• Tibell

Allergitråden

Bjornis skrev 2011-11-19 14:34:50 följande:
    Så här ser min unge ut nu! Vi badade iofs imorse (först ggn i pool). Kan det vara det som han reagerar på? Han verkar inte bekommas av detta och han har ju fått både mjölk och ägg tidigare utan såna här reaktioner!? Nån som sett nåt liknande? Det är koncentrerat till rygg och mage men även benvecken är liksom vita och upphöjda!

Det är nässelutslag =/
    Kan bero på allergi men kan likaväl bero på ett virus.
    Uteslut ägg tills vidare och tala om för läkaren att han fick nässelutslag och kräv ett pricktest/Rast. Visar det inget där så kanske ni kan våga testa ägg igen ( väldigt försiktigt dock ) och hoppas det berodde på ett virus.
    Men som sagt, undvik ägg tills ni fått ett pricktest gjort
  • Tibell

Bjornis : men fy då :( att han svullnade tyder mer på en allergisk reaktion.
    Tror inte det var badet, låter väldigt långsökt. Tror mer på ägg och en väldigt kraftig allergi :/
    Jag tycker du ska kräva blodprov snarast och hålla er så långt borta från ägg ni bara kan tills vidare ...
    Stackars plutt .. Skönt att han är piggare nu!

• Tibell

Fy vilka nätter vi har nu.. Blir tokig :( Inatt har jag fått sova 3 timmar lite drygt ..
    Utslagen runt munnen är ännu värre så det känns helt klart allergirelaterat

Mannen talade om igår att han gett Bella smör från vårat smörpaket de senaste veckorna.. fullt med smulor från vårat "giftiga" bröd. Det handlar om ett riskaka med smör om dagen ungefär
    Sista gången var i förrgår. Nu har jag köpt ett nytt eget till Bella och hoppas han förstår att man visst kan reagera på så lite.
    Men om han gav sista gången i förrgår, varför blir nätterna bara sämre och sämre ?

• Tibell

Mithrandil : aha okej. Har för mig att det bara var halsgropen som blåsorna kom ? Minns att du skrivit det flera gånger. Och var det över hela överkroppen är det ju mindre roligt :(
    Har hon fått mjölk på sig fler gånger med samma resultat ? Typ när ni pussat eller tagit i henne med mjölk på er ?
    Stackar liten :(
    Bella var också kontaktallergisk som liten. Det räckte med en puss för att hon skulle få nässelutslag.
    Hon kunde tex aldrig gå med kortärmat utan att få utslag eftersom det fanns mjölkspår :( skit jobbigt med kontakt men nu har det vuxit bort. Tänkte att det kanske gjort det på Amanda med :)
    Men säg till läkaren att ni inte vill ha med mjölk, det är nog inga som helst problem.

• Tibell

Mithrandil : Men om hon är så jätte känslig borde det ge utslag på pricktestet. Eller man kan snarare hoppas så slipper ni fundera på patchtestet :)
    När Bella gjorde sitt pricktest för mjölk var hon endast 5 månader och hela hon blossade upp som ett vandrade eksem, hon så hemsk ut. Men någon kvaddel blev det aldrig :/ sen har hon aldrig pricktestats för mjölk men visade svagt positivt på rast. Nu ska snart nya tester göras så får vi se vad det visar denna gången :)
    Lycka till imorgon !!

• Tibell

Mithrandil : har också hört att kvaddlen ska vara lika stor som testpricken. Men hade det varit Bella och något ämne vi vet att hon inte tål hade jag nog haft det i baktanken ändå att det visade lite svagt.
    Vad var det som fick en liten kvaddel? Var den precis bredvid testpricken som blev positiv ?

Vad sa de om att Alexander inte ens fick positivt på mjölk ? Han hade ju fått nässelutslag när han fick det och direkt vad jag förstod det som ? Då brukar det väl nästan alltid visa positivt ?
    Tänkte att eftersom du egentligen var så säker på att han tålde det att nässelutslagen berodde på annat. Virus eller att han fick för stor mängd för fort, att kroppen inte riktigt hängde med ?
    Håller tummarna för det och att lillkillen trots allt tål mjölk :) skulle ju underlätta en hel del !
    Sen håller jag tummarna för att ni får mer svar på torsdag, det är ni värda

• Tibell

Såhär ser Bella ut nu =(
    Hon har haft lite prickar hela förra veckan eftersom hon fått i sig spår av vete genom misstag.. Men nu har det blivit värre..
    Det började redan i helgen efter hon provat dessa  http://www.goodnessdirect.co.uk/cgi-local/frameset/detail/671167_Real_Foods_Corn_Thins_Original_150g.html.. men dessa ska väl vara okej ? Är majs, solrosolja och salt.
    Det kan hända att hon fått i sig något på dagis idag, för såhär såg hon INTE ut igår. Men det var maken som hämtade så jag har inte kunnat fråga. Sista gången hon fick i sig spår av vete var i Fredags, sista gången med majskakan var i Lördags.
    Borde det verkligen bli sämre då??
Svar på tråden Allergitråden