• Tibell

Allergitråden

Åhh jag blir bara mer och mer ledsen ju mer jag tänker på det. Varför sa hon ens att vi kunde testa gyllenmust ?! Och varför vill hon sååå gärna att hon ska äta mer än bara ersättning?!
    Hade inte EL I börjat prata om havremust och allt det där så hade jag inte haft en tanke på att det kunde vara veten/havren i gyllenmusten hon reagerat på och antagligen slitit mitt hår om varför tösen inte äter. och sen hade vi förmodligen testat välling igen om nån vecka. Suck.

och hur var det nu med mildas culinesse för mjölkallergiker..funkar det ?!

• Tibell

Läste någonstans ( minns inte vart ) att allergi barn ofta har rätt känsligt och "torr" hy som lätt får eksem. Stämmer det ?! På min dotter stämmer det verkligen. Hon är ju som sagt en liten torris. Bvc sköterskan sa tidigt att hon hade "känslig" och eksembenägen hud.

• Tibell
    ELI : Usch stackars liten =( Om man ska överalanysera och INTE säga att det är havreallergi ( även om jag nog skulle tippa på det tyvärr) så kan de röda kinderna bero på; Att det varit extra kallt och blåsigt ute idag+ att de varit ute mycket på dagis, De kanske tvättar honom med något tvål på dagis han inte tål eller så kanske det är atopisk eksem. När jag sökte på det för ett tag sedan när läkaren hävdade att dottern hade det fick jag upp många bilder på barn med illröda kinder.
    Men i erat fall känns det ju helt klart som att det är både havre och veteallergi.
    Jag hade nog backat igen och provat om några dagar när han är fin i hyn. Kanske i helgen när han inte är på dagis så ni ser exakt vad han stoppar i sig, stanna inne mm. Får han samma reaktion igen så hade jag inte tvekat längre om jag vore som du!!
  • Tibell
    EL I skrev 2010-04-22 18:37:28 följande:
    han har inte atopiska eksem enligt de läkare vi varit hos i alla fall, enligt dem är de allergiutlösta (men de har ju haft fel förut )Han var ju rätt "fin" när jag hämtade honom från dagis, detta kom ju när vi kom hem från dagis By the way så vaknade han 3 ggr i nat och det har han inte gjort på 3-4 nätter nu och nu har han svårt att somna, ligger och skriker om vartannat i sängen Han brukar ligga och prata ca 30 minuter innan han somnar men brukar inte skrika. Det är precis som det var innan. Alltså ibland är han toknöjd och skrattar och har sig (som ni ser på bilderna) men sen kommer de där "anfallen" då han blir assur och grinig och han har ju velat vara i min famn mer eller mindre hela kvällen.Är det vanligt med både vete och havreallergi? eller är det vanligare att man bara har EN av dem?Men jag hoppas innerligt att det är nåt annat.Såg föresten i dag att de hade Rice dream som rismjölk på dagis...hmm så lite korn får han väl i sig nu då :-P
    Har också en skrutta som ligger och gråter och skriker om vartannat samtidigt som mannen försöker få henne att äta..men det går inte =(

Är hans kinder "bara" röda eller är de prickiga/eksemiga också!?
    Jag tror nog tyvärr det är både havre och veteallergi. Har för mig att K Kavat sa att det är rätt vanligt att ha bägge..ungefär som mjölk och soja! Fast jag kan lika gärna ha fel =)
    Och dom har ingen speciell tvål på dagis ?!
    Jag hade backat nu och försökt igen till helgen eller kanske nästa vecka. Och testat de dagar han inte är på dagis så ni är säkra på att det inte är något där som får honom att bli så röd.
    Jag har sett flera barn med liknande kinder på dagis när de varit ute i blåsten ett par timmar. Men i erat fall handlar det nog om allergi skulle jag tro =(
  • Tibell
    EL I skrev 2010-04-22 18:53:36 följande:
    men i går var vi ute länge och då blev han inte röd. i tisdags var han fin om kinderna och då var han på dagis mellan 9-17 så hade det varit nåt där så hade det ju varit dåligt även då. i tisdags snöade det t o m här hmm men visst kan det vara nåt annat. funderar lite på äpple också men jag vet inte.Han har torr hud och den är JÄTTEVARM. Det hettar som tusan om kinderna och det ser liksom ut som om de nästan är skinnflådda, svårt att förklara, men de är inte prickiga eller så.
    Nu har jag sökt lite på varför barn kan få röda kinder, kom fram till detta
    * atopisk eksem
    * Råkat slarva med smörjning
    * kyla
    * allergi
    * nya tänder

Håller med K Kavat. Känns helt klart som en reaktion på havren. Eller äpple om du nu misstänker det.
    Hoppas natten går relativt bra i allafall..ska hålla tummarna!!!!
  • Tibell

ELI: Varför vill du inte göra patchtest på honom ?! Hade du fått svar där hade du ju kunnat visa både dietisten och läkaren,, så slipper ni provocera mer och så vet ni säkert själva!!

• Tibell
    EL I skrev 2010-04-22 19:17:29 följande:
    jag hade ju tänkt få ett gjort i linköping men de ville ju inte ta emot honom...så har det bara inte blivit av, tycker det verkar svårt att göra själv. Finns så mkt man kan tolka in i det när man gör det själv, mest av den anledingen...får se om jag kanske gör det
    Jo det där med att tolka fel känner jag igen =) Du och jag är ju rätt lika på det där. Hittar 7 miljoner andra anledningar istället för att se sanningen.
    Många har ju tolkat dotterns pacthtest på vete positivt men ändå tvekar jag. Och då satt ju ändå eksemen efter vetet kvar i mer än 10 dagar..trots smörjning av mildison!

Men om du gör ett själv och får positivt på vete/havre ( vi här kan hjälpa dig att tolka ) och dessutom har de röda kinderna+kinkigheten med dig i bagaget kan ju inte ens läkaren blunda längre..hur dum han eller hon än är ;)
  • Tibell
    K Kavat och JPL : Jo jag vet att det kan visa falskt posivit ( vi hoppas ju på att det gjort det på dottern ) men eftersom det redan visats via provocering med de inte är riktigt säkra så skulle ju kanske ett lapptest ge dem mer svar! Var lite så jag tänkte =)
  • Tibell
    EL I : Hurra!!! Skönt att det gått så bra i natt !! Kan ju vara som du säger att de tvättat honom mycket på dagis. Och kanske har någon tvål han inte tål ?! Kanske någon med mjölk i ?!
    Skönt i allafall att kinderna ser bättre!
    Ska hålla alla tummar jag har att det fortsätter så här nu och att han tål havre!
    Vill de att ni ska testa vete med ?!
  • Tibell

Jaha då förstår jag!
    Ja det kan ju vara bra att veta om han tål de andra sädesslagen. Kanske man kan utöka listan med ätbara saker lite i allafall!!

Hur går det för hans mage och förstoppningen fresten ?!

Svar på tråden Allergitråden