sen har vi problem med hennes extrema rastlöshet. Det går INTE att få henne att sitta still. Försöker vi läsa en saga i soffan klättrar hon UPPE på ryggstöder istället för att sitta still som hennes sjövilda lillasyster faktiskt klarar av att göra ibland ;)
    För Tilde känns det mer som ett tvång att heeela tiden vara i rörelse. Både min mamma och dagis har börjat kommentera hennes rastlöshet. Vet inte hur många gånger hon ramlat av stolen på dagis vid måltiderna eftersom hon inte klarar av att sitta still.. Och mamma tror hon har mask i rumpan ;)
    Så nu har vi bestämt oss för att testa, trots att läkaren INTE ville det..känns sådär =/

Såhär ser hennes mage ut på kvällarna.. Nu är vi väl kanske vana vid hennes mage men visst är den lite svullen ??

Svar på tråden Allergitråden