Inlägg från: lindalake |Visa alla inlägg
  • lindalake

Allergitråden

Nån som har koll på varför sonen blev helt prickig i nacken och ner mellan skulderbladen pga att jag smörjde in med solskydd? Det är som små hormonplitor. Det skumma är att han inte reagerade någon annanstans på kroppen.

han har eksem på benen...

• lindalake
    Kavat skrev 2010-06-03 22:31:39 följande:
    Var det bara i nacken ni smörjde?
    Eller var det bara i nacken som han utsattes för stark sol?

Soleksem kan man få även fast man har solkräm! Och man kan även reagera på solkrämen.
    jag smörjde i ansiktet och armarna också. Men just nacken är väl ett extra utsatt ställe på små barn, där brukar de flesta bränna sig. kan va soleksem som du säger, ser ut som det. usch då. tur att det inte kliar! det är lite konstigt faktiskt, han har eksem men de kliar inte. fantastiskt bra faktiskt, är det normalt? kan man verkligen ha eksem fast det inte kliar? 
  • lindalake

hmm, jag började smörja in min sons eksem för två veckor sedan. Först morgon och kväll och sen bara på kvällen. Ikväll var den sista gången, och vad ser jag då? Jo, att det gått från nästan osynligt igår kväll till ännu värre än vad det var innan! Nu sved även kortisonkrämen vilket den inte har gjort tidigare. Använder sån där mellanstark kräm, Locoid 0,1%. Jag har inte smörjt med mjukgörande emellanåt eftersom jag i första hand är dålig på att komma ihåg att göra sånt men även för att han inte alls varit torr.

Är det normalt att det blir så här? Ska jag börja om med insmörjningen igen eller låta det vara ett tag? Jag ska till BVC på torsdag med dottern, men tänkte om nån här hade varit med om det tidigare...

Hans eksem kliar inte och det är ganska stora röda blaffor som är hudfärgade i mitten, rödare ut mot kanterna kanske man kan säga.

(Fattar för övrigt knappt ett jota av allt ni skriver här inne, snacka om insatta föräldrar! det är bra det)

• lindalake
    Kavat skrev 2010-06-14 21:21:01 följande:
    Man kan reagera på innehåller i krämer också, som gör att eksemen förvärras...
    Men han kanske har ätit/blivit utsatt för något idag som han inte tål?

det känns som att han skulle vara allergisk mot nåt. men jag har svårt att komma på vad det skulle vara. får väl skriva ner vad han äter...

Får fundera och höra med BVCsköterskan. verkar lite konstigt om han skulle reagera på krämen helt plötsligt så där.

• lindalake

hmm, skumt. idag var hans ben bättre igen. måste varit nån värmereaktion för att han suttit på benen eller nåt...

• lindalake
    Kavat skrev 2010-06-15 10:00:28 följande:
    Varför smörjer ni honom överhuvudtaget? Alltså vad är anledningen från början?

Ska man lista ut vad det är, om man tror att det är födoämnesallergi, så är det toppen att skriva matdagbok, med vad som äts, vilken tid och symptom.
    Åt han något han inte brukar äta dygnen innan eksemen kom på benen?
    För när det uppkommer vid fåtal tillfällen och han är bra däremellan så är det nog vanligare att det är något han inte äter dagligen, om det nu är föda som orsakar eksemen.

Kan ju givetvis vara annat som gräs, myrbett?  osv eller bara en tillfällighet. Värme, ja, visst kan man få värmeeksem, men det är nog ovanligt att få dem bara på benen? Men det finns alltid undantag.

han har nåt slags torreksem/atopiskt eksem på baksidan av benen och det är det vi har smörjt mot. De har funnits där sedan i julas någon gång, innan dess hade han några fläckar i svanken i 1-2 år men det verkar ha läkt ut nu. Han har även haft såna eksem som är vita, såg ut som det runnit något i ansiktet liksom (har kommit på nu i efterhand vad det var). Dessa grejer har försvunnit nu iaf.

Mycket mystigt iaf att fläckarna blev till stora blaffor som sen blev normala igen. En matdagbok ska jag tänka på. Matallergier visar sig väl rätt snabbt? Om han äter nåt på lördagen så visar det sig väl inte först på måndagen? för det enda jag kan komma på är cashewnötter

• lindalake
    Kavat skrev 2010-06-22 10:01:17 följande:
    Ja, du, jag är också frågande till det. Speciellt som han är väldigt tidig med allt (men det vet ju inte de). Fast rektorn blev skitsur när jag nämnde det och gick i försvarsställning. Hon menade även på att det var färre barn på 1-3. Jo men det är ju så mycket mer jobb och kladd med dem också..

Om du frågar mig så vill de bli av med problemen, men de ser ju inte till vare sig barnens eller familjens bästa. Hade väl varit lite en annan sak om det var heltid känner jag också, avliva våra älskade katter för 15 timmar i veckan..  Jag kan ju egentligen ha honom hemma med mig och bebisen och ibland undrar jag ju om det är värt allt kämp för att han ska få träffa jämnåriga och leka av sig. Men han behöver ju det med. Men till vilket pris?
    Här blir det hur många ettåringar som helst till hösten. Sonen som blev 3 i april och byter avdelning efter sommaren, precis som sina jämnåriga kamrater. 1-3 är inte 1år tills de blir fyra (iofs från kommun till kommun antar jag) så jag tycker din son borde få gå med de stora barnen. När man är 3+ så blir man begränsad av de andra småttingarna.
Svar på tråden Allergitråden